Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: La Trappe Blond?  (gelezen 20584 keer)

Offline koffie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
La Trappe Blond?
« Gepost op: 11-12-2011 12:46 u »
Graag zou ik een La Trappe Blond kloon brouwen.
Probleem: Ik kan niets vinden van blond, alleen de andere versies. Zelf bedenken welke ingredienten ik zou moeten gebruiken is nog te hoog weggelegd voor mij.
Wie kan mij op weg helpen met een recept wat er aardig op gaat lijken? Ik neem aan dat ik uit een La Trappe Blond de gist kan opkweken, want er is geen Wyeast versie van beschikbaar.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: La Trappe Blond?
« Reactie #1 Gepost op: 11-12-2011 13:34 u »
Ik neem aan dat ik uit een La Trappe Blond de gist kan opkweken, want er is geen Wyeast versie van beschikbaar.

Dat is correct!

Probeer eens met een opstapje te komen? Ik heb deze blond al lang niet meer gehad.
Denk dat een standaard blond recept met deze gist al gauw in de richting is.
Misschien nog wat kruiden?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 11-12-2011 13:37 u »
Zelf bedenken welke ingrediënten ik zou moeten gebruiken is nog te hoog weggelegd voor mij.

Waarom vinden mensen dat altijd zo moeilijk? Het is een blond bier. Dus begin eens met pilsmout. Kijk eens naar de kleur t.o.v. een pils? Is ie donkerder dan een klein beetje kleurmout toevoegen. Vindt je 'm moutig en vol van smaak? Dan wellicht een klein beetje munchener mout..o.i.d. Dan kwam je al een heel eind in de buurt. En gebruik wat brouwsoftware om e.e.a uit te rekenen... :brouwen:

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #3 Gepost op: 11-12-2011 14:46 u »
Waarom vinden mensen dat altijd zo moeilijk? Het is een blond bier. Dus begin eens met pilsmout. Kijk eens naar de kleur t.o.v. een pils? Is ie donkerder dan een klein beetje kleurmout toevoegen. Vindt je 'm moutig en vol van smaak? Dan wellicht een klein beetje munchener mout..o.i.d. Dan kwam je al een heel eind in de buurt. En gebruik wat brouwsoftware om e.e.a uit te rekenen... :brouwen:

Het klinkt zo makkelijk als je het zo zegt, maar ik denk dat veel mensen er toch bang voor zijn. Vooral als je net begint ;-). Maar een opzet zou je inderdaad zelf nog kunnen geven. Blond, dus pilsmout klinkt logisch. De gist heb je ook al, want die kweek je zelf op. Maar qua hoptoevingen, kooktijden etc, proef jij dat in een bier?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 11-12-2011 14:52 u »
Het klinkt zo makkelijk als je het zo zegt,

Maar zo makkelijk is het ook, zeker met blonde bieren. Bij donkere bieren wordt het lastiger i.v.m balans van de donkere mouten.

Maar qua hoptoevingen, kooktijden etc, proef jij dat in een bier?

Kooktijden zijn niet leidend voor een recept. Maar prof brouwerij, energie zuinig dus kooktijd 1 uur.... ;) En hop blijft gokken. Maar kies een leuke hop uit en richt je op de bitterheid. Een pils is rond de 20 IBU en een bittere pils rond de 25 IBU.

Exact klonen lukt je nooit in 1 poging. ;)

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-12-2011 15:42 u »
Maar zo makkelijk is het ook, zeker met blonde bieren. Bij donkere bieren wordt het lastiger i.v.m balans van de donkere mouten.

Kooktijden zijn niet leidend voor een recept. Maar prof brouwerij, energie zuinig dus kooktijd 1 uur.... ;) En hop blijft gokken. Maar kies een leuke hop uit en richt je op de bitterheid. Een pils is rond de 20 IBU en een bittere pils rond de 25 IBU.

Exact klonen lukt je nooit in 1 poging. ;)

Ha, het is natuurlijk ook een beetje kennis hebben, zoals ik zie. Proeven en wat kennis hebben lijdt al gauw tot een leuk recept?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 11-12-2011 16:02 u »
Ha, het is natuurlijk ook een beetje kennis hebben, zoals ik zie.

Ja, maar vooral durven. En als je het niet probeert, leer je het ook niet. Maak een recept en stel het hier ter discussie! Daar leer je van!

Een brouwer in mijn gilde heeft eens een bier met 40% Special B gemaakt, daar heeft ie zeker van geleerd. ;D ;D

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 11-12-2011 17:09 u »
Ja, maar vooral durven. En als je het niet probeert, leer je het ook niet. Maak een recept en stel het hier ter discussie! Daar leer je van!

Een brouwer in mijn gilde heeft eens een bier met 40% Special B gemaakt, daar heeft ie zeker van geleerd. ;D ;D

Het is denk ik vooral ook veel proberen en falen, voordat je weet hoe wat ongeveer smaakt, pas dan kun je 'echte' recepten gaan samenstellen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 11-12-2011 17:12 u »
Het is denk ik vooral ook veel proberen en falen, voordat je weet hoe wat ongeveer smaakt,

Dat falen is onvoorkoombaar, maar kun je beperken door je recepten hier ter discussie te stellen..dan kunnen de ervaren brouwers je ermee helpen. Doe je dat niet...Tsja...dan ben ik aan je eigen lot over gelaten, mar ook daar leer je van.
Goed brouwen leer je met vallen en opstaan, en als je geen fouten durft te maken leer je het nooit..of heel langzaam  ;)

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 11-12-2011 19:57 u »
Dank voor de tips en de duwtjes in de goede richting.
Probleem is dat ik op het moment geen La Trappe Blond in huis heb, en ik eerlijk gezegd moeite heb om bepaalde smaken te noemen. Bier is bij mij simpelweg lekker of niet lekker ;)

Als ik op de site kijk is het donkerder van kleur dan een normale pils.
Er zitten meerdere soorten hop in volgens eigen zeggen. Wel hebben ze een eigen veld met zelfgekweekte Perle.
Een combinatie van Saaz en Perle zou wel mogelijk zijn - dat gebruiken we nu ook in onze pils.

De Tripel bevat koriander, maar ik denk niet dat die ook in de blonde zit.

Ik moet vanavond nog het e.e.a. regelen, maar hoop daarna of morgen eens te kunnen zitten om een basis op te zetten.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 11-12-2011 20:03 u »
Volgens mij gebruiken ze die eigen geteelde alleen Perle in de Isid'Or?
Althans, dat was wel zo toen deze geintroduceerd werd.

Wat niet wegneemt dat er best Perle in kan zitten.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #11 Gepost op: 11-12-2011 20:29 u »
Volgens Brew Like a Monk heeft de blond een begin-SG van 1.061 en een IBU van 14, dit blijkt uit analyses van Derek Walsh.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 11-12-2011 20:30 u »
Volgens Brew Like a Monk heeft de blond een begin-SG van 1.061 en een IBU van 14, dit blijkt uit analyses van Derek Walsh.

De beschrijving op de eigen website spreekt van meerdere hopsoorten, dus dat weet je ook al ;-)

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 27-12-2011 09:12 u »
Ik heb nu een recept in elkaar gedraaid, maar hoe post ik het recept nu? Ik dacht dat ik vanuit BrouwVisie een rechstreekse export kon maken voor op het forum .. maar ik heb uiteraard geen HTML rechten.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #14 Gepost op: 27-12-2011 09:28 u »
In BrouwVisie ga je naar het tabblad basis.
Daar zie je staan "Recept naar klembord in forum tabel"
Even aanklikken.
Dan ga je naar dit forum.
Cursor ergens wegzetten.
Control V
En klaar is koffie.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-12-2011 09:35 u »
Bedankt, ik zocht het in het receptenoverzicht

