Werking waterslot

Gestart door Thebb, 30-11-2011 23:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thebb

Beste brouwers,

Ik stel me gelijk maar even voor. Ik ben Bas, 18 jaar en ik ben op jullie site terecht gekomen nadat ik een brouwerij bezocht had.

Na me helemaal in gelezen te hebben leek het me leuk om met blikbrouwen te beginnen. Nu heb ik vandaag mijn bestelde startersset ontvangen. Ik heb er een ander vat bijgekocht om te voorkomen dat hij niet luchtdicht is. Hier zit een cilindervormige waterslot bij. Ik heb alles klaargemaakt volgens het boekje, hij staat nu dus te gisten. Alleen ik snap het waterslot niet echt. Wat moet dit cilindrisch waterslot doen wil alles kloppen?

Als ik goed kijk zie ik belletjes vastzitten aan de zijkanten van het waterslot, ook is na een tijdje de deksel scheef komen te staan, als je er op duwt komt die weer omhoog.

Is dit goed? Moet dit waterslot nog een geluid maken of een andere gedrag vertonen? Hij staat nu zo'n 6 uur te gisten, maar ik ben benieuwd wat die hoort te gaan doen als alles goed gegaan is.

Nog een fijne avond.

Bas

Jacques

Als je water in waterslot hebt gedaan zullen er koozuurbellen door heen komen als de vergisting gestart is. Dat scheef gaan zitten van de deksel een bekend probleem. Dat kun je oplossen met een elastiekje.

En het geluid dat hoor je vanzelf. Nu nog heel heven geduld. Het duurt even voor de vergisting start.

Thebb

In ieder geval bedankt voor je snelle antwoord.

Ik weet voor nu genoeg ;)

Bedankt.

Bas

guuz

Citaat van: Jacques op 30-11-2011  23:15 uAls je water in waterslot hebt gedaan zullen er koozuurbellen door heen komen als de vergisting gestart is. Dat scheef gaan zitten van de deksel een bekend probleem. Dat kun je oplossen met een elastiekje.

Hoe werkt dat dan met dat elastiekje? Is nieuw voor mij ???

Herman

Probleem is een groot woord. Het is nl helemaal geen probleem. Koolzuur wil er uit en zoekt de weg van de minste weerstand. Omdat de gewichtsverdeling van zo'n waterslot niet altijd evenredig verdeeld is, kan dit zich uiten door scheef omhoog komen van het waterslot.

Geen problemen maken waar geen problemen zijn...

guuz

Slot is bij mij nog niet vast blijven zitten en anders haal ik er een beetje water uit, gaat ie ook minder hoog.

Jacques

Citaat van: Herman op 30-11-2011  23:38 uProbleem is een groot woord. Het is nl helemaal geen probleem. Koolzuur wil er uit en zoekt de weg van de minste weerstand. Omdat de gewichtsverdeling van zo'n waterslot niet altijd evenredig verdeeld is, kan dit zich uiten door scheef omhoog komen van het waterslot.

Geen problemen maken waar geen problemen zijn...

Op zich is het ook geen probleem maar ook ik wil het dekseltje vlak op het waterslot hebben.

Dat elastiekje doe je kruislings om het cilindrische waterslot zodat het dekseltje op zijn plaats gehouden wordt.
Voor alle duidelijkheid we hebben het over deze watersloten


En natuurlijk moeten deze watersloten niet helemaal vol met water. 1/3 vol zodat er geen rechtstreeks contact is met de buitenlucht volstaat.

ypenga

Je kan ook kleine gaatjes in het dekseltje boren om scheefstand te voorkomen, maar dan wel aan de goede kant boren :o

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.