Discussies tbv Wiki-Hobbybrouwen.nl > Discussies tbv Wiki-Hobbybrouwen.nl

Biertypen

(1/7) > >>

Jacques:
Er zijn door mij een viertal pagina's toegevoegd over biertypen.

De pagina met de omschrijvingen van de biertypen wordt nog verder aangevuld met links naar recepten. Ook wil ik hier hints geven voor recepten zoals aanbevolen gisten, hop en moutsoorten. Alles bij elkaar is dat een hele klus.

Jacques:
De pagina met omschrijvingen van biertypen is voorlopig klaar.

Het was een flinke klus. Er zijn geen suggesties opgenomen met percentages mout en hop. Die kan men zelf destilleren uit de links naar recepten. Wel is zijn er links maar omschrijven van biertypen geschreven door Wyeast. Daarbij staan wel suggesties voor te gebruiken gisten.
Voor de recepten wordt vooral verwezen naar de Rebie-recepten hier op het forum. Voor zover er nog geen Rebie-recept voorhanden was is gezocht naar andere recepten op andere sites.

Verder zijn er links van Ratebeer.com, Wikipedia, Home Brewing Wiki en Google Image en per biertype. Via de links naar Home Brewing Wiki kom je uit bij de BJCP Style Guidelines en American Style Pale Ale beschrijvingen van de betreffende biertypen.

Wees er op bedacht dat je bij de Google Images links niet alleen plaatjes te zien krijgt die te maken hebben met het betreffende biertype. Desondanks geven de links een beeld van het biertype: merken, kleur van het bier en glazen.

Ook zijn er boeksuggesties opgenomen voor degenen die meer over een biertype willen lezen.

Door de verschillende links krijg je een goed beeld van het biertypen. De biertypen worden zo van meerdere kanten belicht.
Naar mijn idee is de pagina een aardige vervanger van de Biertypengids van Derek Walsh. Jammer genoeg is dit standaardwerkje al jarenlang niet meer verkrijgbaar in de boekhandel. Maar als je het boekje ergens toevallig tegenkomt raad ik je aan om het kopen. Want dit boekje geheel vervangen is niet mogelijk.

Een paar dingen zijn mij opgevallen tijdens het maken van deze pagina.
Allereerst dat aantal biertypen die op Labo site staan is de laatste jaren fors toegenomen. Dat betekent dat veel bieren nu in de A, B, C en D klasse ingezonden kunnen worden terwijl een paar jaar geleden deze alleen ingezonden konden worden in de vrije klasse.
Er zijn een paar compleet nieuwe biertypen toegevoegd zoals Bitter Blond, Sterk Wit en Brettanomyces Blond. Internationaal worden deze nieuwe biertypen nog niet erkend. Er is dan ook over deze biertypen op de Engelstalige websites niet veel te vinden.

Een ander zeer opmerkelijk iets vond ik dat het biertype Robust Porter verdwenen is en dat nu wel het type Baltic Porter is opgenomen. Internationaal worden deze als afzonderlijke biertypen beschouwd. Verder viel het mij op dat het biertype Vienna niet meer is opgenomen in de Labo indeling.

Veel plezier met deze wiki-pagina!

En verbeteringen en aanvullingen zijn welkom.
Nog een kleine opmerking daarover. Als je een wijziging wilt doorvoeren kies er dan voor het gebruik van de knop "Pagina aanpassen" doe je dat niet dan kunnen er door de complexiteit van deze grote pagina gedeelten verloren gaan. Gezien de vele uren die er ingestoken zijn zou dat wel jammer zijn.

dennis:
Wauw, wat een mooie pagina. Deze ga ik vaker bezoeken.

Albertus:
Wat een stuk gedegen werk Jacques.
Heel veel informatie en het ziet er goed uit.

Bert

CO2:
Super overzicht!! Bedankt Jacques!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie