Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Anti-schuim waterslot  (gelezen 13512 keer)

Offline mosrednA .rM

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Anti-schuim waterslot
« Gepost op: 15-12-2011 13:41 u »
Hallo mede brouwers,

Op een wijnmakerssite vond ik deze handige constructie om het overschuimen van je gistingsvat tegen te gaan.

Onderdelen:

- 2 plastic potten met luchtdichte deksel
- 3 rubberen doorvoeren
- 2 meter plastic slang.

Lijkt me duidelijk. Alleen zijn ze een klein gaatje in het potje met 1 gat vergeten zodat straks de lucht eruit kan.

Zorg dat het slangetje in het linker potje hoog zit en in het rechter potje de bodem raakt.

Het rechter potje vullen we met een sulfiet citroenzuur oplossing.
De linker verbinden we met het gistingsvat/fles.

De potjes kunnen natuurlijk ook groter voor als je heel veel schuim verwacht.
En je kan dit waterslot in principe gebruiken tot en met het einde van de gisting. Kan het natuurlijk ook vervangen voor een normaal waterslot als het uit geschuimd is.

Met vriendelijke groeten,
mos

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Leeghwater

• Senior lid
  • Land: nl
  • nieuw huis, nieuwe brouwerij, nieuwe naam
Re: Anti-schuim waterslot
« Reactie #1 Gepost op: 15-12-2011 13:56 u »
Interessant ding... Alleen wat ik niet begrijp. waarom een sulfiet citroenzuur oplossing? Is daar een speciale rede voor? Ik heb altijd gewoon water in mijn waterslot zitten.

Offline mosrednA .rM

• *
« Reactie #2 Gepost op: 15-12-2011 14:23 u »
De enige redenen die ik hiervoor zie is in geval dat je vat vacuŁm trekt bijvoorbeeld door het verplaatsen en je dus water van het rechter potje in het linker potje trekt waar nogal veel voedingsstoffen voor eventuele schimmels aanwezig zijn die dan via de slang in je brouwsel komen.

Maar waarschijnlijker is dat er zoveel schuim vrijkomt dat het ook in het rechter potje (die een gaatje in het deksel heeft) komt met mogelijke schimmelvorming in het rechter potje, die via de slangen uiteindelijk wel in je brouwsel kan komen.

Gewoon een soort van zekerheid eigenlijk.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 15-12-2011 16:31 u »

Leuke constructie. Echter indien bovenstaand plaatje tijdens de hoofdvergisting is genomen, is het toch niet zo handig, want je verliest hierdoor veel gist (de schuim dus). En tijdens de hoofdvergisting wil je dat nog niet.

Offline Slim3

• Junior lid
  • **
  • Land: be
    • SLIM3 | Belgisch Bier
« Reactie #4 Gepost op: 15-12-2011 16:34 u »
Beter in het potje dan op de grond...

Offline mosrednA .rM

• *
« Reactie #5 Gepost op: 15-12-2011 17:22 u »
Dat dacht ik dus ook. En als je alles schoon genoeg houd kan je in principe de gist ook weer terug gooien in je vat.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #6 Gepost op: 15-12-2011 17:55 u »
Wat Oscar wil zeggen is dat je je gistvat-fles-emmer nooit zo vol moet doen in de hoofdvergisting. Veel gist zal (bij een bovengister) uit je vat in het potje komen.. En die gist is nodig om je bier te vergisten..

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 15-12-2011 17:58 u »
Kijk Ronald begrijpt het... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 15-12-2011 20:29 u »
Bier schuimt veel harder dan wijn. Daarom heb je een veel groter gistvat nodig. De regel is 2 keer zo groot als het volume dat je wilt laten vergisten.

En sulfiet-citroenzuur-oplossing is typisch iets voor de wijnmakers. Daar doen ze alles mee. Bierbrouwers gebruiken vaak middelen die en schoonmaken en desinfecteren. sulfiet-citroenzuur desinfecteert alleen en maakt niet schoon. Voor een waterslot is het wel geschikt maar de desinfecterend vermogen wordt na verloop van tijd steeds minder. Je kunt daarom net zo goed water in een "water"slot doen.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #9 Gepost op: 16-12-2011 07:53 u »
De regel is 2 keer zo groot als het volume dat je wilt laten vergisten.

Er zijn geen regels... Wij vullen onze mandfles altijd 3/4 en dat werkt prima. (En soms gist in je waterslot is mooi)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 16-12-2011 09:08 u »
Er zijn geen regels... Wij vullen onze mandfles altijd 3/4 en dat werkt prima. (En soms gist in je waterslot is mooi)

Als je de hoofdgisting uitvoert in een mandfles zul je heel wat keren rommel moeten ruimen. Zeker bij echte bovengisters waarbij de gist boven op het bier komt te liggen.

Een gistvat dat 2 keer zo groot is als het volume is wel zo handig. En als je daar anders over denkt mag dat.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #11 Gepost op: 16-12-2011 16:33 u »

Voor de lagering of nagisting is dat wel raadzaam inderdaad. Voor de hoofdgisting lijkt me dat altijd te overstromen?

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 21-12-2011 16:29 u »
Als je de hoofdgisting uitvoert in een mandfles zul je heel wat keren rommel moeten ruimen. Zeker bij echte bovengisters waarbij de gist boven op het bier komt te liggen.

Een gistvat dat 2 keer zo groot is als het volume is wel zo handig. En als je daar anders over denkt mag dat.

Als je je bier in een vat doet om te gisten moet dat toch met zo min mogelijk ruimte voor zuurstof? Dus zo vol mogelijk vullen?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #13 Gepost op: 21-12-2011 16:31 u »
Als je je bier in een vat doet om te gisten moet dat toch met zo min mogelijk ruimte voor zuurstof? Dus zo vol mogelijk vullen?

De zuurstof wordt snel weggedrukt door koolzuur die zich gaat vormen door het gisten..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 21-12-2011 20:21 u »

Sommige gisten geven heel veel schuim dat op het bier komt te liggen. Als je met een dergelijke gist een gistvat helemaal vult weet je zeker dat je veel rommel moet opruimen. Een redelijk gedeelte van je bier zal naar buiten komen.

Een heel ander verhaal is het als de hoofdgisting voorbij is en je het bier overheveld. Dan heb je geen onstuimige vergisting meer en een grote stroom aan vrijkomend koolzuur. Dan is het gewenst dat er minder kopruimte is. 

De nieuwe tendens is om niet over te hevelen. Dat kan als het gistvat echt goed afsluit (veel van de vergistingemmers die bij starterspakketten verkocht worden doen dat niet) en je het bier niet te lang laat staan voor de nagisting.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 21-12-2011 21:23 u »
De nieuwe tendens is om niet over te hevelen.

Bij mij niet hoor... >:D

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #16 Gepost op: 22-12-2011 00:26 u »
Bij mij niet hoor... >:D
Nope, bij mij ook niet. Ik wil geen cm rommel in mijn flesjes. Uit ervaring weet ik dat hevelen voor bottelen toch het beste resultaat geeft. Smaaktechnisch maakt het misschien niet uit, maar het oog wil ook wat (en is medebepalend voor smaakbeleving, ga maar es proeven met een blinddoek voor).

Tags: beginner waterslot