28-05-2005 ONK 2005

Gestart door Johannes, 06-12-2004 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Brouwers,

Al surfend kwam ik de website tegen over het ONK 2005

Bij deze wil ik het ONK met name bij beginnende brouwers en anderen alvast onder de aandacht brengen. Nu is er nog ruimschoots de tijd om te brouwen en flessen apart te houden. Hou er rekening mee dat je alleen euro flessen gebruikt!

En denk nou niet, ik brouw niet zo lang, anderen doen het vast beter, enz, enz. Als je een bier inzendt dan krijg je ook tips t.a.v. eventuele brouwfouten enz.

Vorig jaar was voor mij de eerste keer dat ik aanwezig was (helaas geen bieren ingezonden) en ik vond het een geweldig evenement. Deze keer zal ik zeker wat bieren apart houden om in te zenden, en uiteraard op de dag zelf weer aanwezig zijn.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Citaat van: Johannes op 06-12-2004  15:01 uEn denk nou niet, ik brouw niet zo lang, anderen doen het vast beter, enz, enz.

Het zal niet voor de eerste keer zijn dat een brouwer zo groen als gras een prijs in de wacht sleept. Zelfs oude brouwsels gebrouwen van moutextract vallen in de prijzen. En wat Johannes al zegt: het is altijd een leuke dag waarin je hobbybroeders ontmoet en de leden van dit forum eindelijk in levende lijve kunt zien en spreken. Ik verheug me er alweer op!

Groeten,

A3

SiriS

ONkers,

En is het ONK05 niet spannend genoeg dan is anders de locatie dat wel, de modernste brouwerij van Europa: de Grolsch brouwerij. Er worden op de dag van het ONK ook rondleidingen in de brouwerij gegeven. Zelf ben ik erg benieuwd hoe het 30 minuten koken van het wort gecompenseerd wordt. En zoals al gemeld is het erg leuk om de andere forum leden te ontmoeten.

Groet, SiriS


MO

mmmh afwachten of ik op subtiele wijze onze vakantieplannen nog om kan gooien. Ik zou er heel graag bij willen zijn, vorig jaar is het ook zeer goed bevallen! En ik ben al deze zomer begonnen om naast het vullen van mijn standaard beugelflesjes ook telkens 3-6 wedstrijdflesjes af te vullen. Ik ga dus zeker bieren insturen!

30 minuten hopkoken zal wel onder verhoogde druk zijn, daar heb ik al eens over gelezen. Dan leggen de a-zuren sneller om. of zo.

Adrie

Ben je gek, die voegen natuurlijk al lang geisomeriseerde hoppreparaten toe! Het gaat enkel nog om het verdampen van wat vluchtige stoffen.

Caspar

Dag heren!

Ik zit er ook hard aan te denken om een biertje in te sturen... Gewoon om het eens mee te maken! Uiteraard zijn mijn vorige twee brouwsels te veel geinspireerd door jullie, dus zal ik een eigen recept insturen ;).

Ik heb "Micheal Jackson's Grote Belgische Bieren" van de sint gekregen, dus ik ga vanavond ff wat inspiratie opdoen  :biersmile:

Groetjes Cas

Henk oet Paiz

Kan één van de beheerders de titel van deze thread even aanpassen, ik neem aan dat het ONK 2005 ook in 2005 wordt gehouden.  ;)

Ook ik zal ijs en weder dienende weer van de partij zijn. Het zal niet eenvoudig zijn om het resultaat van vorig jaar te evenaren, maar er staat al een witbier klaar waar ik wel enige verwachting van heb.

Groeten,

Henk  :proost2:

Johannes

2005 tsja logisch eigenlijk he?   

 :-[

Johannes

Op de site van het ONK 2005 is inmiddels meer informatie te vinden over het programma e.d.

groet Johannes

Bas

Hoi,

Ondertussen zijn er ook al (on-line) inschrijfformulieren op hun site te vinden. Helaas kan je daar niet op aangeven met hoeveel man je de Grolsch excursie wilt doen (het formulier is in "ik" vorm opgesteld). Ik heb de organisatie een mailtje gestuurd om ze op dit gebrek te wijzen (ik neem aan dat er wel meer mensen zijn die daar behoefte aan hebben).

Grt, Bas H.

Bas

Citaat van: Bas op 07-02-2005  12:35 u... Helaas kan je daar niet op aangeven met hoeveel man je de Grolsch excursie wilt doen (het formulier is in "ik" vorm opgesteld). Ik heb de organisatie een mailtje gestuurd om ze op dit gebrek te wijzen (ik neem aan dat er wel meer mensen zijn die daar behoefte aan hebben).

Antwoord:

Bas,

Wij verwachten dat de opkomst voor de excursie zeer groot zal zijn en er
zijn maar een beperkte aantal plaatsen voor die excursie, dus moeten wij
een rangorde van toegang gegeven aan de excursie. In dit geval gaan de
deelnemers (een ieder die een bier inzend) dus voor. In deze is het
voorlopig nog niet mogelijk om met aantallen te werken bij opgave v/d
excursie helaas...we verwachten dat de excursie's op die dag (Die speciaal
voor dit festival geregeld zijn) al snel vol geboekt zullen zijn.

Dus deze mogelijkheid zal niet aan het inschrijf formulier toegevoegd worden.

Bij deze hartelijk bedank voor uw reactie

groeten en gezondheid
Oscar Moerman
Twents Bierbrouwers gilde HAB


Dit betekent dus dat je maar e-e-n persoon per ONK inzending kan inschrijven voor de Grolsch brouwerij rondleiding :'(.

Erg jammer, want niet iedereen brouwt alleen, of stuurt dit jaar iets in. Voor degenen die met meer man brouwen, meer brouwsels insturen, en met meer man aan de rondleiding willen meedoen, lijkt het me aan te raden om ieder apart een bier in te laten zenden. Misschien gaan wij dat ook maar doen...

Grt, Bas H.

Johannes

Dus als je niet tijdig weet wat je inzendt dan kun je de excursie ook wel schudden. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar snel brouwen en inschrijven dus!

Johannes

Bas

Goed nieuws, ieder mag toch een extra persoon meenemen (brouwmaat / partner).


Bas,.

Ik moet mijzelf even corrigeren. We hebben jou suggestie met de organisatie
overlegd en besloten dat iedere deelnemer een extra iemand mag meenemen
naar de Excursie...Dus kun je toch nog een brouwmaat of je partner
meenemen. Het inschrijf formulier wordt nog aangepast.

Groeten en gezondheid
Oscar Moerman
Twents Bierbrouwers Gilde HAB


Grt, Bas H.

Adrie

Wellicht is het leuk om weer, net als vorig jaar, allemaal een Hobbybrouwen-batch te dragen. Zo zijn we voor elkaar (en voor anderen) herkenbaar.  Ik zie dat de batch nog op de server staat. Download hem HIER.

Zoals aangegeven zullen De Vier Broeders aanwezig zijn met waarschijnlijk drie bieren van het vat: de Zaneken Pilsener (winnaar klasse A in 2004), het Arnhems Hoppenbier (Poperings Hommelbier-kloon, iets te bitter, maar heerlijk voor de hopneuzen) en als hij naar wens is, de Eusebius Weizen (voortekenen zijn goed). Komt dat allen proeven. Het is trouwens ook mogelijk dat jij jouw bieren laat proeven, zie de site van de organisatie. Zeker met de mogelijkheid om bieren van andere amateurbrouwers te proeven en een excursie naar de nieuwe Grolsch-brouwerij is deze dag bij voorbaat al zeer geslaagd. Zeker bij het ONK is meedoen belangrijker dan en net zo leuk als winnen.

Wellicht leuk om in dit onderwerp aan te geven als je komt. Des te eerder kan de voorpret beginnen.

In ieder geval zullen de Vier Broeders voltallig aanwezig zijn. Ook van MO weet ik dat hij komt.

MO

Yep, heb van het weekeinde een zestal bieren ingeschreven (witbier, 2x stormbier = pale ale GB, Rochefort 8 kloon, hufter (geslaagde Barley wine), Witte nina (blonde barley wine)). Op het witbier na ben ik over alle bieren zeer te spreken, nu maar hopen dat de keurmeesters dat ook zijn. Wij maken er een weekeinde van, het is nogal ver weg. Gelukkig zijn er talloze bungalowparken in de omgeving. Hoeven mijn vrouw en kind niet de hele dag rond de biernerd te hangen.

Bas

Ben er ook bij. Heb 2 bieren ingeschreven, een derde moet nog gebotteld worden en wordt wellicht ook ingeschreven.

Grt, Bas H.

Johannes

Ben uiteraard van de partij, waarschijnlijk 2 IPA's als inzending misschien komen daar nog een blond en lentebock bij, maar daar zit momenteel nog geen flesje omheen.

Ben het met Adrie eens dat het leuk zou zijn als iedereen een batch draagt (of een t-shirt met hobbybrouwen print)

Het mag niet zo zijn dat er straks op het ONK ook nog maar 1 brouwer te vinden is die deze site niet kent :laugh:

:degroeten:

Johannes

Adrie

Langzaam kruipt het ONK dichterbij. Tot nu toe hebben de volgende personen aangegeven te zullen komen:

MO
Johannes
Bas
Henk oet Paiz
Caspar (?)
SiriS
De Vier Broeders (David, Marius, Raphaël en A3)

Jacques zal er als keurmeester ongetwijfeld ook bij zijn, toch, Jacques?

Wie komt er nog meer?

Zoals gezegd tappen wij op die dag drie bieren: de Zaneken Pilsener (30 liter), het Arnhems Hoppenbier (30 liter) en de Eusebius Weizen (20 liter). Dat mag je niet missen!

Johannes

Nog even dit gezellige kiekje van vorig jaar om anderen over te halen ook te komen:


Van links naar rechts: Bas, Herman, Theo, Edwin, -Hans-. A3, Marius (broeder), Peter (Siris), Henk (oet Paiz), Jacques, Johannes, Huub Krekels. De bieren waren uiteraard onderling uitgewisselde exemplaren, een leuke nagift!



Komt allen!!![/glow]

BuBS

Hi Jongens,

Ik zal er ook bij zijn. Ik zend waarschijnlijk 4 of 5 bieren in.

Gr Kees

roco

hoi allemaal,

ik ben er ook bij en ik zend 3 bieren in. :hoera:

groeten

roco

Oxhead

Hoi ,

Ook ik kom naar het ONK .
Ik heb 6 bieren ingezonden dus ik ben benieuwd  :dansen: of  :-[ we zullen het wel zien.
Tot de 28e mei

 :degroeten: Marco

Caspar

Ha mannen!

Ik ben ook van de partij! Helaas heb ik veel te weinig tijd gehad om eens een berichtje achter te laten op het forum... hetgeen eigenlijk wel schofterig is :-\...  Ik ga zaterdag echter weer brouwen... en heb er echt zin in  :brouwen: !!!!! 

Groetjes Cas

Hopmans

Ik wil ook wel van de partij zijn, alleen moet ik me nog even inschrijven.
Kan ik de bieren ook bij een ander gilde inleveren?
Heemskerk is namenlijk dichterbij als Leiden ( JW ) voor mij.

Het moet weer eens stel op sprong bij Hoppie  ;D

Zo, als de donder inschrijven.

 :degroeten:

Henk oet Paiz

Helaas, ik zal er dit jaar niet bijzijn. Mijn ouders zijn onlangs 45 jaar getrouwd geweest en wij vieren dat op een klipper op de waddenzee, juist in dat weekend. Met de nodige bieren van mijn kant denk ik dat dat ook erg gezellig gaat worden. :proost:

Ik wens jullie veel plezier en hopelijk tot op het ONK 2006.

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Jammer, Henk. Heb je wel bieren ingestuurd?

Beste deelnemers: hebben jullie het al gezien: een enorm aantal deelnemers en deelnemende bieren. Elk jaar wordt het ONK groter...

Kijk HIER op de pagina Inschrijvingen.

MO

316 bieren? Nu al? Vorig jaar waren het er 250 meen ik. afgelopen vrijdag zijn we op excursie geweest naar Budels. Hele leuke brouwerij. In de bus vertelde een keurmeester die ons vergezelde dat er een paar jaar geleden, ik meen 2 of 3 jaar, een record aantal inzendingen waren. Vorig jaar was het juist relatief rustig qua inzendingen. Het wordt dus niet elk jaar groter!

gelfling

Nog net op de valreep. Toch maar besloten om het eens te wagen. 3 bieren ingeschreven. Tot de 28ste!

Herman

Ik heb me gisteren ook ingeschreven met 2 bieren, en ook nog 2 bieren samen met Fons. Vanwege de biertypes heb ik 2 in de vrije klasse ingezonden, ben benieuwd!

Henk oet Paiz

Ook al ben ik niet aanwezig, toch maar vier bieren ingeschreven. Een witbier (spelt), een tripel, een BPA en een Barley Wine. Ik zal aan jullie denken die dag en een lekker biertje drinken op de uitkomst.

Groeten en veel plezier,

Henk  :proost2:

Bas

Onze inschrijvingen (alle gezamenlijk gebrouwen): een BPA, een witbier, en een dubbelbock.

Grt, Bas H.

SiriS

Ook nog, volgens mij als een van de laatsten, vijf bieren ingeschreven: BPA (HGB met Coopers gist), BPA (Liberation Ale met Nottingham), BPA (Orval kloon), Sterke Blonde (Brigand kloon) en Weizen (Schneider Weizen gist). Tot op het ONK2005.

Groet, SiriS

Bas

Siris,

Ben benieuwd wat ze van de Orval BPA vinden. Ik heb afgezien van het inleveren van mijn Orval doordat ik deze niet kon plaatsen, en anderen die hun Orval kloon vorig jaar hadden ingeleverd er alleen (onterecht) kritiek op kregen.

Grt, Bas H.

gelfling

Jongens, niet teveel inleveren he! Ik wil ook nog een kleine kans hebben.......

Caspar

Zo,

Ik heb op de valreep ook nog een biertje kunnen inleveren! Zo te lezen zijn er genoeg afgevaardigden van het hobbybrouwen forum ;). Bij het inleveradres kwam ik zlfs nog een bekende tegen (Beerbelly :biersmile:). Tot de 28e!

Groetjes Cas

Hopmans

Damn,

Nog steeds mijn etiketten niet binnen.
Ik vrees het ergste.

 :degroeten:

beerbelly

Ha brouwers,

Twee bieren: Robust Porter en een Blonde. Ik hoop er het beste van.
 :weetniet:

Groet,

Beerbelly

Hopmans

Yes !

Het is op de valreep gelukt!
Vandaag een blonde en een ambré ingeleverd.

Groetjes,

Hoppie
 

Caspar

Ik heb mijn Belgian Pale Ale ingeleverd... hij is nog erg jong en heb dan ook geen hoge verwachtingen, maar ja ik wilde ergewoon bij zijn  :biersmile:. Tof om wat forummers te ontmoeten!

Adrie

Nou, mensen het wordt lekker druk: 124 deelnemers! Ik denk dat onze vaten wel leeg zullen komen.
Klasse A: 103 bieren
Klasse B: 37 bieren
Klasse C: 102 bieren
Klasse D: 133 bieren
Vrije klasse: 30 bieren

Wat een concurrentie!


Adrie

Voor mensen die nog (extra) kaarten willen voor de excursie: er zijn nog plaatsen vrij. Het lijkt erop dat de organisatie de restricties van maximaal twee kaarten per deelnemer los heeft gelaten en zelfs dat alleen deelnemers van de wedstrijd aan de excursie kunnen deelnemen. Dus, Hoppie, je kunt nog mee.

Hopmans

Hoi Adrie,

Ik moet alleen effe kijken hoe ik dat moet regelen.
Zo ik het nu zie kan het alleen opgegeven worden op het bier-inlever-formulier.
Moet ik denk 0 bier invullen of zo. Of gewoon bellen? Naar het HAB?

Je neemt toch wel 1 Hopoe mee Hè?

PS. Zie er wel erg slecht uit. Vanavond maar weer de vertrouwde atvatar terugzetten Ha Ha.

 :degroeten:

Adrie

Ha Hoppie,

Er is nu een nieuw opgaveformulier. (HIER, --> Programma --> Klik hier om u voor de excursie op te geven). En ja, de Hoopoe staat klaar (een van de laatste flesjes).

Hopmans

TOP !
Thanks mate  samenvol.
Is geregeld.

Ik neem voor jou een provisiebiertje mee. Is gemaakt met Windsor en wel 23 EBU. Dus die lust je wel denk ik.

 :degroeten:

Adrie

Er is maar weinig bier dat ik niet lust.  :proost2:

gelfling


Johannes

Ik doe mijn hobbybrouwen.nl t-shirt weer aan, kan ik iedereen aanraden t-shirt voor 2.50 bij de wibra, strijktransfers voor een paar euri. Hobbybrouwen logo in spiegelbeeld uitprinten en klaar is kees!. Heb je ook nog een leuk shirt om tijdens het brouwen aan te doen. :brouwen:

Adrie

Ik heb mijn Vier Broeders t-shirt aan (net als mijn brouwbroeders) en doe een hobbybrouwen batch op.

Hopmans

Kunnen we niet afspreken op een bepaalde plek of zo?
Kent iemand het terrein?
Als we biertjes uit gaan wisselen kan ik moeilijk met een krat gaan lopen zeulen.

 :degroeten:

Jacques

Ik kom ook en neem ook één bier mee, een extra stong bitter.

Gisteren een wit T-shirt gekocht bij de Zeeman, kosten € 2,49 (bij de Wibra hadden ze mijn maat niet  ;) )
Verder heb ik van die transfervellen gekocht bij Dixons (€ 8,99 voor 6 vellen, tijdelijk 2e pak met transfervellen voor de halve prijs). Mijn ervaring is dat de transfervellen van Dixons goed zijn.

Kortom, ik zal goed herkenbaar aanwezig zijn.  :dansen:

MO

Hoppie, vorig jaar werkte het gebruik van batches en t-shirts uitstekend. Ik draag een batch en ik vermoed dat er maar een gebatchte blonde MO van 1m85 zal rondlopen volgende week. A3 en ik staan het hele weekeinde met gezin in Haaksbergen. Vrijdag indrinken, zaterdag A3s fusten legen en zondag bijkomen (met een biertje). Het schijnt dat het ook nog eens goed weer wordt. Ik heb er echt zin in, prijs of geen prijs!

Adrie

Ha Hoppie,

We zullen elkaar echt niet mislopen. Je kunt mij herkennen aan mijn Vier Broeders t-shirt. Je moet dan nog wel raden welke van de vier ik ben.  ::)

Hopmans

Geloof mij nu maar Adrie.

Ik heb vaak genoeg op jou internet-site rond gestruind.
Ik herken je in één oogopslag.
Jij mij ook. Ik heb een groene huidskleur.
Ik loop altijd met een potje bier te kegelen.
Zelfs *ndré *zes kan niet tegen mij op.  ;D

Martin heb ik ook ergens op een foto gezien.

Ik plak wel ergens een papieren logo van hobbybrouwen op.

 :degroeten:


Adrie

Mooi zo, Hoppie.

De spanning stijgt ondertussen. Vannacht werd ik zwetend waker omdat ik droomde dat mijn bieren niet meegegaan waren bij de keuring omdat de flessen niet waren opgehaald bij het inleveradres...  :slaperig:  :o Volgens mij wordt het tijd voor een andere hobby.

MO

Actuele stand van zaken, aanwezig:

MO
Johannes
Bas
Caspar
SiriS
De Vier Broeders (David, Marius, Raphaël en A3)
Jacques
Hoppie
Ron/Gelfling
Beerbelly
Herman
Marco/oxhead

Wie komt er nog meer? En mensen:  draag je batch (http://www.hobbybrouwen.nl/logo/)

Caspar

Ik zal ook ff een batch in elkaar flansen en ga samen met een vriend die praktisch achter de brouwerij woont, dus dat gaat helemaal goedkomen  :proost:.

Heb er zin in!!!!

MO

er staan leuke foto's van de keuring op de ONK site. Peter van de Hurk zie ik er op een paar staan. Op sommige foto's lijkt het net een zwaar examen. 400 bieren op een dag proeven lijkt me ook geen sinecure.
Ik keek bij uitslagen en ik schrok me dood toen ik een hele lijst voor ogen kreeg. Gelukkig waren de uitslagen nog niet ingevuld...

Bij <uitslag> <gedetailleerde uitslagen> kun je precies zien wie welke bieren heeft ingestuurd. ik zie er heel wat forummers tussen staan!

Johannes

 :o er is iemand die heeft 18! bieren ingezonden... als je dan geen prijs wint.. ;)

TVERSCH

Zaterdag ben ik aanwezig, en zal daar proberen mijn 2e poging van de Koninck kloon te slijten.  :lekkerbier:


Johannes

Ha Theo,

Leuk dat je er ook bij bent, vorig jaar was je nogal druk bezig met hamburgers bakken of zo geloof ik.
Als je een beetje into hoppige bieren bent kunnen we ruilen ;)

Johannes

Adrie

Wie herkent zijn bier(en)? Zie vooral de een na laatste foto en de 7e foto van onderen. Helaas is het eerste bier volgens mij te donker voor onze pils  :'( .

MO

ik heb ze ingezoemd, uitgeprint, maar helaas: de etiketten zijn niet te lezen. GElukkig maar. Wat een leuke spannende fotosessie van Peter trouwens!

Jeroen - Soest

Ik kan er helaas niet bij zijn dit jaar, ik zit in Saoedi Arabie t/m 1 juni.  :( Bier is hier helaas niet te krijgen, alleen alcoholvrij bocht.

Morgen of vrijdag hopelijk een dagje naar Bahrein, iets liberaler en dus wel bier te kijgen.

Ik had overigens toch geen nieuw bier  :'( te weinig tijd gehad dit jaar. Nieuw huis, druk op het werk etc.

Hopelijk na de zomer weer wat meer tijd. Volgend jaar ben ik er weer bij.

Groeten en veel plezier,
Jeroen

Hopmans

                                                 :-\

Mmm, landen waar ze van rechts naar links schrijven; niet voor Hoppie.

CiteerHelaas is het eerste bier volgens mij te donker voor onze pils   .
Het kan geen feest blijven Adrie.
Maar er is toch ook nog een tweede en derde plaats?
Dat zou ik al een hele eer vinden, gezien het landelijk niveau.

Adrie, tot Zaterdag.
Jeroen, watch your head.

Groetjes,

Hoppie

Adrie

Tuurlijk, Hoppie. Er zijn vele uitstekende hobbybrouwers in Nederland, zelfs een vijfde plaats is al heel mooi. Maar ja, stiekem droomt elke hobbybrouwer er toch van om een keer algemeen kampioen te worden. Vorig jaar waren we zo dichtbij, maar helaas.

En het wordt hoe dan ook een mooie, gezellige dag. Ik ben zo benieuwd hoe onze pils van het vat smaakt. Ik denk dat het vat al leeg is voordat de eerste ONK deelnemers arriveren...

De Vier Broeders gaan de hele dag
 :lekkerbier:  :lekkerbier:  :lekkerbier:  :lekkerbier:

En ook MO doet mee
  :lekkerbier:

Hopmans

Ik kan helaas niet teveel drinken.

Ik moet nog rijden.  :huilen:
Van de Oostgrens naar de Westgrens.
Trein is geen optie. Daar heb ik het echt mee gehad.
Bovendien heb ik ruilbier mee.

 :huilen:

Adrie

Tja, mijn vrouw bobt, dus daar heb ik dan weer mazzel mee. Zij is zwanger, dus mag toch niet drinken.

Johannes

Helaas ik ben ook de 8) 8) 8)          8) 8)         8) 8) 8)
                               8)        8)     8)       8)       8)        8)
                               8) 8) 8)      8)         8)     8) 8) 8)
                               8)        8)     8)       8)       8)        8)
                               8) 8) 8)          8) 8)         8) 8) 8)        maar een paar slokjes moet kunnen toch ;)

Adrie

Je komt toch wel een biertje bij ons halen? Die mag je niet missen, hoor.

Hieronder de banner die wij bij onze tap ophangen. Ik heb hem gisteren uitgeprint op 90 bij 200 cm.


Hopmans

Ja natuurlijk Adrie.

Gewoon afwisselen met malt, goed eten, en op tijd stoppen om de boel een beetje bij de 0,5 te houden.
Kortom; een paar slokjes moet kunnen.

 :degroeten:

Johannes

Ik kom zeker proeven!

MO

Oh A3, als ik dat zo weer lees wou ik dat het al zaterdag was. Ik vind het een strakke doelstelling: zullen we voor de eerste rondleiding (waar ik me ook voor heb opgegeven) alvast een fustje legen? Ik ga voor de Arnhems blond, bitterrrrrrrrr

Adrie

Dat is goed, vroeg op en dan 6 liter bier van 8% de man voor koffietijd.  :ziek: We moeten nog wel wat overhouden voor de meesterbrouwer van Grolsch, zodat ie smekend op zijn knieën komt vragen of wij alstjeblieft voor de Grolsch willen komen werken.

Caspar

Citaat van: Adrie op 25-05-2005 &nbsp;10:20 uWie herkent zijn bier(en)? Zie vooral de een na laatste foto en de 7e foto van onderen. Helaas is het eerste bier volgens mij te donker voor onze pils  :'( .

Mijn Pale Ale had wel de zelfde kleur als het eerste biertje, maar ik ga er niet vanuit dat mijn brouwsel in het glas zit hahaha. Dit is eigenlijk mijn eerste bier-evenement en ik kom zeker ff bij Adrie langs, waar ik vast meer forummers zal ontmoeten! Ik neem ook een paar Quadruppeltjes mee welke deze week gebotteld zijn, helaas heb ik nog niet zo'n grote voorraad dan de meeste forummers... dus geen grootscheepse ruilacties ;).

tot zaterdag!

Huub Krekels

Hallo hobbybrouwers.

Helaas moet ik dit jaar verstek laten gaan bij het ONK. In elk geval wens ik jullie een hele fijne en dorstige dag. Adrie, als je bier net zo goed smaakt als het Bockbierdat ik bij Maasland van jou gedronken heb (ondanks dat het vat al een tijdje aangeslagen was) betreur ik nog meer dat ik niet kan komen. In elk geval gun ik iedereen een eerste plaats. Alleen hoop ik dat dit jaar niet gewonnen wordt door een brouwer met een "brouwpakketje"  :huilen:Dit heeft mij namelijk flink gefrustreerd gemaakt.


Veel plezier. :dansen:

Huub.

PS

Johannes was je laatst ook niet de BOB.?

beerbelly

Op de site van het ONK 2005 staan al een aantal foto's van de keuring. Wat me opvalt is dat er weinig gelachen wordt. Zelf word ik bijna altijd vrolijk van een biertje, laat staan een hele grote berg bier. samenvol  Ik ga er maar vanuit dat de foto's precies op de verkeerde momenten zijn genomen en dat het niet zoveel zegt over de kwaliteit van de ingezonden bieren  :pan:
Het wordt waarschijnlijk een mooi dagje morgen, kzal nog even een naamkaartje in elkaar flansen.

tot morgen,

Beerbelly aka Christiaan  samenvol

Eduard

Ik wens jullie allemaal een prettig ONK morgen! Had ik wat ruimer in de tijd (en geld) gezeten dan was ik er waarschijnlijk ook wel geweest. Tenslotte woonde ik tot voor een jaar geleden in Enschede, vlakbij de oude brouwerij in het noorden van de stad.

Groeten uit Oslo, waar ons appartement momenteel uitpuilt van het zelfgebrouwen bier (18 kratten!) :D

Eduard samenvol

Jacques

Citaat van: beerbelly op 27-05-2005 &nbsp;13:39 uOp de site van het ONK 2005 staan al een aantal foto's van de keuring. Wat me opvalt is dat er weinig gelachen wordt. Zelf word ik bijna altijd vrolijk van een biertje, laat staan een hele grote berg bier. samenvol  Ik ga er maar vanuit dat de foto's precies op de verkeerde momenten zijn genomen en dat het niet zoveel zegt over de kwaliteit van de ingezonden bieren  :pan:
Het wordt waarschijnlijk een mooi dagje morgen, kzal nog even een naamkaartje in elkaar flansen.

Bierkeuren is een inspannende en vermoeiende bezigheid! Het kost veel toewijding en concentratie.
Men probeert het eerste biertje net zo goed te keuren als het laatste.

De lachende gezichten zijn er als de prijswinnaars bekend zijn. De klus zit er dan weer op en kan er ontspannen worden.  :dansen:

Er wordt dan nog wel eens gekeken in de aantekeningen om het biertje op te zoeken dat zo hoog scoorde. Goed gratis bier  :elifant: is dan de beloning voor de bloed zweet en tranen.

Jacques

Voor forumleden die morgen komen en nog geen badge hebben uitgedraaid heb ik goed nieuws!

Ik heb net een 10-tal uitgedraaid op stevig watervast papier. Als je mij morgen tegenkomt kun je eentje krijgen. Elk forumlid kan dus herkenbaar rondlopen.

Johannes

He ben ik als eerste thuis? (nee ik ben gewoon dermate forumverslaafd dat ik er meteen bij thuiskomst achter duik)

Het was weer een prachtige dag, naast de rondleiding, lezing en labo vergadering eigenlijk te weinig tijd gehad om met forumleden te babbelen. Volgend jaar maar allemaal kamperen?

Ondanks mijn bob-schap toch een paar heerlijke bieren geproefd -allen van de 4 gebroeders- een voortreffelijk hoppenbier, een prachtig mooie frisse hoppige pils die volgens mij ietsie teveel body had voor een pils. En als laatste 1 slok weizen, mjummie heerlijk. Afgelopen week toen ik weizens aan het verorberen was voor het gistdepot vond ik ze zo vies dat ik er meteen van afzag om een weizen te brouwen, volgens mij heb ik me alweer bedacht. Wat een lekker bier! Wat me opviel aan alle 3 de bieren was de opmerkelijke frisse smaak die ik in veel thuisbrouwsels (waaronder mijn eigen) mis.  :duimop:

later post ik nog even mijn keuringsresultaten.

:degroeten:

Johannes

Jacques

En ik kan niet natuurlijk het ook niet nalaten om even te kijken of er iemand al een bericht geplaatst heeft.

Het was inderdaad een fantastische dag die inderdaad veel maar dan ook echt veel te kort was om met iedereen te praten. De tijd vloog...

Bij deze nogmaals mijn complimenten voor het geweldige ontvangst van Grolsch en de uitstekende organisatie van de HAB!

Zo'n ONK is de ontmoetingsdag bij uitstek voor alle hobbybrouwers en het forum was goed aanwezig. Volgend jaar in Almere verwacht ik nog meer forumleden te ontmoeten.

Caspar

Ook ik heb het super naar mijn zin gehad! Volgend jaar ben ik weer van de partij en ga ik wat meer bieren inzenden... Helaas heeft mijn BPA een mager zesje gekregen, maar ach zo triest was ik er niet onder na al die glazen van het heerlijke Hoppenbier  :proost:.

Tof om wat forummers ook eens in real life te spreken, laat de hobbybrouwen.nl dag maar komen!

Johannes

hier ff 2 sfeerkiekjes

de vier broeders nemen de 3e prijs klasse A in ontvangst voor hun weizen:



Onderonsje v.l.n.r. Onbekend (vriend van Casper?) Casper, Herman Jacques:




Hopmans

Hoi everybody,

Inderdaad leuk om de forummers in het echt te zien.
Compleet anders. Ik moet zeggen dat degene die ik ontmoet heb stuk voor stuk toffe gasten zijn.
Het is een wereld van verschil als je gelaats-uitdrukkingen ziet naast het woord.

Martin vertelde mij dat in de forum-prullebak de meeste berichten van mij zitten Ha Ha.
Ik heb dus het forum prullebak-record.

En wat een goed bier Hè.
De Weizen van Adrie was echt een topbier! ( De Zaneken ook natuurlijk. )
De poging tot ideaal is heel goed gelukt.
Ik heb er ondanks mijn BOB-schap er ook aardig wat van weg gepingeld.  :neenee: :police:
Het was een heel fruitig fris bier met een pietsje zurige tarwe toets en lekkere body.
Dus weer alle lof.  :groots:

Jeetje, wat een brouwerij. Ik kan het niet uitleggen wat voor groots ik daar allemaal gezien heb.
De kookketel is zo groot als een paar huizen.
De lagertanks zijn zo hoog als een flatgebouw.
Wat wordt er ongelovelijk veel gezopen in dit land gezien de productie.
Ik baal echt dat ik geen fototoestel bij me had.
En wat schoon. In het brouwhuis werkt gewoon niemand meer. Alles gaat via de computer.
Het zuur maken ze zelf van mout.
Grolsch is dus middels het Rheinheitsgebot gebrouwen. Dat wist ik niet.
En alles gaat per batch. Het is dus wel een goed bier.
Dat de meeste van ons Grolsch drinken als het zelfbrouwsel op is, is dus geen toeval.

Ja, het was een topdag.

Groetjes,

Hoppie


Bas

Leuke dag inderdaad, en leuk om de meesten van jullie weer te zien. Inderdaad te weinig tijd gehad om goed met iedereen te praten. Volgend jaar neem ik toch wat ruimer de tijd.

De excursie vond ik wat tegevallen, er was erg veel focus op de automatisering en de flesjes, maar erg weinig op het brouwen. Alsof ze trotser op hun logistiek waren dan op hun brouwsels... :-\ Verder spraken ze elkaar (bewust?) tegen. Mijn gids vertelde dat alles via decotie werd gebrouwen, terwijl Theo's gist het weer over infusie had. Tja, ...

Voor mij is zo'n ONK altijd weer een bron van motivatie om de brouwhobby weer eens wat impuls te geven. Na het jaren het technischer en foutgevoeliger gemaakt te hebben, wil ik nu weer naar een simpeler brouwprocess toegaan.

Van mijn bieren vielen er twee behoorlijk hard tegen, 60 punten voor de BPA en 63 voor het witbier (een bier dat de vrouw met vriendinnen toch erg kon bekoren). Gelukkig gloort er hoop met de 77 punten voor de dobbelbock (SiriS, bedankt voor het recept!). Met al de verkregen kritiek moet er volgend jaar toch een 100 punter gebrouwen kunnen worden ;D.

Grt, Bas H.

Jacques

Gisteren was tijdens het ONK een film te zijn met oude opnamen. Op de film ben ik te zien als een 1e prijswinaar van het ONK dat in 1986 is gehouden (19 jaar geleden dus). Derek Walsh werd dat jaar Algemeen kampioen (ook op de film te zien).
Een jaar later werd het ONK bij de trappisten in Tilburg gehouden. Ik was toen voorzitter van De Roerstok en in de hoedanigheid ook aanwezig bij de prijsuitreiking.

Op de film zijn ook opnamen te zien van de keuring van het afgelopen kampioenschap.


Van de organisatoren van het ONK kreeg ik vandaag een link toegezonden voor het downloaden van de film. Deze link is nog maar 6 dagen actief. Het gaat om een zeer groot bestand van 430 MB!

Het bestand kan maar een paar keer worden gedownload. Wie het eerst komt wie het eerst maalt dus.

http://s12.yousendit.com/d.aspx?id=0C6KGXI7DAK332EQKVSHX32JV0

Jacques

De door mij gisteren gemaakte foto's (en eentje door Johannes) van het ONK 2005 heb ik net op het web gezet. Kijk en geniet mee van de sfeer van het ONK.

Zie hier.

5 van de 15 prijzen gingen naar leden van het forum (kan ook wat meer zijn want sommigen gebruiken op het forum niet hun eigen naam).

Herman

Mooie dag! Eerst dacht ik nog: jammer dat het binnen is, maar gezien de hitte was dit achteraf maar goed dat het binnen was. Tijd is inderdaad te kort om even met iedereen te praten, volgend jaar beter!

Ik zal ook nog wat foto's op internet zetten, zodra ik terug ben van mijn huwelijksreis.

Herman

Jacques

Citaat van: Herman Holtrop op 29-05-2005 &nbsp;16:08 uIk zal ook nog wat foto's op internet zetten, zodra ik terug ben van mijn huwelijksreis.

Hee Herman. Dat had ik nog niet meegekregen. Van harte gefeliciteerd!

Eduard

Leuke foto's, ze geven een goede indruk van het ONK! En Jacques: leuke snor ;)

Gefeliciteerd alle winnaars van dit forum!

Groeten uit zonnig Oslo

Eduard samenvol

Jacques

Citaat van: Eduard op 30-05-2005 &nbsp;10:13 uEn Jacques: leuke snor ;)

Dat is in die 19 jaar niet de enige fysieke verandering. Ten opzichte van 1986 toen dat filmpje werd gemaakt ben ik nu een man van gewicht. Ook mijn haar is van tint veranderd.

Mijn enthousiasme voor het hobbybrouwen is in al die jaren echter niet veranderd.

MO

Goh, wat weinig reacties tot nu toe. Het is toch alweer twee dagen geleden. Ik ben net terug van de camping (huisje) in Haaksbergen. Wat een ontzettend leuk weekeinde! Ik heb er erg naartoe geleefd, ik had er erg veel van verwacht, en dan wil het nog wel eens tegenvallen. Niet dus! Het was voor mij van 10:15 tot 18:00 (denk ik) feest en nog eens feest.
Ook ik vond de rondleiding tegenvallen. Vage verhalen over een voor-maisch ketel, en zowaar nog ouderwets decoctie ook nog. Terwijl Grolsch helemaal niet zo'n moutig pils is. Dat ze die extra ketels voor zo'n ouderwetse brouwtechniek over hebben!
Ondanks dat ik zo lang aanwezig was moet ik zeggen dat ik allen forum maatjes (behalve Hoppie en de 4broeders) veel te weinig heb gesproken. Ik pleit ervoor dat we in Almere volgend jaar er met zijn allen een weekeinde van maken, liefst met gezin en al.

Van mijn zes bieren had ik een 56 (Rochefort kloon) tot 80 (witte nina). Moet de classering nog opzoeken. Het meeste zat rond de zeven. Eigenlijk ben ik daar niet tevreden mee, maar als je er rekening mee houdt dat de keurmeesters (en terecht!) super streng zijn, dan is 70 punten al een heel mooi bier. Ik ben wel verbaasd hoeveel afwijkingen ze proeven (porto in mijn huftertje, iets wrangigs in mijn Stormbier en een infectie in mijn Rochefort), die ik zelf helemaal niet proef (alleen inderdaad een beetje in de Rochefort). Volgend jaar beter (of het jaar erop, omdat ik de komende tijd eerst een installatie moet bouwen).

Jacuqes, bedankt voor de foto's. Ik hoop dat meer mensen foto's op hun eigen site zetten, want ik had zelf (bewust) geen camera mee. Oh ja: op het eind van de middag had het hybride Hoppen/Zaneken bier van de 4broeders mij volledig op de knieen. Ik viel terug in het huisje bijna meteen in een coma.

beerbelly

Ha brouwers,

Het was een mooi dagje afgelopen zaterdag. Mijn doelstelling met de bieren was in ieder geval niet laatste worden en dat is gelukt. Mijn "Gewillige Blondje" heeft 76 punten behaald, de Robust Porter heeft nog enige rijpingstijd nodig (60 punten). In de rondleiding door de brouwerij werd inderdaad de nadruk gelegd op flesjes schoonmaken, vullen, dopje erop en dat soort dingen. Hoe kleiner de brouwerij hoe mooier de rondleiding, Grolsch is voor een rondleiding te groot. Volgend jaar het ONK in Almere, dat scheelt in ieder geval wat reistijd. Zonder airco is het een heel eind met 30 graden buiten.

Groet,

BB

Johannes

Citaat van: beerbelly op 30-05-2005 &nbsp;14:51 uMijn doelstelling met de bieren was in ieder geval niet laatste worden en dat is gelukt.

Als forumlid mag je de lat natuurlijk wel ietsjes hoger leggen  :)

Jacques

Via Eugene Straver ontving ik vandaag het volgende krantenbericht over het ONK 2005.



Liefhebbers strijden om titel 'beste amateurbrouwer'
Bieramateur is vakman

De Twentsche Courant Tubantia, 29 mei 2005 (Met dank aan Anton Buiks)


ENSCHEDE - Bier brouwen is vakmanschap, maar iedere liefhebber kan het leren. Gisteren werd in de Grolsch-brouwerij de 21e Open
Nederlandse Kampioenschappen voor amateur-bierbrouwers gehouden.
Volgens de keurmeesters was het in achtertuintjes en bijkeukens gebrouwen bier beter en smaakvoller dan ooit. Het werd een
Bourgondisch feestje.

'Het enige verschil tussen jullie bier en dat van ons, is de maat van de vaten waarin het gebrouwen wordt.' Woordvoerder Coen Thönissen van Grolsch benadrukt tijdens de prijsuitreiking de kwaliteit van de ingezonden bieren. Het brouwen van bier door amateurs is sinds de eerste wedstrijd in 1984, in opmars. In het eerste jaar zonden 40 mannen en vrouwen samen 80 bieren in, nu zijn er 124 deelnemers en 407 bieren. Dat ligt volgens keurmeester Erik van Arend niet alleen aan de naamsbekendheid van de kampioenschappen. Volgens hem groeit de groep geïnteresseerden, en wordt het gebrouwen bier lekkerder.

'Vooral internet heeft een positieve invloed op de kennisoverdracht.' Zo richtte een Nederlandse 'biergoeroe' een aantal jaren geleden de website www.hobbybrouwen.nl op, met handleidingen voor brouwprocessen en verhalen van brouwers. Het is niet alleen een Twentse aangelegenheid, al komt de wedstrijd hier wel vandaan. Het in 1984 opgerichte Twents Bierbrouwers Gilde (de eerste in Nederland) organiseerde de eerste wedstrijd, waarna andere gildes de taak jarenlang overnamen. Maar dit jaar is de wedstrijd weer even 'thuis' in Twente, met meer en beter bier dan ooit.

Het is dan ook geen ordinair zuipfeestje, maar een Bourgondische aangelegenheid. Eén van de twee Twentse inzendingen die dit jaar in de prijzen zijn gevallen, er zijn vijf categoriën met elk drie prijzen, is gemaakt door de Enschedese student Maarten Kuper, die met
zijn Dubbelbock de derde prijs won in de klasse van donkere, zware bieren. De andere winnaar uit Twente is het koppel Erik van der Knaap en Rene Olde Hanhof. Hun brouwsel is het enige ingezonden 'Vlaams Rood'. 'Wij zijn allebei liefhebbers van speciaalbier, en Vlaams Rood is een authentiek Belgisch streekbier dat niet eenvoudig is om te maken', aldus Erik van der Knaap. Zes jaar geleden won het koppel de eerste prijs in dezelfde klasse: donker bier met een laag alcoholpercentage.

Johannes

Leuk artikel! Wie zou toch die biergoeroe zijn waar ze het over hebben  ;)

Caspar

Hoi Hoi

Het ONK was voor mij eigenlijk het eerste brouw-evenement waar ik ooit ben geweest. Ik vond het dan ook echt te gek om tussen zoveel liefhebbers c.q. mede verslaafden ;) rond te lopen. Helaas ben je zo druk, dat je niet echt uitgebreid kan kletsen met elkaar... en dan nog het Hoppenbier (wat echt waanzinnig smaakte), Grolsch en Liberty ale in combi met de hitte samenvol. Eigenlijk is iedere forummer die ik tegen ben gekomen relaxed en het lijkt me ook leuk om eens een proeverij'tje of zo te organiseren in een minder hectische omgeving.

Ik was samen met een vriend (inderdaad op de bovenstaande foto) op de fiets gekomen en we konden de weg nog maar amper terug vinden haha. Lekker op het terras gehangen met wat Westmalle's waarna ik als een baksteen in slaap viel tijdens de treinreis terug (lang leve de mensen die je wakker schoppen bij het station  ;D).

Ik heb mijn experimentele Quadrupel geruild tegen wat brouwsels en ben echt benieuwd hoe deze smaken (Yes, eindelijk wat vergelijkingsmateriaal).

Forummers die mijn biertje hebben, let op hij zit pas een week in de fles en moet dus nog ff nagisten / rijpen!!

Mijn BPA heeft 62 punten behaald, voornaamste commentaar dat ie wat te dun, niet zoet / vol genoeg en een beetje karakterloos was. Ik kan me wel een beetje vinden in het commentaar en ga de volgende keer geen Kolsch gist gebruiken voor de BPA.. maar ja het is pas mijn vierde brouwsel (en hij zat pas 3 weken op fles of zo)... dus dan is 62 punten niet echt verkeerd, al vind ik zelf  ::)! Ik kom er wel ;).

Johannes

Citaat van: Caspar op 30-05-2005 &nbsp;20:41 umaar ja het is pas mijn vierde brouwsel (en hij zat pas 3 weken op fles of zo)... dus dan is 62 punten niet echt verkeerd, al vind ik zelf  ::)! Ik kom er wel ;).


62 punten vind ik helemaal niet verkeerd voor een 4e brouwsel, bovendien is belangrijk wat jij er zelf van vindt je moet het tenslotte zelf opdrinken!

Voor wat betreft de eerstvolgende forum-meeting, de praktijkdag in Apeldoorn in september daar zullen we meer kans hebben om wat te babbelen.

Johannes


Adrie

Beste brouwvrienden,

Net als MO ben ik vanmiddag teruggekomen uit het huisje in Haaksbergen en daarna moest ik eerst nog onze telefoonlijn repareren omdat die al een week zo dood was als een pier. Dan nu eindelijk toch on-line.

Wat een fantastische dag was dat. Geweldige opkomst, prachtige brouwerij, weer een mooi resultaat voor de Broeders en het tappen van ons eigen bier maakte de dag tot een feest. Jammer dat ik niet met iedereen uitgebreid heb kunnen kletsen, maar het viel me wederom op dat de forumleden een hechtere groep vormen dan menig bierbrouwgilde. Ik vind het dan ook altijd heerlijk om jullie weer te ontmoeten.

Onze fusten zijn schoon op gegaan en dat was de bedoeling. We vonden het alle vier heel mooi dat onze Weizen in de prijzen viel en dat we dit bier aan de deelnemers van het ONK hebben kunnen laten proeven. We denken er hard over na om er een traditie van te maken dat we op het ONK met vaten komen (en een prijs te winnen  ;D ).

Ik ging met een krat ruilbieren naar het ONK en kwam met een krat andere bieren terug. Het zal nog wel even duren voordat ik ze allemaal heb geproefd.

Mooie foto's trouwens, Jacques.

Groeten,

A3

EBC

Nou dat is me weer wat. Weer een ex cursist van me die Nederlands kampioen wordt. Krijg ik een mailtje van hem:


Hallo Jasper,

 Ik wil jou in het bijzonder graag bedanken en feliciteren met het opleiden
 en adviseren bij de brouwactiteiten van de nieuwe:
 Nederlands Kampioen Amateur Bierbrouwen 2005:

 Bram Hoogesteger.
 Mijn dank is groot, ik ga jou niet vergeten.

 Groetend: bram hoogesteger.

Henk oet Paiz

Allereerst de prijswinnaars en ook de bijna prijswinnaars van harte gefeliciteerd met de behaalde resultaten. :groots:

Voor mij dus dit jaar geen ONK, maar wel een prachtig weekend op een Klipper op de Waddenzee. Met twee vaatjes eigen witbier (met vlierbloesem), dat bij de familie bijzonder in de smaak viel. Het ging erin als Gods woord in een ouderling, om maar eens een oud gezegde bij ons uit de buurt te gebruiken. ;D

Maar volgend jaar moet ik er toch maar weer naar toe, want de resultaten waren vorig jaar een stuk beter dan dit jaar. Ik wacht met smart op de keuringsformulieren, om te zien wat de commentaren van de heren keurmeesters zijn. Over één ding heb ik mij zeer verbaasd, en dat is dat mijn BPA maar 11 punten heeft gehaald en dat alleen op het eerste onderdeel. Op alle andere onderdelen 0 punten. Op dit moment zit ik dit bier te drinken en jawel ..... ik leef nog. Het is een heerlijk bier, niet mijn favoriet, maar hij moet toch wel zo'n 60 punten kunnen halen net als de rest. Wat is hier gebeurd???? Ik heb er inmiddels één krat en een vaatje van genuttigd en er heeft niet één verkeerd bier tussen gezeten. Heeft het toeval op een dusdanige wijze toegeslagen dat ik drie geïnfecteerde flesjes heb ingestuurd??? Dat kan toch niet waar zijn. Ik hoop de verklaring op het formulier te vinden. :-[

Groeten,

(Een enigszins gedesillusioneerde) Henk  :proost2:

PS Gevitaliseerd water helpt dus ook al niet om een prijs te winnen ;)




Adrie

Hoe zit dat eigenlijk? Ik dacht dat aan het ONK alleen amateurbrouwers mogen meedoen. De nr 2 in klasse A (Carina Kelder) is helemaal geen amateur, maar een professioneel brouwster (Brouwerij Mommerite).

Johannes

Dat vroeg ik me ook af het ONK is inderdaad alleen voor amateurbrouwers, dat staat in het LABO reglement wat bij elk ONK wordt gebruikt. Ik heb opgevangen dat dit een thuisbrouwsel is van de desbetreffende brouwster, en geen professioneel brouwsel. Het feit dat je in het dagelijks leven professioneel brouwer bent maakt dan niet uit.


gelfling

Het was inderdaad een hele geslaagde dag, de tweede lezing hebben we maar overgeslagen, om toch wat tijd over te houden om te praten met andere bierliefhebbers/forumbezoekers.
Als de hobbybrouwen dag half zo gezellig wordt als deze, dan is hij bij voorbaat al geslaagd.
Wel nog even proberen om een biertje te brouwen zonder nare bijverschijnselen.......

Adrie: je hebt gelijk, maar is het niet een mooie opsteker voor jullie? Jullie kunnen je in ieder geval meten met een professionele brouwerij!
 

Jacques

Ik neem aan dat Carina dit bier thuis met een hobbybrouwinstallatie gebrouwen heeft en op dat moment de hoedanigheid van hobbybrouwer had.

Overigens was vorig jaar ook zo iets soortgelijks aan de hand. Toen won Eirc van den Nouweland een 2e prijs in de klasse D met een kloostebier. Eric is de brouwer bij brouwerij De Roos in Hilvarenbeek. Het bier waarmee hij gewonnen had was thuis gebrouwen en niet in Hilvarenbeek.

Wanneer is iemand professioenele brouwer en wanneer een hobbybrouwer?
Mag iemand die in een brouwerij aan de bottellijn staat bier inzenden voor het ONK? Ik denk van wel.

Herman

Ik heb even met Carina gepraat en het betreft inderdaad een thuisbrouwsel, de allereerste pils wel te verstaan. Kleine brouwers zijn vaak ook amateurbrouwers (geweest) en in ieder geval liefhebber! Ik vind het prima, zolang je ze inderdaad maar thuis brouwt.

Herman

Adrie

Mee eens, hoor. Hoewel de scheidslijn wel erg dun kan worden. Professionele brouwers hebben vaak toegang tot grondstoffen en informatie die voor amateurs moeilijk of niet toegankelijk zijn. Het lijkt me dat het in orde is zolang het bier(type) niet ook professioneel door de brouwer gemaakt wordt en de installatie niet dezelfde is als die waarin ook professioneel gebrouwen wordt.

Ik hoop trouwens dat volgend jaar meer amateurbrouwers (met name de prijswinnaars) hun bieren aanbieden aan de bezoekers van het ONK, het liefst van het vat. Ik ben altijd heel benieuwd naar hoe de prijswinnende bieren smaken. Dat geldt zeker voor de bieren van dit jaar met 90 punten of meer.

Adrie

Brouwers,

Op de site van de Vier Broeders (zie link in handtekening) heb ik wat foto's (ter meerdere eer en glorie van de Broeders, uiteraard  ;) ) geplaatst. Kijk bij De Brouwerij --> Nieuws en bij het eerste nieuwsitem door naar de foto's.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.