Mijn eerste Brewferm tripel blik probeersel

Gestart door henkg, 07-12-2011 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkg

Inmiddels heel veel, maar nog lang niet alles, op dit forum gelezen.

Sinds afgelopen maandag staat de Brewferm tripel te gisten. Nu al wat minder blobs uit het waterslot (ongeveer 1x per sec).
Omdat de omgevingstemperatuur (badkamer) nu slechts 16 graden is, ben ik heel voorzichtig aan het bijverwarmen. 18 a 19 graden lijkt me, bij een nu al wat tragere gisting, optimaal.

Vooraf SG gemeten. Was 1070 ipv 1075 zoals op blik aangegeven. Volgende keer het volume water wat nauwkeuriger afmeten.
 
Wel baren de berichten over bommetjes me enige zorgen. Geeft scherven, nattigheid. En het lijkt me niet prettig als een fles explodeert op het moment dat ik aan het ontkurken ben. Ik ga dus met de bottelsuiker aan de veilige kant zitten (7 g/l ipv 10 g/l zoals Brewferm wil) (En pas gaan bottelen als het SG niet meer daalt ..)

Nu lees ik dat velen de standaard statiegeld 30 cl pijpjes (mits onbeschadigd) gebruiken. Die zijn echt stevig genoeg om straks te gaan bottelen?
En zou iets als netverband een bescherming tegen rondvliegende scherven bieden? (Schijnt ongeveer 10,- per 25 m te kosten)


Cristijn

Citaat van: henkg op 07-12-2011  12:26 uEn zou iets als netverband een bescherming tegen rondvliegende scherven bieden? (Schijnt ongeveer 10,- per 25m te kosten)


Zat eerder aan een maliënkolder te denken.

Ik weet niet wat voor gistvat je hebt, maar als je zeker weet dat deze luchtdicht is, én het voldoende warm staat, en niet meer blobt, én  het SG niet meer daalt, dan kan je met max 6-7 gram per liter afvullen.

Succes.

goom

Je kunt gerust op 20 graden gisten.
Je zult zien dat de activiteit in je gistvat zal afnemen na een paar dagen.
Daarna lijkt het wel of er niks meer gebeurd.
Bij het overschenken naar het lager vat komt er iets zuurstof bij wat een korte verhoogde activiteit in het lagervat zal laten zien.
Als je hierbij de tijd voor neemt dan gaat het goed.

Ik zou mij niet druk maken over bommetjes.

Ronald_

Citaat van: henkg op 07-12-2011  12:26 uOmdat de omgevingstemperatuur (badkamer) nu slechts 16 graden is, ben ik heel voorzichtig aan het bijverwarmen. 18 a 19 graden lijkt me, bij een nu al wat tragere gisting, optimaal.

Lijkt me goed.

CiteerVooraf SG gemeten. Was 1070 ipv 1075 zoals op blik aangegeven. Volgende keer het volume water wat nauwkeuriger afmeten.

Kan gebeuren, er zijn zoveel verschillen in installatie.

 
CiteerWel baren de berichten over bommetjes me enige zorgen. Geeft scherven, nattigheid. En het lijkt me niet prettig als een fles explodeert op het moment dat ik aan het ontkurken ben.

Dat zal ook niet gebeuren. Ontploffen gebeurt alleen als je ze dicht laat zitten.


CiteerNu lees ik dat velen de standaard statiegeld 30 cl pijpjes (mits onbeschadigd) gebruiken. Die zijn echt stevig genoeg om straks te gaan bottelen?
En zou iets als netverband een bescherming tegen rondvliegende scherven bieden? (Schijnt ongeveer 10,- per 25m te kosten)

Ja die zijn echt stevig genoeg. Zoveel kracht komt er niet op als je er een kroonkurk op doet.  Dat netje eromheen slaat nergens op, omdat dat een bommetje niet tegen zal houden. 



Voor het bottelen zonder bommetjes:
  • Wacht tot je bier volledig is uitvergist, en dan nog een paar dagen.
  • Weeg je suiker netjes af



henkg

Update 7 dagen na start.
Het gaat nog steeds goed met mijn allereerste blik probeersel.
Na voorzichtig bijverwarmen (straalkacheltje met thermostaat, in badkamer) werd de temperatuur van de oplossing 19 a 20 graden, net zoals de omgevingstemperatuur. De laatste 2 dagen heb ik zelfs de temperatuur nog iets verhoogd (21 graden), dit om de nagisting op gang te houden, gezien de verhalen over (te?) hoge eind SG's met de Brewferm blikken. De laatste 12 uur geen blobs meer.

