My - English IPA - 14A

Gestart door ypenga, 19-12-2011 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ypenga


Ik heb nog 125 gram (> 1 jaar oud, 6,7% alfa) Willamette bloemen over (lijkt op US Fuggles, US Tettnanger, Styrian Golding) en heb net 100 gr verse Neslon Sauvin ingekocht.
Ik dacht onderstaand brouwsel te maken, ik heb een neutrale gist gekozen omdat de hop het moet doen. 
Wat vinden jullie ervan?



Naam brouwsel: My
Biertype: English IPA
Begin SG: 1062 (style 1050-1075)
Eind SG: 1014 (style 1010 -1018)                             
Kleur (berekend): 22,1 EBC (style 16-28)
Berekende bitterheid: 48,9 EBU (style 40-60)


Onderstaand is bedoeld voor 40 Liter wort

Mout
5500 gram      47,8 %    Pale Ale mout         7   EBC     
2000 gram      17,4 %    Crystal mout          60 EBC     
3000 gram      26,1 %    Pilsner mout           3   EBC
1000 gram      8,7   %    Munich mout          17 EBC     

Water
35 L maischwater
17 L spoelwater (er wordt net zolang gespoeld tot er 42L in de kookketel zit, of de sg is onder de 1010 gezakt uit de filterkuip)

Maischschema
60 min    66 gr C
5  min     78 gr C

Hop
40 gram    Willamette       5     % alfa  bloemen     kooktijd 75 min (FWH)
10 gram    Nelson Sauvin 12,7 % alfa  bloemen     kooktijd 60 min
20 gram    Willamette       5     % alfa  bloemen     kooktijd 50 min
20 gram    Willamette       5     % alfa  bloemen     kooktijd 25 min
30 gram    Nelson Sauvin 12,7 % alfa  bloemen     kooktijd 25 min
30 gram    Willamette       5     % alfa  bloemen     kooktijd 10 min
20 gram    Nelson Sauvin 12,7 % alfa  bloemen     kooktijd 5   min
15 gram    Willamette       5     % alfa  bloemen     kooktijd 0 min (in HopBack -> bloemen dienen ook als filter voor hop en eiwitresten na koken)
40 gram    Nelson Sauvin 12,7 % alfa  bloemen     dry hop

Kruiden of andere toevoegingen
geen

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 75 min, verdamping wordt weer aangevuld met kraanwater zodat volume en sg gelijk blijven. (42L -> 1 liter blijft achter in de hop en 1L in de hopback/slangen)

Gist
Naam gist:   2 x 10gr   Danstar Nottingham     gedroogde gist
                   1 x 10gr   Fermentis S-04            gedroogde gist (extra omdat ik 2 zakjes net te weinig vind)

                   
Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting  5   dagen bij 20 gr C
daarna          14 dagen bij 18 gr C (+ dryhop 40gr Nelson Sauvin)
daarna          10 dagen bij 0-2 gr C

Bijzonderheden:

Maischwater wordt verhit tot 73 graden, waarna de mouten worden gestort en de temperatuur rond de 66 graden stabiliseert.
De Willamette hop is reeds 1 jaar oud (wel bewaard in de koelkast in een tjokvol gevulde luchtdicht curverbakje), ik reken met een alfa verlies van 6,7 -> 5%.
Deze hop moet gewoon op en ik denk een goede combinatie met de Nelson Sauvin te kunnen bewerkstelligen.

MM

Je recept ziet er lekker uit. Waarom gebruik je en Pale Ale Mout en Pilsener mout? Ik neem aan dat je je brouwsel gaat splitsen 2/3 vergisten met de Nottingham en 1/3 vergisten met de S-04?


Herman

Waarom is dit een Engelse IPA? Ik heb verder geen ervaring met Willamette noch Nelson Sauvin, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Gebruik je Engelse mout?

ypenga

Ik ga niet splitsen, ik denk dat de Nottingham en S-04 wel samen kunnen. Andere gisten heb ik niet in huis, naast weizen en lagergisten.

Een Engelse IPA omdat ik iets subtieler met de hopgift wil omgaan. Willamette lijkt veel op Fuggles, en de Nelson Sauvin geen Amerikaans karakter heeft .

Klopt mijn aanname mbt tot het alfaverlies van de Willamette hop? Ik las over 40% verlies in 6 maanden. Ik neem aan dat dat onverpakt is. Ik heb het los (enorm aangestampt) in een curverbakje gepropt opgelagen gehad in de koelkast.

ypenga

Citaat van: MM op 19-12-2011  19:25 uJe recept ziet er lekker uit. Waarom gebruik je en Pale Ale Mout en Pilsener mout? Ik neem aan dat je je brouwsel gaat splitsen 2/3 vergisten met de Nottingham en 1/3 vergisten met de S-04?
Heb niet zoveel Pale Ale. Munich en Pilsmout (1:3) komen in de buurt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.