Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ik ben Sven  (gelezen 4462 keer)

Offline quirion

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ik ben Sven
« Gepost op: 23-11-2011 07:39 u »
Beste iedereen, ik ben Sven afkomstig uit BelgiŽ woonachtig in Ecuador,
En hoop om in de zeer nabije toekomst met het brouwen van bier te beginnen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline quirion

• *
Re: ik ben
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2011 08:09 u »
Door omstandigheden kan ik niet aan mout geraken en ook niet aan gist, dus zal ik zelf moeten mouten en een eerste brouwproces opzetten met broodgist.
Is er iemand ooit zo primitief begonnen?
Alle hulp is zeker welkom.

Offline Ronald_

• Super lid
  • Land: nl
    • vandeStreek bier
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2011 08:27 u »
Welkom!

Klinkt als een interesante ondernemening die je gaat beginnen! :)

Er zitten meer mensen op dit forum die in niet-homebrew landen actief zijn...

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2011 09:18 u »
Welkom Sven. Je moet wel heel veel van bier houden wil je zelf gaan mouten en brouwen met broodgist. Is er echt geen mogelijkheid om gist in de VS te bestellen? Anders kun je de lokale biercultuur eens gaan verkennen. Wat brouwde men traditioneel in Equador? Dat zal vast een soort maÔsbrouwsel zijn geweest.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2011 10:30 u »
Poeh! Alles helemaal zelf gaan doen. Klinkt goed maar zal best wel moeilijk zijn! Ik hoop dat je jouw ervaringen met zelf mouten en bakkersgist hier wilt delen.

Was Equador trouwens niet het land waar in de negentiende eeuw (?) de ondergisten zijn gevonden en naar Europa gebracht? Ik zal me wel vergissen, hoor.

Sterkte en veel succes.  :degroeten:

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-11-2011 10:40 u »
Hallo Sven,

Mout in laten vliegen zal wel duur kunnen worden, maar een of twee pakketjes gedroogde gist kan gewoon in een envelop meegestuurd worden.
Lijkt me toch meer garantie geven voor een geslaagd bier.

Groeten en welkom hier, Toon.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #6 Gepost op: 23-11-2011 17:00 u »
Er zullen toch wel ergens bieren verkrijgbaar zijn met hergisting op fles; Voila daar heb je je gist...

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-11-2011 17:20 u »
Ben maar ťťn keer van mijn leven in Zuid-Amerika geweest, maar het lijkt me sterk dat je daar bieren tegenkomt die hergisting in de fles gehad hebben. Bij mijn weten is vooral Chili van oudsher wel een bierland door de vele Duitsers die daar zitten, maar Duitsers hebben natuurlijk ook weinig met hergisting op fles.
Toon.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #8 Gepost op: 23-11-2011 17:36 u »
Gewoon in laten vliegen die (korrel) gist!

En betreffende de mout.. zijn er brouwerijen in Equador? Zo niet, dan is het misschien wel een trip naar Colombia waard.. :)

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #9 Gepost op: 23-11-2011 17:41 u »
Als je in Colombia bent pas dan maar op dat je niks anders dan korrelgist meekrijgt...

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #10 Gepost op: 23-11-2011 18:21 u »
Gewoon in laten vliegen die (korrel) gist!

En betreffende de mout.. zijn er brouwerijen in Equador?

In Quito, Guayaquil en Cuenca, zo te zien.

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #11 Gepost op: 23-11-2011 20:01 u »
en een eerste brouwproces opzetten met broodgist.
Is er iemand ooit zo primitief begonnen ?
Alle hulp is zeker welkom.
Dit is echte uitdaging!  :groots:  Alleen wil ik je waarschuwen voor broodgist. Ooit een keer een proef uitgevoerd met diverse gisten waaronder bakkersgist. Het bier met de bakkersgist smaakte ronduit smerig. :nut:

Auke

Offline quirion

• *
« Reactie #12 Gepost op: 23-11-2011 22:10 u »
Waarom wil ik het stap voor stap doen, van niets, en zo goedkoop mogelijk, wel voor de uitdaging. (hetzelfde met het kweken van paddestoelen of het maken van kaas, steeds poog ik om zo basic mogelijk te werken)
Mout zou ik inderdaad in cuenca quito o guayaquil kunnen gaan halen, maar de 3 brouwerijen zijn ofwel ambev/inbev of een lokale pils, en ik wil toch iets donkerder gaan.  Veel hobbybrouwers zijn er niet direct in mijn omgeving, en weer om de uitdaging.
Ik ken de Chileense artesanale bieren die zijn allemaal met de zelfde mout gemaakt in noord en zuid en smaken dus ook vrij gelijk. Dus volledig DIY.
Voor ik gist wil gaan invliegen (of meebrengen uit Belgie, of opkweken uit de flesjes die ik nog staan heb) wil ik het proces met gewoon bakkergist onder de knie krijgen, kwa mouten, etc, eens ik dat onder de knie hen, elke variabele iets of wat beheers wil ik met verbeterde gisten gaan werken.

Lokale bieren worden met gemoute (gerst) en ongemoute (mais en rijst) granen gebrouwen wat vrij licht van smaak en weinig schuimende brouwsels geeft.

Of ik echt echt van bier houd, tuurlijk anders zou ik hier niet terecht gekomen zijn.

hartelijk dank voor de raad (en waarschuwingen) en ik zal het proces zeker in een mooie log proberen te gieten zodat jullie me mooi van op afstand kunnen feedback geven.
 :proost:

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #13 Gepost op: 24-11-2011 13:39 u »
en ik wil toch iets donkerder gaan.  Veel hobbybrouwers zijn er niet direct in mijn omgeving, en weer om de uitdaging.
 :proost:

Dan leg je die mout toch nog even in de oven? Of boven een vuurtje.. :)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 24-11-2011 13:50 u »
Mooi verhaal.

Als je maar weet dat veel donker bier gewoon gekleurd is met karamel, dus doe niet te moeilijk. Inderdaad zou je heel best wat mout, eventueel bevochtigd, voorzichtig kunnen roosteren om kleur te geven.

Als je nog mooie Belgische bieren hebt staan zou ik zeker zo'n kweekpoging doen, want niets is zo teleurstellend als 100 flesjes niet-lekker bier. Aan de andere kant, misschien gebruiken ze in Ecuador wel heel andere bakkersgist, sterker nog, misschien kopen ze die wel van de brouwerij, zoals het vroeger hier ook ging.

Zelf mouten is hier al gedaan zoals je misschien al hebt gezien. Wel gaaf om dat te proberen, doe je voordeel met de ervaringen.  Succes!

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • op ťťn been kan je niet staan
« Reactie #15 Gepost op: 24-11-2011 14:43 u »
http://en.wikipedia.org/wiki/Chicha#Ecuador

En ja, zelf roosteren van mout moet wel lukken denk ik

Offline quirion

• *
Re: Ik ben Sven
« Reactie #16 Gepost op: 13-05-2012 19:30 u »
Een paar maand verder, wegens moeten wachten op het oogsten van de gerst.
Vorige week zondag de gerst te weken gelegd volgens de handleiding, very basic allemaal.  Na drie dagen mooi laten uitlekken en 2 dagen laten kiemen.
Dan gedroogd, wegens geen droog installatie gewoon in de oven op de laagste stand
met de deur open. (Heeft in totaal zo een 5 uur geduurd, maar verspreidt over twee koude avonden was het mooi meegenomen.
Nu net geŽest, anderhalf uur in de oven rond de 100 graden en dan afgeŽest op de ploegschijf (boven de barbecue) een 5 % van de graantjes zijn wat donkerder dan verwacht (zwart).
Het huis ruikt lekker zoet naar mout.

Vraagje, haal ik de zwarte graantjes eruit of kan ik ze laten zitten voor de kleur?
Ik ben met 1 kilo gerst begonnen en heb nu 750 gr mout, ongeveer een 3 liter voor het beslag is dit oke?
En hoeveel was water kan ik nadien nog gebruiken om een wat zoeter zwaarder biertje te verkrijgen?

Groeten uit Ecuador.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 13-05-2012 21:12 u »
Pfoe, dat is een zeer interessante vraag waar je waarschijnlijk geen eenduidig antwoord op zal krijgen.
De zwarte mout zal zeker de overhand krijgen in je brouwsel, maar dat hangt ook af van de percentage die erin zit.

Persoonlijk denk ik dat dit een kwestie is van proberen en kijken wat er gebeurt. Log zoveel mogelijk waarden epvan bemonstering...dat lijkt me de enige manier om erachter te komen hoe je moutproces is verlopen :)

Succe met dit leuke proces!

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #18 Gepost op: 13-05-2012 21:21 u »
Ik heb wel eens zelf rookmout gemaakt (op de bbq) waarin ook wat zwarte moutdeeltjes zaten. Deze had ik niet allemaal verwijderd en dat had ik beter wel kunnen doen. Ik denk dat je niet meer dan een paar procent van de zwarte deeltjes wilt hebben.

Offline quirion

• *
« Reactie #19 Gepost op: 14-05-2012 01:21 u »
Oke ik haal er dan zo veel mogelijk van de zwarte uit.

Offline quirion

• *
« Reactie #20 Gepost op: 03-06-2012 22:11 u »
Oke de boel staat te gisten maar een hoop rare dingen (ik weiger het woord problemen te gebruiken)

1. de boeltje trekt meer op koffie dan op mout.
2. ik kan geen degelijke dichtheidsmeting doen, water heb ik hier met een dichtheid van 0.9 ipv 1, ik zit dan ook op 2800 m hoogte.
toen ik het wort mat kreeg ik een dichtheid van ong. 1, wat voor mij inhoud dat er zo goed als geen suikers inzitten (heb ik erop einde voor de gisting maar zelf bijgedaan)

Punt 2 kan komen door : onvoldoende geschroot, of te ver geroosterd. (Volgende proef zal de waarheid aan het licht brengen)
Maischen is in twee stappen gebeurd op 63 graden en 73 graden.

3. Ben toch aan gist geraakt, tripel karmeliet, 2 jaar oud maar na een weekje is ie toch ingang geschoten op appelsap. (Wat best heel lekker ruikt die tripel karmeliet gist). Gelukkig heb ik er voldoende van gemaakt voor volgende eventen. (En er eens cider mee maken moet ook lukken denk ik)

Voila tot zover de

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #21 Gepost op: 03-06-2012 22:19 u »
In een vorig bericht noemde je 750 gram mout op 3 liter water. Met een nette mout zou je hier een eind SG van 1057 moeten kunnen halen. Ik neem aan dat je geen optimale omzettingen hebt gehad tijdens het zelfmouten, dus misschien dat je van de 57 punten maar 75% hebt gehaald. Als je dan ook nog een keer niet optimaal schroot en maischt haal je misschien nog eens 75% van wat haalbaar is.

Dit zou betekenen dat je een SG op NAP van zo'n 1028 hebt gehaald.

Ik vind het knap dat je ondanks deze "rare dingen" toch een suikerwatertje maakt!

Offline sven

• Vol lid
  • Land: ec
« Reactie #22 Gepost op: 05-06-2012 00:33 u »
Het suikerwatertje, en het hel eproces was om eens alles te testen, vandaar ook het weinige volume, maar ik kan met tevredenheid zeggen dat mouten lukt, (roosteren niet zo), schroten moet ik bij werken. RVS-filter doet het perfect, etc .
Eens ik nu het proces beheers (of zal beheersen) veeronder stel ik dat de eindresultaten ook beter zullen worden. 
En binnenkort in Belgie om wat beter materiaal aan te schaffen termometer en densiteitsmeter, evenals wat mout (zodat ik weet waar ik op moet mikken bij het mouten) en gisten (liefst op de fles, dubbel genot)

Tags: