EBC waarde verschillende berekeningsmethoden

Gestart door Johannes, 13-12-2004 10:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johannes

Brouwers,

Gisteren was ik even aan het stoeien met het Kostricher Schwarzbier Wat me opviel was dat in het recept van Derek Walsh wordt aangegeven dat de kleur voor het koken ongeveer 113 EBC is. In promash kom ik niet hoger dan 80 EBC ook heb ik de verschillende berekeningsmethoden ingesteld, en dan kom ik nog lager uit. zie ik iets over het hoofd?

:degroeten:

Johannes


Adrie

Beste Johannes,

Nee hoor. Het berekenen van kleur is nu eenmaal een lastig iets en per definitie onbetrouwbaar. Ik heb zelf de indruk dat de berekening onbetrouwbaarder wordt naarmate het bier donkerder is. 80 of 113 EBC, dat maakt niet zoveel uit, het is allebei zeer donker.

Groeten,

A3

Johannes

Ha Adrie,

Wat me nog steeds verbaasd is dat er in de biertypengids 113 word vermeld dat is vrij specifiek dus waarschijnlijk berekend en kennelijk met een andere methode dan de verschillende uit promash.

Ik weet dat er bij de kloonbrouwsels een vaste berekeningsmethode wordt gehanteerd, logisch natuurlijk, maar bij andere recepten worden EBC waarden vermeld vaak zonder de berekeningsmethode. Is er een standaard?

groet Johannes

ps. niet dat ik wakker lig van een EBC-tje meer of minder maar ik vroeg het me toch af.

Adrie

Beste Johannes,

Ik denk dat die 113 een gemeten waarde is.

Bij de kloonbrouwsels heb ik al voorgesteld om "Daniels" als standaard te gebruiken. Ook mensen die geen promash gebruiken kunnen deze formules gebruiken omdat zij staan beschreven in Designing Great Beers van Ray Daniels. Zij zijn ook ingebouwd in de BrouwHulp.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.