Gist aflaten

Gestart door NewLine, 27-11-2011 08:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Ik vraag me eigenlijk af, als jullie gist aflaten/purgeren van een CCT, hoeveel bier/gist mengsel jullie dan zo gemiddeld aflaten?

Ik denk dat ik misschien overdrijf. Ik heb net 400 ml afgelaten. Op zich toch een redelijk percentage van 15 liter bier. Ik vind het moeilijk inschatten wanneer de kraan terug dicht te draaien.

dennis

Daar zat ik gisteren ook wel mee. En dan had ik flink wat gist opgevangen, en ook bier, en toen kwam er uiteindelijk nog erg veel (echt teveel) gist mee toen ik het kraantje vol open zette en het fust liet vol lopen :(

Volgende keer moet ik maar proberen om het kraantje niet volledig open te zettten als ik het fust of emmer vol laat lopen.

Raymond293

Ik denk dat je niet moet proberen alles in 1x te doen.
Eerst een beetje tikken tegen de zijkant om het gist zoveel mogelijk te laten zakken, dan kraan open en een dagje wachten.
Weer tikken en aflaten.

Dat gaat mijn tactiek worden, maar dit is nog niet in de praktijk getest ;D

dennis

Citaat van: Raymond293 op 27-11-2011  09:40 uIk denk dat je niet moet proberen alles in 1x te doen.
Eerst een beetje tikken tegen de zijkant om het gist zoveel mogelijk te laten zakken, dan kraan open en een dagje wachten.
Weer tikken en aflaten.

Dat gaat mijn tactiek worden, maar dit is nog niet in de praktijk getest ;D
Dat heb ik afgelopen weeek ook wel gedaan, ik denk dat ik in totaal 3x de gist afgetapt heb, en de oogst was ook best groot.

NewLine

Citaat van: Raymond293 op 27-11-2011  09:40 uIk denk dat je niet moet proberen alles in 1x te doen.
Eerst een beetje tikken tegen de zijkant om het gist zoveel mogelijk te laten zakken, dan kraan open en een dagje wachten.

Maar wanneer doe je je kraan toe?

Jacques

Citaat van: NewLine op 27-11-2011  08:43 uIk vraag me eigenlijk af, als jullie gist aflaten/purgeren van een CCT, hoeveel bier/gist mengsel jullie dan zo gemiddeld aflaten?

Ik denk dat ik misschien overdrijf. Ik heb net 400 ml afgelaten. Op zich toch een redelijk percentage van 15 liter bier. Ik vind het moeilijk inschatten wanneer de kraan terug dicht te draaien.

In één keer alle gist aflaten is niet mogelijk. Komt ook omdat er nog veel gist in het bier zweeft als de hoofdgisting net over is. 3x aflaten is wel het minimale.

Hoeveel? Tot ik zie dat er niet alleen gist maar ook bier mee komt. Dat is van brouwsel tot brouwsel verschillend. De ene gist reageert heel anders dan de andere gist. Bierbrouwen moet je ook een beetje met je gevoel doen!

Hopmans

Citaat van: Raymond293 op 27-11-2011  09:40 uDat gaat mijn tactiek worden, maar dit is nog niet in de praktijk getest ;D

Dat is DE tactiek.
Een CCT moet je gemiddeld 3 keer aflaten.
Alleen de gist, en niet het bier.


EBC

Vanaf de onderste kraan zul je nooit helder wort kunnen tappen. Tijdens het leeglopen schuift er gist van de conuswand naar beneden, en die komt dan dus mee.

Helder bier tap je alleen vanaf de monsterkraan aan de zijkant van de conus. Liefst met een draaiend pijpje van binnen dat eerst omhoog staat en dan telkens naar omlaag wordt gedraaid.

Na aftappen aan de onderkant zou ik een paar dagen wachten. Het moet natuurlijk wel de kans krijgen te bezinken, anders tap je weer veel bier af.
En de kraan niet te ver open, gewoon langzaam, want anders spuit het alleen maar uit het midden van de CCT, in plaats van dat de punt van de conus leegloopt.

Een beetje proberen en oefenen...ik tap al met al een liter of twee weg denk ik. Op ongeveer 45 liter. Dat is gelijk aan de starter die ik toevoegde.

Etn82

Even een aanverwante vraag, daarom geen nieuw topic gestart.

Wanneer beginnen jullie met de eerste keer gist aflaten. Na hoeveel dagen vergisting gemiddeld?

ZwartGoud

Citaat van: Etn82 op 13-12-2014  12:55 uEven een aanverwante vraag, daarom geen nieuw topic gestart.

Wanneer beginnen jullie met de eerste keer gist aflaten. Na hoeveel dagen vergisting gemiddeld?

Dat ligt echt heel erg aan de gist. Ik heb een glazen cct dus kan ik heel goed de gist zien zakken en verzamelen onder in de conus. Uiteraard zakken snelle floccueerders eerder uit dan de matige, maar volgens mij moet je toch zeker 3 dagen wachtten nadat de hoofdgisting is volbracht. Dan is duidelijk een rand waar te nemen waar de slurry ophoud en het bier begint.
Op het moment staat er een zwaar blond te vergisten met de Belle Saison en die is 4-12 gebrouwen, en die begint nu een laag onderin te vormen. Ik wacht nog een dag of 2 denk ik met de eerste aftap, alhoewel de hevige vergisting toch al een dag of 5 over is. Maarja, de belle saison is dan ook geen vlotte zakker.

Jacques

Citaat van: Etn82 op 13-12-2014  12:55 uEven een aanverwante vraag, daarom geen nieuw topic gestart.

Wanneer beginnen jullie met de eerste keer gist aflaten. Na hoeveel dagen vergisting gemiddeld?

Ik tap heel regelmatig af. Wanneer ik daarmee begin is een beetje afhankelijk van het verloop van de vergisting. Meestal begin ik zo'n 2 dagen na het einde van de hoofdgisting. Vervolgens tap ik om de 2 of 3 dagen af. Ligt ook aan de verloop van de nagisting. Bij elke keer aftappen wordt bij mij ook het SG bepaalt. Ook kijk ik naar de hoeveelheid gist die ik aftap. Ik wil het het bier namelijk niet geheel zonder gist laten staan omdat je gist ook nodig hebt voor het voltooien van de nagisting en voor het opruimen van diacetyl.

krek zat

Ik begin meestal na ca. 2 weken met aftappen als gisting zo goed als afgelopen is. Daarbij zie ik in mijn plastic CCT dat er een laag gist aan de onderkant verzameld is van ca 5-10 cm gist. Ik zet het kraantje eerst voorzichtig open en als er dan nog niets komt, dan langzaam volledig open. In begin komt er dan een hele dikke gistkoek. Als dan ineens de straal in een keer snel gaat lopen dan zet ik de kraan dicht en sla met een rubber hamer tegen de zijkant van de wand. Dan weer kraan een klein stukje open. Ik zie dan dat er weer een dikke koek uit de kraan komt. Als straal dan weer snel loopt dan herhaal ik de stappen net zolang er alleen nog maar een snelle stroom uit het kraantje komt. Vervolgens herhaal ik dit nog minimaal twee keer tijdens de koude lagering.
Voor mij werkt dit in ieder geval heel goed. In totaal ben ik dan 500 tot 1000 ml aan gist volume kwijt.

HuygenMeester

Citaat van: Jacques op 14-12-2014  10:08 uIk tap heel regelmatig af.  Bij elke keer aftappen wordt bij mij ook het SG bepaalt.
Hoe bepaal je het SG, Jacques. Je tapt toch een 'dikke' gist af, of tap je ook bier af?
 :degroeten:
Huygenmeester

Jacques

Citaat van: HuygenMeester op 14-12-2014  13:50 uHoe bepaal je het SG, Jacques. Je tapt toch een 'dikke' gist af, of tap je ook bier af?
 :degroeten:
Huygenmeester

Ik tap via een speciaal kraantje boven de conus bier af.
Voor mij was dat de voornaamste reden om een andere (lees kleinere) CCT aan schaffen. Bij mijn vorige CCT kwam, doordat ik tegenwoordig kleinere volumes brouw, het kraantje wel eens droog te vallen.

Léon Kanters

Ik vroeg mij af of dat men alle gist verwijderd of alleen een (groot) deel zodat het grootste oppervlak aan gist dat nog in contact staat met het bier de diameter van de aftapleiding is?

Zelf doe ik namelijk het laatste, maar hoor graag wat andere hiermee doen.

Jacques

Citaat van: Léon Kanters op 30-03-2020  14:12 uIk vroeg mij af of dat men alle gist verwijderd of alleen een (groot) deel zodat het grootste oppervlak aan gist dat nog in contact staat met het bier de diameter van de aftapleiding is?

Zelf doe ik namelijk het laatste, maar hoor graag wat andere hiermee doen.

Heel eerlijk gezegd snap ik niet helemaal goed wat je precies bedoelt. Waarschijnlijk komt dat omdat je een andere CCT hebt dan ik.

Alle gist verwijderen gaat bij mij niet. Er blijft altijd een hoeveelheid "plakken" aan de wand van de conus. Het overgrootste deel tap ik af. Daardoor heb je minder last van autolyse. Halverwege de conus zit bij mij een kraan waarmee ik helder bier zonder gist kan aftappen.

Léon Kanters

Ik had er inderdaad even een beeld bij moeten schetsen. Ik heb een SS brewtech BME chronical.
https://www.ssbrewtech.com/pages/chronical-brewmaster-edition

Deze heeft onder aan de conus een 90 graden bocht die naar een vlinderklep leidt.

Wat ik me afvroeg, is het nodig die complete bocht leeg te laten (in hoeverre dit mogelijk is met plakkende gist aan de wand en aan de koelspiraal).
Of is het voldoende zodanig veel af te tappen dat in ieder geval de conus leeg is en dus het oppervlakte gist dat in contact staat met het bier geminimaliseerd is tot de diameter van de 90 graden bocht?

Jacques

Citaat van: Léon Kanters op 31-03-2020  21:37 uIk had er inderdaad even een beeld bij moeten schetsen. Ik heb een SS brewtech BME chronical.
https://www.ssbrewtech.com/pages/chronical-brewmaster-edition

Deze heeft onder aan de conus een 90 graden bocht die naar een vlinderklep leidt.

Wat ik me afvroeg, is het nodig die complete bocht leeg te laten (in hoeverre dit mogelijk is met plakkende gist aan de wand en aan de koelspiraal).
Of is het voldoende zodanig veel af te tappen dat in ieder geval de conus leeg is en dus het oppervlakte gist dat in contact staat met het bier geminimaliseerd is tot de diameter van de 90 graden bocht?

Ik heb geen ervaring met deze CCT. Maar ik vermoed dat er veel gist in de bocht blijft hangen als je gist gaat aflaten.

André de Laat

Citaat van: NewLine op 27-11-2011  08:43 uIk vraag me eigenlijk af, als jullie gist aflaten/purgeren van een CCT, hoeveel bier/gist mengsel jullie dan zo gemiddeld aflaten?

Ik denk dat ik misschien overdrijf. Ik heb net 400 ml afgelaten. Op zich toch een redelijk percentage van 15 liter bier. Ik vind het moeilijk inschatten wanneer de kraan terug dicht te draaien.

Wat bedoel je met purgeren? Purgen betekent toch spoelen met een inert gas? Neem aan dat je dat bedoelt?

Jacques

Citaat van: André de Laat op 01-04-2020  10:16 uWat bedoel je met purgeren? Purgen betekent toch spoelen met een inert gas? Neem aan dat je dat bedoelt?

Purgeren is een brouwersterm voor het aflaten van gist uit een CCT.

In de medische wereld heeft een iets andere betekenis... https://www.encyclo.nl/begrip/purgeren
Maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer: afscheiden, zuiveren.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 01-04-2020  21:22 uPurgeren is een brouwersterm voor het aflaten van gist uit een CCT.

In de medische wereld heeft een iets andere betekenis... https://www.encyclo.nl/begrip/purgeren
Maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer: afscheiden, zuiveren.
Ik meende dat het een typefoutje was. Weer wat bijgeleerd ;)

hans_nwk

Citaat van: Léon Kanters op 31-03-2020  21:37 uIk had er inderdaad even een beeld bij moeten schetsen. Ik heb een SS brewtech BME chronical.
https://www.ssbrewtech.com/pages/chronical-brewmaster-edition

Deze heeft onder aan de conus een 90 graden bocht die naar een vlinderklep leidt.

Wat ik me afvroeg, is het nodig die complete bocht leeg te laten (in hoeverre dit mogelijk is met plakkende gist aan de wand en aan de koelspiraal).
Of is het voldoende zodanig veel af te tappen dat in ieder geval de conus leeg is en dus het oppervlakte gist dat in contact staat met het bier geminimaliseerd is tot de diameter van de 90 graden bocht?
Ik heb de gewone brewtech cct en ik laat die bocht onder het vat gewoon weg.

John

Ik heb zitten lezen op het forum en denk dat de volgende vraag hier het meest past:

Ik heb voor het eerst mijn CCT (SS Brwetech Brewmaster Edition) gevuld met 2 batches bier (:8 juni eerste batch aan het gisten gebracht week later tweede batch erbij gedaan).

Gist aflaten ging prima (kan alleen niet goed de overgang beoordelen van gisttrub/jong bier en vind het zonde om teveel weg te spoelen).

Enkele dagen geleden met hoppellets los in de ketel gekoudhopt; als ik nu purgeer komt zoals verwacht een dikke brei naar buiten maar als ik de vlinderkraan maar een heel klein beetje openzet komt er vooral jong bier uit en blijft de sjas zitten. Ik ben bang dat als ik de kraan flink openzet, de gist/hop-"pasta" eruit schiet en direct daar achteraan een volle lading bier.

Tips hoe ik e.e.a. kan reguleren?

CeesM

Ik dump alleen de gist dat als dikke poep uitkomt. ;)

Snelbier

Citaat van: John op 30-06-2020  22:19 uEnkele dagen geleden met hoppellets los in de ketel ge-koud-hopt; als ik nu purgeer komt zoals verwacht een dikke brei naar buiten maar als ik de vlinderkraan maar een heel klein beetje openzet komt er vooral jong bier uit en blijft de sjas zitten. Ik ben bang dat als ik de kraan flink openzet, de gist/hop-"pasta" eruit schiet en direct daarachteraan een volle lading bier.
Tips hoe ik e.e.a. kan reguleren?
Lastig te reguleren, is vooral 'gevoel'.
Op je CCT staat minimale druk, dus het vat loopt niet binnen 2 tellen leeg als je te ver doorgaat.
Werken op 'gevoel': Afsluiter VOL open, dan zakt de pasta in 1x door..  Als je maar DENKT dat wort meestroomt: afsluiter dicht.
Als je het te voorzichtig doet (afsluiter 20% open?) kan de pasta blijven liggen op de afsluiter terwijl goed wort langs zijkant doorstroomt.
Dus liever grote stoten (afsluiter vol open en weer dicht) dan 'voorzichtig'..
Succes,  Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.