Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Cider aanlengen of niet?  (gelezen 627 keer)

Offline GijsDlv

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Cider aanlengen of niet?
« Gepost op: 13-10-2019 08:12 u »
Ik ben een cider aan het maken met appels van eigen kweek.
Het gaat om appels van 1 nog vrij jonge boom, dus heb maar zo'n 2 liter aan sap kunnen persen.
Als gist gebruik ik biergist (S05). OG was 1058 en de fermentatie is nu al 6 dagen heel consistent aan de gang.

Ik vermoed dat er amper restsuikers gaan zijn (de echte check doe ik bij bottelen), dus dat wordt wel een heel zware cider.

Ik zou wel graag rond de 5% alcohol blijven.
Is het een goed idee om de cider nog aan te lengen (met steriel gedestilleerd water) voor het bottelen in functie van de alcoholgraad?
De smaak wordt er misschien wat flets door?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Cider aanlengen of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2019 17:28 u »
Dat wordt inderdaad een cider van 8%. Lekker! Aanlengen kan zeker. Misschien de helft zo laten en de helft verdunnen tot 5% alcohol?

Tags: