ONK 2012 Hoe werkt dat nu met ONK, Pre-ONK, ... ?

Gestart door LRFokken, 15-11-2011 22:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LRFokken

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n ONK nu precies werkt? Het is een wedstrijd natuurlijk, dus je stuurt een bier in, je krijgt punten en aan het eind krijg je al dan niet een prijs. Maar ik lees hier op het forum over pre-onk en post-onkfeestjes en wat al niet meer. Dus wat houdt zo'n ONK nu precies in? Wat kun je verwachten en hoeveel tijd moet je er voor uit trekken. En is het ook leuk als je geen bier instuurt?

Kleine_Schriek

Citaat van: LRFokken op 15-11-2011  22:33 uIk ben wel benieuwd hoe zo'n ONK nu precies werkt? Het is een wedstrijd natuurlijk, dus je stuurt een bier in, je krijgt punten en aan het eind krijg je al dan niet een prijs. Maar ik lees hier op het forum over pre-onk en post-onkfeestjes en wat al niet meer. Dus wat houdt zo'n ONK nu precies in? Wat kun je verwachten en hoeveel tijd moet je er voor uit trekken. En is het ook leuk als je geen bier instuurt?
Je kunt elk willekeurig bier van jezelf inzenden. Dat betekent dat je een paar euro betaalt en het bier naar ophaalpunten in je regio brengt. Dan doe je dus formeel mee en worden je bieren gekeurd door een keurmeester. Erg leerzaam.

Maar dan. Dan komen de verhalen over de camping, wie komt, wie niet, etc. En dan wil je eigenlijk ook erbij zijn. Simpel. Je geeft je op voor de camping, scoort ergens campingspullen. Vrijdagavond is de Pre-ONK. Een gezellig samenzijn van iedereen die al aangekomen is op de camping. Met veel eigen brouwsels proeven.  Vorige jaar was het in een schuur, daarvoor gewoon buiten op het campingveld. Heeeel gezellig. De volgende ochtend zie je alle duffe koppies uit de tentjes steken en na de nodige koffie wordt het weer gezellig. Vergeet niet je ontbijt mee te nemen zoals ik vorig jaar.

Dan is bijna iedereen weer het mannetje/vrouwtje en beginnen de ONK activiteiten. Oftwel naar de brouwerij en daar proeven en marktkraampjes bezoeken. En dan....dan wordt het spannend. De uitslagen gaan gegeven worden. In de verschillende catergorieen worden de nummers 1, 2 en 3 opgenoemd en gehuldigd (een oorkonde en felicitatie). Dat is super spannend als je ingezonden hebt. Aan het eind van alle uitslagen kun je je scoreformulier ophalen en bekijkt iedereen elkaars scoren (wat had jij? en jij? wow, goed zeg! etc.).

's avonds BBQ en weer veel bier. De volgende ochtend inpakken en bieren ruilen om nog lang na te genieten van de ONK.

LRFokken

Citaat van: Kleine_Schriek op 16-11-2011  11:31 uJe kunt elk willekeurig bier van jezelf inzenden. Dat betekent dat je een paar euro betaalt en het bier naar ophaalpunten in je regio brengt. Dan doe je dus formeel mee en worden je bieren gekeurd door een keurmeester. Erg leerzaam.

Maar dan. Dan komen de verhalen over de camping, wie komt, wie niet, etc. En dan wil je eigenlijk ook erbij zijn. Simpel. Je geeft je op voor de camping, scoort ergens campingspullen. Vrijdagavond is de Pre-ONK. Een gezellig samenzijn van iedereen die al aangekomen is op de camping. Met veel eigen brouwsels proeven.  Vorige jaar was het in een schuur, daarvoor gewoon buiten op het campingveld. Heeeel gezellig. De volgende ochtend zie je alle duffe koppies uit de tentjes steken en na de nodige koffie wordt het weer gezellig. Vergeet niet je ontbijt mee te nemen zoals ik vorig jaar.