Zonet een monster genomen. Al beduidend minder troebel, in het doorschijnende vat zie ik ook een mooi compact laagje bezonken gist. SG gemeten, met hydrometer: nu 1017 (start was 1070). Slokje genomen uit het maatglas. Zeker niet vies, en droog, absoluut niet zoetig. Wel vrij plat, wel logisch, omdat ik t.b.v. de SG meting eerst de CO2 uitgeschud had, en daarna nog 10 minuten laten staan.
(Het vatdeksel, ik heb zo'n goedkoop, "lekkend" vat (dat bij mij trouwens niet merkbaar lekt), is er tot nu toe niet afgeweest. Monsters neem ik via het kraantje, waarbij ik de eerste 20 ml eerst laat weglopen).

Over die SG monsters: ik heb 150 ml per keer nodig. In totaal gaan dat 4 monsters worden. Dat zijn dus 2 gemiste flesjes. Volgende keren (en die gaan er komen!) weet ik wat me te wachten staat, en zullen 2 monsters waarschijnlijk genoeg zijn.

Goed, als over 2 dagen het SG nog steeds 1017 is (na veel lezen hier schijnt dat voor een Brewferm triple blik met standaard bijgeleverde gist al heel mooi te zijn), en het spul nog iets verder is geklaard, dan ga ik bottelen!
(Bottelsuiker ga ik eerst afwegen en oplossen, aanvullen tot ca 300 ml. Dat betekent een kleine 10 ml per flesje. Niet te stroperig, en heel nauwkeurig te doseren. Dan op basis van het totaal volume precies uitrekenen hoeveel ml per flesje. Dat met injectiespuit in de nog lege flesjes doen. En waarom niet de opgeloste suiker aan het overgehevelde bier toevoegen: ik heb maar één vat, hevel niet over, ga direct uit het gistingsvat bottelen. Later heb ik wellicht wel een bruikbaar extra vat.)

Bovenstaande is voor jullie natuurlijk gesneden koek. Voor mij is het nagelnieuw. Wellicht hebben andere beginners er iets aan.
En de reden waarom ik nu nog zo weinig vragen heb: er is zo vreselijk veel informatie op dit forum. (Zoeken, vinden, meningen vergelijken, gezond verstand gebruiken, zelf afwegen: dat kost wel behoorlijk wat tijd.)

Terzijde: over mijn wilde idee om netverband te gebruiken. Dat houdt uiteraard het ontploffen niet tegen. Mijn idee was bij een ontploffing de scherven niet te laten rondvliegen.
Ik heb nu een beetje meer kennis, en zal meer vertrouwen op de hydrometer. Verder uiteraard de bottelsuiker nauwkeurig meten en toedienen. Ik ga wel even langs de apotheek, maar alleen voor een 10 ml injectiespuitje.

Binnenkort meer, en tips, adviezen zijn uiteraard welkom.

CO2

Zelf vind ik het veel eenvoudiger om de suiker oplossing in het hele vat bier te doen, heel even voorzichtig doormengen en een half uurtje laten vermengen met de rest. Elk flesje heeft dan gegarandeerd evenveel suiker en je hoeft niet 40x met een spuitje te werken.

Succes!

henkg

Ja, klopt. Echter: ik heb maar één vat, en ga vanuit daar direct bottelen.
Een alternatief zou zijn: eerst overhevelen in een -uiteraard voor van alles en nog wat gebruikte- open huishoudemmer. Dat valt af: te weinig proper. De 30x 10 seconden spuiten neem ik maar voor lief.
(Heb zonet in mijn post ook even de reden waarom toegevoegd)

12345

1017 is inderdaad een mooie eind SG, als dat een paar dagen hetzelfde blijft: bottelen! 6 gr suiker per flesje is ook wel genoeg, hoor. Interessant om te lezen dat je alles in één vat doet. Succes!  :degroeten:

Lorejas

Citaat van: 12345 op 12-12-2011  13:42 u6 gr suiker per flesje is ook wel genoeg, hoor.

Ik denk dat je per liter bedoelt...  ;)

12345

Citaat van: Lorejas op 12-12-2011  14:15 uIk denk dat je per liter bedoelt...  ;)

Ja, klopt, sorry.  :verbergen: Dat is dan 2 g per flesje. Komt omdat ik een bottelemmer heb dat ik in liters denk. Bij 25 liter: 150 gr suiker opgelost in 300 ml heet water.

ZzemutaHh

Voor wat betreft je 'angst' voor bommetjes: ik ben nét ff iets verder dan jij. Heb gisteren mijn 3e blik'brouwsel' gebotteld (Brewferm Christmas die ik pas in het voorjaar kan gaan testen ...) en ik zet mijn kratten op een oude theedoek en leg er een theedoek over heen die alle openingen van het krat afdekt. Ik zet ze op die manier op elkaar en tegen elkaar. Zo hoop ik rondvliegend glas bij eventuele explosies te beperken. (Mijn kids hopen er stiekem wel een beetje op, hoeven ze geen vuurwerk te kopen).

Overigens moet je de tags over koolzuur eens doorlezen: volgens mij moet er wel héél veel druk worden opgebouwd alvorens bommetjes te krijgen. Daarom heb ik gisteren tijdens het bottelen een paar flesjes die er overjarig uitzagen niet gebruikt.


12345

Bommetjes ontstaan volgens mij vooral als je bier niet is uitvergist, dus nog vergistbare suikers bevat, en je doet er dan ook nog eens bottelsuiker bij. Trouwens, ik heb er hier wel eens iets over gelezen en ik geloof niet dat je echte bommen krijgt met vuurballen en rondvliegend glas. Ligt misschien ook wel aan het flesje. Van sommige flesjes springt alleen de bodem los.

Toch maar vuurwerk kopen ...  :biersmile:

Ronald_

Citaat van: henkg op 12-12-2011  13:13 uJa, klopt. Echter: ik heb maar één vat, en ga vanuit daar direct bottelen.
Een alternatief zou zijn: eerst overhevelen in een -uiteraard voor van alles en nog wat gebruikte- open huishoudemmer. Dat valt af: te weinig proper. De 30x 10 seconden spuiten neem ik maar voor lief.
(Heb zonet in mijn post ook even de reden waarom toegevoegd)

Je hebt toch ook een pan gok ik?

Joost81

Citaat van: Ronald_ op 12-12-2011  15:39 uJe hebt toch ook een pan gok ik?

Dat is geen noodzaak voor het brouwen uit blik, één gistvat is in theorie genoeg.
Zelf gebruik ik twee emmers, da's handig bij het bottelen en voor het oplossen van de suiker  :)

Cristijn

Citaat van: Ronald_ op 12-12-2011  15:39 uJe hebt toch ook een pan gok ik?

Ik denk dat ie bedoelt dat je vanuit je gistvat in een pan kan overhevelen om daar de suiker in bij te mengen, en daarvanuit te gaan bottelen. Hoef je niet je vieze emmer te gebruiken.

Ronald_

Ik bedoel dat je toch in (bijna) elk geval een vat hebt waar vanuit je zou kunnen bottelen.

RobinB

Citaat van: 12345 op 12-12-2011  15:22 uTrouwens, ik heb er hier wel eens iets over gelezen en ik geloof niet dat je echte bommen krijgt met vuurballen en rondvliegend glas.

Vuurballen uiteraard niet, rondvliegend glas is al wel vaker beschreven. Best link als dat net in je bijzijn gebeurt... :o

12345

Citaat van: Ronald_ op 12-12-2011  17:23 uIk bedoel dat je toch in (bijna) elk geval een vat hebt waar vanuit je zou kunnen bottelen.

Ja, een bottelvat is best wel handig. Als je daar naar overhevelt, ben je een hoop gist kwijt. Je kunt het vat dan lekker hoog zetten zonder dat je gist op laat dwarrelen. En dat risico is veel groter als je het vergistingsvat maet alle gist op de bodem hoog gaat neerzetten. Overigens is het mengen van de suiker gemakkelijker. Maar zonder kan het dus ook ...

12345

Citaat van: RobinB op 12-12-2011  21:38 uVuurballen uiteraard niet, rondvliegend glas is al wel vaker beschreven. Best link als dat net in je bijzijn gebeurt... :o

Aha, ik wist niet dat het zo erg kon zijn. Ik heb het zelf (gelukkig) nooit meegemaakt. Al met al een pleidooi om toch vooral je bier goed uit te laten gisten voordat je bottelt, lijkt me.

henkg

Dank voor jullie adviezen. Komend weekeinde ga ik bottelen (Pas dan heb ik ruim tijd om dat rustig en niet gehaast te doen). Ik weet nog niet of ik een pan (slechts 3 liter bruikbare inhoud, dat moet dus in 3x), of toch een schone emmer ga inzetten. En misschien toch de bottelsuiker aan de flesjes toevoegen, dan hoef ik me geen zorgen te maken over een minder goede menging van de suiker in de pan/emmer. Met ca. 10 ml oplossing, apart toegediend per flesje kan ik in ieder geval ongeveer tot 5% nauwkeurig toedienen.

Ik zuig kennis op, leer daarvan, gebruik dat, maar valideer dat wel aan mijn gezond (?) verstand.

En het SG: dat is vrijwel gelijk gebleven, nagisting nu weliswaar de laatste 1,5 dag bij een lagere temperatuur (ca 17 graden), geen blobje meer te zien. Het SG is nu ergens tussen de 1016 en 1017. Gemeten na opwarmen van het monster tot 20 graden.
Voor andere prille beginners: een plaatje (viel nog niet mee):

Wordt (wort?) al een beetje helder, en de smaak is goed. Droog.
Wordt vervolgd met mijn verdere beginners-ervaringen, en ook -ander topic- mijn tweede, Koninck-achtige experiment. En daarna? Misschien het Grand Cru blik, of een stookwijntje tussendoor.

henkg

Eerste botteling van eerste probeersel:
Vandaag gebotteld. SG was nog steeds 1016. De oplossing (jongbier schijnt dat te heten) was al behoorlijk helder.
Over bottelsuiker toevoegen: Ik heb vandaag (o.a.) twee 5 l gistflessen binnengekregen. Schoongemaakt, en eerst overgeheveld naar die twee flessen, daaraan de opgeloste  bottelsuiker toegevoegd. Flink gezwenkt.
Het aanzuigen van de hevel ging niet echt geweldig. Opgelost door eerst de hevelslang -in een U-bocht- onder de waterkraan te vullen, en het eerste voorloopje apart op te vangen. Dat werkte goed, makkelijk, ga ik in het vervolg blijven doen.
Ik heb zo'n automatisch vulpijpje gebruikt. Heel handig, maar wel even wennen. Door het volume van het pijpje kon ik niet voldoende afvullen (voldoende: 2 a 3 cm onder de rand van het flesje). Opgelost door met een 50 ml injectiespuit het restant toe te voegen.
Het (kroon)kurken ging probleemloos, ik zie op alle flesjes een heel mooi cirkelvormig plat randje. Daarna de flesjes even afgespoeld met heet water.

Tja. Nu staan ze (26 flesjes a 0,3 L) in de woonkamer, voor 1 a 2 weken bij ca 20 graden. Daarna koeler. Vanaf dan ga ik er iedere week eentje proeven.

De restanten heb ik zojuist opgedronken: mooi droog, goede smaak, voor zover te beoordelen zonder CO2. Ik heb vertrouwen in het uiteindelijke resultaat.
Goed, die 6 a 8 weken kan ik niet wachten. Volgende (na een stookwijn intermezzo): Brewferm Gallia blik.

Wybe

Probeer ook eens de blikken van Muntons, die zijn echt beter dan Brewferm is mijn ervaring.  Het gekke is dat eigenlijk alle Europese blikken bij Muntons gemaakt worden. Ik denk dat ze andere gist gebruiken bij Brewferm.

arluijen

Citaat van: 12345 op 12-12-2011  21:51 uAha, ik wist niet dat het zo erg kon zijn. Ik heb het zelf (gelukkig) nooit meegemaakt. Al met al een pleidooi om toch vooral je bier goed uit te laten gisten voordat je bottelt, lijkt me.

Ja. Ik kan uit ervaring spreken: Ik heb "bommetjes" gehad met een Brewferm blik: veel te snel gebotteld veel te warm weggezet en -boem-
Overal glas en rotzooi. Heb daarvan geleerd om ALTIJD het SG te meten voordat je bottelt (ach, je leert soms eens wat), als dat richting het bedoelde eind SG gaat dan zit je goed en ik heb sindsdien nooit problemen meer gehad. Moet ook zeggen dat ik nu altijd voor de gisting een ruime 10 dagen neem; bij mijn bombier was dat 6 dagen als ik het me goed herinner.

Zo'n gaasje kan je doen, maar eerlijk gezegd denk ik met een Brewferm dat op 1016 zit geen enkel probleem hebt, zeker als je geen absurd hoeveelheden bottelsuiker toevoegt. Gaat gewoon een prima bier worden, veel plezier.

George81

Over het suikeren voor het bottelen: Ik heb het altijd met een beetje water gekookt, af laten koelen en in het gistvast gegoten, voorzichtig op de lepel of iets dergelijks zodat je de gist niet opdwarrelt. Daarna rustig roeren langs de rand.
Dat is al die tijd goed gegaan.

Ik heb voor 12~13 euro gewoon een 2e Brewferm vat gehaald en ga de eerstevolgende keer wel netjes overhevelen in een brandschone emmer.

Ronald_

Citaat van: arluijen op 17-12-2011  15:43 uMoet ook zeggen dat ik nu altijd voor de gisting een ruime 10 dagen neem; bij mijn bombier was dat 6 dagen als ik het me goed herinner.

Zo'n gaasje kan je doen, maar eerlijk gezegd denk ik met een Brewferm dat op 1016 zit geen enkel probleem hebt, zeker als je geen absurd hoeveelheden bottelsuiker toevoegt. Gaat gewoon een prima bier worden, veel plezier.

Je kan niets afleiden over uitvergist of niet uit 1 SG meting.. Ik vind 10 dagen over het algemeen vrij kort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.