Wyeast activator smack pack met dubbele nutrient zak?

Gestart door Ronnie, 06-12-2011 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Het is een hele poos geleden dat ik met een Wyeast gewerkt heb.
Ik was wel verrast door de versheid van de gist deze keer. Zaterdag aangekomen bij dealer De Hopduvel (Gent).
productiedatum was 14 nov 2011! Goed hé!

Het is voor mij de 1e keer dat ik met een activator werk. Vroeger waren dat die kleine smack packs. Het is wat duurder nu, maar blijkt nu toch wat serieuzer te zijn.
Deze morgen @ 10.00 gesmakt en kwam heel langzaam opzwellen.
Om 19 u opengemaakt en aan starter vloeistof gegeven.

Maar wat bleek?
Het plastic zakje nutrient binnenin, bleek uit 2 helften te bestaan! (er was een lasnaad schuin over het midden).
Er was slechts één helft van die voeding opengeklapt.

Is dat altijd zo, is dat normaal?

Natuurlijk heb ik dat zakje dat nog in de buitenzak zat opengenipt zodat... enz..
Gelukkig had ik de knipschaar met alcohol besproeid en afgevreven met steriele watten die rijkelijk in alcohol zaten.

Het ding blijkt nu wel goed actief en staat onder beluchting + LS vibrator

Wie heeft dat ook gezien dat het zakske met voeding uit 2 helften gemaakt is?   :weetniet:

Edgar

Nooit gezien, typisch geval van scheef blijven steken in de sealer, lijkt me.

Ik heb wel spontaan opbollende voedingszakjes gezien. Of nou ja ééntje. Op een vakantie ergens achter de Karpaten, jaaaren geleden. Ding ligt daar nu in een marmeren kistje met een glazen stolp erover, jaarlijks drommen bezoekers. Heel bijzonder.

Ronnie

Ja, denk ook aan fabricagefoutje, operator die een operatrice teveel in de gaten had i.p.v. z'n machine  :)
Geeft niet, ik vermoed dat ik nu zelfs dubbele dosis nutrient heb.

HuygenMeester

Citaat van: Ronnie op 06-12-2011  21:56 uMaar wat bleek?
Het plastic zakje nutrient  binnenin, bleek uit 2 helften te bestaan! (er was een lasnaad schuin over het midden).
Er was slechts één helft van die voeding opengeklapt.

Is dat altijd zo, is dat normaal?



Wie heeft dat ook gezien dat het zakske met voeding uit 2 helften gemaakt is?   :weetniet:

Ik weet niet anders. Bij mij is het altijd uit twee delen. Wel  zit de lasnaad altijd recht in het midden.
 :degroeten:
Auke

Ronnie

Citaat van: HuygenMeester op 06-12-2011  22:17 uBij mij is het altijd uit twee delen. Wel  zit de lasnaad altijd recht in het midden.

Bedoel je dan dat in één helft de gist zit en in de andere helft het nutrient?
Normaal zit de gistslurry toch altijd in de hoofdverpakking en dan ligt daar één zakje in dat uit één deel bestaat toch?

hopiebier

Tot op heden heb ik ook de ervaring dat het binnenste zakje uit twee helften bestaat inderdaad recht gelast.
gr. :brouwen:

William

De tweedeling van het binnenzakje is me nooit opgevallen.

Het zou een potentieel risico kunnen zijn dat bij het smacken maar één helft van de binnenzakjes stuk gaat. Lijkt me niet gewenst.

Als de tweedeling gewenst is dan zou een reden kunnen zijn dat ze bepaalde nutrienten pas willen combineren als het zaakje gesmackt wordt :weetniet:

Ronnie

Ben nog es gaan snuisteren in de vuilnisbak en es goed bekeken:
De helft van het binnenzakje dat opengeklapt is heeft één zwakke lasnaad helemaal aan één uiteinde. Dat uiteinde kan dus makkelijk open gesmackt worden, wat ook gebeurd is.
Z'n buurman, die andere helft, die er aanhangt, welke ik dan opengeknipt heb met de schaar, ziet er iets uit dat je niet zomaar kan opensmacken!
die had stevige omtreklasnaden.

Nog es op de website van Wyeast gaan looken en nada, niks. Spreken nergens over de constructie die ik had. Waarschijnlijk machinehapering of zoiets.  :weetniet:

Drents Hopbier

Citaat van: Ronnie op 06-12-2011  22:59 uNog es op de website van Wyeast gaan looken en nada, niks. Spreken nergens over de constructie die ik had. Waarschijnlijk machinehapering of zoiets.

Je kan Wyeast de vraag ook voorleggen. Mijn ervaring is dat ze netjes antwoord geven.

Hopbier

Ronnie


Albertus

Een tweedeling van het zakje ben ik nog niet tegengekomen. Dat zo'n "constructiefout" kan voorkomen wijst nog eens op de noodzaak na het smacken met je vingers over het pak gist te gaan om alle voeding uit het zakje te drukken. Wanneer er, mogelijk, een dubbel zakje inzit kom je dat vanzelf tegen

Bert

12345

Gisteren een pak Wyeast 2565 gesmacked. Datum 26 sept 11 dus 3 maanden over tijd. Toch is dat bijna nooit een probleem (in mijn ervaring).

Ik wist maar niet zeker of ik de binnenverpakking nu echt stukgeslagen had, dus ik heb dat arme pak flink op zijn lazer gegeven. Ik denk dat velen van u ongerust tussenbeide gekomen waren als ze erbij waren geweest.

Al na 2 uur was het pak enigszins opgebold, maar slechts de helft van wat ik gewend ben. Dus liet ik het liggen. Geduld is een schone zaak etcetera, maar na 16 uur zag het er nog exact hetzelfde uit: er gebeurde helemaal NIETS meer. Nu vind ik geduldig wachten op niets een vorm van flauwekul, dus ik besloot het pak te openen en bij 50 ml water met 10 gr poeder te doen en op de roerder te zetten bij 27 ºC .

En toen ik het pakje openknipte, zag ik  het. De binnenverpakking bestond uit 2 helften. De ene helft was waarschijnlijk leeggelopen en had al snel de bolling veroorzaakt. De tweede helft zat dermate goed ingesloten in sterke lasnaden: daar had een olifant op moeten gaan staan.

Affijn: die tweede helft ook opengeknipt en alles in een kleine erlenmeyer gedaan. Een druppel op mijn refractometer, gezamenlijk SG: 1045. Als die gezakt is naar 1020 ga ik verder met de starter te maken.

Is dit een productiefout? Of heeft Wyeast een nieuwe methode bedacht waar ik niets vanaf weet?

Alvast bedankt.

PS ik sla alle koken en afkoelen en ontsmetten maar even over: ik heb het wel gedaan.

Homme

Citaat van: Ronnie op 06-12-2011  21:56 u...Het plastic zakje nutrient binnenin, bleek uit 2 helften te bestaan! (er was een lasnaad schuin over het midden).
Er was slechts één helft van die voeding opengeklapt...
Wie heeft dat ook gezien dat het zakske met voeding uit 2 helften gemaakt is?   :weetniet:
Citaat van: 12345 op 25-06-2012  10:51 uGisteren een pak Wyeast 2565 gesmacked. Datum 26 sept 11 dus 3 maanden over tijd. Toch is dat bijna nooit een probleem (in mijn ervaring).
...toen ik het pakje openknipte, zag ik  het. De binnenverpakking bestond uit 2 helften. De ene helft was waarschijnlijk leeggelopen en had al snel de bolling veroorzaakt. De tweede helft zat dermate goed ingesloten in sterke lasnaden: daar had een olifant op moeten gaan staan.
...Is dit een productiefout? Of heeft Wyeast een nieuwe methode bedacht waar ik niets vanaf weet?

Geen idee. Ik heb even in de vuilcontainer gesnuffeld en mijn 2124 van afgelopen zaterdag eruit gevist (productiedatum 6 januari j.l.). Ook deze heeft een zakje in 2 compartimenten verdeeld. Beiden netjes opengesmackt, dat wel.

Raymond293

Eén is gist, de ander de voedingsstoffen toch?  :weetniet:

Homme

Citaat van: Raymond293 op 25-06-2012  13:18 uEén is gist, de ander de voedingsstoffen toch?  :weetniet:
Denk het wel.
De verpakkingen geven echter aan dat je het binnenzakje (enkelvoud) dient stuk te maken, en niet de zakjes (meervoud). Misschien dat dit verwarring/onzekerheid schept?

12345

Citaat van: Raymond293 op 25-06-2012  13:18 uEén is gist, de ander de voedingsstoffen toch?  :weetniet:

Dat denk ik niet want in de buitenzak zit ook nog iets en ik heb altijd gedacht dat dat de gist was. Dan zou in het kleine zakje de voedingsstof moeten zitten. Dat ze die in twee stukken verdelen, kan een reden hebben. Maar dat het zo stevig wordt dat het (haast) niet meer te smacken valt, dat snap ik niet. Heus: ik heb dat arme smack-pack echt goed op zijn lazer gegeven.

Ik voel toch het meest voor de uitleg van Ronnie hierboven: "... een operator die nauwkeuriger een vrouwelijke collega in de gaten hield dan zijn machine ..."

Maar goed, ik zal Wyeast eens een mail sturen.
     Hello, I had an activator Wyeast 2565 Kölsch MFG 26 sept 2011. I smacked it but it did'nt swell well. I opened the packadge and saw that the small inner packadge consisted of 2 parts: one was broken as it should, the other was still unbroken. Is this a production faillure or is this a new method? Thanks in advance.

Ronald_

Je zei net:

CiteerAl na 2 uur was het pak opgebold

Dan heb je toch gistgroei?

BierHenk

Citaat van: Ronald_ op 25-06-2012  14:39 uJe zei net:

Dan heb je toch gistgroei?
Ja maar mogelijk niet voldoende of niet voldoende snel omdat slechts de helft van de voeding in het binnenste zakje maar gebruikt werd?

Ronald_

Citaat van: 12345 op 25-06-2012  10:51 uAl na 2 uur was het pak opgebold,

Ik snap het probleem niet zo goed. Je pak snel bolde op.. maak een starter en ga brouwen! Ben je bang dat er niet genoeg gist in zit? Je maakt toch een starter dus dat zal het probleem niet zijn...  Of was hij niet helemaal opgebold?

RobinB

Citaat van: BierHenk op 25-06-2012  14:46 uJa maar mogelijk niet voldoende of niet voldoende snel omdat slechts de helft van de voeding in het binnenste zakje maar gebruikt werd?

Dat maakt niks uit. De groei die je krijgt van het smacken is verwaarloosbaar.
Het is een simpele vitaliteitscheck, niet veel meer dan dat.
Dat er maar een half zakje gesmacked wordt is dus ook niet erg/relevant. :)

Waarschijnlijk is het inderdaad een productiefoutje. Niet al te druk over maken.
Het andere zakje openknippen is ook niet nodig, waarschijnlijk eerder een infectierisico.

hansm

Citaat van: RobinB op 25-06-2012  21:32 uDat maakt niks uit. De groei die je krijgt van het smacken is verwaarloosbaar.
Het is een simpele vitaliteitscheck, niet veel meer dan dat.
Dat er maar een half zakje gesmacked wordt is dus ook niet erg/relevant. :)

Alleen maar een vitaliteitscheck, of zal de gist z'n glycogeenvoorraad ook nog wat aanvullen?

RobinB

Ook dat waarschijlijk niet veel. Het is een zeer minimale voeding:gist ratio. Voordat de vergisting begint, worden de reserves eerst aangesproken om de machinerie op te starten.  Waarschijnlijk is het meer pesten, wakker maken en tegen de tijd dat de machine loopt is de brandstof op.


12345

Ja, natuurlijk hebben jullie gelijk. Maar ik heb geen radar-ogen dus ik weet niet wat er aan de hand is binnenin dat pak. Opzwellen = vitaliteits-check. Mooi. Maar dat pakje zwol de helft op van wat ik gewend ben en stopte toen. Wat denk ik dan: vitaliteit heel laag, slecht bewaard, dus eerste stapje 100 ml of zo (heeft in het verleden altijd goed gewerkt). Vervolgens lijkt het dat het voedingspakje uit 2 delen bestaat waarvan 1 oersterk.

Dit is wat Wyeast antwoordt:

Our Activators contain only one inner nutrient pack.  Due to how we make these packets, there is a lot of extra material, which gives the impression that there are two packs.  Please see the attached picture of a normal inner packet.

Did this pack expand and did you pitch it? 

Please let me know if you have other questions or concerns.


http://URL=http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/#78eddef3524004eba78beac60ad077c8.jpg][/URL]

Lachen. Zo zag het er ook uit! Wyeast zegt dus dat het "tweede compartiment" leeg is. Dat wil zeggen dat ik het hele ding niet gesmacked heb! Gek dan dat hij toch een eind opgezwollen is. Dus: ook al lijken er 2 compartimenten: er bevat er maar één voeding. En je moet soms echt een soort karateslag geven waarbij je het pakje met je vingers in een hoek houdt. Toch vreemd, maar alla, ik laat het er maar bij.

Albertus

Dat opzwellen van het pack kan het gevolg zijn van de temperatuurverhoging. De gist wordt wat actiever maar stopt er snel mee omdat er geen voeding is.
De nieuwe productiemethode van de zakjes heeft op het forum al meer vragen opgeroepen.

Bert

12345

Citaat van: Albertus op 26-06-2012  17:48 uDat opzwellen van het pack kan het gevolg zijn van de temperatuurverhoging. De gist wordt wat actiever maar stopt er snel mee omdat er geen voeding is.
De nieuwe productiemethode van de zakjes heeft op het forum al meer vragen opgeroepen.

Bert

Helder. Ik heb Wyeast een nieuwe mail gestuurd. Hieronder de tekst.

Dear Jess,

I smacked this pack like hell. The neighbours almost called the police. And yes: it did swell a bit. Half as much as normally. Than, after 6 hours, it stopped swelling completely. I thought that I smacked the pack but that the viability of this pack was very low, so I opened it to put it into 100 ml wort. Than I saw the intact inner pack. As I understand now, I did'nt smack the pack at all.

I am not the only one experiencing problems as you can see when following this link of the Hobby-brewers site of the Netherlands: there are quite a few others.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19054.new.html#new

I never had this problem before. Did Wyeast change the production-process? Is the plastic of the inner pack thicker than before? Is this pack 'better' sealed? I think it should not be as impossible to break the inner pack as it is now.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.