Enfin, dit is wat ik had bedacht:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlonde
Kenmerk
Brouwdatum21-12-2011
BiertypeBlond(e)
Aantal liters35
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater48,7 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater28,2 liter
Spoelwater28,1 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur13 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,0 %6572 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC15,0 %1408 gr16 EBC
Pale alemout15,0 %1408 gr6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding3,8 %35 gr60 minuten9 EBU
Styrian Golding3,8 %21 gr10 minuten2 EBU
Saaz (CZ)3,3 %10 gr60 minuten2 EBU
Amarillo9,5 %14 gr60 minuten9 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C15 minuten3,0 l/kg
263°C30 minuten3,0 l/kg
372°C40 minuten3,0 l/kg
478°C1 minuten3,0 l/kg

Daar ik te weinig info heb over een La Trappe Blond, heb ik besloten om gewoon een blond met een La Trappe gist te maken.
De gebruikte hop is eigenlijk gebaseerd op de bestaande voorraad :P

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #16 Gepost op: 27-12-2011 10:06 u »
Spoelwater + maischwater = 48,7 liter.

Ik zie 28,2 + 28,1 = 56,3 liter dus daar sluipt al een foutje in.

Je zou in totaal ongeveer 54,25 liter nodig hebben (35x1,55) dan zou ik persoonlijk gaan voor 36 liter maischwater en 18,25 liter spoelwater.
Tenminste, ik doe altijd 2/3 + 1/3 en dat werkt voor mij prima.

De 53 graden stap kan je achterwegen laten, en de 63 graden zou ik 40 minuten doen en de 72 graden 30 minuten.

orangeloo

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 27-12-2011 10:14 u »
De 53 graden stap kan je achterwegen laten

Daar zijn de meningen over verdeeld volgens mij.
Vorige maand las ik hier dat er toch een aantal deze stap weer voor 10 minuten opnamen in hun maischschema.
Dit zou de schuimkraag en de body verbeteren... :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 27-12-2011 10:25 u »
Daar zijn de meningen over verdeeld volgens mij.
Vorige maand las ik hier dat er toch een aantal deze stap weer voor 10 minuten opnamen in hun maischschema.
Dit zou de schuimkraag en de body verbeteren... :weetniet:

Geen 52-53 șC maar 57-58 șC! Het verschil hier tussen zit hem in het inactiveren van de zogenaamde LOX-enzymen. Deze enzymen zijn verantwoordelijk voor de vorming van aldehyden waaruit later de oxidatiesmaak kan ontstaan. Deze enzymen worden bij 57-58 șC geïnactiveerd. Vandaar ook dat de moderne brouwwetenschap het inmaischen boven de 60 șC aanbeveelt. Dan weet je namelijk zeker dat de LOX-enzymen niet werken.
Het verdient aanbeveling temperaturen onder de 60 șC kort te houden. Want bij deze temperaturen vindt er ook al een inactivering plaats van de beta-amylase zonder dat het enzym vol actief is.

Inmaischen bij 52 șC en dan die temperatuur langer dan 15 minuten aanhouden is zeker niet aan te bevelen.

orangeloo

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 27-12-2011 10:46 u »
Geen 52-53 șC maar 57-58 șC! Het verschil hier tussen zit hem in het inactiveren van de zogenaamde LOX-enzymen. Deze enzymen zijn verantwoordelijk voor de vorming van aldehyden waaruit later de oxidatiesmaak kan ontstaan. Deze enzymen worden bij 57-58 șC geïnactiveerd. Vandaar ook dat de moderne brouwwetenschap het inmaischen boven de 60 șC aanbeveelt. Dan weet je namelijk zeker dat de LOX-enzymen niet werken.
Het verdient aanbeveling temperaturen onder de 60 șC kort te houden. Want bij deze temperaturen vindt er ook al een inactivering plaats van de beta-amylase zonder dat het enzym vol actief is.

Inmaischen bij 52 șC en dan die temperatuur langer dan 15 minuten aanhouden is zeker niet aan te bevelen.

Hoi Jacques ,
ik wil deze discussie niet opnieuw voeren, maar zou niet meer weten waar deze gevoerd is anders had ik de link erbij gezet.
Ik vond het een interessant verhaal, vandaar dat ik het hier ophaal.
Er wordt hier vaak standaard gezegd alles onder de 62  șC schrappen, maar zo kort door de bocht bleek het toch niet te zijn.
En als beginnend brouwer hoor je ook te weten waarom je iets weglaat, of waarom juist niet.  :brouwen:
Altans dat wil ik wel graag weten.  ^-^ (als beginnend brouwer.)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 27-12-2011 11:32 u »
Hoi Jacques ,
ik wil deze discussie niet opnieuw voeren, maar zou niet meer weten waar deze gevoerd is anders had ik de link erbij gezet.
Ik vond het een interessant verhaal, vandaar dat ik het hier ophaal.
Er wordt hier vaak standaard gezegd alles onder de 62  șC schrappen, maar zo kort door de bocht bleek het toch niet te zijn.
En als beginnend brouwer hoor je ook te weten waarom je iets weglaat, of waarom juist niet.  :brouwen:
Altans dat wil ik wel graag weten.  ^-^ (als beginnend brouwer.)

Het is nog de vraag of het verhaal van de 57-58 șC voor extra body wel klopt. De auteur die hiermee kwam en door Adrie aangehaald werd heeft niet de reputatie het altijd bij het juist eind te zitten.

Wel ga ik het morgen uitproberen bij een pils die ik ga brouwen. Want aan theoretische verhalen heb je niet zo veel, de praktijk moet uitwijzen wat wijsheid is en wat niet. Tot nu toe heb ik in ieder geval hele goede ervaringen met het weglaten van temperaturen onder de 60 șC.
Ik heb nog geen twee pannen om twee brouwsels langs er elkaar te zetten. Dat is wel jammer want dat is de manier om volledig gefundeerd uitspraken te doen. Maar hopelijk krijg ik wel een indicatie of het een verbetering is of niet. Ik ben benieuwd.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 27-12-2011 11:44 u »
Spoelwater + maischwater = 48,7 liter.

Ik zie 28,2 + 28,1 = 56,3 liter dus daar sluipt al een foutje in.

Je zou in totaal ongeveer 54,25 liter nodig hebben (35x1,55) dan zou ik persoonlijk gaan voor 36 liter maischwater en 18,25 liter spoelwater.
Tenminste, ik doe altijd 2/3 + 1/3 en dat werkt voor mij prima.

De 53 graden stap kan je achterwegen laten, en de 63 graden zou ik 40 minuten doen en de 72 graden 30 minuten.
Je hebt gelijk.
Eerlijk gezegd heb ik het 1 op 1 overgenomen uit BV.
Ik zal het water aanpassen, en nog even naar de temperaturen kijken.

Kan iemand nog iets over de rest van het recept zeggen?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 27-12-2011 11:47 u »
Ff weer terug on-topic heren! :police:

Mbt het recept:
Ik zou de amarillo weglaten en misschien wat koriander toevoegen. Maar dat zou je dan moeten proeven en dat heb ik vd blond nog niet gedaan (recent).
Maar amarillo zit er zéker niet in.
:brouwen:

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 27-12-2011 13:55 u »
Als ik de Amarillo weglaat, wordy het dat kleine restje Saaz + de Styrian Goldings (zou dan een gram of 60 zijn bji 3.8% alfa om op ~ 21 EBU uit te komen).
Andere hop red ik niet meer voor vanavond helaas.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 27-12-2011 14:02 u »
De La Trappe Blond is slechts 14 IBU, dus die 21 hoef je ook niet te halen. :)

Als dit niet meer je kloon-poging is/wordt zou ik dat voortzetten in een ander topic. Anders wordt het wel vrij verwarrend.

Tags: