Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: ATC Refractometer  (gelezen 24444 keer)

Offline RGeraads

• Super lid
  • Land: nl
    • Brouwerij Stijl
ATC Refractometer
« Gepost op: 20-11-2011 22:57 u »
Goedenavond,

Gezocht middels de zoekfunctie van dit forum, maar kon zo snel geen antwoord vinden op mijn vraag. Ik wil de volgende refractometer gaan bestellen op ebay: link

Nu geeft de verkoper aan dat dit apparaatje een Automatic Temperature Compensation heeft met een effectieve compensatie range van 0 tot 30 graden celsius. Nu zie ik af en toe dat mensen hun SG willen bepalen vlak voor het wort kookt en de temperatuur dus ver buiten deze 30 graden ligt.

Is dit apparaatje dan nog wel betrouwbaar en hoe werkt dat precies? Of kan ik alleen een meting doen wanneer het wort tussen deze twee waardes is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Raymond

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: ATC Refractometer
« Reactie #1 Gepost op: 20-11-2011 23:10 u »
Een prima standaard meter zo te zien.

Als je een druppel heet wort op de meter legt koelt die druppel onmiddelijk af tot binnen het ATC bereik.

Niks mis mee dus.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 21-11-2011 06:23 u »
ATC voor een refractometer gaat om de de temperatuur van de meter zelf, niet om die van de druppel die je meet.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #3 Gepost op: 21-11-2011 07:19 u »
Goedenavond,

Gezocht middels de zoekfunctie van dit forum, maar kon zo snel geen antwoord vinden op mijn vraag. Ik wil de volgende refractometer gaan bestellen op ebay: link

Nu geeft de verkoper aan dat dit apparaatje een Automatic Temperature Compensation heeft met een effectieve compensatie range van 0 tot 30 graden celsius. Nu zie ik af en toe dat mensen hun SG willen bepalen vlak voor het wort kookt en de temperatuur dus ver buiten deze 30 graden ligt.

Is dit apparaatje dan nog wel betrouwbaar en hoe werkt dat precies? Of kan ik alleen een meting doen wanneer het wort tussen deze twee waardes is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Raymond

Ik heb dezelfde, prima ding.
Ik zeg.... doen

Offline De Bie

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 06-12-2011 21:21 u »
Ik zou dan wel die van 13 nemen i.p.v 23.
Die is identiek het zelfde ;), hopelijk nog niet te laat

Ik doe het meestal zo met heet wort: Ik doe het wort in het pipetje en zet het even weg, dan hou ik het pipetje tegen mijn onderlip ::) en dan moet het ietsje koud aan voelen en dan heb je ongeveer 30 C.

Eigenlijk zoals je bij chocolade bewerkingen zou doen  :biersmile:

Offline Cristijn

• Vol lid
  • Biertje?
« Reactie #5 Gepost op: 06-12-2011 21:32 u »
Ik zou dan wel die van 13 nemen i.p.v 23.
Die is identiek het zelfde ;), hopelijk nog niet te laat

Ik doe het meestal zo met heet wort: Ik doe het wort in het pipetje en zet het even weg, dan hou ik het pipetje tegen mijn onderlip ::) en dan moet het ietsje koud aan voelen en dan heb je ongeveer 30 C.

Eigenlijk zoals je bij chocolade bewerkingen zou doen  :biersmile:

Kan je er voor mij ook 1 bestellen? Haal ik 'm bij je af!

groet,
Cristijn

Offline De Bie

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 06-12-2011 21:51 u »
 :o
Ik ga niets bestellen, ik heb er al zo eentje hier is de link.
http://www.ebay.nl/itm/RSG-100ATC-Black-rubber-strip-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-SG-0-32-Refractometer-/300614108662?pt=BI_Cellular_Optical_Television_Test_Equipment&hash=item4
+ verzendingskosten rond de 18 dat is nog altijd beter als 28 dacht ik  :nut:

Offline Cristijn

• Vol lid
  • Biertje?
« Reactie #7 Gepost op: 07-12-2011 12:52 u »
http://www.ebay.nl/itm/RSG-100ATC-Black-rubber-strip-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-SG-0-32-Refractometer-/300614108662?pt=BI_Cellular_Optical_Television_Test_Equipment&hash=item4

Sorry, was ook niet aan jou bedoeld, maar aan de starter van dit topic  :-[

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #8 Gepost op: 07-12-2011 13:32 u »
Dank voor de reacties. Ik moet hem nog bestellen. Waar kom je vandaan Cristijn? Is het dan handig om hem bij mij af te halen of is het dan voordeliger om zelf een te bestellen. Hoor het wel!

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #9 Gepost op: 07-12-2011 13:41 u »
Ik heb al zoveel slechte bevindingen gelezen over allerlei refractometers. Ik vraag me af of er een beetje een betrouwbare te koop is voor een redelijk bedrag voor ons als (semi-)hobbyisten. Ik vind het trouwens geen probleem als zo'n apparaat 1, 2 of 3 punten afwijkt maar dat moet dan wel het maximum zijn lijkt me. Iemand ervaring met een refractometer en voorkeur t.o.v. een gewone "dobber" als check voor het SG?

Offline Cristijn

• Vol lid
  • Biertje?
« Reactie #10 Gepost op: 07-12-2011 13:53 u »
Dank voor de reacties. Ik moet hem nog bestellen. Waar kom je vandaan Cristijn? Is het dan handig om hem bij mij af te halen of is het dan voordeliger om zelf een te bestellen. Hoor het wel!

Ik woon in Friesland, maar kom vaak langs Almere. komt goed. Als je wil tenminste. Zal ik je anders een PM sturen?

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #11 Gepost op: 07-12-2011 13:56 u »
Doe maar even ja, daarin kunnen we wat meer details bespreken ;)

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #12 Gepost op: 12-12-2011 12:48 u »
Ok, dat was snel. Afgelopen donderdag besteld en vanochtend binnen gekomen uit China (wat komt tegenwoordig niet meer uit China?). De refractometer ziet er degelijk uit en voelt ook degelijk aan. Binnenkort maar eens uitproberen als ons bier klaar is om te bottelen. Eindelijk wordt er niet zoveel bier meer verspild voor het meten van het SG!

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #13 Gepost op: 12-12-2011 18:23 u »
Als ik deze zou bestellen, kan ik mijn SG meter dan aan de wilgen hangen, of zal ik tijdens de vergisting alsnog met de SG-meter moeten meten?
Of kan ik tijdens vergisten de brix aflezen en deze makkelijk 1 op 1 omrekenen naar SG?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #14 Gepost op: 12-12-2011 18:58 u »
Als ik deze zou bestellen, kan ik mijn SG meter dan aan de wilgen hangen, of zal ik tijdens de vergisting alsnog met de SG-meter moeten meten?
Of kan ik tijdens vergisten de brix aflezen en deze makkelijk 1 op 1 omrekenen naar SG?

Het is het laatste. Onder meer in BrouwHulp staat een tooltje daarvoor.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #15 Gepost op: 15-12-2011 20:53 u »
Het is ook interessant om je jongbier te proeven tijdens de vergisting. Ik meet mijn SG monsters in een 100 ml maatcilinder, daar verlies je ook niet veel mee! :)

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #16 Gepost op: 15-12-2011 21:08 u »
Het is ook interessant om je jongbier te proeven tijdens de vergisting. Ik meet mijn SG monsters in een 100 ml maatcilinder, daar verlies je ook niet veel mee! :)

Dat is zeker waar, je gooit het nooit helemaal weg. Ik vind het alleen telkens zo'n geknoei met die maatcilinder en de SG-meter. Proef jij het bier ook tijdens het overhevelen?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 15-12-2011 21:13 u »
Yep!
Vind het lekker/leuk om de ontwikkeling te volgen. Mocht het mis gaan (zie mijn palm/na-palm) dan ben je dr ook snel bij.

Hoewel infecties zich vaak later openbaren.

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #18 Gepost op: 15-12-2011 21:32 u »
Doe ik net als Robin. Het is heel aardig om je "bier"op verschillende momenten te proeven. Met een pipet van 100 ml gaat het zonder geknoei in een maatcilinder  van 100 cilinder. Wil niet zeggen dat ik om de haverklap sta te meten, da's ook weer niet nodig. Overigens denk ik ook vaak na om toch een refractometer te kopen.
 :degroeten:
Auke

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #19 Gepost op: 15-12-2011 23:59 u »
Voor dit geld vond ik het 't proberen wel waard, kun je 't bijna niet voor laten liggen :) (OK, toch weer bijna 25 kilo mout).

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 16-12-2011 00:16 u »
Tijdens het brouwen gebruik ik overigens wel de refractometer. Dan hoef je ook niet om te rekenen, of in ieder geval stuk makkelijker dan tijdens de vergisting (ca. x4).

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #21 Gepost op: 16-12-2011 07:09 u »
Tijdens het brouwen gebruik ik overigens wel de refractometer. Dan hoef je ook niet om te rekenen, of in ieder geval stuk makkelijker dan tijdens de vergisting (ca. x4).
Deze techniek pas ik ook toe, gaat heel goed.

Offline Cristijn

• Vol lid
  • Biertje?
« Reactie #22 Gepost op: 16-12-2011 07:45 u »
Deze refractometer meet Brix en SG. Werkt erg fraai.

Offline Cristijn

• Vol lid
  • Biertje?
« Reactie #23 Gepost op: 16-12-2011 11:38 u »
Ik zit toch met iets vreemds;

net met mijn hydrometer mijn jongbiertje van afgelopen zaterdag gemeten, SG=1015 (was 1048). Vervolgens mijn refractometer gebruikt en deze meet een SG van 1024. Beide meettoestellen zijn geijkt, dwz, geven bij hetzelfde leidingwater van 20 graden een SG van 1000 aan.

Iemand een verklaring?

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 16-12-2011 12:10 u »
Ik zit toch met iets vreemds;

net met mijn hydrometer mijn jongbiertje van afgelopen zaterdag gemeten, SG=1015 (was 1048). Vervolgens mijn refractometer gebruikt en deze meet een SG van 1024. Beide meettoestellen zijn geijkt, dwz, geven bij hetzelfde leidingwater van 20 graden een SG van 1000 aan.

Iemand een verklaring?

Ja  ;D

Zoek maar eens op het forum. Bijvoorbeeld met de tag refractometer  ;)

Tags: refractometer