Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brander  (gelezen 3881 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Brander
« Gepost op: 20-12-2011 21:10 u »
Hoi, een brander van vd.  Kooy en Jubbega, BI-8000
 helemaal compleet met 2 sproeiers (een voor propaan en een voor aardgas). Slechts 4 x gebruikt. Doe ik weg omdat ik nu een CV-brander gebruik en het ding in de weg staat. Kun je op komen halen voor een tientje.

Ik moet er wel bijzeggen dat 20 liter aan de kook brengen op aardgas goed lukt, maar dat 30 liter echt een soort kwelling is: het lukt wel, maar het duurt wel bijna 45 minuten vanaf 65 ēC.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Re: Brander
« Reactie #1 Gepost op: 20-12-2011 21:33 u »
Volgens mij heb ik een vergelijkbare brander (http://www.gaswinkel.com/gasbarbecues/powerfire.htm); ik hoop dat het bij mij toch wel iets sneller zal gaan...

Trouwens Ed heb je mijn brander nog getest?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-12-2011 22:59 u »
Volgens mij heb ik een vergelijkbare brander (http://www.gaswinkel.com/gasbarbecues/powerfire.htm); ik hoop dat het bij mij toch wel iets sneller zal gaan...

Trouwens Ed heb je mijn brander nog getest?

Nee John, die van jou heeft inderdaad veel meer vermogen. Jouw CV brander is ingebouwd en doet het prima. Ik ga er morgen mee brouwen! Het zal behelpen worden (de rekken zijn nog niet eens geschilderd) maar het zal wel gaan lukken, hoop ik.

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #3 Gepost op: 21-12-2011 22:14 u »
Hoi, een brander van vd.  Kooy en Jubbega, BI-8000

Ik moet er wel bijzeggen dat 20 liter aan de kook brengen op aardgas goed lukt, maar dat 30 liter echt een soort kwelling is: het lukt wel, maar het duurt wel bijna 45 minuten vanaf 65 ēC.
Daarom gebruik ik propaan, geen centje pijn.( 't Is overigens een plaatsnaam: Jubbega )
:degroeten:

Offline John

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 22-12-2011 08:05 u »
Vraag aan allen: hoe lang duurt het verwarmen bij jullie van 65  ēC . Tot kook? Over welk volume praten we dan?

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #5 Gepost op: 22-12-2011 08:51 u »
Vraag aan allen: hoe lang duurt het verwarmen bij jullie van 65 gr. Tot kook? Over welk volume praten we dan?

Hee, misschien een beetje een rare vraag maar hoezo, van 65  ēC tot kook?
Stop je niet bij 73  ēC en mss nog uit maischen naar 78  ēC, daarna spoelen met water van 80  ēC of meer??
Of koel je wort zoveel af na het spoelen / hevelen...?  :weetniet:
Je kan ook de brander al onder je kook ketel zetten tijdens het spoelen / hevelen. Dan moet je niet zolang wachten.  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 22-12-2011 10:17 u »
Op zich geen vreemde vraag. Je hoeft immers niet te maischen boven de 65 ēC. En spoelen is ook niet noodzakelijk.
Als je twee pannen hebt kun je beginnen met het koken als je aan het spoelen bent, maar niet iedereen heeft dat.
Zelf heb ik ook maar één pan. Ik verzamel eerst het wort en breng het daarna aan de kook. Vaak zit ik dan ook rond de 65 ēC.

Het opwarmen tot het koken duurt bij mij zo'n 30 tot 40 minuten. Het gaat dan om 35 tot 45 liter.  Ik gebruik een oude badgeiserbrander, die heeft veel capaciteit en wordt door mij niet voluit open gezet omdat ik dan iets te veel karamellisering krijg.

Offline John

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-12-2011 10:43 u »
Ben gewoon nieuwsgierig de verwarmingscapaciteit van mijn installatie een beetje redelijk is. Denk dat vanaf 65 gr. 30 min normaal zal zijn.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 22-12-2011 13:17 u »
@ John. Ik denk dat de capaciteit van jouw branders heel behoorlijk is. Als ik het me goed herinner heb jij zelfs de sproeikop voor het aardgas nog wat uitgeboord? Ik heb jouw vlammetjes zien branden en dat zag er heel goed uit.

Mijn vd Kooy Jubbega BI800 deed er van af 65 ēC meer dan 3/4 uur over bij wort voor 25 liter bier.

De CV brander weet ik niet, want ik kan hem (terwijl het filterbed zich vormt gedurende 20 minuten) verplaatsen naar onder de kookketel. Zo gauw het wort daar vanuit de maischketel binnenloopt, steek ik de brander aan. Dan gaat het spul binnen de minuut koken en het blijft ook koken totdat alles erin zit. Ik denk dat het vermogen van die brander nog wel een stuk hoger ligt. Nadeel is, dat ik de brander net niet genoeg kan knijpen met een gaskraan, omdat dan ook de waakvlam minder fel brandt en daardoor de waakvlambeveiliging de gastoevoer sluit. Ik denk dat ik het gaatje in het sproeiertje naar de waakvlamsensor maar iets ga opboren ...

PS er komt nog wat aan de rekken en ze worden nog geschuurd en geschilderd. Maar het heeft alvast een keer gewerkt!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 16-02-2012 14:31 u »
Ik heb deze brander nu al een hele tijd achtergehouden op verzoek van Edgar. Sorry, Edgar, ik begrijp dat jij een enorm stuk moet omrijden om dat ding op te halen en ik denk dat het er niet meer van gaat komen. Dus ik gooi hem maar weer in de verkoop...

Offline George81

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-02-2012 23:46 u »
Waar op te halen? Ik neem even aan dat Moldavië een geintje is.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-02-2012 11:45 u »
Waar op te halen? Ik neem even aan dat Moldavië een geintje is.
Ja, is een geintje. Als je interesse hebt, zal ik je mijn ware woon- en verblijfplaats onthulen.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 18-02-2012 10:47 u »
De brander is gereserveerd verkocht.

Tags: