Hoi 12345, als je toch gaat experimenteren en de mogelijke risico's van plaatselijke (over)verhitting en te lange opwarmtijden wilt vermijden zou je ook kunnen denken aan een cirkelvormig gleufjesfilter (desnoods met RVS vlechtwerk eromheen à la JAVAL) dat je met een T-stukje op een buis aansluit die door de wand naar buiten gaat. Aan de buitenkant monteer je dan de kraan op die buis. Dan heb je een vrije vertikale stroming van het wort en toch een goede filtering. Ik heb zelf ook wel met een filterplaat gewerkt, in een RVS biervat met een kraan midden in de bodem. Dat werkte uitstekend, maar vereist een afzonderlijk vat en overgieten met zuurstofinslag als gevolg.
De constructie die ik je nu voorstel ben ik nu ook aan het ontwikkelen. Als doorvoer door de ketelwand gebruik ik een messing knelkoppeling (messing knelringen) met verloop van 15 naar 22 mm. Je maakt een gat in de ketel, steekt de koppeling met het 15 mm. deel van buiten naar binnen in de ketel steekt en draait er aan de binnenkant een extra platte moer erop (pakking ertussen). Vervolgens steek je de buis die aan het gleufjesfilter is verbonden in de knelkoppeling en draait hem vast (kan voor het schoonmaken weer losgedraaid worden). Monteer tenslotte aan de buitenkant een kraan en je kunt gaan brouwen. Kun je hier wat mee?