Schroten

Gestart door Wallie, 26-12-2011 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wallie

Ik schroot met een pastamolen van de Aldi.
De walsen die erin zitten hebben we ruw gemaakt door er een soort van profiel in te drukken (vergt wel wat tijd en kracht maar wil wel).
De slinger waar je mee draait hebben we afgezaagd en een bitje van gemaakt voor de boormachine.

We zijn van plan om er nog een bak bovenop te maken waar je de mout in kan doen zodat je niet iets hoeft vast te houden en elke keer de mout erin te doen.
Ook willen we een elektromotertje er naast zetten zodat je het niet meer met de boormachine hoeft te doen.

Misschien een tip voor mensen die nog iets zoeken om mee te schroten, misschien ook wel compleet nutteloos maar dacht deel het even:)

hans100w

Zie mijn knutsel..... met een stukje hoekstaal kun je de bak makkelijk vastzetten, zie 2e foto.


Hai

Citaat van: hans100w op 26-12-2011  14:28 uZie mijn knutsel..... met een stukje hoekstaal kun je de bak makkelijk vastzetten, zie 2e foto.


Werkt het goed?

Wallie

Dat ziet er goed uit!
Werkt dat bakje aan de onderkant wel goed als je 7 kilo mout schroot?

hans100w

Citaat van: Hai's op 26-12-2011  14:33 uWerkt het goed?

Ik heb de walsen opgeruwd met een dremel met tandartsfreesje, maar blijkbaar nog niet genoeg: er blijven nog teveel korrels tussen de walsen "dansen". Bij het volgend brouwsel ga ik nog een poging doen.

Het "bakje" aan de onderkant is een gat in de onderplaat waardoor het schrootsel valt in de emmer daaronder, die plankjes zijn er alleen om de wegspringende deeltjes tegen te houden.

Wallie

Kijk daar heb je over nagedacht:)
Zal eens overleg plegen met mede brouwers..
is zeker een goed iets om te gebruiken

ed

Zijn de walsen niet te zacht? Als je een paar keer geschroot hebt dan zijn ze waarschijnlijk te glad, waardoor de mout niet goed meegenomen wordt.  :huilen:

Ik vind het wel een heel vindingrijk idee.  :duimop:

ed

hans100w

Citaat van: ed op 26-12-2011  15:05 uZijn de walsen niet te zacht? Als je een paar keer geschroot hebt dan zijn ze waarschijnlijk te glad, waardoor de mout niet goed meegenomen wordt.  :huilen:

Ik vind het wel een heel vindingrijk idee.  :duimop:

ed

Niet te zacht, het is verchroomd staal. Wellicht net iets te kleine diameter, maar ik ga nog een poging doen om ze op te ruwen.

ed

Als je ze opgeruwd heb, kun je dan wat foto's plaatsen van de walsen.

ed

HuygenMeester

Citaat van: Wallie op 26-12-2011  13:58 uIk schroot met een pastamolen van de Aldi.
De walsen die erin zitten hebben we ruw gemaakt door er een soort van profiel in te drukken(vergt wel wat tijd en kracht maar wil wel).
De slinger waar je mee draait hebben we afgezaagd en een bitje van gemaakt voor de boormachine.

We zijn van plan om er nog een bak bovenop te maken waar je de mout in kan doen zodat je niet iets hoeft vast te houden en elke keer de mout erin te doen.
Ook willen we een elektromotertje er naast zetten zodat je het niet meer met de boormachine hoeft te doen.

Misschien een tip voor mensen die nog iets zoeken om mee te schroten, misschien ook wel compleet nutteloos maar dacht deel het even:)

Ziet er wel slim uit, maar hoeveel keer denk je er mee te kunnen schroten?  :-\ Ik heb het idee dat deze pastamolen  te  zwak is  voor het zware werk. Maar in geval dat niet zo is vind ik het een geniale oplossing.  :) Ik hoop voor je dat het een succes blijft. Dat is het leuke aan dit forum: er blijven uitvinders opstaan!  :groots: 
 :degroeten:
Auke

Wallie

Deze pastamolen is zeker niet te zwak.
Wij hebben nu 5 keer een aantal kilo's er mee geschroot en het werkt prima.
Je kunt er makkelijk de dikte mee instellen waar je mee schroot.

Jacques

We zijn nu een aantal maanden verder. Hoe bevalt de omgebouwde molen nu? Is het een volwaardig alternatief voor het bestellen van schrootmolens in China?

(Ik wil de wiki pagina over schroten binnenkort uitbreiden omdat dit onderwerp op dit moment zo in de belangstelling staat.)

RobinB

De marga molen die (oa?) via Bielmeier voor slechts € 58 incl. verzenden te koop is, is dat mijns inziens wel.
De duurzaamheid kan ik (nog) weinig over zeggen, maar het schrootresultaat is goed.

Jacques

En de snelheid van schroten. Kun je zo'n molen eenvoudig voorzien van een motor?

koffie

Citaat van: Wallie op 26-12-2011  13:58 uIk schroot met een pastamolen van de Aldi.
De walsen die erin zitten hebben we ruw gemaakt door er een soort van profiel in te drukken (vergt wel wat tijd en kracht maar wil wel).
De slinger waar je mee draait hebben we afgezaagd en een bitje van gemaakt voor de boormachine.
Ook hier even de tip: Een speedboortje 10 past precies in het gat voor de slinger :)

Jacques

Citaat van: koffie op 21-10-2012  12:40 uOok hier even de tip: Een speedboortje 10 past precies in het gat voor de slinger :)

Met een speedboor boor je normaal gesproken. Geeft dit geen beschadigingen? En blijft de boor steeds grip houden op de molen?

William

Citaat van: Jacques op 21-10-2012  13:22 uMet een speedboor boor je normaal gesproken. Geeft dit geen beschadigingen? En blijft de boor steeds grip houden op de molen?

Een soortgelijke gedachte kwam bij me op in een ander topic waar de molen werd aangedreven met een soortgelijk boortje. Gevoelsmatig denk ik dat de boorkop van de boormachine zo dicht mogelijk op de as van de molen moet zitten. Als er een(grote) afstand tussen zit is de kans groter dat het zijdelings gaat wrikken. Dat lijkt me minder goed voor de molen.

Peterrr

Naar de foto's uit een ander topic waarschijnlijk het bielmeier/ marga molen verhaal.

Ze bedoelen een betonboortje 10 waarvan de Widia precies in de gleuven past.

Geen speedboor die is zeer plat zeer scherp... En voor hout.

Grt peterr

koffie

Citaat van: Jacques op 21-10-2012  13:22 uMet een speedboor boor je normaal gesproken. Geeft dit geen beschadigingen? En blijft de boor steeds grip houden op de molen?
Nee, want het past precies. Vergelijke de zwengel (ronde staaf met 2 'wangen') maar met een speedboor:




Peterrr

In het andere topic staat echt een betonboor afgebeeld niet zo eentje.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21092.25.html

Maar goed dat is inderdaad een speedboor.

Grt peterr

koffie

Klopt, dat was de interpretatie van Robin.

RobinB

Beide zullen vast kunnen, ik heb alleen een betonboor geprobeerd inderdaad. :)

orangeloo

Citaat van: Jacques op 21-10-2012  10:27 u(Ik wil de wiki pagina over schroten binnenkort uitbreiden omdat dit onderwerp op dit moment zo in de belangstelling staat.)

Hoi Jacques,
Ik vind zelf deze topic over het motoriseren van een schijvenmolen ook wel een plaatsje waard in de Wiki pagina.
Er komen zelfs al collega hobbybrouwers bij mij thuis malen... dus  met andere woorden het werkt perfect  :brouwen:

Jacques

Citaat van: orangeloo op 21-10-2012  21:02 uHoi Jacques,
Ik vind zelf deze topic over het motoriseren van een schijvenmolen ook wel een plaatsje waard in de Wiki pagina.
Er komen zelfs al collega hobbybrouwers bij mij thuis malen... dus  met andere woorden het werkt perfect  :brouwen:

Het motoriseren zal zeker ook aan bod komen. Er zijn meerdere oplossingen die heel prima werken.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 21-10-2012  21:13 uHet motoriseren zal zeker ook aan bod komen. Er zijn meerdere oplossingen die heel prima werken.

En dan mag deze zeker ook niet ontbreken.  :brouwen:

Wat mij betreft heeft Adrie de 1ste prijs in het BESTE (BROUW)IDEE VAN Nederland.

Wallie

Citaat van: Jacques op 21-10-2012  10:27 uWe zijn nu een aantal maanden verder. Hoe bevalt de omgebouwde molen nu? Is het een volwaardig alternatief voor het bestellen van schrootmolens in China?

(Ik wil de wiki pagina over schroten binnenkort uitbreiden omdat dit onderwerp op dit moment zo in de belangstelling staat.)

We gebruiken de pastamolen nog steeds.. Er is wel een andere schrootmolen in de maak. Puur om het feit dat we daar een bak boven maken waar de mout in kan, wat gewoon gemakkelijker is.
Ik ben erg te spreken over een pastamolen als schrootmolen. Als je de boormachine gebruikt, met het eindstukje van de slinger afgezaagd en die als bitje voor de boormachine gebruikt, ben je zo klaar en doordat je de dikte instelt kun je het perfect schroten...

Jacques

Citaat van: Wallie op 31-10-2012  16:15 uWe gebruiken de pastamolen nog steeds.. Er is wel een andere schrootmolen in de maak. Puur om het feit dat we daar een bak boven maken waar de mout in kan, wat gewoon gemakkelijker is.
Ik ben erg te spreken over een pastamolen als schrootmolen. Als je de boormachine gebruikt, met het eindstukje van de slinger afgezaagd en die als bitje voor de boormachine gebruikt, ben je zo klaar en doordat je de dikte instelt kun je het perfect schroten...

Bedankt voor jouw antwoord. Ik zal de suggestie van het afzagen van de slinger in de wiki verwerken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.