Wyeast Bavarian Lager

Gestart door Gast, 12-02-2004 16:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

Ten eerste voor alle mensen die een beetje moe worden van mijn "Gist-Vragen", mijn excusses voordat.

-----------------------------------------------------------
Hallo,

Ik heb ongeveer 2 / 3 weken geleden Wyeast bavarian lager gist gekocht. toen viel het mij op dat het ontzettend oud was, namelijk 2 jaar.

Nu na 2 / 3 weken (ik heb hem de avond na de aankoop "gesmacked") is er zeeeer weinig tot niets te zien. hij is inderdaad wat dikker geworden maar dit is in de eerste paar dagen gebeurt, en deze laatste anderhalve tot twee en een halve week is er niets gebeurt terwijl hij de hele periode warm heeft gelegen (rond de 28 Graden). De totale tijd dat hij moet opzwellen kwam neer op ongeveer 24 dagen(productiedatum was 24 maanden geleden), we zitten nu op 14 of zelfs 21 (ik weet niet meer wanneer ik het kocht), dus hij zou veel boller moeten zijn

Wat denken jullie hier van?

Jordi

Huub Krekels

Ik heb onlangs met Gelfling voor de eerste keer Wy-eastgist gekocht. Nadat ik er een klap op gegeven had, begon hij al na een paar uur flink op te zwellen. Binnen 24 uur stond de verpakking al helemaal bol. Wij hebben deze bij Brouwland gekocht. Hij was toen pas twee weken oud. Misschien heeft het daaraan gelegen. 2 jaar vind ik wel erg oud. Door de verkoper van Brouwland werd ons zelfs verteld hoe wij de gist moesten vermenigvuldigen zodat wij 6 keer gebruik kunnen  maken van een pak gist. Ik wil geen reclame maken voor Brouwland, doch het viel mij op dat zij steeds verse producten hebben en deze op een goede wijze bewaren. Wy-east is een stuk duurder dan de droge gist, doch het bier zou smakelijker zijn. Afwachten dus. Zaterdag a.s. gaan Gelfling en ik een blond winterbier brouwen. Ik ben benieuwd of de gist dan net zo goed weer opstart. Wij maak wel eerst weer een gisstarter van  moutextract.

Groetjes,                                     :proost2:

Huub.

Gast

Misschien kan je een persoonlijk bericht sturen hoe je dat moet doen (gist 6 keer gebruiken) huubkrekels?).

 :rundum:maar denken jullie dat er nog iets gaat gebeuren met dit gist? :rundum:

Huub Krekels

Volgens mij gaat niets meer gebeuren met deze gist. Maak anders een giststarter aan, dan weet je het of hij nog iets gaat doen. Hoe je een giststarter kunt maken lees je in het forum. De tip die wij van de verkoper van Brouwland hebben gekregen zal ik op het forum zetten.

Groetjes,                                                  :gistsmile:

Huub.

MO

Ja, ik zou een giststarter maken. 10 g moutpoeder in 100 ml water (of 50 g in 500 ml), even koken, afkoelen en de inhoud van de Wyeast zak erbij. Fles afsluiten met een watje (evt in alcohol gedrenkt), warm wegzetten en kijken of de oplossing na een dag of 2 begint te schuimen. Als er na een week nog niets is gebeurd, vergeet het dan maar en ga klagen bij je leverancier.
gr
MO

MO

ik zie overigens dat het een lager gist is. Ik heb daar geen ervaring mee, maar weet iemand of je die misschien bij lagere temp moet opkweken, 15 grC of zo?
gr
MO

Herman

Bij het opstarten hoeft lagergist niet koeler te liggen.

Wat ik me afvraag: bruist de verpakking ook als je hem even goed hebt geschud? Voor de rest: inderdaad een starter maken en kijken of die aan de gang gaat. Maar feitelijk zou je gewoon een nieuwe verpakking bij Rob van Gelder moeten halen, het is wel een schappelijke vent.

Herman

Johannes

Opkweken ook gewoon bij een graadje of 26, zelfde als bovengist.

Johannes

Gast

ik heb hier een gist-starter van gemaakt, maar moet hier nog een hoeveelheid suiker bij?


Herman

De moutextract bevat vergistbare suikers, dus het antwoord is nee. Eventueel kun je na verloop van tijd wel wat suiker toevoegen om de starter actief te houden. Echter suiker alleen is niet voldoende voeding voor gist.

Herman

Gast

Ik heb de gist starter ongeveer een uur of 3 tot 4 geleden gemaakt en er is nu al een soort gist-depot te zien...
Kan er zo snel een gist depot ontstaan? het is 1.5 liter tot 2 liter in een 3 liter fles met waterstop. overigens gaat er geen koolzuur het waterstop uit, zelfs niet als ik hevig schud... :lessmile:

Johannes

Heb je de inhoud van de Wyeast verpakking ineens bij 1.5 a 2 liter gegooid? In dat geval hoef je nog niet al te snel aktiviteit te verwachten.
Als je gist opkweekt kun je het beste het volume verdubbelen, en niet zomaar de gist aan een grote hoeveelheid wort toevoegen.
Bijv.: 50ml aktieve Wyeast verpakking bij zo'n 50 ml wort. Wanneer deze aktief is, daar weer 100 ml bij enz....

Het 'gist'depot wat zich heeft gevormd zijn waarschijnlijk neergeslagen eiwitten.

 :degroeten:

Johannes.

gep

Hierboven lees ik dat je deze gist bij 26 graden zou kunnen smacken. Volgens mij is dat niet juist. Kijk eens op www.Wyeast.com, daar staat bij 2206 - Bavarian Lager, dat de vergistingstemperatuur van deze gist 8 - 14 graden Celsius is. Smacken en ook het aanmaken van een giststarter kan m.i. wel een paar graden warmer bv. 16 - 18 graden, maar niet bij 26.
Volgens mij is deze gist gewoon veel te oud, en ik begrijp ook niet welke leverancier 2 jaar oude gist durft te verkopen.

Huub Krekels

Hallo allemaal,

Ik moest nog even vertellen, wat de tip van de verkoper van Brouwland was met betrekking tot het meerdere malen brouwen met een pak Wyeastgist:

1 pakje Wyeastgist in 1 liter Wort (gemaakt van tarwemoutextraxt 100 gr. op een liter water) 0,5 liter hiervan gebruiken en de andere helft in een steriel flesje doen. Dit flesje tot boven aan de rand vullen en in de ijskast zetten. Goed afsluiten. (giststarter voor de volgende keer.)

De volgende keer als je gaat brouwen, 0,5 liter verse wort maken van tarwemoutextract (50 gram op 0,5 liter water.) Dit mengen met het wort dat je in de ijskast had staan. Je moet echter wel twee dagen voordat je gaat brouwen, de giststarter uit de ijskast op temperatuur laten komen.(22-25 gr). Let wel op als je deze open maakt. Het schuimt ontzettend. Deze meng je weer met 0.5 liter verse wort, zoals voren omschreven enz.

Volgens de verkoper kun je dit 6 keer herhalen. Ik heb dit nu 4 keer gedaan tot nu toe gaat het goed. Ik kijk wel eerst of de giststarter genoeg activiteit vertoont.


Groetjes,

Huub
                                      :proost2:

MO

Huub,
die bewaarfles in de koelkast, mag die volledig afgesloten zijn? Vindt er drukopbouw plaats, of dooft de Wyeast volledig uit in de koelkast. Een lagergist natuurlijk niet, maar een bovengist?
gr
MO

Adrie


CiteerHierboven lees ik dat je deze gist bij 26 graden zou kunnen smacken. Volgens mij is dat niet juist. Kijk eens op www.Wyeast.com, daar staat bij 2206 - Bavarian Lager, dat de vergistingstemperatuur van deze gist 8 - 14 graden Celsius is. Smacken en ook het aanmaken van een giststarter kan m.i. wel een paar graden warmer bv. 16 - 18 graden, maar niet bij 26.

Ik zou deze gist ook niet bij hogere temperaturen dan een graad of 15 willen starten. Deze gist staat erom bekend dat hij als hij eenmaal hoge temperaturen heeft geproefd, maar moeilijk bij lage verder aan de gang wil. Toevallig heb ik deze gist twee weken geleden opgestart voor onze Zaneken Pilsener. De giststarter heb ik bij 15 graden weggezet na het crushen. Het was een pakketje uit juni 2003 en na drie dagen stond de verpakking strak. Toen ik dat zag heb ik direct een giststarter gemaakt en na een dag was hij prima op streek. Deze giststarter stond ook bij een graad of 15, zeker niet hoger. Kortom: bij 15 graden moet deze gist het prima doen. Ondertussen staat het bier te gisten bij 11 tot 12 graden en hij doet het prima.

Groeten,

A3

Huub Krekels

Mo en Adrie,

Ik denk dat zich wel wat druk opbouwt. Elke keer als ik de fles, die in de ijskast gezet werd, open deed kwam de giststarter er hevig schuimend uit. Gelukkig had ik de glazen pot met het nieuwe wort al klaar staan en kon ik de giststarter er meteen bij schenken. Bij Gelfling gebeurde hetzelfde. De drukopbouw valt volgens mij wel mee. Wij hadden wel stevige flesjes gekocht bij Brouwland. De afsluitdop van kunststof staat wel een beetje bol. Mogelijk dat het helpt als je 24 uur van te voren even de druk laat ontsnappen voordat de giststarter op 22 graden is. Ik probeer dat de volgende keer. Ik was wel blij verrast dat de vergisting in de gistton snel opstart. ( ongeveer 10 uur). Als het goed blijft gaan is dit een flinke kostenbesparing in de aanschaf van Wyeastgist. Het bier smaakt met Wyeastgist veel lekkerder dan met korrelgist.

Denk er wel aan, steriel werken. Flesjes uitkoken dus. Moeten hier uiteraard wel tegen bestand zijn. De giststarter die ik gebruik om bij het wort te gieten doe ik in een uitgekookt wekglas, waarop ik een omgekeerde koffiefilter met een brede elastiek vastzet. Dit gaat uitstekend. Nog geen besmetting gehad. (Even afkloppen.!)


Gr.
                                                                      :gistsmile:
Huub

Gast

Rob van Gelder wil 1 pakje gist (ik heb er toen 2 gekocht), omruilen (omdat ik deze nog totaal dicht heb gelaten en in de koelkast bewaard). maar dan moet ik daar heen, en dit kost me 10 euro reiskosten... het andere pakje "gebruikt", wil hij niets van weten om daar iets van te betalen of iets dergelijks.

wat vinden jullie ervan hoe Rob met deze zaken omgaat?

gep

Ik vind dat 2 jaar oude gist niet meer verkocht mag worden, en RvG zou beide moeten terugnemen. Bovendien heeft het je de grondstoffen van het brouwsel plus de tijd gekost om je brouwsel te maken.
Ik heb op deze site al eerder gelezen dat vGelder oude gist verkoopt. Ik kom er ook wel eens ( 2 x Wyeast gekocht), verder best aardige mensen maar als je naar Wyeast vraagt, wordt er wel moeilijk gekeken. Lijkt er niet erg in de belangstelling te staan.  :degroeten:Gep

Edwin

zeker is dat deze thread geen goede reclame is voor Rob van Gelder.

Ik ga er in ieder geval niet naar toe!

Edwin

Gast

Dit is natuurlijk niet een threat om RvG falliet te laten gaan, bij wijze van spreken, maar om jullie te laten weten wat zijn handelswijze is en probleem-afhandeling (die volgens mij niet deugd)...

(Stiekem hoop ik natuurlijk dat niemand meer bij hem koopt   :hoera: :hoera:

Herman

Grappig bedoeld natuurlijk, maar op kleine leveranciers moet je zuinig zijn. Je zult maar elke keer via de post moeten bestellen  >:(

Ik heb zelf verder goede ervaringen met v Gelder, deze ervaring leert dat je in ieder geval zelf de data in de gaten moet houden.

Gast


CiteerDeze ervaring leert dat je in ieder geval zelf de data in de gaten moet houden.

óf dat Rob Van Gelder gewoon oude rommel verkoopt misschien?

Jacques

Hoi Forumleden,

Net als Herman vind ik dat we zuinig moeten zijn op onze leveranciers. Zonder leveranciers geen hobby!

Ik heb daarom Rob van Gelder gisteren op het einde van de middag gewezen op deze thread.


Van hun kant heb ik een reactie gekregen die ik intergraal hier opneem:

Dank voor het doorsturen van het bericht op uw forum.
 
Ik heb met de klant uitvoerig contact gehad en hem het aanbod gedaan de niet gebruikte gist terug te brengen.
Ook heb ik uitgelegd dat reeds gebruikte of aangebroken produkten altijd door ons vergoed of teruggenomen worden als er sprake is van een produktiefout of beschadiging.
 
Het produkt Wyeast is (volgens de regels) gekoeld en onbeschadigd de deur uitgegaan.  Op het moment van aankoop had de klant kunnen besluiten de gist wel, of niet aan te schaffen, gezien de produktiedatum die nu ter discussie staat.
 
Later heeft hij in een mailtje aangegeven dat hij een vergoeding van 50% redelijk vond.  Een 'gedeeltelijke' vergoeding zou op zijn minst gezegd vreemd zijn, zeker in het geval waarbij het om een 'levend' organisme gaat. Immers, voor ons is er geen enkele controle op wat de klant wel- en niet met het produkt thuis doet.
 
Jammer dat in uw forum een stemming ontstaat van 'dan ga ik daar ook niet meer naar toe',  maar voor mij gaat het in dit soort zaken niet 'om de knikkers, maar om het spel'.
 
Met vriendelijke groet,
 
R. van Gelder


Ik denk dat Van Gelder gelijk heeft als hij stelt dat je zelf kunt bepalen of je een product koopt of niet.
Als beginnende brouwer weet je echter niet hoe je met oudere gist om moet gaan.
Afgelopen week heb ik een zakje Wyeast American Ale #1056 gestart van december 2002. Deze stond na 4 dagen volledig bol. Maar het zakje had dan ook steeds in de koelkast gelegen. Na het stuk drukken van het binnenzakje heb ik het op een warme plaats weggelegd.
Oude gist hoeft dus geen probleem te zijn.

 :degroeten: Jacques

Gast

CiteerIk heb met de klant uitvoerig contact gehad en hem het aanbod gedaan de niet gebruikte gist terug te brengen.
Ook heb ik uitgelegd dat reeds gebruikte of aangebroken produkten altijd door ons vergoed of teruggenomen worden als er sprake is van een produktiefout of beschadiging.

Dit is ook niet helemaal waar...
ik kon alleen de niet gebruikte gist terug brengen, en de andere niet.

En wat betreft het beslissen van kopen of niet, dit is de eerste keer dat ik Wyeast vloeibare gist kocht en ging er van uit dat het goed was (overigens heb ik precies gedaan wat op de gebruiksaanwijzing stond, en wat de mensen op dit forum mij vertelden; zoals een gist-starter maken). maar zelfs met gist-starter deed het bijzonder weinig.

Ik heb ook gevraagd op dit forum wat de mensen van de handelswijze van RvG vonden, en vonden dit ook schandalig dat dit nog verkocht werd en dat hij BEIDE terug moest nemen.
Als ik met de trein naar Amsterdam ga kost dit mij 10 euro, maar stel ik doe het (uit princiepe), dan krijg ik mijn geld teryg van 1 zakje of een nieuw zakje gist (minder als 6 maanden), wat doet hij dan met het oude zakje gist? veel mensen op dit forum (waaronder trouwens ook Fred Lubbers, Beverwijk) zijn het met me eens dat dit schandalig is om te verkopen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.