Aap A

Gestart door YOz, 23-11-2011 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

YOz

Hoi Mensen,
We hebben het volgende recept samengesteld, zou in de richting van een APA moeten worden. Naast dat we deze spullen hebben liggen lijkt het ons ook nog wel lekker kunnen worden.

Dingetje waar we nog niet zo zeker van zijn:
Nu alleen Amarillo hop gebruikt, we hebben eventueel nog wat andere soorten liggen.
We willen de gist slurry gebruiken van ESB achtig biertje wat we nu hebben staan.
Welke vergistings temperatuur raden jullie aan?

Heeft iemand nog suggesties of ideeën? Alvast bedankt!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDT017
Naam receptAap A
BrouwdatumKerst?
BiertypePale Ale (American)
Volume20 liter
Gewenst begin SG1.060 g/l
Berekende kleur19 EBC (Morey)
Berekende bitterheid46 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement75%
Totaal brouwwater30,9 liter
Beslagdikte3,63 l/kg
Maischwater15 liter
Spoelwater10,92 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3348,02,643
Pale mout547,02,588
Aromamout (Amber 150)1505,00,275

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Versuikering670603,63
Afmaischen751013,63

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Amarillo9,59040,045
Amarillo9,5130,01
Amarillo Drooghop9,5040,00

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1968 London ESB Ale
GistvormSlurry
Volume (l)1,000
Beluchtingstijd (uur)
Temperatuur starter (gr. C)


dennis

Ik vind je rusttijd op 67 een beetje lang, dat gaat misschien wel teveel ten koste van body?

Amarillo is een mooie hop, mooie bitterheid en aroma. Volgens mij kan dat heel goed op deze manier.

Ronald_

Welke hoppen heb je nog liggen?

YOz

Citaat van: dennis op 24-11-2011  06:15 uIk vind je rust tijd op 67 een beetje lang, dat gaat misschien wel teveel ten koste van body?

Amarillo is een mooie hop, mooie bitterheid en aroma. Volgens mij kan dat heel goed op deze manier.
Ik ben zojuist overgestapt van BrouwVisie naar BrouwHulp, mijn fetisj naar spreadsheets nam de overhand (en ik wil beter begrijpen wat er berekend wordt). Vandaar dat ik nog een beetje aan het stoeien was met het maischema: hier het schema wat ik bedoelde (komt van een APA recept van Geert ergens van het forum)
inmaischen op 55 ºC  --> 10 min
Doorverwarmen naar 67 ºC  --> 75 min
afmaischen op 75 ºC --> 1 min

Zou dat slecht kunnen werken voor de body?

Citaat van: Ronald_ op 24-11-2011  07:40 uWelke hoppen heb je nog liggen?

Amarillo (in huidige recept gaat hele voorraad erin)
Hallertau Spalt Select
Hersbrucker  
Taurus
Saaz
Hallertau Hersbrucker  

Ronald_

Niet inmaischen, maar storten op 67graden..  Dan een uurtje zo houden, dat moet voldoende zijn!

Qua hop lekker zo laten!

MO

Een van de a's in Aap A staat voor amerikaans. Jij geeft een sterk engels tintje aan dit bier middels het gebruik van een behoorlijk dominante (en lastige) gist. Ik heb er twee keer mee gebrouwen, de gist is erg klonterig, vergist daardoor lastig uit en geeft een sterk Engelse fruitigheid.
Alternatief zou zijn de WY 1056 of de US05. Dat is een vrij neutrale gist die hoppigheid en bitterheid goed accentueert.

De-Geert

MO's verhaal klinkt logisch, maar ik denk dat het niet zo'n vaart loopt. Amarillo heeft een sterk aroma, waardoor het gist-karakter wat naar de achtergrond gaat.
Daar komt bij dat veel Amerikaanse brouwerijen Engelse gist gebruiken. Als je de Can You Brew It show van The Brewing Network een beetje volgt, weet je dat dat eerder regel dan uitzondering is. Wyeast 1968 en WLP002 (beide worden geclaimed de Fullers gist te zijn) komen zeer vaak voorbij.
Het is dan wel zaak de vergistingstemperatuur relatief laag te houden (~18-19 graden).

Het is inderdaad een lastige gist, maar als je toch een koek hebt zou ik er gewoon voor gaan.

Ik zou overigens ook inmaischen bij 67 graden en die 60 minuten aanhouden. Ik maisch zelf niet af, maar laat de temperatuur (in de bostel) tijdens het spoelen oplopen tot ~75 graden.
Maar zo heeft iedere brouwer z'n eigen voorkeuren.


Adrie

Ik zou wel wat caramout toevoegen voor wat tegenwicht tegen de hop. 10% cara120 zou een goede keus zijn. 1060 is wel aan de hoge kant voor een apa.

YOz

Bedankt voor de reacties,

Inderdaad de klonterigheid van de gist staat mij ook nog bij van het ESB project. Ik had daarom al speciaal de begin SG niet te hoog gemaakt. Daarnaast zijn we inderdaad van plan slurrie te gebruiken, dus we moeten voldoende gist cellen kunnen toevoegen om een goede vergisting te halen. Die klonterigheid betekent misschien meer dat we wat vaart moeten zetten achter het zelf maken van een roerder met roervlootjes. Dan kunnen we deze misschien gebruiken om naast de starters ook te kijken of we kunnen roeren in het gist vat.

Voor de smaak ben ik meer bang, het hoeft niet typisch de stijl te volgen, zolang het maar lekker is. De laatste tijd heb ik wel vaker problemen de juiste gist voor het juiste bier te gebruiken (zie ander topic met de vraag welke gist te gebruiken vanwege het niet opbollen van ESB propagator)

Ik zal nog eens verder uitzoeken van wat de voordelen van afmaischen zouden zijn, eigenlijk altijd gedaan om het zo in de recepten stond.

YOz

Citaat van: Adrie op 24-11-2011  13:37 uIk zou wel wat caramout toevoegen voor wat tegenwicht tegen de hop. 10% cara120 zou een goede keus zijn.

Enige kandidaten op voorraad aan mout zouden zijn:
  • Aroma 150 EBC (1.4 kg)
  • Bio dinkel ~400 gram
  • Tarwe

Ik verwacht dat de aroma mout dan de beste kandidaat is. Ook voor 10% gaan?

Citaat van: Adrie op 24-11-2011  13:37 u1060 is wel aan de hoge kant voor een apa.
Heb altijd het gevoel dat Apa's redelijk sterk zijn. Had de 1060 eigenlijk gekozen om een niet zo sterke Apa te maken zodat de gist het nog aankan (met ESB als 1058).

Adrie

Citaat van: YOz op 24-11-2011  13:50 uIk verwacht dat de aroma mout dan de beste kandidaat is. Ook voor 10% gaan?

Nee, die 150 EBC variant is behoorlijk sterk van smaak. 5% in een APA lijkt me genoeg.

Adrie

Citaat van: YOz op 24-11-2011  13:50 uHeb altijd het gevoel dat Apa's redelijk sterk zijn.

Nee, dat zijn IPA's. De meeste APA's zijn rond de 5%.

Jacques

Citaat van: YOz op 24-11-2011  08:40 uIk ben zojuist overgestapt van BrouwVisie naar BrouwHulp, mijn fetisj naar spreadsheets nam de overhand (en ik wil beter begrijpen wat er berekend wordt). Vandaar dat ik nog een beetje aan het stoeien was met het maischema: hier het schema wat ik bedoelde (komt van een APA recept van Geert ergens van het forum)
inmaischen op 55 ºC  --> 10 min
Doorverwarmen naar 67 ºC  --> 75 min
afmaischen op 75 ºC --> 1 min

Zou dat slecht kunnen werken voor de body?

Laat dat inmaischen bij 55 ºC achterwege. Meteen inmaischen bij 67 ºC werkt net zo goed. En je hebt minder kans op het ontstaan van oxidatiesmaakjes. Deze temperatuur 75 minuten aanhouden is prima. Je krijgt hierdoor een bier dat wat verder doorgist. De invloed op de body is beperkt. Body wordt maar voor een deel bepaald door de restsuikers.   

YOz

Recept aangepast in eerste bericht.
- Hebben 5% cara toegevoegd ipv pils mout.
- 55 ºC stap eruit gehaald en 67 ºC op 60 min ipv 75 min

De Sg houden we wel hetzelfde, dus neigt meer naar een IPA dan APA. Bedankt voor reacties!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.