Update 7 dagen na start.
Het gaat nog steeds goed met mijn allereerste blik probeersel.
Na voorzichtig bijverwarmen (straalkacheltje met thermostaat, in badkamer) werd de temperatuur van de oplossing 19 a 20 graden, net zoals de omgevingstemperatuur. De laatste 2 dagen heb ik zelfs de temperatuur nog iets verhoogd (21 graden), dit om de nagisting op gang te houden, gezien de verhalen over (te?) hoge eind SG's met de Brewferm blikken. De laatste 12 uur geen blobs meer.
Zonet een monster genomen. Al beduidend minder troebel, in het doorschijnende vat zie ik ook een mooi compact laagje bezonken gist. SG gemeten, met hydrometer: nu 1017 (start was 1070). Slokje genomen uit het maatglas. Zeker niet vies, en droog, absoluut niet zoetig. Wel vrij plat, wel logisch, omdat ik t.b.v. de SG meting eerst de CO2 uitgeschud had, en daarna nog 10 minuten laten staan.
(Het vatdeksel, ik heb zo'n goedkoop, "lekkend" vat (dat bij mij trouwens niet merkbaar lekt), is er tot nu toe niet afgeweest. Monsters neem ik via het kraantje, waarbij ik de eerste 20 ml eerst laat weglopen).
Over die SG monsters: ik heb 150 ml per keer nodig. In totaal gaan dat 4 monsters worden. Dat zijn dus 2 gemiste flesjes. Volgende keren (en die gaan er komen!) weet ik wat me te wachten staat, en zullen 2 monsters waarschijnlijk genoeg zijn.
Goed, als over 2 dagen het SG nog steeds 1017 is (na veel lezen hier schijnt dat voor een Brewferm triple blik met standaard bijgeleverde gist al heel mooi te zijn), en het spul nog iets verder is geklaard, dan ga ik bottelen!
(Bottelsuiker ga ik eerst afwegen en oplossen, aanvullen tot ca 300 ml. Dat betekent een kleine 10 ml per flesje. Niet te stroperig, en heel nauwkeurig te doseren. Dan op basis van het totaal volume precies uitrekenen hoeveel ml per flesje. Dat met injectiespuit in de nog lege flesjes doen. En waarom niet de opgeloste suiker aan het overgehevelde bier toevoegen: ik heb maar één vat, hevel niet over, ga direct uit het gistingsvat bottelen. Later heb ik wellicht wel een bruikbaar extra vat.)
Bovenstaande is voor jullie natuurlijk gesneden koek. Voor mij is het nagelnieuw. Wellicht hebben andere beginners er iets aan.
En de reden waarom ik nu nog zo weinig vragen heb: er is zo vreselijk veel informatie op dit forum. (Zoeken, vinden, meningen vergelijken, gezond verstand gebruiken, zelf afwegen: dat kost wel behoorlijk wat tijd.)
Terzijde: over mijn wilde idee om netverband te gebruiken. Dat houdt uiteraard het ontploffen niet tegen. Mijn idee was bij een ontploffing de scherven niet te laten rondvliegen.
Ik heb nu een beetje meer kennis, en zal meer vertrouwen op de hydrometer. Verder uiteraard de bottelsuiker nauwkeurig meten en toedienen. Ik ga wel even langs de apotheek, maar alleen voor een 10 ml injectiespuitje.
Binnenkort meer, en tips, adviezen zijn uiteraard welkom.