Hi Jacques,
Als fervent promotor en adept van ProMash had ik dit advies ook wel een beetje van je verwacht.
Ik ben echter van mening dat het voor sommige beginnende amateurbrouwers zinvol is om de eerste vingeroefeningen zelf te doen, teneinde wat meer inzicht en feeling te krijgen voor de rekenkundige/mathematische en/of fysische modellen achter reken/simulatieprogrammatuur.
Zo ben ik bijvoorbeeld tot het inzicht gekomen dat Hoppie en ik in onze warmtebalans de post "oploswarmte" van mout en andere ingredienten zijn vergeten. Charles Bamforth compenseert dit in zijn boekje
Standards of Brewing, A practical Approach to Consistency and Excellence door een extra term op te voeren waarin de temperatuur voorkomt en die hij een functie laat zijn van het vochtgehalte van de mout. Je zou eigenlijk een oplosenthalpie verwachten.
Daarnaast kunnen degelijke procestechnologische aspecten voor sommige amateurbrouwers een extra dimensie geven aan hun hobby.
Op dit moment heb ik m.i. wel voldoende inzicht en feeling gekregen t.a.v. dit onderdeel van het brouwproces en ga ik graag gebruik maken van het door jou zo geprezen ProMash.

Met dank voor het advies.

Nico