Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bruissteentje en filter voor beluchten  (gelezen 11255 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Bruissteentje en filter voor beluchten
« Gepost op: 29-11-2011 10:16 u »
Voor het beluchten ben ik voor de toekomst aangewezen op een RVS bruisertje.

Vroeger had ik daarvoor een soort "keramisch" cylindervormig dingetje (ik denk puimsteen) met plastic aansluiting en afdichting. Ik bewaarde dat altijd in ontsmettingsalcohol. Maar na 5 jaar is het kleefmiddel van de plastic op de steen losgekomen. Een reparatie middels plakken met araldite (epoxy 2 comp.) bleek maar enkele maanden te houden wanneer men het ding in alcohol bewaart.

De nieuwe bruissteentjes bij dierenzaken zijn nu kubus of fantasievormige blokjes waarin een plastic aansluitbuisje zit. Die kan je niet in alcohol bewaren: na welgeteld 10' vallen ze in brokjes uit elkaar. Bewaren in Oxonia oplossing heb ik nog niet geprobeerd.

Dus: ik moet een RVS bruisertje bestellen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Re: Bruissteentje en Filter voor beluchten.
« Reactie #1 Gepost op: 29-11-2011 10:21 u »
Bij Brouwmarkt nog steeds te bestellen en waarschijnlijk ook bij Brouwland, Kooij Jubbega etc.

Continu bewaren in alcohol lijkt me niet zo'n goed idee. Niet elke plastic (en lijm) is bestand tegen alcohol. Voor en na gebruik schoonmaken met sulfietoplossing (zoals op de verpakking staat) is voldoende.

Offline Ronnie

• Super lid
Re: Bruissteentje en Filter voor beluchten: hoe steriel is WATTEN?
« Reactie #2 Gepost op: 29-11-2011 10:33 u »
En nu iets over een filter.
Ik heb tot heden een filter van 2 inch diameter met mebraan in PTFE (teflon) met poriŽn van 0,2 Ķm. Die heeft onlangs een foute behandeling gehad in de pressure coocker en zit dicht.
Ik wil zelf een nieuw luchtfiltertje maken middels een cylinder van diam. 2,5 cm met aan uiteinde slangflesjes om aan te sluiten met silicone slangetjes.
Als filtermedium wil ik Watten gebruiken, op de verpakking staat "gefabriceerd onder medisch toezicht"  ::) dit garandeerd eigenlijk niet veel vind ik, deze uitdrukking. Aan het uiteinde stop ik een laagje aquariumwatten (polyester) om te voorkomen dat pluisjes watten terecht zouden komen in het output slangetje.
Nu is mijn vraag: is de katoen watten voldoende steriel? (in de onderstelling dat ik geen invloed zou hebben van de omgeving bij hert monteren)
Wie weet hier een antwoord op? Robin?

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-11-2011 10:38 u »
Bij Brouwmarkt nog steeds te bestellen en waarschijnlijk ook bij Brouwland, Kooij Jubbega etc.
Ha, ik hoop het want tot eind vorig jaar hadden ze deze ook nog bij de dieren en aquariazaken (bij ons: Aveve, Tom en Co en andere), maar nu zijn die cylindertjes er niet meer. Ik hoop dat hetgeen nog steeds op de foto staat bij BL ook dat nieuwe model niet is, want bij Tom & Co zegden ze die cylindertjes niet meer te kunnen krijgen  :(
saluutjes, Ronnie

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #4 Gepost op: 29-11-2011 10:56 u »
En nu iets over een filter.
Ik heb tot heden een filter van 2 ich diameter met mebraan in PTFE (teflon) met poriŽn van 0,2 Ķm. Die heeft onlangs een foute behandeling gehad in de pressure coocker en zit dicht.
Ik wil zelf een nieuw luchtfiltertje maken middels een cylinder van diam. 2,5 cm met aan uiteinde slanflesjes om aan te sluiten met silicone slangetjes.
Als filtermedium wil ik Watten gebruiken, op de verpakking staat "gefabriceerd onder medisch toezicht"  ::) garandeerd eigenlijk niet veel vind ik, deze uitdrukking. Aan het uiteinde stop ik een laagje aquariumwatten (polyester) om te voorkomen dat pluisjes watten terecht zouden komen in het output slangetje.
Nu is mijn vraag: is de katoen watten voldoende steriel? (in de onderstelling dat ik geen invloed zou hebben van de omgeving bij hert monteren)
wie weet hier een antwoord op? Robin?

Waarom niet dit filter van Brouwland:

057.012.7

Steriel verpakte luchtfilter, 0,2 Ķ. Speciaal voor 057.015.0 (past op de uitgang van het pompje) of andere luchtpompjes.

Voor de prijs van Ä 2,83 kun je niet gaan doe-het-zelven.

Bert

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-11-2011 11:03 u »
Waarom niet dit filter van Brouwland: Bert

Dat ding heb ik nog gehad, is prul in 't kwadraat. 
gaat niet lang mee. In een bokaal samen met en paar sulfiettablejes bewaren en 't is om zeep. :(

Met deze heb ik jaaaren gedaan:

:degroeten:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 29-11-2011 11:26 u »
gaat niet lang mee. In een bokaal samen met en paar sulfiettablejes bewaren en 't is om zeep. :(

Daar is ie ook niet voor bedoeld. Het filtermateriaal zelf moet je regelmatig vervangen.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #7 Gepost op: 29-11-2011 11:32 u »

Met deze heb ik jaaaren gedaan:

Het zijn ook weggooifilters. Ze gaan een jaar mee en dan zit er te veel stof in.
Schoonmaken of bewaren in een vloiestof is niet nodig.

Bert

Offline Pad

• Junior lid
  • **
  • Zoek de waarheid op de bodem van de fles!
« Reactie #8 Gepost op: 29-11-2011 13:20 u »
Die filtertjes mogen zelfs niet nat worden, dan gaan ze stuk. Gewoon droog bewaren en af en toe vervangen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #9 Gepost op: 29-11-2011 18:42 u »
De watten zelf zullen wel voldoende steriel zijn. Echter zijn ze niet gemaakt om te fungeren als filter.
Watten hebben een variŽrende poriegrootte en zijn daarmee niet betrouwbaar als steriliserend filter.

Wat niet wil zeggen dat het niet kan, je hebt alleen geen garantie dat het werkt.

Ik zou daarom ook opteren voor de disposable filtertjes.
Droog bewaren en tzt vervangen lijkt mij ook het beste.

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #10 Gepost op: 29-11-2011 19:01 u »
wie weet hier een antwoord op? Robin?
Zelf gebruik ik al jaren zulke watten. Nooit last gehad; wel altijd zorgvuldig de verpakking weer sluiten
Auke

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 29-11-2011 19:30 u »
Zelf gebruik ik al jaren zulke watten. Nooit last gehad; wel altijd zorgvuldig de verpakking weer sluiten  :degroeten: Auke

OK! ik kan 't ook maar es proberen hť. Als ik dat ding goed maak: voldoende capaciteit en volume, ben ik zeker telkens een seizoen te doen vooraleer ik ze opendoe en de vulling vervang.
Soms maak ik starters voor een groepje waar ik samen mee brouw, dat 180L brouwt, da's telkens een starter van zo een slordige 12 liter! dus...

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #12 Gepost op: 29-11-2011 19:47 u »

Soms maak ik starters voor een groepje waar ik samen mee brouw, dat 180L brouwt, da's telkens een starter van zo een slordige 12 liter! dus...
Ja dan is het zeker zaak om steriel te werken!!. :nut: je maakt geen vrienden als je besmet materiaal aanlevert  >:D
Auke

Offline weed

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-11-2011 22:57 u »
Door al die stofzuigers en luchtreinigers is het lastig zoeken geworden maar lijk eens naar hepa filter.
3 micron is zo'n beetje standaard en ze hebben flinke afmetingen dus voor beluchting zullen ze ook langer meegaan.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 29-11-2011 23:04 u »
Ik meen dat het PietO was die laatst (gevonden) aan de hand van oude schuine buizen kon vermoeden dat de watten geen vuiligheid tegenhouden. Alle buizen die met watten waren afgesloten waren zwaar geÔnfecteerd.

Ik zou watten niet vertrouwen als filtermedium.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 30-11-2011 10:24 u »
Ik meen dat het PietO was die laatst (gevonden) aan de hand van oude schuine buizen kon vermoeden dat de watten geen vuiligheid tegenhouden. Alle buizen die met watten waren afgesloten waren zwaar geÔnfecteerd. Ik zou watten niet vertrouwen als filtermedium.

In dat artikel wordt wel gesproken over 3 jaar. Lag dat dan wel aan de watten?? Kon evengoed de binnenwand van de buisjes zijn?? of gewoon x ppm bacterien in het moederproduct, en dan 3 jaar, dan kan een en ander wel es wakker worden... zal moeilijk te achterhalen zijn. Op 3 jaar kan een en ander gebeuren.

Ik zou ook bloedstelpende watten kunnen gebruiken. die zijn speciaal ontsmet. Of andere medisch geschikte watten van bij de apotheek en niet van den Carrefour  ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Bruissteentje en Filter voor beluchten
« Reactie #16 Gepost op: 30-11-2011 16:32 u »
Laatst heb ik een cylindervormig beluchtingssteentje gekocht, maar die was gemaakt van een zwart materiaal. Ik heb het plastic erafgehaald en het steentje in een siliconenslangetje gestopt. Ik steriliseer het met stoom en dat blijft heel. ik heb er nog niet mee gebrouwen.
mbt het steriele filtertje met watten zou het mij niets verbazen als je de watten goed aandrukt dat dan de porien zo klein zijn dat er geen enkele bacterie meer doorkomt in de praktijk. Meestal zitten bacteriŽn toch al aan stofdeeltjes vast etc. misschien komt hij door enkele porien heen, maar niet door een hele laag. er is natuurlijk een verschil tussen garantie en praktische bruikbaarheid.
HansH 

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-11-2011 17:15 u »
Inderdaad Hans, goed tegen elkaar gedrukt in een lange buis, daar dacht ik ook aan.

Ik denk er ook aan om het aquarium luchtpompje in te bouwen in een plastieken ijscreemdoos, de gaatjes voor het elektrisch snoer en voor de lucht uitvoer via silicone dichten, en in de doos een deksel voorzien waarin zo een HEPA filter ingebouwd zit, dus de lucht die het pompje dan binnenkrijgt moet al schoon zijn.  :biersmile:

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 30-11-2011 17:29 u »
Die filtertjes mogen zelfs niet nat worden, dan gaan ze stuk. Gewoon droog bewaren en af en toe vervangen.

Vraag me af of je wel op 't zelfde doelt? het is er een met een teflonmembraan hť, geen aquariumwinkelding maar  uit labo.
Volgens de instructie die erbij zat kon je die dan ontsmetten (da's niet schoonmaken) door het op een roostertje te leggen in een pressure cooker (stoompot dus) en 10' te laten stomen.
Dat deed ik jaarlijks, tot ik es vergeten was en 't ding in mijn garage al een haf uur uitgestoomd was en nog op een gloeiende plaat stond   :-[  :-[ :-[ ,
dat was die foute behandeling  :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 01-12-2011 15:40 u »
Die filtertjes worden volgens mij ook gebruikt om vloeistoffen te filteren. In ieder geval heb ik er ooit de gist mee uit het bier gefilterd mbt ebc metingen. Na een injectiespuitje ermee gevuld te hebben loopt hij niet meer door, maar dat komt omdat dan de gistcellen op de poriŽn komen te liggen en die dan afsluiten. Met demiwater zouden de poriŽn niet dicht slippen
HansH

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 01-12-2011 17:53 u »
Dan zou je misschien de aangeslibde gist kunnen verwijderen middels demi water (of ander kalkarm proper water) vanuit de andere lichting te laten stromen?
Alleszins interessant Hans, voor de refracto!

Offline Ronnie

• Super lid
Re: Bruissteentje en filter voor beluchten
« Reactie #21 Gepost op: 02-12-2011 22:31 u »
Voilŗ, beetje karweitjes gedaan.

Ik dacht enkele dagen geleden:
"ik ga mín aquariumpomp inbouwen in een ijskreemdoos en voorzien van Ď, ingangsfilter, zodanig dat binnenkomende lucht al stofvrij is."

Ik heb zo hepa filterdoeken liggen die fijn stof tegenhouden.
De rest zie je hieronder, hierbij de fotoreportage van mín laatste werkzaamheden :

IJskreemdoos met inbouw:

Deksel : gaatjes in geboord:

Filterdoek:

Filterdoek in 3 geknipt en boven elkaar en aan binnenkant deksel gekleefd met tape:

Den ijskreembak met ingebouwde filter en luchtpomp J

Een veeartsen injectiespuit: hierin steriele watten opgestampt gepropt. (binnendiam 26 mm lengte 110 mm)
De silicone slang aan de ingang zit door de rubber die een deel van de zuiger was.

De uitgang is het stukje waar normaal de naald op komt. Daar past een silicone slangetje op die naar de beluchter bruissteen gaat.

De laatste cm watten aan de kant van de lucht output is een laag synthetische aquariumwatten, opdat van de katoenwatten geen pluisjes in de slang naar de bruissteen zouden gaan.

[/quote]

Offline Monkey

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 02-12-2011 22:48 u »
Mooi werk!
Wat voor binnenmaat siliconenslang gebruik je?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #23 Gepost op: 02-12-2011 23:09 u »
Ziet er mooi uit. Ik kan mij niet voorstellen dat hier nog een bacterie doorheen komt.
Als je een snelkookpan hebt dat zou je eens de proef op de som kunnen nemen en wat wort steriliseren en hiermee beluchten en dan 3 dagen op 25 ļC laten staan daarna om te zien of er wat in groeit. 
HansH

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #24 Gepost op: 02-12-2011 23:10 u »
Zeker mooi werk.
Vraag me wel af hoe moeite/kosten/baten afwegen tegenover een simpel 0,22 um filtertje?

Tags: beluchten