Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geperforeerde RVS plaat gezocht  (gelezen 11618 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Geperforeerde RVS plaat gezocht
« Gepost op: 13-11-2011 08:36 u »
De laatste keer dat er geperforeerde RVS plaat werd aangeboden, was in 2006.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4335.msg41984.html#msg41984

Ik zoek een plaat van ca 1,5 mm dik en minimaal 40 x 40 cm met gaatjes van 2 mm (3 mm lijkt me te groot) waar ik dan een mooie cirkel diameter 39,5 of zo uit kan zagen. Zal ik wel een weekje mee bezig zijn, maar alla. Wie o wie heeft er nog een stukje liggen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline 0180

• Junior lid
  • **
  • Maaswater Brouwerij
    • Maaswater brouwerij
Re: Geperforeerde RVS plaat gezocht.
« Reactie #1 Gepost op: 13-11-2011 08:41 u »
Ik ben ook al aan het zoeken geweest, helaas nog niet gevonden.
Ik zou liever nog iets kleinere gaatjes zien, 1 tot 1,5 mm.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2011 08:50 u »
Hoi 0180, dit zegt Drents Hopbier:

3 mm is groot. De professionele filters hebben vaak sleuven van 0.7 mm die zich naar onderen verbreden tot 3-4 mm. Lengte ca. 2-3 cm. De vrije doorgang per plaat is dan ca. 6 %.

De gaatjes in mijn filterplaat zijn 1.1 mm. En ca. 36 per cm2. Dus ca. 34 % vrije doorgang. Werkt prima.

Misschien kunnen we samen ergens een plaat bestellen van 1 meter x 50 cm? Ik heb overigens geen haast ...

Offline Cristijn

• Vol lid
  • Biertje?
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2011 08:55 u »
Stuur mij even een pm. ik kan er aan komen. heb zelf trouwens 3 mm, en dat werkt prima, maar fijner zou ook kunnen.

Groet,

Cristijn

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #4 Gepost op: 13-11-2011 15:42 u »
Een rvs plaat even rond zagen gaat je vet tegenvallen vrees ik.

Offline gert-jan

• Junior lid
  • **
  • De Koperen Tsjettel
« Reactie #5 Gepost op: 13-11-2011 16:33 u »
De laatste keer dat er geperforeerde RVS plaat werd aangeboden, was in 2006.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4335.msg41984.html#msg41984

Ik zoek een plaat van ca 1,5 mm dik en minimaal 40 x 40 cm met gaatjes van 2 mm (3 mm lijkt me te groot) waar ik dan een mooie cirkel diameter 39,5 of zo uit kan zagen. Zal ik wel een weekje mee bezig zijn, maar alla. Wie o wie heeft er nog een stukje liggen?

Waarom neem je geen aluminium? Is een stuk makkelijker te bewerken. Bovendien hebben de bouwmarkten standaard geperforeerd liggen. Hoef je alleen nog rond te zagen.

is dit wat?  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4335.0.html

gert-jan

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-11-2011 17:26 u »
Ik heb al begrepen dat je de RVS rond kunt slijpen met een haakse slijper en een dun steentje.

Over aluminium is men het tegenwoordig wel eens dat het voedselveilig is en dus niet ongezond maar het spul is mechanisch vrij zwak: ik bedoel: je moet eroverheen roeren. Je zult er af en toe met je lepel tegenaan stoten.

En hoe moet je aluminium nou fatsoenlijk schoonmaken en ontsmetten? Veel van die gaatjes zullen verstopt raken en dan moet je ze schoon pulken. Aluminium zal dan wel hard slijten, denk ik, dus nee: liever niet.

Trouwens: ik kan nu al een RVS geperforeerd plaatje krijgen dat niet duurder is dan een hele plaat die je bij de bouwmarkt moet kopen. Dan is de keus toch snel gemaakt, dacht ik.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 13-11-2011 17:34 u »
En hoe ga je dan verwarmen? Of doe je enkel nog een eenstaps, of voeg je kokend water toe?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 13-11-2011 17:44 u »
En hoe ga je dan verwarmen? Of doe je enkel nog een eenstaps, of voeg je kokend water toe?

Ehmm, ik leg die plaat met afstandsbusjes op de bodem, doe er water bij en ga verwarmen tot 63 C.  Dan stort ik er de mout bij, temperatuur zakt tot 60 C. Ik ga af en toe roeren. Na ca 40 minuten verwarm ik (af en toe roerend) verder tot 70 C, roer 20 minuten, dan naar 78 C verwarmen. Zie ik iets over het hoofd? 

Ik wil gaan werken met 3 ketels en geen pomp. Bovenaan de spoelwaterketel, een stap lager de maischketel (met filterbodem), nog een stap lager (ca 70 cm boven de grond) de kookketel met hopfilter. 

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 13-11-2011 17:55 u »
Ik ben bang het onder de plaat gaat koken, en erboven gewoon 63 C blijft.

Offline gert-jan

• Junior lid
  • **
  • De Koperen Tsjettel
« Reactie #10 Gepost op: 13-11-2011 18:33 u »

Ik kan uit ervaring zeggen dat dat niet zo is.

gj

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 13-11-2011 18:43 u »

Waarom zou dat zo zijn? De filterplaat heeft een doorlaat van rond de 40% dus belemmert de convectie wel maar stop haar zeker niet. Door het roeren boven de plaat denk ik zelfs dat je ook het vocht eronder in beweging brengt en deels mengt met het vocht erboven. Ik voorzie eigenlijk helemaal geen problemen.

Volgens mij is dit gewoon een standaardoplossing? Die ook door professionele brouwers wordt toegepast? Affijn, voor die paar tientjes ga ik het uitproberen en als het werkt (of niet werkt) laat ik het wel horen. Ik heb nog altijd een werkend gleufjesfilter.

Ik weet me te herinneren dat ik in mijn jonge jaren als uitzendkracht bij de Heineken werkte en dat die filterplaten (ca 3 meter in doorsnede) schoongepulkt moesten worden. Met het een of andere pulkijzertje. Ik werkte toen met een stel Molukse jongens uit het kamp hier in de koelcellen. Man, was dat koud, je raakte tot op het bot verkleumd, na het werk moest ik nog 3 uur bibberen. Dus die jongens waren blij als ze een dag mochten pulken bij kamertemperatuur. Had ik het lumineuze idee om die plaat met perslucht schoon te blazen. Mocht ik (tot mijn verbazing) meteen uitproberen van de baas want bij Heineken zagen ze ook wel dat dit een bottleneck in hun productie was. Maar het schoonblazen mislukte en daarna werd ik door mijn Molukse collega's op mijn nummer gezet, want was ik gek geworden om een dag werken in de warmte op het spel te zetten?

Maar goed, dit nevenbij ...

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #12 Gepost op: 13-11-2011 18:52 u »
Volgens mij is dit gewoon een standaardoplossing? Die ook door professionele brouwers wordt toegepast?

Bij professionele brouwers wordt de maisch verhit met stoomleidingen rond het vat. Dat is toch wat anders dan verhitten onder het vat.

Bert

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 13-11-2011 18:58 u »
Hier maar een slordig schetsje. Ik heb toch bij toeval niet iets nieuws ontdekt? Dat is zo niet mij!!!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-11-2011 19:02 u »
Tja, ik schat zelf zo dat het onder die plaat wel een graad of 5 warmer wordt dan erboven? Als je van onderen verwarmt. Zou dat een probleem zijn?

Jongens, het hevelfilter is toch niet heilig verklaard?  

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #15 Gepost op: 13-11-2011 19:53 u »
Hier maar een slordig schetsje. Ik heb toch bij toeval niet iets nieuws ontdekt? Dat is zo niet mij!!!

Nee je hebt niets nieuws ontdekt. Diverse forumleden hebben dit al geprobeerd en zijn er van teruggekomen.

Bert

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 13-11-2011 20:08 u »
Zo'n rvs filterplaat werkt in een "pan op het vuur" brouwerij niet met maischen (niet bij mij in ieder geval). Wel bij het hop koken...  :)  Maar zorg dan dat het kraantje net onder de filterplaat zit.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 13-11-2011 20:25 u »
Ik neem jullie bezwaren echt wel serieus. Toch snap ik niet helemaal dat dit systeem ook gewoon op de markt is:

http://www.Brouwmarkt.nl/filterbodem-voor-brouwketel-p-728.html

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 13-11-2011 20:27 u »

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #19 Gepost op: 13-11-2011 21:40 u »
Ooit heeft iemand het nog eens geprobeerd met een stijgbuis in het midden van de plaat, zodat het verwarmde wort kon circuleren, maar ook dat werkte niet.

Probeer het maar, en laat het ons weten, tot op heden is het nog niemand die ik ken gelukt.

Offline Cristijn

• Vol lid
  • Biertje?
« Reactie #20 Gepost op: 13-11-2011 21:59 u »
Daarom ben ik met een simpel reciruclatiepompje gaan werken. weet je zeker dat het niet aanbrand. Via de kraan eruit zuigen, en bovenin (desnoods via je hevelfilter) er weer in. werkt prima.

En trouwens, 12345, voor die afstandsbusjes kan je gewoon RVS boutjes nemen. goede maat gaatjes boren, boutje/moertje erin en klaar is kees.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 13-11-2011 22:04 u »
Beste mensen, bedankt voor jullie goede raad. Inmiddels krijg ik toch sterk het idee dat op dit forum het gleufjesfilter en dan met name het Javalfilter Heilig zijn verklaard en dat je daarbuiten niet geacht wordt te denken.

Voor die paar tientjes zal ik een geperforeerde RVS bodem monteren en de temperatuur boven en onder die plaat meten. Ik zal zowel EBS als Cristijn daar tzt persoonlijk over melden.

Wat mij betreft: ik zeg hier mijn notificatie op.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 13-11-2011 22:18 u »
Het hevelfilter is zeker niet heilig verklaard. Het heeft zich echter de afgelopen 10 jaar wel bewezen. In de 30 jaren dat ik brouw heb ik veel verschillende filtersystemen uitgeprobeerd en geen ander filtersysteem werkte beter.

Maar dat neemt niet weg dat er nog beter filtersysteem bedacht kan worden. De ontwikkelingen staan nooit stil.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 14-11-2011 09:04 u »
Natuurlijk is een filterplaat handiger dan hevelen met een sleufjesfilter, dat lijkt me nogal logisch Ed :)

Persoonlijk is mijn bezwaar toch ook de plaatselijke verhitting onder de filterplaat. Als daar een goede oplossing voor zou zijn ruil ik mijn hevel graag om voor een filter en een kraantje.
Misschien is het verhitten via stoom een optie, alhoewel me dat een gevaarlijke onderneming lijkt...

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 14-11-2011 10:03 u »
Tot soms ook onze frustratie Ed is Jacques' ervaring niet  te onderschatten. ;) Velen hebben al geprobeerd een filterplaat in een gevone ketel goed werkend te krijgen maar het schijnt nu eenmaal problematisch te zijn. Wandverwarming in olieketels is dan een oplossing, of circulatie langs een warmtewisselaar of verwarmingselement, maar zo'n hete immobiele bel onder de plaat heeft veel kans op aanbranden. Wat niet wegneemt dat ik het graag nog eens getest zie worden. Het heeft namelijk iets heel elegants en ambachtelijks.

Als je zou circuleren is het een ander paar mouwen. Dat kan uitstekend werken.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 14-11-2011 10:24 u »
Heel het filter vergeten en brouwen in een zak misschien?
Dan kan je wel gebruik maken van je kranen, je kunt roeren en je hebt geen warmte-zones :)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #26 Gepost op: 14-11-2011 11:04 u »
Heel het filter vergeten en brouwen in een zak misschien?
Dan kan je wel gebruik maken van je kranen, je kunt roeren en je hebt geen warmte-zones :)

Daar is een topic over, kijk hier.

Bert

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #27 Gepost op: 14-11-2011 15:02 u »
Hoi 12345, als je toch gaat experimenteren en de mogelijke risico's van plaatselijke (over)verhitting en te lange opwarmtijden wilt vermijden zou je ook kunnen denken aan een cirkelvormig gleufjesfilter (desnoods met RVS vlechtwerk eromheen la JAVAL) dat je met een T-stukje op een buis aansluit die door de wand naar buiten gaat. Aan de buitenkant monteer je dan de kraan op die buis. Dan heb je een vrije vertikale stroming van het wort en toch een goede filtering. Ik heb zelf ook wel met een filterplaat gewerkt, in een RVS biervat met een kraan midden in de bodem. Dat werkte uitstekend, maar vereist een afzonderlijk vat en overgieten met zuurstofinslag als gevolg.

De constructie die ik je nu voorstel ben ik nu ook aan het ontwikkelen. Als doorvoer door de ketelwand gebruik ik een messing knelkoppeling (messing knelringen) met verloop van 15 naar 22 mm. Je maakt een gat in de ketel, steekt de koppeling met het 15 mm. deel van buiten naar binnen in de ketel steekt en draait er aan de binnenkant een extra platte moer erop (pakking ertussen). Vervolgens steek je de buis die aan het gleufjesfilter is verbonden in de knelkoppeling en draait hem vast (kan voor het schoonmaken weer losgedraaid worden). Monteer tenslotte aan de buitenkant een kraan en je kunt gaan brouwen. Kun je hier wat mee?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #28 Gepost op: 14-11-2011 15:07 u »
Een filterplaat kun je bestellen bij forumlid Anton.

Offline boxi

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Geperforeerde RVS plaat gezocht
« Reactie #29 Gepost op: 08-01-2018 21:43 u »
Als je geperforeerde plaat zoekt, kan ik je wel verder helpen.
Ik kan ze op maat maken met elk gewenst maat gat.
Mail me maar boxiuutwieje77@gmail.com

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #30 Gepost op: 09-01-2018 14:59 u »
Een rvs plaat even rond zagen gaat je vet tegenvallen vrees ik.

Gewoon even een 'passer' maken ;)  Werkt perfect! Heb die zelfde 'passer' ook gebruikt om mijn biervaten open te slijpen.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #31 Gepost op: 09-01-2018 15:19 u »
De venijnige punten die een gat doormidden gaat wel even mooi afbramen. Kost even werk maar dan voorkom je een hoop narigheid bij schoonmaken.

Offline zalmpie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #32 Gepost op: 13-01-2018 11:17 u »
Bij Brouwmaatje.nl zijn ze al langer te koop op maat en vorm ook vierkant ;) die je maar wil.

Online erwinl

• Vol lid
  • www.deceijser.nl
« