Straalkacheltje Lidl

Gestart door Franske, 13-11-2011 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Franske

Gisteren een kacheltje gekocht bij Lidl (22,99) instelbaar van 6 tot 39 graden met lcd display en ventilator, hij kan zwenken en ook koel blazen.

John

Wat wil je gaan verwarmen met dat kacheltje dan?

Dorstige Alexander

Citaat van: John op 13-11-2011  12:10 uWat wil je gaan verwarmen met dat kacheltje dan?

Gistkast? Is die thermostaat wel een beetje precies?

Franske

Ik wil er mijn gistkast in de schuur mee gaan verwarmen, of de thermostaat secuur is weet ik nog niet, maar ik sluit hem toch aan op de stekkerthermostaat met sensor.
Ik heb hem gekocht omdat hij niet zo groot is en er een ventilator op zit zodat de warmte goed verspreid wordt in de kast

John

Ik heb ook al ooit die gedachten gehad, weet alleen niet of ik een straalkacheltje in een koelkast durf te zetten...

12345

Zou ik niet doen. Zo'n kacheltje heeft een veel te groot vermogen. Tenzij je gistkast minimaal 10 m3 is, natuurlijk.

Muldermans

Zo'n kacheltje is geschikt om je schuur te verwarmen! Niet voor je gistkast, de overshoot is veel te groot, waardoor de temperatuur in je gistkast veel te ver doorloopt (en je bier smaakjes krijgt die je liever niet wilt.)

Voor je gistkast is een kleine warmtebron veel geschikter

Jacques

Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen als je er een UT-10 of een TC-10 de temperatuur laat regelen. Die ventilator verspreid de warmte waardoor deze ook bij de sensor komt. Oververhitting zal daarom niet snel gebeuren. Lijkt mij een prima oplossing als je een wat grotere koelkast hebt (zo'n kacheltje neemt behoorlijk veel ruimte in).

NewLine

Ik zou dat uit veiligheidsoverwegingen nooit riskeren. Stel dat ie eens niet uitschakelt (verkeerd ingesteld, of een defect)?
In een kamer is dat niet zo heel erg, maar in een gistkast? Gistkast in brand, huis in brand?

Jacques

Citaat van: NewLine op 13-11-2011  14:55 uIk zou dat uit veiligheidsoverwegingen nooit riskeren. Stel dat ie eens niet uitschakelt (verkeerd ingesteld, of een defect)?
In een kamer is dat niet zo heel erg, maar in een gistkast? Gistkast in brand, huis in brand?

Ook daar ben ik niet zo bang voor. Ik ga er van uit dat zo'n kacheltje gekeurd is.

davadox

ik heb ook zon ding in mijn gistkast staan en het werkt niet helemaal naar behoren.
Voor de veiligheid maakt het niet uit maar hij verwarmt iets te hard zodat de temperatuur te ver doorschiet en je koelkast weer begint te koelen.
Zonde van de stroom vind ik en te veel schommelingen in je temperatuur als je de tolerantie verhoogt.
Mijn Irish Red staat nu op deze manier te vergisten maar de volgende keer gaat dus met 2 lampen.

Franske

Ik lees hier op de doos dat er een oververhittingsbescherming op zit en getest door TUV Sud

orangeloo

Citaat van: NewLine op 13-11-2011  14:55 uIk zou dat uit veiligheidsoverwegingen nooit riskeren. Stel dat ie eens niet uitschakelt (verkeerd ingesteld, of een defect)?
In een kamer is dat niet zo heel erg, maar in een gistkast? Gistkast in brand, huis in brand?

Een Gilde collega had ook zo'n kachel en de termo verkeert ingesteld. >:D
Resultaat de volgende dag stond het wort op 50 graden in de gistkast.
Als je een lamp gebruikt en een verkeerde instelling doet, wordt het volgens mij nooit zo warm.

Herman

Citaat van: orangeloo op 13-11-2011  19:05 uAls je een lamp gebruikt en een verkeerde instelling doet, wordt het volgens mij nooit zo warm.
Volgens mij heeft Adrie andere ervaringen..

Albertus

Citaat van: Herman op 13-11-2011  19:13 uVolgens mij heeft Adrie andere ervaringen..
Kun je nagaan wat er gebeurt als je een kacheltje van 500 of 1000 watt gebruikt in plaats ven 80 watt aan lampen.

Ach je kunt je gesmolten koelkast altijd nog als kunstwerk tentoonstellen. ;D

Bert

30cl

Citaat van: orangeloo op 13-11-2011  19:05 uAls je een lamp gebruikt en een verkeerde instelling doet, wordt het volgens mij nooit zo warm.
Ik had 35 graden met een 40 watt lamp...


bij een ondergister

Muldermans

Citaat van: Jacques op 13-11-2011  13:38 uIk denk dat het allemaal wel mee zal vallen als je er een UT-10 of een TC-10 de temperatuur laat regelen. Die ventilator verspreid de warmte waardoor deze ook bij de sensor komt. Oververhitting zal daarom niet snel gebeuren. Lijkt mij een prima oplossing als je een wat grotere koelkast hebt (zo'n kacheltje neemt behoorlijk veel ruimte in).

Een lamp heeft slechts een gloeidraadje om te verwarmen, een dergelijke straalkachel heeft een veel groter verwarmingsoppervlak in een kleine ruimte denk ik dat best wel weegt. 1 a 1,5 graad.... :weetniet:


Oververhitting ben ik ook niet bang voor, er zit waarschijnlijk een thermische beveiliging op en als die faalt begeeft de gloeispiraal het waarschijnlijk wel (Tuv gepruft is dubbele zekerheid, ten minste bij hijsinstallaties in het theater. 3 voudige zekerheid zelfs)
 

Muldermans

Citaat van: 30cl op 13-11-2011  20:03 uIk had 35 graden met een 40 watt lamp...


bij een ondergister

En werd het een lekker stoombier >:D

12345

Bij het vermogen dat een straalkacheltje kan leveren solliciteer je naar een overkritische regeling. Dat wordt op dit forum wel overshoot genoemd. Beter is het om een minimaal vermogen in te zetten: 40 tot 75 watt is ruim voldoende. Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om te experimenteren.

Franske

Ik was al van plan hem goed uit te testen, maar aan al de reacties te zien kan ik hem beter ergens anders voor gebruiken

Jacques

Citaat van: Franske op 13-11-2011  23:40 uIk was al van plan hem goed uit te testen, maar aan al de reacties te zien kan ik hem beter ergens anders voor gebruiken

Ik zou hem gewoon testen in een lege gistkast. Er zijn ook hobbybrouwers die met een fohn werken en daar heel tevreden over zijn. Gewoon uitproberen, dat ding heb je al in huis. Het is hetzelfde als met bierbrouwen: uitproberen en ontdekken wat wel en wat niet werkt voor jou.

Edgar

Omdat je met levend materiaal werkt, moet het verwarmend vermogen in verhouding staan tot de gewenste temperatuur en zou het bij een Wet-van-Murphy-geval (dat gegarandeerd gaat optreden), je gist niet mogen versmoren. Adrie heeft ook eens teveel vermogen gebruikt voor een gistkast en zo z'n gist gekookt. Dat was een typisch geval van Amen.

In de slaapkamer van je kleine zet je ook geen bouwblazer van 12 kW om het behaagijk te houden, ook al kan dat theoretisch best werken.

Een verwarmingssysteem van levend goed moet inherent veilig zijn.

hansHalberstadt

Op zich niets mis mee om deze te gebruiken, maar ik zou wel wat extra maatregelen nemen. Natuurlijk zit er een beveiliging in, maar een beveiliging moet altijd een beveiliging blijven en niet als normale functie gebruikt worden. (Mag dus niet aanspreken door overshoots van de regeling)
Franske wil hem blijkbaar toch al  via een externe thermostaat sturen. Ik zou dan de sensor van die externe thermostaat vlak voor het kacheltje hangen. Jer krijgt dan hele korte vermogenspulsen, maar daardoor geen overshoot op de ruimttemperatuur. Je kunt een beetje met de plaatsing van de sensor spelen om het optimum te krijgen. 
Verder zou ik nog een 2e mechanische thermostaat met het geheel in serie zetten, als je de zaak echt veilig wilt houden, (of als alternatief de originele regeling van het kacheltje zelf) die dan als maximaal thermostaat werkt en als thermische beveiliging. Mocht er dan iets stuk gaan, dan loopt je gistingstemperatuur hooguit op tot de maximaal thermostaat (bv 25 ºC ). Zelf gebruik ik ook zo'n constructie, maar dan met een vermogen van ca 200watt. (gistingskast ca 1m3 inhoud.) Via een regelaar (PID) regel ik dan de temperatuur tot op ± 0.1 ºC. Met een aan/uit regelaar kun je ook een eind komen denk ik.
HansH 

Edgar

Citaat van: hansHalberstadt op 14-11-2011  12:10 uJer krijgt dan hele korte vermogenspulsen, maar daardoor geen overshoot op de ruimttemperatuur.

En ettelijke vette vonken in de schakelaar, met het gevaar van het aan elkaar lassen van de contacten. Dag gist.

Mug/olifant, ik bedoel, je traint een olifant om een mug dood te trappen, of zoiets. Op een dag kost je dat je porceleinkast.

hansHalberstadt

Je moet natuurlijk wel een thermostaat hebben die de stroom van het kacheltje kan schakelen. Is de instelling voor 1000 Watt, 2000 Watt of alleen blazen met een mechanische schakelaar uitgevoerd of elektronisch? In het laatste geval weet je niet zeker in welke stand het kacheltje opkomt als je hem via een externe thermostaat aanzet. (zou de 1000 Watt stand moeten zijn) ook zal de thermostaat van het kacheltje in een voorkeursstand opkomen als je er spanning opzet? Daarom misschien minder geschikt om via een externe thermostaat te bedienen?
HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.