Bio ethanol

Gestart door Batavier, 28-01-2012 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 29-01-2012  22:45 uJa, en in een 5-10% (of hoger) oplossing is het dodelijk  ;D ;D ;D
Waarschijnlijk voor astma patienten? Ik zou dan ook maar gaan vrezen als je een keer verslikt in de sterke drank.
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: 12345 op 28-01-2012  22:26 uIk denk zelf dat je al een heel eind bent als je alles direct na gebruik huisvrouwenschoon maakt. Maar dan natuurlijk wel alles en niet een hoekje vergeten want dat doet een echte huisvrouw ook niet. Dus goed spoelen met water en in de hete azijn-oplossing leggen.
En wat dan als je alles netjes en schoon op zijn kop te drogen zet en er komen beestjes zoals spinnen etc. in wat je niet altijd achteraf kunt zien? Dan heb je daarna waarschijnlijk een mooie besmetting. Daarom neem ik nooit risico's en desinfecteer alles wat met het gistingsproces of wort<60 ºC in aanraking komt. (met stoom trouwens en niet met bio-ethanol, hoewel na 1 keer destilleren durf ik het misschien wel aan om het gistingsvat daarmee (naar 70% verdund) te ontsmetten.)
HansH

12345

Citaat van: hansHalberstadt op 30-01-2012 &nbsp;09:21 uEn wat dan als je alles netjes en schoon op zijn kop te drogen zet en er komen beestjes zoals spinnen etc. in wat je niet altijd achteraf kunt zien? Dan heb je daarna waarschijnlijk een mooie besmetting. Daarom neem ik nooit risico's en desinfecteer alles wat met het gistingsproces of wort<60 ºC in aanraking komt. (met stoom trouwens en niet met bio-ethanol, hoewel na 1 keer destilleren durf ik het misschien wel aan om het gistingsvat daarmee (naar 70% verdund) te ontsmetten.)
HansH

Ja, daar heb je gelijk in. Daarom schreef ik ook: "... dat je al een heel eind bent ...". Voor gebruik ontsmet ik alle onderdelen die in contact komen met het wort nadat het koken is afgelopen dan ook met Oxipro. Dat is eigenlijk alleen maar het gistvat en de slang ernaartoe.

CO2

Oeps,  zaterdag snel 2 flessen gehaald bij de Action (incl. die fraaie USB ventilators).

Als ik de gemiddelde dodelijke dosis van 1,2-ethaandiol bekijk, mag ik daar zo'n 500 g van drinken. In de fles zit maar 25 g, dus dat is niet zo'n probleem. Afgezien van de braakproblemen...

Later kwam ik er pas achter, dat 100% alcohol niet goed ontsmet. Het wordt al genoemd in deze draad: je moet het spul verdunnen tot 70% ethanol. Vreemd effect, maar goed om te weten. Hieronder een citaat:

http://www.multilingualarchive.com/ma/dewiki/en/Ethanol#cite_note-8
The effectiveness as Disinfectant or Antiseptic (approximately to Hand disinfection) depends on the concentration of the ethanol water mixture. With approx. 70 % alcohol content the bacteria covering is destroyed and the alcohol works thereby deadly. All bacteria including that Tuberkelbakterien become within one minute through Denaturing the bacteria cell wall killed (Bakterizidie). Reduced effectively it is approximately Viruses, not effectively approximately Bacterium Endosporen. With open Wounds the mixture should not be used (Burn). Solutions with 80 % alcohol content show a still stronger effect, but due to the skin compatibility lacking are not regularly used. Pure alcohol hardens the bacteria covering, the bacterium remains alive.[9] Drinking ethanol or alcoholic beverages does not work however antiseptic. Alcoholic beverages with an ethanol content of less than 16 % cannot keep themselves germ-free, why they are not suitable for the disinfection.



12345

Tja, ik heb er 4 gekocht!

De Duitse Wikipedia (die als redelijk betrouwbaar geldt) zegt:

http://de.wikipedia.org/wiki/Ethylenglycol#Sicherheitshinweise

Er bestaat kans op hart- en vaatstoringen, stofwisselingsstoringen en nierbeschadiging.
Als minimale letale dosis wordt aangehouden 100 ml danwel 1,4 g/kg lichaamsgewicht, dus als je 80 kg weegt. mag je 112 gr pure 1,2-Ethaandiol opdrinken. Er hebben wel eens mensen het drinken van 1 liter (!) pure 1,2-Ethaandiol overleefd maar daar waren ze snel bij.

Maar je hebt gelijk: Als er een paar druppeltjes van dat spul in een brouwsel van 25 liter terechtkomen, is er eigenlijk helemaal niets om je zorgen over te maken. Om 100 g ethaandiol binnen te krijgen moet je 4 flessen bio-ethanol nuttigen. Dat is veel te sterk dus dat zou je met water moeten verdunnen tot een liter of 10. 10 liter sterke drank! Het is dus een hele klus om jezelf met dit spul te vergiftigen. Gewoon voorzichtig mee zijn, dan is het goed genoeg.

Ergens in 1985 hebben een stel boeven in Oostenrijk dit in de wijn gedaan om het net te doen lijken alsof het een kwaliteitswijn was: tot 48 gram per liter!! En ik heb de indruk dat daarbij geen doden zijn gevallen. En hele volksstammen drinken 2 flessen (1,5 liter) wijn op een avond...

http://de.wikipedia.org/wiki/Glykolwein-Skandal

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.