Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het brouwproces bij een grote brouwerij  (gelezen 5726 keer)

Offline davadox

• Super lid
  • Land: nl
  • Holland's Next Top Brewer
Het brouwproces bij een grote brouwerij
« Gepost op: 29-12-2011 11:08 u »
Ik probeer me een beeld te creeeren van hoe het er toe gaat bij een brouwerij zoals Heineken.

Is daar het brouwproces hetzelfde zoals wij het doen behalve dat het daar dan geautomatiseerd is?
Hoe groot zijn die brouwketels daar?
Duurt het vergisten van een pils daar net zolang als bij ons of wordt het daar chemisch versneld of zo?

Zomaar wat vragen die bij me opkomen omdat ik me er geen voorstelling van kan geven hoe groot alles daar moet zijn gezien het enorme aantal hectoliters bier zij produceren per jaar.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
Re: Het brouwproces bij een grote brouwerij.
« Reactie #1 Gepost op: 29-12-2011 11:54 u »
NGC zend elke 2 7/8e week de docu over de Heinekenbrouwerij uit. Ze roeren in ieder geval niet zelf in hun pannetjes ;-)

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-12-2011 12:18 u »
NGC zend elke 2 7/8e week de docu over de Heinekenbrouwerij uit. Ze roeren in ieder geval niet zelf in hun pannetjes ;-)

Nee dat begrijp ik,
Waar het mij omgaat is als ze hetzelfde doen als wij maar dan in het groot, dan moeten ze toch wel enorme opslagcapaciteit hebben.
Dan heb ik het over het lageren etc.
Duurt het hele proces net zolang en zo.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #3 Gepost op: 29-12-2011 12:27 u »
Ik weet helaas maar n dingetje. Grote pilsbrouwerijen willen hun bier kraakhelder op de markt zetten. Daartoe willen ze het filteren voor het bottelen. Maar die filters zouden snel verstopt raken (en dat is duur) als ze niet daarvr de meeste gist eruit zouden halen. Dat doen ze door het bier wekenlang op lage temperatuur te lageren. inderdaad in enorme opslagtanks.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #4 Gepost op: 29-12-2011 12:33 u »
Ik kan me niet voorstellen dat ze pils heel lang lageren.. De meeste gist gaat dood tijdens de pasteurisatie van pils.. daarna lijkt me dat er gefilterd wordt..

Ook heb ik eens vernomen dat het op een procentje of 8 wordt gebrouwen om vervolgens aan te lengen..

Oh ja, ook mengen ze verschillende batches om een contane kwaliteit en smaak te hebben..

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #5 Gepost op: 29-12-2011 12:53 u »
Nee dat begrijp ik,
Waar het mij omgaat is als ze hetzelfde doen als wij maar dan in het groot,dan moeten ze toch wel enorme opslagcapaciteit hebben.
Dan heb ik het over het lageren etc.
Duurt het hele proces net zolang en zo.

Het was ook met een knipoog ;-)  Maar de NGC docu is misschien leuk om te zien, zal vast veel vragen beantwoorden. Torrentje hieronder, voor zolang het linkje blijft staan als het volgens de forumpolicy niet mag!

http://btjunkie.org/torrent/Megafactories-NGC-Heineken/435811431378ec5532ae17bf039ce6a466917ac70c79

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 29-12-2011 13:00 u »
Het brouwproces is natuurlijk vrijwel gelijk aan wat wij doen, alleen is de controle over het proces wat beter en zullen ze ongetwijfeld koken bij een verlaagde druk. En hebben de de vergisting tot op de graad plato onder controle.

Verder wordt het bier na vergisten/lageren ongetwijfeld gecentrifugeerd, gefilterd en daarna gepasteuriseerd en afgevuld. En alles gaat in grote volumes van enkele duizenden liters per brouwsel.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 29-12-2011 13:04 u »
Ik verwacht dat een Heineken pils drie weken na brouwen op het schap in de supermarkt staat...zo niet eerder.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 29-12-2011 13:15 u »
Inderdaad, lang lageren zullen ze ook niet doen en de vergisting zal na 3-5 dagen wel voltooid zijn. Max 1 weekje lageren.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #9 Gepost op: 29-12-2011 13:21 u »
hmmm, vreemd. Ik heb een jaartje of 35 geleden vakantiewerk gedaan bij de Heineken en ik "mocht" in de lagerruimte werken (kranen poetsen en zo). Het was daar een paar graden boven nul en ik kwam elke avond tot op het bot verkleumd thuis. Maar ik had toch de indruk dat het bier een week of 2 - 3 in die tanks bleef ...

Pasteuriseren?  Ik weet me heel vaag te herinneren dat ze dat bij de Heineken alleen voor de export (naar Amerika?) deden ???

Maar okay, het is lang geleden ...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 29-12-2011 13:46 u »
Ga gewoon kijken bij een grote brouwerij geef je ogen goed de kost en stel vragen. Maar... je krijgt niet alles te zien en ook niet altijd een eerlijk antwoord.
Bel ze en vraag of je aan kunt sluiten bij een excursie.

Vergistingstijden kunnen sterk ingekort worden door een grotere gistgift. En lagertijden zijn tegenwoordig korter dan in het verleden door meer te spelen met de temperatuur. Koud lageren wordt vooral gedaan om zo veel mogelijk materiaal te laten bezinken zodat de filters minder snel verstopt zitten.

Offline Hoeze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 30-12-2011 13:42 u »
Het principe van het brouwproces is hetzelfde als bij een hobbybrouwer. Er wordt alleen op grote schaal en zeer geautomatiseerd gebrouwen.
Doordat ze zo geautomatiseerd zijn kunnen ze het proces ook beter sturen. Daarnaast doen de meeste pilsbrouwers aan "high gravity brewing" om zo kosten te besparen.
Om het pilsbier mooi helder te krijgen wordt er gefilterd na lagering (1 - 3 weken ligt aan de brouwerij). De filtratie bestaat meestal uit de volgende stappen. Eerst een centrifugatie om het grootste aandeel gist er uit te krijgen met daarna een kieselguhr-filtratie waar kieselguhr in het bier wordt gedoseerd. En om de "beer haze" er uit te krijgen werken ze op grote brouwerij met een pvpp-filtratie.

Pasteuriseren?  Ik weet me heel vaag te herinneren dat ze dat bij de Heineken alleen voor de export (naar Amerika?) deden ???

Pasteurisatie wordt wel altijd gedaan, anders kunnen ze bij hun eindproduct de voedselveilligheid en kwaliteit niet borgen.
Bij grote brouwerijen wordt er gepasteuriseerd door middel van een tunnelpasteur.

Offline harry

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Het brouwproces bij een grote brouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 30-12-2011 23:22 u »
pvpp ? staat dat voor
polyvinyl polypropyleen?

Ik kan me me daar niet een twee drie een filter bij voorstellen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #13 Gepost op: 01-01-2012 15:06 u »
Nu een documentaire over Heineken op national geographic

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 01-01-2012 15:11 u »
Nu een documentaire over Heineken op national geographic

Goed opgemerkt.
Ik wilde het net gaan posten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 08-02-2012 22:46 u »
Het is echt waar: vergisting en lagering duurt bij Heineken 4 weken. Alles wordt gepasteuriseerd. Grootste brouwsels zijn 1200 hl en er passen drie brouwsels in de gistkuipen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 08-02-2012 22:47 u »
Goed opgelet... ;)

Tags: