Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Multi-koudhoppen  (gelezen 3660 keer)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
Multi-koudhoppen
« Gepost op: 29-11-2011 21:01 u »
Ik las net dat men sommige IPA's verschillende malen koudhopt (bv Pliny the Elder 2x, Younger 4x). Dus bijvoorbeeld elke week een koudhop toevoegen en de vorige er weer uithalen. Achterliggende reden die men geeft is dat als je de hop er te lang in zou laten dat het hoparoma verloren zou gaan (ik zou eerder denken dat er slechte smaken bijkomen?). Heeft er iemand dit al eens toegepast? En waarom dan niet bijvoorbeeld alle 4 hoppen er 1 week inlaten? 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: multi-koudhoppen
« Reactie #1 Gepost op: 29-11-2011 21:02 u »
Dat heeft deels te maken met de gist/eiwit die hopsmaken absorbeert. Verder is het natuurlijk ook een mooi marketingverhaal.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 29-11-2011 21:07 u »
Ik las net dat men sommige IPA's verschillende malen koudhopt (bv Pliny the Elder 2x, Younger 4x). Dus bijvoorbeeld elke week een koudhop toevoegen en de vorige er weer uithalen.

IK denk dat dat alleen een marketing verhaaltje is. In een prof brouwerij moet je ,om nieuwe hop toe te voegen en de oude hop verwijderen, de gehele tank overpompen en er toch een soort van filter tussen plaatsen. Ik denk dat een brouwerij voor dat doel niet een tank bier 4x gaat overpompen (wat ook weer een klein beetje verlies geeft).

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-11-2011 21:16 u »
IK denk dat dat alleen een marketing verhaaltje is. In een prof brouwerij moet je ,om nieuwe hop toe te voegen en de oude hop verwijderen, de gehele tank overpompen en er toch een soort van filter tussen plaatsen. Ik denk dat een brouwerij voor dat doel niet een tank bier 4x gaat overpompen (wat ook weer een klein beetje verlies geeft).

Ik heb het uit een artikel van Russian River (http://www.homebrewersassociation.org/attachments/0000/6351/doubleIPA.pdf). Blijkbaar verwijderen ze de hop door de conus van de tank, zonder overpompen dus. En ik die dacht dat hop boven blijft drijven   :weetniet:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 29-11-2011 21:21 u »
En ik die dacht dat hop boven blijft drijven   :weetniet:

IK heb nu een bier staan met dryhop (pellets) en voorlopig drijven ze nog boven op  :)

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #5 Gepost op: 29-11-2011 22:33 u »

Als ze een hopzakje gebruiken dan hoeft dat al niet. Beetje raar dat echte bierliefhebbers juist dit een marketingverhaal noemen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen. De meest delicate aroma's extraheren het eerst. Vanuit die gedachte snap ik die jongens wel.

Offline Edgar

• Super lid
Re: Multi-koudhoppen
« Reactie #6 Gepost op: 29-11-2011 22:51 u »
Ik denk dat Oscar wel een punt heeft, ook al volg ik z'n technische uitleg niet. Het hangt maar van het soort tank af, niet elke 'prof' brouwerij werkt met cyko's die van boven dicht zijn. Volgens mij sleuren ze er bij Orval gewoon uit bijvoorbeeld. Ben ik trouwens niet zeker van, maar het lijkt me makkelijker dan ze van de bodem van de tank omhoog te slepen. Dat waren volgens mij dan ook liggende tanks met mangat bovenop. Maar nogmaals ik kan me vergissen. Dikke zever, zie hier. Althans ze pompen het bier op de hop, pompen af en sleuren de baal uit de lege tank langs onder.

'4x gehopt' is natuurlijk kretologie. Ook al is het om reden dat er bijvoorbeeld gewoon niet genoeg plaats in de tank is voor alle koudhop (in die bieren verdwijnen massa's hop), of waarom dan ook, het bekt lekker. Delirium Tremens is ook zogezegd 3x vergist. Om van 'Dubbels' en 'Tripels' te zwijgen, eigenlijk precies hetzelfde. Mensen willen het gevoel hebben van 3 halen, 1 betalen, dat werkt altijd.

Offline Hoeze

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 30-11-2011 10:41 u »
Blijkbaar verwijderen ze de hop door de conus van de tank, zonder overpompen dus. En ik die dacht dat hop boven blijft drijven   :weetniet:

Dryhopping is dus wel degelijk haalbaar in een prof brouwerij. Ze voegen de hop dan toe aan de cct via het kijkglas. En dat van meerdere keren dryhoppen is, vermoed ik, ook mogelijk. Al heb ik dat nooit gedaan. Als we steeds oude gist afpergeren van de cct, zit er ook altijd trub bij. Dus is het wel mogelijk om de vorige dryhop te verwijderen. Al weet ik niet als die binnen een week of zo is uitgezakt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 30-11-2011 10:43 u »
Dryhopping is dus wel degelijk haalbaar in een prof brouwerij. Ze voegen de hop dan toe aan de cct via het kijkglas.

Mits ze niet onder druk vergisten cq lageren. (Behoud van een deel koolzuur en infectie technisch iets veiliger).

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 30-11-2011 11:42 u »
Pellets zakken in ongeveer een week uit en kun je dus via de bodemaftap aflaten. Orval gebruikt zakken hop, anderen wellicht ook: oude zak eruit, nieuwe zak erin en je hebt opnieuw gehopt.