Welke hydrometer?

Gestart door Nico, 10-12-2004 00:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nico

Bij sommige recepten zie ik een s.g. van bijvoorbeeld 1014 staan. Nu gaat het mij om dat laatste getal 4. De areometer die ik bij Brouwland heb gekocht, is niet zo nauwkeurig. Graag zou ik van forumleden die dergelijke nauwkeurigheden wel kunnen meten, willen weten of zij over verschillende hydrometers met verschillende bereiken beschikken of de dichtheid op een andere wijze bepalen. En zo ja, welke methode dat dan is.

 :proost2:
Nico

beerbelly

Hallo Nico,

De dichtheid is te bepalen aan de hand van de moutstorting, het gebruik van verschillende hydrometers leidt alleen maar tot verwarring. Welke moet je dan geloven? Er is op dit forum een BrouwHulp te vinden (excelsheet) die je zou kunnen helpen. Er zijn denk ik altijd wel verschillen tussen hydrometers, maar niet erg groot. Of je moet hem hebben laten vallen? Die 1014 waar je het over hebt is waarschijnlijk een bottel-SG? :beersmiley:

Groet,

BB :hoera: samenvol

Adrie

Wat is een areometer?

In tegenstelling tot wat Beerbelly zegt, denk ik dat een hydrometer van essentieel belang is voor een bierbrouwer. Je wilt niet alleen de begindichtheid van je wort kunnen meten (moutstort zegt niet zoveel, want je hebt ook te maken met je brouwzaalrendement en eventuele zaken die tijdens het brouwen niet helemaal naar wens gingen), maar je wilt ook de einddichtheid meten om te bepalen wat het alcoholgehalte is en of je bier wel echt is uitgegist.

De hydrometers die ik heb gebruikt (ik heb er momenteel 2) geven wel degelijk dezelfde waarde in dezelfde wort. Hydrometers hebben meestal een schaal van 2 punten, dus een streepje bij 1000, 1002, 1004 etcetera. Hiermee kun je vrij nauwkeurig je dichtheid aflezen. Zie bijvoorbeeld productnummer 013.007.0 bij Brouwland.

Groeten,

A3

Johannes

Adrie,

Is het niet aero meter? volgens mij is dat hetzelfde als een hydrometer.

Johannes





Nico

Beste forumleden,

Hydrometer = areometer = aerometer. Tja, ik kan het ook niet helpen, maar mijn docent natuurkunde op de middelbare school sprak steeds over areometer en dat is nu een soort Pavlov respons geworden.
Ik bedoelde eigenlijk of het zinvol is om voor de nauwkeurigheid twee hydrometers aan te schaffen. Een met een het bereik waarin de oorspronkelijke dichtheid ligt en een in het bereik voor de uiteindelijke dichtheid.

 :proost2:
Nico

 

Adrie

Ha Nico,

Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe nauwkeurig je je dichtheid wilt weten en welk doel dat moet dienen. Ik ben tevreden met mijn hydrometers die van 990 tot 1200 lopen. Daarnaast heb ik nog een refractometer, maar die is niet nauwkeuriger dan mijn hydrometers, heb ik gemerkt. Voor mij zijn ze nauwkeurig genoeg.

Groeten,

A3

Nico

Beste forumleden,

Hydrometer = areometer = aerometer. Tja, ik kan het ook niet helpen, maar mijn docent natuurkunde op de middelbare school sprak steeds over areometer en dat is nu een soort Pavlov respons geworden.
Ik bedoelde met mijn vraag of het zinvol is om voor de nauwkeurigheid twee hydrometers aan te schaffen. Een met een het bereik waarin de oorspronkelijke dichtheid ligt en een in het bereik voor de uiteindelijke dichtheid. Met mijn beste leesbrilletje op kan ik die hydrometer (ik doe mijn best) van Brouwland maar moeilijk precies aflezen.

 :proost2:
Nico

 

Johannes

Hoi Nico,

Dit is niet nodig mijn hydrometer heeft een bereik voldoende voor water tot heeeel zwaar bier (exacte bereik weet ik niet uit m´n hoofd) Om de 2 punten zit een streepje, maar je kunt hem per 1 punt aflezen.

Ik zie overigens dat je voor de hydrometer die Adrie aangeeft (van Brouwland) een maatglas van 250 ml nodig hebt. Zelf heb ik een gekocht bij vdKooy jubbega die past in een 100 maatglas dan gebruik je per keer zo´n 70 ml bier.

:degroeten:

Johannes

beerbelly

Ha A3 en Nico,

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk zijn hydrometers noodzakelijk bij het bierbrouwen. De vraag was hier of er andere mogelijkheden waren om de dichtheid te bepalen. Bij een bepaalde moutstorting weet je ongeveer hoe hoog het SG zou moeten zijn, als het erg afwijkt is er iets mis gegaan. Een van de dingen die dan mis kan zijn gegaan is een kapotte hydrometer.

Groet,

BB  :proost:

Bas

Hoi Nico,

Ikzelf gebruik een nauwkeurige hydrometer (990 - 1020) die een 250 ml maatglas behoeft, en minder nauwkeurige (990 - 1150) die in een 100 ml maatglas past. In praktijk gebruik ik vooral de meer onnauwkeurige (streepje per 2 punten), maar kan die nog steeds per punt uitlezen. Zo precies hoeft het voor mij ook niet (kost alleen maar moeite en bier).

Grt, Bas H.

Oscar

Zo ff een oude topic oprakelen.



Bovenstaande hyrometer, kun je gebruiken voor een 100 ml maatglas en je heb dat dus zo'n 80 ml vloeistof nodig. Volgens mij verkopen
ze deze niet bij Brouwland, gelukkig wel bij de Brouwmarkt in Almere

Henielma

Ah, deze heb ik ook Oscar. Een fijne hydrometer. Ik heb hem toendertijd bij Van Rein gekocht samen met mijn eerste spullen om wijn te maken.

Een tijd geleden er nog 1 bij Brouwland gekocht voor een 100 ml maatglas als reserve maar deze heeft niet zo'n mooie gekleurde schaal dus ik hoop dat die gekleurde nog lang mee gaat.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 15-06-2008  11:35 uZo ff een oude topic oprakelen.



Bovenstaande hyrometer, kun je gebruiken voor een 100 ml maatglas en je heb dat dus zo'n 80 ml vloeistof nodig.

Volgens mij wel een erg grote schaal. Zelf gebruik ik 1000-1060 en 1060-1120. Op het andere plaatje (http://www.brouwmarkt.nl/catalog/hydrometer-standaard-model-enkelschalig-pi-425.html) is een mooi voorbeeld van een te smal maatglas. Dan gaat de hydrometer tegen de wand zitten (foutieve meting).

Hopbier

hansHalberstadt

Er is nog een manier om het SG te bepalen. SG (zoals bij de meeste hydrometers, SG20,20) is namelijk gedefinieerd als de verhouding tussen het gewicht van de vloeistof en het gewicht van een zelfde volume water. Je kunt dus een huishoud weegschaal nemen (bijvoorbeeld 0-5 kg per 1g) en een bierflesje. Je weegt eerste het flesje leeg en dan het flesje helemaal gevuld met water van 20grC. vervolgens het flesje helemaal gevuld met de te meten vloeistof bij 20 ºC. Het SG is dan (gewicht vloeistof-gewicht leeg)/gewicht water-gewicht leeg), bijvoorbeeld flesje leeg = 247 g, flesje met water = 247 g + 312 g, flesje met wort = 247 + 328 g, SG = 328/312 = 1051.2. Nauwkeurigheid is 1 g / 312 g = 3 SG punten. De kunst is om zo dicht mogelijk bij de volle schaal van de weegschaal te gaan zitten, bijvoorbeeld 5001 g / 5000 g = 0.2 SG punten nauwkeurig. Ik heb een lab weegschaaltje met een volle schaal uitslag van 120 g en een resolutie van 10 mg. Hiermee kun je het SG dus meten met een nauwkeurigheid van 10 mg / 120 g = 0.08 SG punten.

Een ander methode werkt met trillingsfrequentie, met een nog hogere nauwkeurigheid, (Anton Paar apparaat) maar dat kost enkele tien duizenden euro's.

HansH
 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.