Hobbybrouwen > Brouwproces

Kalk in warm water

(1/2) > >>

Johannes:

--- Citaat van: beerbelly op 10-12-2004  09:54 u ---Morgen ga ik bijvoorbeeld brouwen en neem zoals altijd het warmste water wat ik uit de kraan kan krijgen om te beginnen.

--- Einde van citaat ---

Het schijnt dat warm water uit de kraan meer kalk bevat dan koud water om die reden begin ik altijd met koud water en verwarm dat in m´n ketel.

:degroeten:

Johannes

Adrie:
Ha Johannes,

Volgens mij is het andersom. Waar zou dat kalk vandaan moeten komen dan? Volgens mij is het als volgt: in warm water verdwijnt koolzuurgas, waardoor kalk neerslaat (net als bij koken in een fluitketel). Warm water zou daardoor juist minder kalk bevatten dan koud water.

Groeten,

A3

Johannes:
Hmm,

Tsja, ik hanteer deze ´wijsheid´ omdat ik het ooit eens ergens heb gelezen/gehoord.
--- Code: ---Waar zou dat kalk vandaan moeten komen dan?
--- Einde van code ---
Volgens mij uit de waterleidingen geisers, boilers enz. In warm water zou kalk beter oplossen dan in koud. Het is een advies wat wordt gegeven ten aanzien van het gebruik van koffiezetapparaten e.d.

Johannes

Adrie:
Die kalk moet dan toch eerst zijn neergeslagen uit het water. Ik denk dat zich op een gegeven moment een nieuw evenwicht in zal stellen en dat er uiteindelijk minder kalk in het warme water zit dan in het koude. Maar goed, eens kijken wat onze doctor in de chemie erover te zeggen heeft...

Groeten,

A3

Johannes:
Ik ben nog even aan het googlen geweest maar kan tot op heden niks vinden wat mijn ´wijsheid´ ondersteund noch tegenspreekt.
Het zou prettig zijn als ik mijn theorie niet van toepassing is, dat scheelt nogal wat flessengas.

Johannes

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie