Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Star San bewaren  (gelezen 4248 keer)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
Star San bewaren
« Gepost op: 27-12-2011 09:49 u »
Iemand een idee hoe voorzichtig je moet zijn met de keuze van de plastic container waarin je verdunde (1.6ml/liter) StarSan bewaart?
Ik bewaarde het tot nu toe in de container van het demi-water. En ook gedeeltelijk in een spuitbusje.

Ik heb wel gemerkt dat een stukje zachte plastic in het spuitbusje na verloop van tijd door de StarSan stukgaat.
Ik zou niet graag een of andere opgeloste plastic in mijn bier hebben...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Keggen die hap!
Re: Star San bewaren
« Reactie #1 Gepost op: 27-12-2011 09:52 u »
Raar. Ik heb een StarSan oplossing, zelfde verdunning ongeveer, in een plantenspuit zitten en daar gebeurt niets mee... Wel moet ik mijn 5 ml spuitjes om de 3-4 maanden vervangen, omdat de ml verdeling niet meer te lezen is. Dat kortstondige in het zuur van de StarSan lost het een beetje op denk ik.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 27-12-2011 10:00 u »
Ik bewaar verdunde oplossing ook in een jerrycan van 5 l waarin demiwater gezeten heeft.
En verder heb ik een oude sprayfles van Shower Power in gebruik. Bij beide heb ik geen problemen.

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 27-12-2011 10:00 u »
Bij mij is het zo een plantenspuit met een flexibele aanzuigslang met een filter en gewichtje aan zodat je die ook ondersteboven kan gebruiken. Supermakkelijk maar daar waar die slang over het aanzuigstuk klemt gaat het door de StarSan stuk (na maanden).

Ik kan natuurlijk makkelijk een andere spuitbus (bv van een keuken sproeimiddel) gebruiken. Maar misschien dat in de andere containers er ook onzichtbaar vanalles oplost?

Edit: eigenlijk is mijn vraag: als je fles/jerrycan/container niet zichtbaar "oplost" is dat dan een garantie dat er toch niks toxisch in de StarSan komt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 27-12-2011 10:18 u »
Star San is een zure oplossing. Metalen lossen daar in op. Je moet dus een sprayfles gebruiken waarin geen metalen delen zitten die in contact komen met de oplossing.

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-12-2011 10:23 u »
Star San is een zure oplossing. Metalen lossen daar in op. Je moet dus een sprayfles gebruiken waarin geen metalen delen zitten die in contact komen met de oplossing.

Het metalen gewichtje zag er nog mooi uit. De plastic aanzuigslang daarentegen :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 27-12-2011 10:32 u »
Verrassend. Heb je een foto?

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-12-2011 10:38 u »
Verrassend. Heb je een foto?

nog niet...ik zal er eens een foto van maken.

Offline Het haasje

• Triple W
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 27-12-2011 11:10 u »
Op de site van Five Star http://www.fivestarchemicals.com/breweries/homebrewing/products/ kun je technische data voor de Star San downloaden. daar staat in dat het de volgende actieve stoffen bevat: fosforzuur en dodecylbenzeensulfonzuur. Die laatste is een soort zeep. Verder staat er dat het mengsel enigszins naar alcohol ruikt. Sommige soorten plastic absorberen organische stoffen zoals alcohol en misschien ook een klein beetje dodecylbenzeensulfonzuur (onder zure omstandigheden) en zetten daarbij uit. Als gevolg daarvan kunnen slangetjes losraken. 
M.a.w. het plastic gaat niet in oplossing, maar (klein) een deel van de oplossing gaat in het plastic.
Maak je je dus maar geen zorgen over de vraag of het plastic zelf oplost.
Echter, veel plastics bevatten kleine hoeveelheden weekmakers die je niet in je voedingswaren wilt hebben, Voor het bewaren van voedsel wordt dan ook speciaal plastic gebruikt dat geschikt is voor levensmiddelen. Die weekmakers kunnen wel langzaam worden afgegeven door het plastic. Maar nogmaals: ik denk dat je voor je sanitizer gerust dat spuitflesje kunt gebruiken.

Mensen die toch nog steeds heel bang zijn voor die weekmakers kunnen die sanitizer in glazen flessen of in levensmiddelenplastic bewaren en vlak voor gebruik in de (planten)spuit doen.

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-12-2011 16:26 u »
Hierbij nog een foto.

Ik denk dat Het haasje het waarschijnlijk bij het rechte eind heeft. Het is enkel waar het slangetje een beetje uitgerekt is dat het stukgaat.
(al 2 keer komt het aanzuigstuk dus wat hoger te zitten).

Waarschijnlijk is het dus allemaal wel ok, maar in het vervolg ga ik voor de zekerheid toch maar voor een inox sproeier  (en demi + StarSan in een glazen fles).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 27-12-2011 21:40 u »
Toch maar eens het binnenwerk van mijn spuitfles aangekeken. Helemaal niets vreemd te zien. Ziet net zo uit als toen ik de fles in gebruik nam.

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • On my way
« Reactie #11 Gepost op: 13-06-2012 07:29 u »
Ik heb altijd twijfels over de bewaarduur. Ik heb StarSan gemixed met Demiwater staan, maar is het nog goed? Het desinfecterende effect 'verdampt' toch na verloop van tijd?
Kun je de oplossing aan de hand van de gemeten pH-waarde checken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 13-06-2012 20:43 u »
Volgens Amerikaanse sites kun je de bewaartijd beoordelen op de helderheid van de oplossing. Als de oplossing troebel wordt is deze niet meer bruikbaar.
Dit is ook de reden waarom je demiwater moet gebruiken. Met gewoon leidingwater is de oplossing snel troebel.

Tags: star san