Even Voorstellen

Gestart door Marcus, 09-12-2004 11:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcus

Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier. Mijn naam is Marcus. Ik liep al jaren rond met het idee eens te beginnen met bierbrouwen, maar het is er vorig weekend pas voor het eerst van gekomen. Echt brouwen is het natuurlijk niet, want ik ben met een blik Triple van Brewferm begonnen. Super dat er zo'n groot en uitgebreid forum over brouwen is. Ik heb hier al heel wat informatie gevonden.
Ik heb wel intussen een paar vraagjes:
Natuurlijk had ik de gebruiksaanwijzing niet helemaal goed gelezen/begrepen. Ik heb mijn beginhoeveelheid suiker niet van te voren in warm water opgelost, maar zo in het vat (met warme inhoud) gekieperd en even flink geschud.
-Kan dat schudden kwaad?
-Zou mijn suiker helemaal opgelost zijn?
-Kan het kwaad om tijdens de hoofdgisting (netjes met waterslot op het vat) zo nu en dan de boel een beetje op te "draaikolken" om eventueel niet opgeloste suiker op te lossen en in contact met de gist te brengen?

Alvast bedankt!
Groetjes, Marcus

Eduard

Hallo Marcus,

Wees welkom!

Om ook maar even op je vragen in te gaan:
- Dat schudden terwijl het 'wort' nog warm is kan een oxidatiesmaak veroorzaken, maar ik zou me er geen zorgen over maken zo bij het eerste brouwsel. Het avontuurlijke karakter ervan en het feit dat je jouw eigen brouwsel kunt drinken compenseren er ruimschoots voor :)
- De suiker zal op den duur wel oplossen, lijkt me. Steek anders eens na een week een houten -schone- pollepel in de bodemdrab en voel of je het korrelige van de suikerkorrels nog kunt waarnemen (zoals nog niet opgeloste suiker in een kop koffie 'knarst' onder het lepeltje)
- Zie eerste antwoord. Als je het voorzichtig doet zodat de eventuele suiker opdwarrelt zonder dat het jongbier wild kolkt (waarbij er zuurstof in het jongbier komt) dan lijkt het mij geen probleem. Als je het helemaal in het begin doet, dus rond de tijd dat je de gist toevoegt en het wort op kamertemperatuur hebt is het juist wél weer gewenst om veel zuurstof in het wort/jongbier te slaan.

Voor een volgend blikbrouwsel kun je beter de suiker in 2-3 liter warm water oplossen en dan pas in het vat gieten. Dan hoef je je hierover geen zorgen meer te maken.

Groeten vanuit Oslo

Eduard   samenvol

MO

Marcus,
welkom in de wondere wereld van het zelf bierbrouwen. Pas maar op, het is een verslavende hobby. Ik sta er nu al dik twee jaar mee op en ga ermee naar bed.

Bij welke temperatuur heb je in welk volume wort hoeveel suiker toegevoegd? Het zal lastig zijn om te zien of het suiker oplost. Ik neem aan dat je bij kamertemperatuur vergist, als je veel suiker nog op moet lossen (wat je niet kunt zien) dan zal dat niet zo gemakkelijk gaan bij kamertemperatuur.

Schudden kan geen kwaad. Ik heb deze week voor het eerst de eerste vergisting in een glazen fles gedaan. Ik heb waargenomen dat de oplossing "leeft": door het vrijkomen van koolzuur zie ik vele vaste deeltjes (hop? eiwit? gist?) met redelijk grote snelheid rondzwemmen.

Succes en laat ons weten of je bier gelukt is! En bedenkt dat bier brouwen met mout nog veel leuker is dan blikbier brouwen!

Marcus

Ik heb een kilo suiker opgelost in ongeveer 19 liter wort (meteen maar 2 blikken tegelijk klaargemaakt), met een temperatuur van (gokje) 40 graden omdat ik ook als ik het me goed herinner het koude water had toegevoegd. Een tussentijdse meting heeft inmiddels wel een SG van 1016 laten zien, dus dan gaat het toch wel de goede kant op? De vergistingstemperatuur probeer ik rond de 25 graden te houden, dus het is lekker warm in huis...

MO

Dat ziet er goed uit. Zonder garanties te geven denk ik dat het wel goed komt met je eerste zelfgebrouwen bier

Het Alfazuurmannetje

Welkom op dit forum :proost:

Tsjerk

Citaat van: Zatlap op 27-04-2011  17:27 uWelkom op dit forum :proost:

Lekker, en dat na 6 jaar!  :nut:

Muldermans

Het was vast na het nuttigen van een :lekkerbier:
 :degroeten:

DP

Citaat van: Muldermans op 27-04-2011  18:29 uHet was vast na het nuttigen van een :lekkerbier:
 :degroeten:

Werkelijk ik snapte er niets van, de data!
Wilde al een pm sturen naar de beheerders, dat de data niet klopt.
Maar volgens mij is er meer aan de hand.

groet,
DP  :degroeten:

Tsjerk

Citaat van: DP op 27-04-2011  21:33 uM
aar volgens mij is er meer aan de hand.

Korsakov ?  ^-^

DP

Citaat van: Tsjerk op 27-04-2011  21:40 uKorsakov ?  ^-^

Ik zal wel weer eens een dome opmerking geplaats hebben, want ik snap hem niet.
Dus skip line !! (vergeet mijn vorige reactie)

Groet, DP  :degroeten:

Oscar

Citaat van: DP op 27-04-2011  21:53 uIk zal wel weer eens een dome opmerking geplaats hebben, want ik snap hem niet.

Dave: Korsakov

Jacques

Citaat van: Muldermans op 27-04-2011  18:29 uHet was vast na het nuttigen van een :lekkerbier:

Tsja, Zatlap heeft zijn forumnaam hoog te houden.  :)

Oscar

 ;D ;D ;D Dat is ook een goede   ;D ;D

CiteerHet syndroom van Korsakov, ook wel de ziekte van Korsakov genoemd, is een blijvende geheugenstoornis die voornamelijk veroorzaakt wordt door langdurig overmatig alcoholgebruik in combinatie met vitamine B1-tekort. Het kenmerkt zich door desoriëntatie, vooral in tijd,

 ;D ;D

satan

Hoi Marcus

Welkom op dit forum.

Lees ook eens de cursus op de site van Jacques.
Is echt heel goed maar wordt wel eens vergeten.

Nog veel succes.  :degroeten:

Tsjerk

Citaat van: Zatlap op 27-04-2011  17:27 uWelkom op dit forum :proost:

Citaat van: Tsjerk op 27-04-2011  17:57 uLekker, en dat na 6 jaar!  :nut:

Citaat van: satan op 29-04-2011  07:49 uHoi Marcus

Welkom op dit forum.

Lees ook eens de cursus op de site van Jacques.
Is echt heel goed maar wordt wel eens vergeten.

nog veel succes.  :degroeten:

De topics worden hier echt goed gelezen zeg.  :o

Komt zeker door het vroege tijdstip (of late uurtjes misschien  :D )

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 29-04-2011  10:48 uDe topics worden hier echt goed gelezen zeg.  :o

Ja lachen... Zullen we het eens omdraaien, volgens mij heb ik mij nooit officieel voorgesteld op het forum. ;D ;D ;D ;D

Sander_de_Rijk

In dat geval: Welkom Oscar!  :nut:

SeekingBeer

Na ruim zes jaar wil ik graag Marcus ook verwelkomen op dit forum!
Ik brouw nu hooguit een jaar of drie maar dat detail is niet relevant.

Oscar

Citaat van: SeekingBeer op 04-05-2011  23:19 uNa ruim zes jaar wil ik graag Marcus ook verwelkomen op dit forum!

Zucht.. :nut: denk je nu werkelijk dat iemand die zich 6 jaar geleden heeft voorgesteld, 38 berichten heeft geplaatst nu nog op dit forum actief is ?

Uit zijn profiel:

CiteerLaatst actief:     05 oktober 2008, 12:12:58



Herman

Wel es van cynisme gehoord Oscar? :D

Oscar

Cyne...watte ?   ;D ;D ;D ;D ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.