Dan is bijna iedereen weer het mannetje/vrouwtje en beginnen de ONK activiteiten. Oftwel naar de brouwerij en daar proeven en marktkraampjes bezoeken. En dan....dan wordt het spannend. De uitslagen gaan gegeven worden. In de verschillende catergorieen worden de nummers 1, 2 en 3 opgenoemd en gehuldigd (een oorkonde en felicitatie). Dat is super spannend als je ingezonden hebt. Aan het eind van alle uitslagen kun je je scoreformulier ophalen en bekijkt iedereen elkaars scoren (wat had jij? en jij? wow, goed zeg! etc.).

's avonds BBQ en weer veel bier. De volgende ochtend inpakken en bieren ruilen om nog lang na te genieten van de ONK.

Je hebt me om ;-) Ik ga gewoon wat brouwen, insturen en meedoen. Hoe dan ook leerzaam

pieterwannes

Wat zijn deadlines voor inzending en kan een Belgische hobbybrouwer ook inzenden of is dit gereserveerd voor de Nederlanders? Zoniet is er dan ook een Belgisch alternatief want wat me hier erg interesseert is de commentaar van de jury en de bevestiging of onze bieren nu al dan niet een topper zijn...


RGeraads

Voor zover ik weet mogen Belgische deelnemers net zo goed meedoen als Nederlandse deelnemers. Het is immers een Open Nederlands Kampioenschap ;) En dit jaar vindt het ONK plaats in Zeeland, dus voor onze Belgische vrienden ook goed bereikbaar!

LRFokken

Citaat van: RGeraads op 16-11-2011  13:17 uVoor zover ik weet mogen Belgische deelnemers net zo goed meedoen als Nederlandse deelnemers. Het is immers een Open Nederlands Kampioenschap ;) En dit jaar vindt het ONK plaats in Zeeland, dus voor onze Belgische vrienden ook goed bereikbaar!

Voor mij wat minder, maar ja, de camping schijnt gezellig te zijn ;-) Er komt neem ik aan nog een website in de lucht met deelnameregelement etc? Want op de website van labo kan ik weinig vinden. Voor zover ik weet moet ik maar gaan brouwen in eurofles met gouden of zilveren kroonkurken? En een deelname-etiket krijg je opgestuurd.

Kleine_Schriek

Citaat van: LRFokken op 16-11-2011  12:02 uJe hebt me om ;-) Ik ga gewoon wat brouwen, insturen en meedoen. Hoe dan ook leerzaam
Heel mooi! En inderdaad de eurofles met gouden of zilveren dop en geen markeringen op de dop.

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 16-11-2011  11:31 uJe kunt elk willekeurig bier van jezelf inzenden. Dat betekent dat je een paar euro betaalt en het bier naar ophaalpunten in je regio brengt. Dan doe je dus formeel mee en worden je bieren gekeurd door een keurmeester. Erg leerzaam.

Inderdaad, en jij hebt de stap naar commercieel bier iets te snel gezet. Ik had jou serieus als kanshebber gezien als potentieel toekomstig ONK prijswinnaar. :brouwen:

Oh ja, ook als niet deelnemer is het erg gezellig om het ONK te bezoeken. Al was het alleen maar om forummers te ontmoeten. Komend jaar weer in Zeeland, ooooh als ik nog terug denk aan ONK 2007... :proost: :groots:

orangeloo

Citaat van: RGeraads op 16-11-2011  13:17 uEn dit jaar vindt het ONK plaats in Zeeland, dus voor onze Belgische vrienden ook goed bereikbaar!
Ook voor Zeeuws Vlaanderen goed bereikbaar  :nut:
Heb dan ook al een paar biertjes klaar staan.

Alleen die forumers vinden, dat wordt lastig.
Op de obbk  ook niemand herkend.
Misschien dat ik maar eens een naambordje ga maken. :)

EBC

Buitenlandse inzendingen hoeven niet in de 30 cl eurofles.

Maar ook zonder inzenden is een ONK een prima weekendje weg hoor!

Oscar

Citaat van: orangeloo op 16-11-2011  22:16 uAlleen die forumers vinden, dat wordt lastig.

Op het ONK struikel je er bijna over....

Citaat van: orangeloo op 16-11-2011  22:16 uOp de obbk  ook niemand herkend.

Leer je forummers kennen, er waren er wel enkele aanwezig volgens mij.

Citaat van: orangeloo op 16-11-2011  22:16 uMisschien dat ik maar eens een naambordje ga maken. :)

We hebben een kledinglijn... ;D ;D

Raymond293

Toch niet die afzichtelijke gele dingen Oscar? ;D


Kleine_Schriek

Citaat van: Raymond293 op 17-11-2011  08:47 uToch niet die afzichtelijke gele dingen Oscar? ;D
Ja, kanariegeel is de dresscode  ;D

En Oscar, het gaat toch niet om het winnen  >:D

Caspar

Kunnen we weer kamperen op de Schotsman! Ik kom dit jaar zeker weer ouwe stijl op de camping staan, met een beetje geluk kan ik zelfs meedoen met enkele bieren.

Albertus

Citaat van: Caspar op 17-11-2011  09:13 u....., met een beetje geluk kan ik zelfs meedoen met enkele bieren.

Dat is slecht nieuws voor andere deelnemers die een prijsje willen winnen. ;D

Bert

Caspar

Haha, nu iedereen zwaar gehopte Amerikaanse bieren in gaat zenden maak ik natuurlijk geen kans meer ;) ... meer dan 2 a 3 zullen het sowieso niet worden hoor :-\ .

LRFokken

Citaat van: orangeloo op 16-11-2011  22:16 uAlleen die forumers vinden, dat wordt lastig.
Op de obbk  ook niemand herkend.
Misschien dat ik maar eens een naambordje ga maken. :)

Op een fotografieforum waar ik ooit lid van was hebben we ooit batches gemaakt met het forumlogo erop. Deze kon dan op de fototas en zo herkende je elkaar (ooit eens midden in de stad een medeforummer zo gesproken). Maar ja, bierbrouwers lopen nu niet de hele dag met hun ketels rond te lopen oid waar je ze op kunt plakken.

Misschien toch wel een leuk idee, een soort van sticker of iets dergelijks. Bij genoeg animo en een leuk idee kan ik eens wat gaan ontwerpen.

Ronald_

Men heeft al gele truien... (maar die zijn wel erg lelijk)

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 17-11-2011  22:08 uMen heeft al gele truien... (maar die zijn wel erg lelijk)

Maar ook heel herkenbaar! Je herkent een medeforumlid op grote afstand. Als de truien donker groen zouden zijn vallen ze niet niet op.

De bedoeling was eigenlijk de zacht gele kleur die hier op het forum overheerst. De kleur is wat feller geworden. Zelf vind ik het niet zo erg. Ik heb geen hekel om felle kleuren te dragen.

Voorafgaande aan de truien had ik stikkers gemaakt die je kon opspelden. De truien zijn een stuk duurzamer.

Herman

Niets weerhoud je om een alternatief op de markt te brengen (baseballcap met logo?).


Ik heb hier een nieuw topic van gemaakt, het ging niet meer echt over het specifieke ONK 2012 of kloonbier.

Oscar

Citaat van: LRFokken op 17-11-2011  20:44 uBij genoeg animo en een leuk idee kan ik eens wat gaan ontwerpen.

Ik zal je wat ideeën geven :





 ;D ;D

Herman

Geef toe Oscar, dat is een jaren 80 model (van het niet succesvolle type) ;) Ik heb er een, ik praat dus ook uit eigen ervaring. Ik vind de t-shirts echt stukken minder lelijk.

LRFokken

Citaat van: Herman op 17-11-2011  22:22 uGeef toe Oscar, dat is een jaren 80 model (van het niet succesvolle type) ;) Ik heb er een, ik praat dus ook uit eigen ervaring. Ik vind de t-shirts echt stukken minder lelijk.

+ ik zie niet veel mensen in juni met een dikke trui lopen ;-)

Oscar

Citaat van: LRFokken op 18-11-2011  00:19 u+ ik zie niet veel mensen in juni met een dikke trui lopen ;-)

De kledinglijn bevat ook nog aan geel t-shirt, groen t-shirt en een groene polo... ;)

LRFokken

Citaat van: Oscar op 18-11-2011  00:21 uDe kledinglijn bevat ook nog aan geel t-shirt, groen t-shirt en een groene polo... ;)

Wauw! Dat is een heuse kledinglijn inderdaad. Misschien nog een matchende pyjama voor op de camping ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.