Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopoogst 2011 - Wanneer verkrijgbaar?  (gelezen 3590 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Hopoogst 2011 - Wanneer verkrijgbaar?
« Gepost op: 29-11-2011 21:48 u »
Dag allemaal,

Hebben jullie enig idee wanneer Brouwland en Van der Kooy de oogst van 2011 gaan verkopen? Volgens mij is in Amerika ondertussen de nieuwe oogst beschikbaar, maar de verzendkosten van homebrewer.com zijn bijna 3x zo hoog dan voorheen :o .

Van der Kooy heeft ook een aantal goede Amerikaanse hoppen op voorraad, maar ik wil even zeker weten dat ik verse hop krijg. Ik was wat teleurgesteld over de kwaliteit van mijn laatste aankopen, deze hop was niet echt vers meer (afkomstig van Brouwmarkt / Brouwland overigens).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Hop-oogst 2011 - Wanneer verkrijgbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 29-11-2011 22:37 u »
Laatste keer dat ik er was (dikke maand geleden) was er in Jubbega nog geen nieuwe oogst. Ik zou zeggen mail ze es. Het zou prettig zijn als het oogstjaar hier ook op de verpakking vermeld zou worden.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 29-11-2011 22:55 u »
Brouwland heeft al diverse hoppen in 2011 oogst. Ga naar de site, klik wat door en het oogstjaar wordt vermeld.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 30-11-2011 09:20 u »
Inderdaad, Brouwland heeft al enkele soorten 2011! Hebben jullie een truucje om te zien of het nieuwe oogst is a.d.v. de houdbaarheidsdatum?

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #4 Gepost op: 30-11-2011 18:41 u »
Ik hoorde dat er een Amarillo schaarste is op het moment, wordt tijd voor de nieuwe oogst!

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #5 Gepost op: 30-11-2011 19:08 u »
Ik hoorde dat er een Amarillo schaarste is op het moment, wordt tijd voor de nieuwe oogst!
Dit jaar nog komt er verse bij Van der Kooy Jubbega :brouwen:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #6 Gepost op: 30-11-2011 20:01 u »
Van der Kooy heeft met zowel mout als hop een beter assortiment. De Amarillo die ik had van Brouwmarkt rook licht naar kaas, ik heb een flink deel weggegooid. Ik ga na de jaarwisseling pas bestellen... misschien kunnen ervaringsdeskundigen hier even de kwaliteit posten :brouwen: !

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: Hopoogst 2011 - Wanneer verkrijgbaar?
« Reactie #7 Gepost op: 01-12-2011 18:27 u »
Als jullie nog goede hop in de vriezer hebben: niet weggooien omdat er nieuwe hop is!
't is een bar slecht hopseizoen geweest, ook in Duitsland, met merkelijk minder aroma en minder alfazuur %.  :(

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 01-12-2011 21:45 u »
Ik blij dat ik nog 7 kg Amarillo van topkwaliteit heb liggen!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #9 Gepost op: 03-12-2011 11:29 u »
Nou, de Amarillo die ik had van Brouwmarkt (250 g verpakking) was echt bar slecht. Sterker nog, ik ben zo stom geweest om mijn IPA hiermee te dryhoppen. De hoparoma's vallen echt tegen, wat houtig, oud, in de verte zelfs wat kaasachtig. Een zeer wijze, maar kostbare les geleerd ::) : Gebruik alleen frisse verse hop (met name als je gaat dryhoppen)!

Ik ga ook eens experimenteren met pellets als dryhop, het is algemeen bekend dat deze langer goed blijven.

Offline Cristijn

• Vol lid
  • Biertje?
« Reactie #10 Gepost op: 03-12-2011 12:59 u »
Was net even bij V.d. Kooy in Jubbega, maar ze zeiden me dat ze nog volop bulkvoorraad diepvries hop hebben. Dit versnijden en vacuŁm verpakken ze zelf. Over de hopoogst van 2011 maakten ze zich naar mijn mening niet heel druk...

Tags: hop