Wyeast Bavarian Lager

Gestart door Gast, 12-02-2004 16:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edgar

Ik kan het toch niet laten om het zowel voor RvG als voor Gast op te nemen. RvG is goud waard als je in de buurt van Amsterdam woont, en ik ben er altijd goed geholpen. Ik heb er ook wel eens een te oud pak Wyeast teruggebracht, en ik herinner me geen probleem. Ik denk dat gep gelijk heeft als 'ie zegt dat Wyeast in de van Woustraat geen hardloper is. Daarnaast kan RvG er niets aan doen hoeveel reiskosten mensen hebben om z'n winkel te bereiken.

Gast heeft wel ronduit gelijk als hij vindt dat twee jaar veel te oud is om zonder waarschuwing te verkopen. RvG haalt die pakjes van achter uit z'n winkel, dus als klant heb je niet echt de gelegenheid van kiezen/controleren voor de koop. Gast heeft geen gelijk in het hier op een forum uitstorten van z'n grieven, en zeker niet in het afraden om bij RvG te kopen. Dat gaat gewoon te ver.

Kortom RvG is OK maar slordig en Gast heeft een punt maar moet zich een beetje inhouden.

Jacques

Hoi Forumleden,

Ik had het jullie al eerder gevraagd:
LWNAA!

 :degroeten: Jacques

Jacques

Voor degenen die het eerdere bericht gemist hebben.

Beperk zo veel mogelijk afkortingen. Ze maken teksten compleet onleesbaar.
Ik weet het ik vecht tegen de bierkaai, door het versturen van sms'jes raakt bijna iedereen gewend aan turbotaal. Ik (en waarschijnlijk ook heel veel anderen) echter niet.

Even uit de LVA: LWNAA = laten we niet alles afkorten.

 :degroeten: Jacques

Gast


CiteerEn zeker niet in het afraden om bij RvG te kopen. Dat gaat gewoon te ver.

Kortom RvG is OK maar slordig en Gast heeft een punt maar moet zich een beetje inhouden.

Ik heb in een vorig bericht gezet:
"het is helemaal niet mijn bedoeling om Rob Van Gelder "falliet" te laten gaan. stiekem hoop ik wel dat niemand wat bij hem koopt". dit zijn natuurlijk frustraties en ik hoop natuurlijk dat deze winkel lang blijft blijven bestaan.

 :rundum:Kortom: Ik probeer Rob Van Gelder NIET zwart te maken, mijn doel was om te vragen wat jullie er van vonden dat de gist zo oud was, en wat achteraf de handelswijze van Rob Van Gelder. :rundum:

Gast   /  Jordi



Gast

Bij deze sluit ik het onderwerp :-\

12345

Mag ik deze draad heropenen? Zo niet, kan dan een moderator dit bericht verwijderen of verplaatsen?

Ik wil 24 liter pils uit blik brouwen en heb daartoe een propagator Wyeast Czech Pils gekocht, 2278. Ik wilde eerst een getrapte starter maken van 2 maal 2 liter (volgens BrouwHulp). Maar 3 dagen na het smacken was het pakje nog maar heel weinig opgebold. Eens naar de productiedatum gekeken: meer dan een jaar oud! Nu weet ik wel dat Brouwmarkt de gist in een koelkast bewaart en ik heb hem ook nog een hele tijd in de koelkast bewaard. Maar toch. Ik weet niet eens meer of ik die gist nu zelf daar gekocht heb dan wel dat hij via de post is gekomen. In dat laatste geval gaat het een dure grap worden om te ruilen ...

In elk geval heb ik me laten aanraden om het zakje eerst maar eens in een half litertje wort (60 gram poeder + snufje voedingszout) op te starten. De zaak fanatiek geschud en met een prop watten erop op de magneetroerder gezet. Kijken wat er gebeurt.

Sommigen zeggen (en dat staat ook op het pakje) dat je dit bij kamertemperatuur kunt doen. Anderen maken ook de starters van een ondergister liever al koeler, bijv bij 15 ºC. Ik heb maar voor kamertemperatuur gekozen.

Tsjerk

Gezien de ouderdom zou ik hem mooi laten staan bij kamertemperatuur. Zo heb je, denk ik, meer kans slagen dat ie alsnog tot leven komt.

Albertus

Enige tijd geleden heb ik een pak Wyeast Bavarian Lager van twee jeer oud gebruikt. Ook dat pak bolde heel langzaam. Voor de zekerheid heb ik er een drie-traps starter mee gemaakt.

Het bier (een Doppelbock) vergistte maar heel langzaam. Ik ben nu drie maanden verder en de vergisting loopt nog! Elke week gaan er een paar puntjes van het SG af. Wanneer de vergisting stop zal ik laten horen wat het resultaat is.

Al vaker heb ik redelijk oude gist gebruikt, maar wanneer het pak opbolde gaf dat geen problemen. Bewijzen dat deze trage vergisting aan de te oude Bavarian Lagergist ligt kan ik niet, maar als ik jou was zou ik het zekere voor het onzekere nemen met deze gist.

Bert

12345

Dag Albertus. Dit lijkt me een nu echt een schrikbeeld: een vergisting van maanden zodat je niets anders kunt brouwen en dan moet je maar afwachten wat het resultaat is.

Ik heb de propagator dus na 3 dagen in een halve liter wort op de roerder gezet. Na 6 uur nog geen enkele activiteit, zelfs geen koffiekleur. Ik kijk het nog een dag aan en dan is het over. Want dan ben ik waarschijnlijk een paar halfdode gistcelletjes (zonder pootjes en vleugeltjes) met pijn en moeite aan het vermenigvuldigen, maar het zal nooit meer echt goeie gist worden.  :huilen:

Bij vd Kooy Jubbega gezien dat ze activators verkopen en zo te zien verzenden ze ze zelfs gratis? Maar afwachten wat voor datum daar dan op staat ...  :weetniet:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/Wyeast-czech-pils-2278-xl-activator.html

Gerb

Dat is op zich wel een raar verhaal. Je verwacht dat als de gist in een optimaal opkweekmedium als een starter wordt gebracht, de gist zich wel regenereert. Albertus, had je in jouw starter nog gistvoeding o.i.d. gebruikt?

EBC

Een oudere gist 48 uur laten draaien voordat er iets gebeurt is heel normaal en niks mis mee. Koffie kleur, of liever koffie met melk kleur, krijg je pas aan het eind van een zeer goede starter.

Albertus

Citaat van: Gerb op 18-06-2011  06:02 uDat is op zich wel een raar verhaal. Je verwacht dat als de gist in een optimaal opkweekmedium als een starter wordt gebracht, de gist zich wel regenereert. Albertus, had je in jouw starter nog gistvoeding o.i.d. gebruikt?

Wanneer het "bier" is gebotteld of weggespoeld, afhankelijk van wat voor soort vloeistof het uiteindelijk wordt, zal ik het complete verhaal en alle details op het forum plaatsen.
Bij de meting van gisteren bleek dat het SG zich nu stabiliseert.

Bert

12345

Citaat van: EBC op 18-06-2011  09:38 uEen oudere gist 48 uur laten draaien voordat er iets gebeurt is heel normaal en niks mis mee. Koffie kleur, of liever koffie met melk kleur, krijg je pas aan het eind van een zeer goede starter.

Dank je EBC. Hij draait nu 20 uur en er is een dun kransje van belletjes aan de rand ontstaan. Ook ruikt de watten al vanaf het begin naar chocolade.  Ziet eruit alsof ik uit een commercieel flesje aan het opkweken ben. Ik denk eigenlijk dat er nog maar een paar % van de gistcellen in leven was? Zonder jouw bericht had ik nu de stekker eruit getrokken. Nu kijk ik het nog een dag aan.  :biersmile:


12345

Wyeast 2278 Czech Pils, meer dan een jaar oud, bolde bijna niet op na 3 dagen. In een half litertje wort (+60 gram extract + snufje voedingszout) gedaan. De zaak fanatiek geschud en met een prop watten erop op de magneetroerder gezet.

Na 32 uur draaien komt er leven in de brouwerij. Roerder op heel langzaam gezet, waterslot geplaatst. 1 Uur later heftig geblub. 10 uur zo laten staan tot rustiger.

Toegevoegd aan 1,5 liter wort met 240 gr extract en 2 gr voedingscomplex. Onder watten op roerder T ~ 21 ºC. Vrijwel meteen schuimontwikkeling.

kleine Minstreel

Geduld is een schone zaak maar ik had je verteld dat het zou gaan werken op deze manier.
Nu dan gaan koelen en vergisten bij 12 ºC moet een lekker pilsachtig bier opleveren


12345

Ik ga het toch een beetje anders doen. Als deze tweede stap bijna is uitgegist, gaat hij in de koelkast bij ca 2 ºC  voor 24 uur of totdat alle gist netjes op de bodem ligt, dan afschenken en daarna komt er nog een derde stap. Ik voeg nogmaals 1,5 liter wort toe, onder watten op de roerder tot haast uitgegist, in koelkast en afschenken. 

Pas daarna gaat de starter in het echte wort. Dat zegt Adrie's BrouwHulp mij en dat ga ik nu eens netjes opvolgen. Slepende vergistingen, daar heb ik het helemaal mee gehad!

Als er iets moois uitkomt, kom ik nog wel eens een flesje of twee brengen!  :proost:

12345

Wat zo krakkemikkig begon met een propagator van meer dan een jaar oud die nauwelijks wilde opzwellen, is via een drietraps-starter de beste vergisting geworden die ik tot nu toe gehad heb. De vergisting begon al na 5 uur. Toen ben ik (vanaf 19 ºC) langzaam terug gaan koelen (elke uur een graad) maar bij 14 ºC was de vergisting al heel snel. Ik moest mijn koelkast op maximaal vermogen zetten (supercool) om binnen een uur of 5 op 10 ºC te komen.

Deze gist is een monster! Ik zou er mijn vinger niet in durven te steken!!   

EBC

Als je ze maar goed verzorgt, dan zijn alle gisten monsters.

12345

Citaat van: EBC op 23-06-2011  14:34 uAls je ze maar goed verzorgt, dan zijn alle gisten monsters.
Met dank voor je hulp!  :proost: :proost: :proost:

12345

Na 7 dagen is de vergisting geheel gestopt SG = 1012. Morgen bottelen en hergisten op 12 ºC.

12345

De pils na het gisten gebotteld en bij ca. 12 graden laten nagisten en rijpen. Na een week of 2 (half juli) was het spul niet om te zuipen! En ook nog eens donkerbruin!! Bah. Ik liet het tijdens mijn vakantie maar gewoon in de koelkast bij 12 graden staan en bij mijn terugkeer, 6 augustus er maar eens eentje opengetrokken.

Helemaal niet slecht! Een milde pilssmaak, mooi goudgeel, redelijk helder (op soms wat witte vlokjes na: eiwit??) en een mooie schuimkraag. Dit was het lekkerste bier uit blik dat ik tot nu toe gebrouwen heb: met moutsiroop ipv suiker en met 10% minder water dan opgegeven.

En dit was de laatste keer dat ik uit blik heb gebrouwen: volgende keer ga ik voor het echte werk. Want dat spul uit blik is toch nooit helemaal je ware ...

Albertus

Citaat van: 12345 op 07-08-2011  21:13 uEn dit was de laatste keer dat ik uit blik heb gebrouwen: volgende keer ga ik voor het echte werk. Want dat spul uit blik is toch nooit helemaal je ware ...

Tja, ooit komt het moment dat je je bekeert tot het ware geloof.. ;D

Bert

12345

Citaat van: Albertus op 07-08-2011  22:35 uTja, ooit komt het moment dat je je bekeert tot het ware geloof.. ;D
Bert

... ooit komt het moment dat je je bekeert tot het ware bier ...  :proost:

reinardvdwal

Bij gebruik van dit type gist in een "fest bier".... Wat zouden jullie adviseren over de temperaturen van het vergisten en de de duur van het het vergisten?

Ik lees in recepten veel verschillen in temparturen en duur van het gisten...

Johan_vL

Laatst heb ik een kellerbier (start sg 1050), gebrouwen met de Wyeast 2206, start vergisting was 11 ºC, na een dag of 5 heb ik de temp. met 1 ºC per dag opgevoerd tot 15 ºC en uit laten gisten. Daarna naar 2e vergisting overgeheveld en per dag met 1 ºC naar beneden, tot 4 ºC.
Is een erg lekker bier geworden...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.