Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 28-05-2005 ONK 2005  (gelezen 42604 keer)

Offline beerbelly

• Boven 10 berichten
  • *
  • MVG Stichting EGO
Re: 28-05-2005 ONK 2005
« Reactie #75 Gepost op: 27-05-2005 13:39 u »
Op de site van het ONK 2005 staan al een aantal foto's van de keuring. Wat me opvalt is dat er weinig gelachen wordt. Zelf word ik bijna altijd vrolijk van een biertje, laat staan een hele grote berg bier. samenvol  Ik ga er maar vanuit dat de foto's precies op de verkeerde momenten zijn genomen en dat het niet zoveel zegt over de kwaliteit van de ingezonden bieren  :pan:
Het wordt waarschijnlijk een mooi dagje morgen, kzal nog even een naamkaartje in elkaar flansen.

tot morgen,

Beerbelly aka Christiaan  samenvol

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #76 Gepost op: 27-05-2005 13:53 u »
Ik wens jullie allemaal een prettig ONK morgen! Had ik wat ruimer in de tijd (en geld) gezeten dan was ik er waarschijnlijk ook wel geweest. Tenslotte woonde ik tot voor een jaar geleden in Enschede, vlakbij de oude brouwerij in het noorden van de stad.

Groeten uit Oslo, waar ons appartement momenteel uitpuilt van het zelfgebrouwen bier (18 kratten!) :D

Eduard samenvol

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #77 Gepost op: 27-05-2005 15:17 u »
Op de site van het ONK 2005 staan al een aantal foto's van de keuring. Wat me opvalt is dat er weinig gelachen wordt. Zelf word ik bijna altijd vrolijk van een biertje, laat staan een hele grote berg bier. samenvol† Ik ga er maar vanuit dat de foto's precies op de verkeerde momenten zijn genomen en dat het niet zoveel zegt over de kwaliteit van de ingezonden bieren† :pan:
Het wordt waarschijnlijk een mooi dagje morgen, kzal nog even een naamkaartje in elkaar flansen.

Bierkeuren is een inspannende en vermoeiende bezigheid! Het kost veel toewijding en concentratie.
Men probeert het eerste biertje net zo goed te keuren als het laatste.

De lachende gezichten zijn er als de prijswinnaars bekend zijn. De klus zit er dan weer op en kan er ontspannen worden.  :dansen:

Er wordt dan nog wel eens gekeken in de aantekeningen om het biertje op te zoeken dat zo hoog scoorde. Goed gratis bier  :elifant: is dan de beloning voor de bloed zweet en tranen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #78 Gepost op: 27-05-2005 20:12 u »
Voor forumleden die morgen komen en nog geen badge hebben uitgedraaid heb ik goed nieuws!

Ik heb net een 10-tal uitgedraaid op stevig watervast papier. Als je mij morgen tegenkomt kun je eentje krijgen. Elk forumlid kan dus herkenbaar rondlopen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #79 Gepost op: 28-05-2005 23:07 u »
He ben ik als eerste thuis? (nee ik ben gewoon dermate forumverslaafd dat ik er meteen bij thuiskomst achter duik)

Het was weer een prachtige dag, naast de rondleiding, lezing en labo vergadering eigenlijk te weinig tijd gehad om met forumleden te babbelen. Volgend jaar maar allemaal kamperen?

Ondanks mijn bob-schap toch een paar heerlijke bieren geproefd -allen van de 4 gebroeders- een voortreffelijk hoppenbier, een prachtig mooie frisse hoppige pils die volgens mij ietsie teveel body had voor een pils. En als laatste 1 slok weizen, mjummie heerlijk. Afgelopen week toen ik weizens aan het verorberen was voor het gistdepot vond ik ze zo vies dat ik er meteen van afzag om een weizen te brouwen, volgens mij heb ik me alweer bedacht. Wat een lekker bier! Wat me opviel aan alle 3 de bieren was de opmerkelijke frisse smaak die ik in veel thuisbrouwsels (waaronder mijn eigen) mis.  :duimop:

later post ik nog even mijn keuringsresultaten.

:degroeten:

Johannes

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 28-05-2005 23:34 u »
En ik kan niet natuurlijk het ook niet nalaten om even te kijken of er iemand al een bericht geplaatst heeft.

Het was inderdaad een fantastische dag die inderdaad veel maar dan ook echt veel te kort was om met iedereen te praten. De tijd vloog...

Bij deze nogmaals mijn complimenten voor het geweldige ontvangst van Grolsch en de uitstekende organisatie van de HAB!

Zo'n ONK is de ontmoetingsdag bij uitstek voor alle hobbybrouwers en het forum was goed aanwezig. Volgend jaar in Almere verwacht ik nog meer forumleden te ontmoeten.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #81 Gepost op: 29-05-2005 10:56 u »
Ook ik heb het super naar mijn zin gehad! Volgend jaar ben ik weer van de partij en ga ik wat meer bieren inzenden... Helaas heeft mijn BPA een mager zesje gekregen, maar ach zo triest was ik er niet onder na al die glazen van het heerlijke Hoppenbier  :proost:.

Tof om wat forummers ook eens in real life te spreken, laat de hobbybrouwen.nl dag maar komen!

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #82 Gepost op: 29-05-2005 12:39 u »
hier ff 2 sfeerkiekjes

de vier broeders nemen de 3e prijs klasse A in ontvangst voor hun weizen:

Onderonsje v.l.n.r. Onbekend (vriend van Casper?) Casper, Herman Jacques:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 29-05-2005 13:14 u »
Hoi everybody,

Inderdaad leuk om de forummers in het echt te zien.
Compleet anders. Ik moet zeggen dat degene die ik ontmoet heb stuk voor stuk toffe gasten zijn.
Het is een wereld van verschil als je gelaats-uitdrukkingen ziet naast het woord.

Martin vertelde mij dat in de forum-prullebak de meeste berichten van mij zitten Ha Ha.
Ik heb dus het forum prullebak-record.

En wat een goed bier HŤ.
De Weizen van Adrie was echt een topbier! ( De Zaneken ook natuurlijk. )
De poging tot ideaal is heel goed gelukt.
Ik heb er ondanks mijn BOB-schap er ook aardig wat van weg gepingeld.  :neenee: :police:
Het was een heel fruitig fris bier met een pietsje zurige tarwe toets en lekkere body.
Dus weer alle lof.  :groots:

Jeetje, wat een brouwerij. Ik kan het niet uitleggen wat voor groots ik daar allemaal gezien heb.
De kookketel is zo groot als een paar huizen.
De lagertanks zijn zo hoog als een flatgebouw.
Wat wordt er ongelovelijk veel gezopen in dit land gezien de productie.
Ik baal echt dat ik geen fototoestel bij me had.
En wat schoon. In het brouwhuis werkt gewoon niemand meer. Alles gaat via de computer.
Het zuur maken ze zelf van mout.
Grolsch is dus middels het Rheinheitsgebot gebrouwen. Dat wist ik niet.
En alles gaat per batch. Het is dus wel een goed bier.
Dat de meeste van ons Grolsch drinken als het zelfbrouwsel op is, is dus geen toeval.

Ja, het was een topdag.

Groetjes,

Hoppie

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #84 Gepost op: 29-05-2005 14:15 u »
Leuke dag inderdaad, en leuk om de meesten van jullie weer te zien. Inderdaad te weinig tijd gehad om goed met iedereen te praten. Volgend jaar neem ik toch wat ruimer de tijd.

De excursie vond ik wat tegevallen, er was erg veel focus op de automatisering en de flesjes, maar erg weinig op het brouwen. Alsof ze trotser op hun logistiek waren dan op hun brouwsels... :-\ Verder spraken ze elkaar (bewust?) tegen. Mijn gids vertelde dat alles via decotie werd gebrouwen, terwijl Theo's gist het weer over infusie had. Tja, ...

Voor mij is zo'n ONK altijd weer een bron van motivatie om de brouwhobby weer eens wat impuls te geven. Na het jaren het technischer en foutgevoeliger gemaakt te hebben, wil ik nu weer naar een simpeler brouwprocess toegaan.

Van mijn bieren vielen er twee behoorlijk hard tegen, 60 punten voor de BPA en 63 voor het witbier (een bier dat de vrouw met vriendinnen toch erg kon bekoren). Gelukkig gloort er hoop met de 77 punten voor de dobbelbock (SiriS, bedankt voor het recept!). Met al de verkregen kritiek moet er volgend jaar toch een 100 punter gebrouwen kunnen worden ;D.

Grt, Bas H.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 29-05-2005 15:36 u »
Gisteren was tijdens het ONK een film te zijn met oude opnamen. Op de film ben ik te zien als een 1e prijswinaar van het ONK dat in 1986 is gehouden (19 jaar geleden dus). Derek Walsh werd dat jaar Algemeen kampioen (ook op de film te zien).
Een jaar later werd het ONK bij de trappisten in Tilburg gehouden. Ik was toen voorzitter van De Roerstok en in de hoedanigheid ook aanwezig bij de prijsuitreiking.

Op de film zijn ook opnamen te zien van de keuring van het afgelopen kampioenschap.

Van de organisatoren van het ONK kreeg ik vandaag een link toegezonden voor het downloaden van de film. Deze link is nog maar 6 dagen actief. Het gaat om een zeer groot bestand van 430 MB!

Het bestand kan maar een paar keer worden gedownload. Wie het eerst komt wie het eerst maalt dus.

http://s12.yousendit.com/d.aspx?id=0C6KGXI7DAK332EQKVSHX32JV0

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #86 Gepost op: 29-05-2005 16:05 u »
De door mij gisteren gemaakte foto's (en eentje door Johannes) van het ONK 2005 heb ik net op het web gezet. Kijk en geniet mee van de sfeer van het ONK.

Zie hier.

5 van de 15 prijzen gingen naar leden van het forum (kan ook wat meer zijn want sommigen gebruiken op het forum niet hun eigen naam).

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #87 Gepost op: 29-05-2005 16:08 u »
Mooie dag! Eerst dacht ik nog: jammer dat het binnen is, maar gezien de hitte was dit achteraf maar goed dat het binnen was. Tijd is inderdaad te kort om even met iedereen te praten, volgend jaar beter!

Ik zal ook nog wat foto's op internet zetten, zodra ik terug ben van mijn huwelijksreis.

Herman

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #88 Gepost op: 29-05-2005 16:35 u »
Ik zal ook nog wat foto's op internet zetten, zodra ik terug ben van mijn huwelijksreis.

Hee Herman. Dat had ik nog niet meegekregen. Van harte gefeliciteerd!

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
« Reactie #89 Gepost op: 30-05-2005 10:13 u »
Leuke foto's, ze geven een goede indruk van het ONK! En Jacques: leuke snor ;)

Gefeliciteerd alle winnaars van dit forum!

Groeten uit zonnig Oslo

Eduard samenvol

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #90 Gepost op: 30-05-2005 12:50 u »
En Jacques: leuke snor ;)

Dat is in die 19 jaar niet de enige fysieke verandering. Ten opzichte van 1986 toen dat filmpje werd gemaakt ben ik nu een man van gewicht. Ook mijn haar is van tint veranderd.

Mijn enthousiasme voor het hobbybrouwen is in al die jaren echter niet veranderd.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #91 Gepost op: 30-05-2005 13:16 u »
Goh, wat weinig reacties tot nu toe. Het is toch alweer twee dagen geleden. Ik ben net terug van de camping (huisje) in Haaksbergen. Wat een ontzettend leuk weekeinde! Ik heb er erg naartoe geleefd, ik had er erg veel van verwacht, en dan wil het nog wel eens tegenvallen. Niet dus! Het was voor mij van 10:15 tot 18:00 (denk ik) feest en nog eens feest.
Ook ik vond de rondleiding tegenvallen. Vage verhalen over een voor-maisch ketel, en zowaar nog ouderwets decoctie ook nog. Terwijl Grolsch helemaal niet zo'n moutig pils is. Dat ze die extra ketels voor zo'n ouderwetse brouwtechniek over hebben!
Ondanks dat ik zo lang aanwezig was moet ik zeggen dat ik allen forum maatjes (behalve Hoppie en de 4broeders) veel te weinig heb gesproken. Ik pleit ervoor dat we in Almere volgend jaar er met zijn allen een weekeinde van maken, liefst met gezin en al.

Van mijn zes bieren had ik een 56 (Rochefort kloon) tot 80 (witte nina). Moet de classering nog opzoeken. Het meeste zat rond de zeven. Eigenlijk ben ik daar niet tevreden mee, maar als je er rekening mee houdt dat de keurmeesters (en terecht!) super streng zijn, dan is 70 punten al een heel mooi bier. Ik ben wel verbaasd hoeveel afwijkingen ze proeven (porto in mijn huftertje, iets wrangigs in mijn Stormbier en een infectie in mijn Rochefort), die ik zelf helemaal niet proef (alleen inderdaad een beetje in de Rochefort). Volgend jaar beter (of het jaar erop, omdat ik de komende tijd eerst een installatie moet bouwen).

Jacuqes, bedankt voor de foto's. Ik hoop dat meer mensen foto's op hun eigen site zetten, want ik had zelf (bewust) geen camera mee. Oh ja: op het eind van de middag had het hybride Hoppen/Zaneken bier van de 4broeders mij volledig op de knieen. Ik viel terug in het huisje bijna meteen in een coma.

Offline beerbelly

• Boven 10 berichten
  • *
  • MVG Stichting EGO
« Reactie #92 Gepost op: 30-05-2005 14:51 u »
Ha brouwers,

Het was een mooi dagje afgelopen zaterdag. Mijn doelstelling met de bieren was in ieder geval niet laatste worden en dat is gelukt. Mijn "Gewillige Blondje" heeft 76 punten behaald, de Robust Porter heeft nog enige rijpingstijd nodig (60 punten). In de rondleiding door de brouwerij werd inderdaad de nadruk gelegd op flesjes schoonmaken, vullen, dopje erop en dat soort dingen. Hoe kleiner de brouwerij hoe mooier de rondleiding, Grolsch is voor een rondleiding te groot. Volgend jaar het ONK in Almere, dat scheelt in ieder geval wat reistijd. Zonder airco is het een heel eind met 30 graden buiten.

Groet,

BB

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #93 Gepost op: 30-05-2005 15:01 u »
Mijn doelstelling met de bieren was in ieder geval niet laatste worden en dat is gelukt.

Als forumlid mag je de lat natuurlijk wel ietsjes hoger leggen  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #94 Gepost op: 30-05-2005 20:30 u »
Via Eugene Straver ontving ik vandaag het volgende krantenbericht over het ONK 2005.

Liefhebbers strijden om titel 'beste amateurbrouwer'
Bieramateur is vakman

De Twentsche Courant Tubantia, 29 mei 2005 (Met dank aan Anton Buiks)

ENSCHEDE - Bier brouwen is vakmanschap, maar iedere liefhebber kan het leren. Gisteren werd in de Grolsch-brouwerij de 21e Open
Nederlandse Kampioenschappen voor amateur-bierbrouwers gehouden.
Volgens de keurmeesters was het in achtertuintjes en bijkeukens gebrouwen bier beter en smaakvoller dan ooit. Het werd een
Bourgondisch feestje.

'Het enige verschil tussen jullie bier en dat van ons, is de maat van de vaten waarin het gebrouwen wordt.' Woordvoerder Coen ThŲnissen van Grolsch benadrukt tijdens de prijsuitreiking de kwaliteit van de ingezonden bieren. Het brouwen van bier door amateurs is sinds de eerste wedstrijd in 1984, in opmars. In het eerste jaar zonden 40 mannen en vrouwen samen 80 bieren in, nu zijn er 124 deelnemers en 407 bieren. Dat ligt volgens keurmeester Erik van Arend niet alleen aan de naamsbekendheid van de kampioenschappen. Volgens hem groeit de groep geÔnteresseerden, en wordt het gebrouwen bier lekkerder.

'Vooral internet heeft een positieve invloed op de kennisoverdracht.' Zo richtte een Nederlandse 'biergoeroe' een aantal jaren geleden de website www.hobbybrouwen.nl op, met handleidingen voor brouwprocessen en verhalen van brouwers. Het is niet alleen een Twentse aangelegenheid, al komt de wedstrijd hier wel vandaan. Het in 1984 opgerichte Twents Bierbrouwers Gilde (de eerste in Nederland) organiseerde de eerste wedstrijd, waarna andere gildes de taak jarenlang overnamen. Maar dit jaar is de wedstrijd weer even 'thuis' in Twente, met meer en beter bier dan ooit.

Het is dan ook geen ordinair zuipfeestje, maar een Bourgondische aangelegenheid. Eťn van de twee Twentse inzendingen die dit jaar in de prijzen zijn gevallen, er zijn vijf categoriŽn met elk drie prijzen, is gemaakt door de Enschedese student Maarten Kuper, die met
zijn Dubbelbock de derde prijs won in de klasse van donkere, zware bieren. De andere winnaar uit Twente is het koppel Erik van der Knaap en Rene Olde Hanhof. Hun brouwsel is het enige ingezonden 'Vlaams Rood'. 'Wij zijn allebei liefhebbers van speciaalbier, en Vlaams Rood is een authentiek Belgisch streekbier dat niet eenvoudig is om te maken', aldus Erik van der Knaap. Zes jaar geleden won het koppel de eerste prijs in dezelfde klasse: donker bier met een laag alcoholpercentage.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #95 Gepost op: 30-05-2005 20:40 u »
Leuk artikel! Wie zou toch die biergoeroe zijn waar ze het over hebben  ;)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #96 Gepost op: 30-05-2005 20:41 u »
Hoi Hoi

Het ONK was voor mij eigenlijk het eerste brouw-evenement waar ik ooit ben geweest. Ik vond het dan ook echt te gek om tussen zoveel liefhebbers c.q. mede verslaafden ;) rond te lopen. Helaas ben je zo druk, dat je niet echt uitgebreid kan kletsen met elkaar... en dan nog het Hoppenbier (wat echt waanzinnig smaakte), Grolsch en Liberty ale in combi met de hitte samenvol. Eigenlijk is iedere forummer die ik tegen ben gekomen relaxed en het lijkt me ook leuk om eens een proeverij'tje of zo te organiseren in een minder hectische omgeving.

Ik was samen met een vriend (inderdaad op de bovenstaande foto) op de fiets gekomen en we konden de weg nog maar amper terug vinden haha. Lekker op het terras gehangen met wat Westmalle's waarna ik als een baksteen in slaap viel tijdens de treinreis terug (lang leve de mensen die je wakker schoppen bij het station †;D).

Ik heb mijn experimentele Quadrupel geruild tegen wat brouwsels en ben echt benieuwd hoe deze smaken (Yes, eindelijk wat vergelijkingsmateriaal).

Forummers die mijn biertje hebben, let op hij zit pas een week in de fles en moet dus nog ff nagisten / rijpen!!

Mijn BPA heeft 62 punten behaald, voornaamste commentaar dat ie wat te dun, niet zoet / vol genoeg en een beetje karakterloos was. Ik kan me wel een beetje vinden in het commentaar en ga de volgende keer geen Kolsch gist gebruiken voor de BPA.. maar ja het is pas mijn vierde brouwsel (en hij zat pas 3 weken op fles of zo)... dus dan is 62 punten niet echt verkeerd, al vind ik zelf †::)! Ik kom er wel ;).

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #97 Gepost op: 30-05-2005 20:55 u »
maar ja het is pas mijn vierde brouwsel (en hij zat pas 3 weken op fles of zo)... dus dan is 62 punten niet echt verkeerd, al vind ik zelf  ::)! Ik kom er wel ;).

62 punten vind ik helemaal niet verkeerd voor een 4e brouwsel, bovendien is belangrijk wat jij er zelf van vindt je moet het tenslotte zelf opdrinken!

Voor wat betreft de eerstvolgende forum-meeting, de praktijkdag in Apeldoorn in september daar zullen we meer kans hebben om wat te babbelen.

Johannes

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #98 Gepost op: 30-05-2005 21:23 u »
Beste brouwvrienden,

Net als MO ben ik vanmiddag teruggekomen uit het huisje in Haaksbergen en daarna moest ik eerst nog onze telefoonlijn repareren omdat die al een week zo dood was als een pier. Dan nu eindelijk toch on-line.

Wat een fantastische dag was dat. Geweldige opkomst, prachtige brouwerij, weer een mooi resultaat voor de Broeders en het tappen van ons eigen bier maakte de dag tot een feest. Jammer dat ik niet met iedereen uitgebreid heb kunnen kletsen, maar het viel me wederom op dat de forumleden een hechtere groep vormen dan menig bierbrouwgilde. Ik vind het dan ook altijd heerlijk om jullie weer te ontmoeten.

Onze fusten zijn schoon op gegaan en dat was de bedoeling. We vonden het alle vier heel mooi dat onze Weizen in de prijzen viel en dat we dit bier aan de deelnemers van het ONK hebben kunnen laten proeven. We denken er hard over na om er een traditie van te maken dat we op het ONK met vaten komen (en een prijs te winnen  ;D ).

Ik ging met een krat ruilbieren naar het ONK en kwam met een krat andere bieren terug. Het zal nog wel even duren voordat ik ze allemaal heb geproefd.

Mooie foto's trouwens, Jacques.

Groeten,

A3

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #99 Gepost op: 30-05-2005 22:02 u »
Nou dat is me weer wat. Weer een ex cursist van me die Nederlands kampioen wordt. Krijg ik een mailtje van hem:

Hallo Jasper,

Ik wil jou in het bijzonder graag bedanken en feliciteren met het opleiden
 en adviseren bij de brouwactiteiten van de nieuwe:
 Nederlands Kampioen Amateur Bierbrouwen 2005:

Bram Hoogesteger.
 Mijn dank is groot, ik ga jou niet vergeten.

Groetend: bram hoogesteger.

Tags: ONK