Amerikaanse reinigings- en desinfectiemiddelen

Gestart door Hopmans, 13-06-2008 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

In de draad met een vraag over een tegenstroomkoeler ontstond een discussie over het gebruik van Amerikaanse reinigings- en desinfectiemiddelen. De afgesplitste discussie kun je hieronder lezen.



Citeeriodophor
Is dit niet dat Amerikaanse supergoedje?
Indien ja (zal 't ff opzoeken), dan zal ik dit gebruiken.

 :denken:

EBC

Nee,

Iodophor is een ontsmettingsmiddel op basis van jodium. Zeer effectief en zeer snel werkend. Maar het heeft ook nadelen. Het belangrijkste is wel dat het enorm vlekt. Alles wat ermee in aanraking komt wordt bruin...prima spul, maar toch onhandig.

Reinigen doen ze in Amerika met PBW of One-Step. One-Step is een Chemipro Oxi achtig middel. PBW is toch anders en zeer effectief en veilig voor alle materialen, het wordt door de meeste commerciele brouwerijen in Amerika gebruikt.

Star San is een ontsmettingsmiddel op zuurbasis.
Je kan het bestellen bij The Hop and Grape in Engeland. Niet goedkoop, maar je het spul is zeer zuinig in gebruik. De meeste Amerikaanse bedrijven versturen het niet buiten de USA.

JWVG

Ik ben ook een grote StarSan fan. Ik heb destijds 3 flessen gekocht, heb er nu nog 2.7 over (6 jaar later - o.k., ik ben er 4 jaar tussenuit geweest  ;D). Fantastisch spul! Maar inderdaad een ontsmettingsmiddel, geen reinigingsmiddel.

Ik heb trouwens eerder 3 flessen op het vliegveld in Sacramento in de vuilnisbak moeten gooien, omdat ik er van de veiligheidsmensen niet het vliegtuig mee in mocht.... Toen maar per surface mail besteld.

JW.

EBC

Ik verstopte het altijd in mijn 'checked baggage' koffer...

Eén keer werd ik in Detroit tegengehouden met 4 kg PBW in de handbagage...koffer open...gelukkig was de beveiligingsbeambte ook home brewer. Hij herkende het en liet met een grote grijns doorgaan, cheers! zei hij nog.  :duimop:

Star San rulez! Al twee en en half jaar doe ik met een fles van 1 liter...ik kan nog jaaaren verder   :brouwen:.

Een oplossing met gedestilleerd water blijft maanden goed. Geweldig in een spuitfles om na monstername je kranen af te spoelen. Of je waterslot mee bij te vullen...

Oscar

Citaat van: EBC op 13-06-2008  23:00 uEén keer werd ik in Detroit tegengehouden met 4 kg PBW in de handbagage...koffer open...gelukkig was de beveiligingsbeambte ook home brewer.

You lukkie basterd, voor het zelfde geld had je nu bij een grote dikke bruine drugsdealer in de cel gezeten... :P   :D :D

Citaat van: EBC op 13-06-2008  23:00 uStar San rulez! Al twee en en half jaar doe ik met een fles van 1 liter...ik kan nog jaaaren verder   :brouwen:.

Een oplossing met gedestilleerd water blijft maanden goed. Geweldig in een spuitfles om na monstername je kranen af te spoelen. Of je waterslot mee bij te vullen...

Klinkt als een product dat rijp is voor een gezamenlijke inkoopactie  :idea:

EBC

Nog een anekdote dan maar...

Ik heb ook eens tijdens een langer werkverblijf een weekenduitstap gemaakt langs de Icewine makers in Canada (vlakbij die grote watervallen). Heerlijk spul, maar wel erg prijzig...

Tijdens een volgend bezoek vond ik bij mijn local home brew supplier een Icewine kit. Zo'n kartonnen doos met daarin twee aluminium zakken met druivensap, gist, en allerlei andere zakjes met wijnmakers benodigdheden.

Ik denk, dat is een leuk experiment en kocht de kit. En gelijk een mooie 3 gallon carboy om het spul in te vergisten. Die fles werd daarna natuurlijk gepromoveerd tot giststarterfles.

Maarja, het moest allemaal wel mee in de koffer...nu neem ik altijd een rugzakje mee als reserve. Dus ik die rugzak gevuld met die kartonnen doos met daarin twee zilveren zakken vloeistof en nog wat ander klein spul. Tijdens in checken die rugzak ingeleverd en hij verdween op de lopende band in de catacomben van Wayne airport. Je begrijpt dat die rugzak veel aandacht heeft getrokken bij security...

Alles was geopend en elk afzonderlijk zakje was gestickerd...elke rits van de rugzak zelf was met tie-wraps gesealed.

De Icewine heb ik gemaakt en die doet nu, een jaar of twee oud, niet onder voor een commerciele versie!

EBC

Nog een opmerking over Oxi...

Dat spul heet niet voor niets oxi. Het produceert tamelijk veel zuurstof. Die zuurstof vormt bellen in de koeler. En waar bellen zitten, zit geen schoonmaakmiddel...

Dus als je oxi in een gesloten ding als een platenkoeler gebruikt, zorg er dan voor dat je regelmatig schudt en beweegt!

JWVG

CiteerIk verstopte het altijd in mijn 'checked baggage' koffer...

Hee, dat had ik nog even gemist. Ja, dat deed ik ook. Ik had de koffer al afgegeven, was al ingecheckt en mocht bijna het vliegtuig in toen ik via de intercom werd opgeroepen. Ze hadden mijn koffer opengemaakt, en het ingredient 'fosforzuur' stond op een rode lijst of zo. Ze waren wel aardig, ze geloofden denk ik wel dat ik niet het vliegtuig wilde, ehh...., oplossen in zuur  :nut:. Maar ik moest het dus wel weggooien. Het was wel net een klein half jaartje na 9/11, dus ze waren terecht alert. Ik vind het toch wel een prettig idee dat ze andermans koffer ook zo streng onderzoeken, al was het voor mij wel even vervelend.

 :degroeten: JW.

EBC

Ik vind, eenmaal thuis, toch ook altijd een papiertje in mijn koffer, dat ze hem hebben gecontroleerd. Maar veelal openen ze de koffer op een kiertje en halen ze er een soort sonde doorheen. Echt open en alles er uit is me denk ik nog nooit gebeurd... of ze kunnen het weer heel goed terug inpakken.

JWVG

Zoals gezegd: het was vlak na 9/11, ik denk dat ze nu al weer een tijdje relaxter zijn. Al word ik nog steeds gestoord van alle keren dat ik mijn schoenen en riem moet afdoen.

Jw.

tn91780

Mijn vrouw werkt op een bedrijf dat chemische schoonmaakmiddelen verdeelt en hier ook research op doet. Ik ga eens vragen of zij iets vergelijkbaars hebben als star san of PBW. In ieder geval zijn verdelen ook producten naar voor non food EN food dus die moeten volgens mij zeker info hebben. Zal eens trachten uit te vissen of er geen brouwerij in hun portfolio zit (ge weet nooit).

Moest dit positief uitdraaien dat laat ik dit weten.

Voorlopig ga ik 't houden met bij chempro oxi & water en azijn om die platenkoeler te reinigen. Ik ga Iodophor voorlopig links laten liggen en beetje leren uit ervaring met de eerstgenoemde ingrediënten.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.