Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gezocht: brouwinstallatie van 100-150 liter  (gelezen 12942 keer)

Offline tkremers

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gezocht: brouwinstallatie van 100-150 liter
« Gepost op: 11-12-2011 12:16 u »
Ik zoek een brouwinstallatie van 100-150 liter. Liefst compleet en geen losse potten en pannen (die heb ik nu al...).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline toon van den broek

• Super lid
  • Land: nl
Re: gezocht: brouwinstallatie van 100-150 liter
« Reactie #1 Gepost op: 11-12-2011 12:46 u »
Als je het geld er voor over hebt kan je bij een aantal bedrijven terrecht die installaties nieuw/gebruikt leveren. Brouwland, Schultz, Meura, Mueller/Meko enz.
Als je zelf handig bent is het voordeliger om e.e.a. bijeen te sprokkelen en het samen te stellen naar je eigen idee. Kost wel wat tijd.
Het hangt er ook vanaf wat je wilt: handmatig of kompleet computergestuurd, een showinstallatie voor in het café of enkel functioneel.
Je vraag is dus erg algemeen. Als je wil kan je op het forum vertellen wat je plannen zijn.

Groet, Toon.

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
Re: Gezocht: brouwinstallatie van 100-150 liter
« Reactie #2 Gepost op: 11-12-2011 23:31 u »
Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar een thuisbrouwinstallatie van rond de 100 liter (misschien iets minder). Ik ben zelf totaal niet handig, dus zelf alles bij elkaar zoeken en in elkaar knutselen zit er helaas niet in. Het valt mij op dat de betaalbare brouwsystemen (tot +/- €3.000,-) niet zo'n grote inhoud hebben en veelal beperkt zijn tot een litertje of 50, hooguit 70 (enkele systemen in Amerika). Ga je naar de 100 tot 200 liter (automatische brouwsystemen) dan praten we toch al gauw over enkele tienduizenden euro's. Met andere woorden: ik vind het verschil nogal groot, terwijl de capaciteit niet evenredig groter wordt. Desondanks vind ik dit een interessant topic wat ik zeker in de gaten zal houden!

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #3 Gepost op: 12-12-2011 00:36 u »
Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar een thuisbrouwinstallatie van rond de 100 liter (misschien iets minder). Ik ben zelf totaal niet handig, dus zelf alles bij elkaar zoeken en in elkaar knutselen zit er helaas niet in. Het valt mij op dat de betaalbare brouwsystemen (tot ± €3.000,-) niet zo'n grote inhoud hebben en veelal beperkt zijn tot een litertje of 50, hooguit 70 (enkele systemen in Amerika). Ga je naar de 100 tot 200 liter (automatische brouwsystemen) dan praten we toch al gauw over enkele tienduizenden euro's. Met andere woorden: ik vind het verschil nogal groot, terwijl de capaciteit niet evenredig groter wordt. Desondanks vind ik dit een interessant topic wat ik zeker in de gaten zal houden!

Hobbybrouwers hoeven niet per se, ga je wat groter, dan wordt het al snel commercieel brouwen dat de klok slaat, en die hebben veel en veel meer noodzaak bij zo'n installatie (of dat zo is, weet ik niet, maar dat is vast de gedachte erachter). Meer vraag, lager aanbod -> hogere prijs

Offline tkremers

• *
« Reactie #4 Gepost op: 12-12-2011 15:57 u »
Om het een en ander wat te verduidelijken. Ik heb geen tijd, ik ondervind er geen plezier aan en heb niet de expertise om een gehele installatie te bouwen die aan mijn eisen voldoet. Aangezien ik levensmiddelentechnoloog ben weet ik wel wat goed is en wat discutabel is...
Die eisen zijn als volgt. Een vaste opstelling, met het liefst vast leidingwerk, hygiënisch (door de ogen van de VWA, niet hoe goed schoon ons moeder het vindt ;) ). Goede pompen, goede koelmogelijkheden etc... Ik heb geen harde eisen wat betreft het systeem. Als iemand een Rims aanbied tegen een goeie prijs zou ik daar best over na kunnen denken (minstens een keertje op brouwen)
Waarvoor? Ik ben een kleine ambachtelijke brouwer en brouw nu mijn bieren niet thuis. Dat gaat in de nabije toekomst wellicht veranderen en ik zie hier op dit forum vaak goed doordachte installaties.
De zak met geld is nou niet dusdanig dat ik maar gelijk enkele 10 k euro's naar een machinefabrikant overhevel. Ik vind juist een zelfgebouwd systeem wel wat hebben (zeker omdat er liefde in gestoken is!)

Ik zie hier weleens berichten, maar ik kijk niet zo heel vaak op het forum. Daardoor kom ik dan weer net te laat. inderdaad ik moet actiever worden ;) Maar goed, nu weten wel meer mensen dat ik op zoek ben en kunnen ze wel meedenken!

Alvast bedankt iedereen!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 12-12-2011 21:58 u »
In dat formaat is de Speidel 200 L relatief betaalbaar. Als je echt commercieel wilt, is dit formaat vleesch noch visch... ;)

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #6 Gepost op: 12-12-2011 23:05 u »
Er zijn brouwerijen die met een kleinere installatie commercieel zijn en die, voor zover ik weet, geen huurbrouwer zijn. Het kan dus wel degelijk. O.a. Amelander Bier heeft onlangs een 200 liter Speidel installatie in gebruik genomen, dus het zou wel degelijk kunnen. Of het rendabel is is een tweede. Volgens mij doet ook De Gulzige Gans alles vanuit huis, maar dat weet ik niet zeker.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 13-12-2011 00:01 u »
Als je uren niets hoeven te kosten, dan kan dit best. Anders begrijp ik niet hoe je circa 16 manuur kunt steken in 100 liter bier (16x40=640=6,40 per liter kostprijsbijdrage is dus 2,13 per flesje alleen aan uren).

Offline tkremers

• *
« Reactie #8 Gepost op: 13-12-2011 09:12 u »
Als je uren niets hoeven te kosten, dan kan dit best. Anders begrijp ik niet hoe je circa 16 manuur kunt steken in 100 liter bier (16x40=640=6,40 per liter kostprijsbijdrage is dus 2,13 per flesje alleen aan uren).

ik ken maar weinig ondernemers die zo een kostprijs berekenen... Hoe staat het met jouw installatie MO? Je hebt toch in de herfst er eentje aangeschaft via hier?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 13-12-2011 12:55 u »
Bij hobbymatig bierbrouwen tellen de uren inderdaad niet mee, maar als je echt wilt proberen een salaris te bekomen uit bier, dan heb je mijn berekening wel nodig!
Adries installatie is gecombineerd met wat andere ketels en wordt nu hobbymatig gebruikt.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 13-12-2011 23:36 u »
ik ken maar weinig ondernemers die zo een kostprijs berekenen...

Hoe zou jij die dan berekenen als je voor je inkomen 100% afhankelijk bent van het brouwen?

Offline tkremers

• *
« Reactie #11 Gepost op: 15-12-2011 21:55 u »
Op een andere manier! Er zijn zoveel manieren. Maar daar ga ik hier niet over uitweiden, das offtopic.

Tags: