Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vreemde geur tijdens gisten  (gelezen 8946 keer)

Offline stoffel2

• Vol lid
  • Land: be
Vreemde geur tijdens gisten
« Gepost op: 26-11-2011 09:52 u »
Hallo

Ik heb afgelopen woensdag nog eens een brouwseltje geprobeerd om het brouwen goed onder de knie te krijgen. Het is een kleine batch van nog geen 5 l. Voor de eerste keer heb ik korrelgist gebruikt (ik had nog een zakje over van mijn starterspakket belgian abbey).
De vergisting ging vrij goed en snel van start. Ik kreeg een flinke schuimkraag in de fles en flink wat brubbels in mijn waterslot. Tot daar verliep alles goed. De fles staat bij een vrij stabiele 20 graden (schommeling van 1 graad meer of minder kan) maar na dag 2 van de gisting is deze erg teruggevallen.
Daarbij heb ik een erg onaangename bijgeur als ik boven het waterslot ruik. Het lijkt licht op de geur van H2S.
Mijn gevoel zegt dat dit niet de bedoeling is maar ik ben maar een leek natuurlijk.
Hebben jullie gelijkaardige ervaringen? Is mijn brouwseltje om zeep?

Een bezorgde brouwer...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: vreemde geur tijdens gisten
« Reactie #1 Gepost op: 26-11-2011 10:40 u »
Je bedoelt een zwavellucht, rotte eieren? Dat is vrij normaal hoor, de ene gist stikt erger dan de andere.. Westmalle en Weihenstephaner gist stinken ook een uur in de wind. Kans is ook groot dat de vergisting al klaar is met zo'n kleine batch.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 26-11-2011 10:58 u »
Ja inderdaad, rotte eieren (chemisch gezien is dat H2S die voor die geur zorgt).
Moet ik dan nu al overhevelen om te laten nagisten? Lijkt me wel erg vlug, niet?

Ik krijg terug moed, bedankt Caspar!

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #3 Gepost op: 26-11-2011 11:18 u »
Dat zou je kunnen doen maar je kunt ook nog een paar dagen wachten tot er geen activiteit meer is en dan de SG meten. Weet je de begin SG?

Ik denk dat je over een paar dagen meteen kunt gaan bottelen.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-11-2011 11:31 u »
Ja, ik had een begin SG van 1070.
Bottelen onder 1020? Of moet ie nog veel lager?

groet

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 26-11-2011 11:32 u »
Bottelen onder 1020? Of moet ie nog veel lager?

Bottelen als ie uitvergist is !!!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-11-2011 11:39 u »
Bottelen als ie uitvergist is !!!

Ja, dat wel, maar dat zal vermoedelijk (en hopelijk) bij ongeveer 1016 zijn (vergistingsgraad 77%). Niet dat daar per se de vergisting zal stoppen (die stopt wanneer hij  dat zelf wil) maar het is een soort richtgetal.

Kan nog een paar dagen duren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 26-11-2011 11:40 u »
maar het is een soort richtgetal.

Juist! En geen exact getal waarbij je moet bottelen....

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vreemde geur tijdens gisten
« Reactie #8 Gepost op: 26-11-2011 11:52 u »
Wat Oscar bedoeld te zeggen is dat elk bier op een andere waarde uitgist. Waar je uitkomt is afhankelijk van de zwaarte van het bier, de hoeveelheid gist waarmee je begonnen bent en de vergistingstemperatuur.
Je hoeft je daar allemaal niet druk over te maken. Wat je wel moet doen is het waterslot in de gaten te houden en het SG meten om te kijken of de waarde lager wordt of niet.

Wel of niet overhevelen is een 'hot' onderwerp op het forum.
Beginners raad ik aan altijd over te hevelen in een mandfles. Dat kan ook een ander vat, jerrycan of fles zijn die hermetisch is af te sluiten en waarbij een waterslot in een stop gestoken is om de koolzuur te laten ontsnappen. Veel van de vergistingsemmers die bij starterspakketten verkocht worden sluiten simpelweg niet goed af. Via de rand van de deksel kan er koolzuurgas ontsnappen maar ook lucht bij het bier komen. Door op tijd over te hevelen met het meenemen van wat gist dat onder in het gistvat zit voorkom je oxidatie van je bier. De beperkte hoeveelheid gist die je meeneemt zorgt voor een afbouw van ongewenste stoffen.

En voor wat betreft dat geurtje: niets aan de hand. Heel veel gisten die dergelijke geurtjes geven tijdens de vergisting leveren geweldige bieren op waarin niets van dat geurtje is terug te vinden.
Overigens zijn er hier brouwers die vinden dat een lichte zwavelgeur thuishoort in bijvoorbeeld een pils. Ieder zijn smaak wat dat betreft.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-11-2011 11:59 u »
Wat is de richtnorm van uitvergisting? Meet je dat met gasontwikkeling/minuut of mag je absoluut geen activiteit meer hebben?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 26-11-2011 12:19 u »
Wat is de richtnorm van uitvergisting? Meet je dat met gasontwikkeling/minuut of mag je absoluut geen activiteit meer hebben?

Het waterslot hoeft zeker niet helemaal zijn stilgevallen. Een gasbelletje per 2 minuten is geen probleem. Voorwaarde is wel dat het SG een dag of 3 niet meer meetbaar gezakt is.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-11-2011 13:36 u »
Allemaal leuk en aardig, die adviezen om het SG te meten, maar met 5 liter is dat niet zo simpel. Het lijkt me bijvoorbeeld niet dat er een monsterkraantje in het vat/fles zit.

Ik zou gewoon op het gemak een paar dagen wachten of er werkelijk niets meer gebeurt, zodat ook mooi die zwaveldamp kan verdwijnen, kalmpjes aan dus, en pas meten als je gaat bottelen. Goeie kans dat je dan wel goed zit.

Bouw dus, als je niet monstert, een veiligheidsmarge in die ook samen te vatten is met de term...:

Geduld. ;)

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 26-11-2011 15:35 u »
Ja Edgar, die vraag stelde ik mij ook. Er zit geen kraantje aan (dame-jeannefles). Op een fles van 5l verlies je nogal veel vind ik met SG meten. Dat doe ik dus zo weinig als mogelijk.
Ik wacht nog een dag of 3 en dan gaat die de fles op.
Bedankt iedereen!

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 26-11-2011 20:37 u »
Allemaal leuk en aardig, die adviezen om het SG te meten, maar met 5 liter is dat niet zo simpel. Het lijkt me bijvoorbeeld niet dat er een monsterkraantje in het vat/fles zit.

Ik zou gewoon op het gemak een paar dagen wachten of er werkelijk niets meer gebeurt, zodat ook mooi die zwaveldamp kan verdwijnen, kalmpjes aan dus, en pas meten als je gaat bottelen. Goeie kans dat je dan wel goed zit.

Bouw dus, als je niet monstert, een veiligheidsmarge in die ook samen te vatten is met de term...:

Geduld. ;)

Het is niet duidelijk waarin vergist wordt. Als dat in zo'n emmer is die geleverd wordt bij een starterspakket dan zou ik zeker overhevelen in een goed sluitend vat/fles. Alleen op die manier kun je vertrouwen op het waterslot. Als je een fles gebruikt kun je ook nog eens zien wat er gebeurt. Het is jammer dat niet standaard een mandfles geleverd wordt bij de starterspakketten. Wat moet je nu in godsnaam met die tweede emmer?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 26-11-2011 20:50 u »
'T is een dame Jeanne Jacques, zoals ik overigens al vermoedde.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 26-11-2011 21:13 u »

Ik had inderdaad te snel gelezen. Stoffel2 heeft het over een dame-jeannefles...

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #16 Gepost op: 26-11-2011 22:02 u »
Wat is toch een dame Jeanne?? Ben ik een onwetende brouwer?
 :degroeten:
Auke

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 26-11-2011 22:09 u »
Het is een typisch Vlaamse naam voor, of nou ja, eigenlijk Franse naam voor, en dat is opmerkelijk genoeg gezien de strikte taalscheiding hier, enfin, in elk geval een typisch Belgische naam voor een grote, hoewel grote natuurlijk een betrekkelijk begrip is, maar goed, groot in de zin van groter dan in het dagelijks leven gebruikelijk, even aannemende dat u niet in een brouwbenodigdhedenwinkel werkt, een betrekkelijk grote dus, voor de meeste mensen, glazen fles.

Mandfles.

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #18 Gepost op: 26-11-2011 23:08 u »
Het is een typisch Vlaamse naam voor, of nou ja, eigenlijk Franse naam voor, en dat is opmerkelijk genoeg gezien de strikte taalscheiding hier, enfin, in elk geval een typisch Belgische naam voor een grote, hoewel grote natuurlijk een betrekkelijk begrip is, maar goed, groot is de zin van groter dan in het dagelijks leven gebruikelijk, even aannemende dat u niet in een brouwbenodigdhedenwinkel werkt, een betrekkelijk grote dus, voor de meeste mensen, glazen fles.

Mandfles.
Oei, gezien de omschrijving is het zeker een grote fles.  :nut:  Maar bedankt, ik ben wat wijzer geworden.
 :degroeten:
Auke

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 27-11-2011 12:51 u »

:)

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 04-12-2011 12:04 u »
Help!

De geur was verdwenen toen ik het bier op fles heb gestoken. De eind SG was 1015.
Natuurlijk heb ik even geproefd van het brouwsel maar het smaakte erg zuur!
Is mijn bier naar de haaien? (lees: heb ik een bacteriŽle contaminatie?)

Voor alle duidelijkheid het was niet mijn intentie om een lambiek of rodenbach te brouwen!
KOmt het bij jullie ook wel voor dat je een zurig biertje brouwt?

Groet

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 04-12-2011 12:12 u »
Zuur is meestal niet de bedoeling. Waarschijnlijk inderdaad een infectie.
Rook het naar azijn? Dan  is de kans niet zo groot dat het een lekker bier oplevert (maar je hebt dan wel een hele voorraad bierazijn  ;D)
Als het melkzuur is kan het nog best wel een lekker bier worden, al is het niet wat je bedoelde.

Gewoon laten hergisten, en over een poosje maar eens proberen wat het geworden is.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 04-12-2011 12:25 u »
Hmm, het lijkt er dus op dat er toch een infectie in het bier terecht is gekomen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 04-12-2011 12:32 u »
KOmt het bij jullie ook wel voor dat je een zurig biertje brouwt?

Dat overkomt iedere beginnende brouwer wel eens. Prima bier voor in een stoofpotje. :)
Volgende keer iets schoner en netter werken. :brouwen:

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 04-12-2011 17:24 u »
Volgende keer iets schoner en netter werken. :brouwen:

Ja, bierbrouwen boven het elektrisch fornuis is niet altijd gemakkelijk. Veel infectiegevaar!
Ik probeer de volgende keer beter op te letten.

De aankoop van degelijk materiaal gaat niet in 1 keer kunnen vrees ik.

Is geÔnfecteerd bier werkelijk nog te consumeren?

Even off-topic nog: Welk receptje levert gegarandeerd een lekker biertje op en is heel makkelijk voor een beginner? (geen starterspakketje)

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #25 Gepost op: 04-12-2011 17:27 u »
Rook het naar azijn? Dan  is de kans niet zo groot dat het een lekker bier oplevert (maar je hebt dan wel een hele voorraad bierazijn  ;D)
Als het melkzuur is kan het nog best wel een lekker bier worden, al is het niet wat je bedoelde.

Het rook niet naar azijn. De geur van het bier was niet onaangenaam. De smaak leek wel wat geuze-achtig.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 04-12-2011 17:32 u »
Gewoon laten staan. Misschien heb je komende zomer een heerlijk fris bier  :proost:
En... van zuur bier word je echt niet ziek!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 04-12-2011 18:07 u »
Zou allemaal best nog kunnen bijtrekken, hoor. Nadat het bier de hergisting heeft gehad (week of 2, 3) smaakt het vaak nog wekenlang naar van alles en nog wat. En vaak gaat het over. Een richtgetal (en niets meer dan een richtgetal, want ik voorzie dat de biergoden nu hun staf over mij gaan breken) is, dat je na het hergisten nog voor elke 10 punten je bier een week laat rijpen. Dus bij een start SG van 1070 wacht je 7 weken. Dat is heel hard, ik weet het ...  :-X

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 04-12-2011 20:22 u »
Ja, bierbrouwen boven het elektrisch fornuis is niet altijd gemakkelijk. Veel infectiegevaar!
Ik probeer de volgende keer beter op te letten.

Infecties zijn niet afhankelijk van de wijze van verwarmen van het beslag. Na het koken moet je oppassen. Het wort is door het koken steriel. Zodra deze afkoelt onder de 40 ļC kunnen er allerlei micro-organismen zich erin ontwikkelen. Snel koelen is de boodschap, je gistvat goed desinfecteren en het gistvat zo veel mogelijk met rust laten. En natuurlijk hoort het gistvat niet te lekken, zeker niet als je de nagisting in het gistvat uitvoert.

Even off-topic nog: Welk receptje levert gegarandeerd een lekker biertje op en is heel makkelijk voor een beginner? (geen starterspakketje)

Kijk eens bij de Bewezen recepten hier op het forum. Maar garanties geef ik niet. De kwaliteit van een bier is heel sterk afhankelijk van de brouwer.
Het meest makkelijke is een eenstapsmaisch uitvoeren en niet te veel ingrediŽnten gebruiken. Veel succes met je volgend brouwsel. Bedenk dat je bierbrouwen leert door te vallen en snel weer op te staan. Op naar het volgende brouwsel dus.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 04-12-2011 20:29 u »
Bedankt Jacques voor je info

Ik bedoelde met het elektrisch fornuis dat je daarmee niet de situatie kan nabootsen van een bunsenbrander. Toevoegen van de gist gebeurt best in de buurt van een vlam (schutkring rond vlam is steriel). Om dit zoveel mogelijk na te bootsen zet ik mijn elektrisch vuur op het maximum en probeer zo toch een hitteveld op te wekken (klinkt gek, ik weet het).
Het lijkt me toch niet de beste manier.

Bedankt voor de receptentip, ik pluis het even uit.
groets

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 04-12-2011 20:54 u »
Je zou een campingbrandertje kunnen aanschaffen.

Maar als je werkt met gedroogde gist is dat helemaal nergens voor nodig. Gewoon over het afgekoeld wort strooi en je bent klaar.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 04-12-2011 20:58 u »
Ik zal dan waarschijnlijk mijn fles niet zo goed gereinigd hebben. Ik heb voor deze batch namelijk korrelgist gebruikt.
Brouwen gebeurt blijkbaar inderdaad met vallen en opstaan. Hopelijk mag ik de volgende keer rechtop!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 04-12-2011 21:09 u »

Ik brouw boven een gasfornuis geen probleem. Probeer te achterhalen waar het mogelijke infectiegevaar zit.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #33 Gepost op: 04-12-2011 21:15 u »

Hoezo?
Ik brouw nu ook op elektrisch, na jaren op gas, maar heb niet ineens meer infecties oid...
Het gaat erom dat je goed schoon werkt op de momenten dat het er echt om gaat.

Je starter moet schoon zijn, je vat uiteraard en alles waarmee het wort in contact komt na het koelen.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 05-12-2011 07:01 u »
Wanneer je je gist toevoegt breng je je bier en giststarter toch in contact met de lucht waardoor je toch steeds contaminatiegevaar hebt? Ik probeer dit dus dichtbij een hittebron te doen. Ben ik te voorzichtig?
Het kan natuurlijk ook bij het overhevelen geweest zijn vanuit mijn kookpot. Ik moet misschien eens investeren in zo'n ding met een kraantje...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 05-12-2011 07:53 u »
Wanneer je je gist toevoegt breng je je bier en giststarter toch in contact met de lucht waardoor je toch steeds contaminatiegevaar hebt? Ik probeer dit dus dichtbij een hittebron te doen. Ben ik te voorzichtig?
Het kan natuurlijk ook bij het overhevelen geweest zijn vanuit mijn kookpot. Ik moet misschien eens investeren in zo'n ding met een kraantje...

Je bent denk ik inderdaad t voorzichtig.  Het werken in de buurt van een vlam is aan te raden bij het opkweken van gist in het geval je uitgaat van weinig gist. Zodra je wat meer gist te pakken hebt is het allemaal minder kritisch.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #36 Gepost op: 05-12-2011 09:03 u »
Hoezo?
Ik brouw nu ook op elektrisch, na jaren op gas, maar heb niet ineens meer infecties oid...
Het gaat erom dat je goed schoon werkt op de momenten dat het er echt om gaat.

Je starter moet schoon zijn, je vat uiteraard en alles waarmee het wort in contact komt na het koelen.
Ik denk dat er meer bedoeld word dat brouwen op een normaal fornuis, waar je ook dagelijks kookt, meer gevaar voor infecties geeft dan een afzonderlijke brouw-only kookplaats.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #37 Gepost op: 05-12-2011 22:21 u »
Maar dat is mijn fornuis ook, een normaal "kook"-fornuis! ;D

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 05-12-2011 23:02 u »
Maar dat is mijn fornuis ook, een normaal "kook"-fornuis! ;D

Zou echt moeten kunnen. De problemen ontstaan eerder na het koken en bij de gistatarter.

Offline stoffel2

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 18-12-2011 13:18 u »
Even ter info: Het bier verliest zijn zurigheid naarmate hij langer op de fles zit. Momenteel is het zelfs niet onaangenaam en drinkbaar!
Blij dat ik toch gewacht heb  :proost:
Bedankt voor jullie raad!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 18-12-2011 13:30 u »
Geweldig en proost!  :proost:

Tags: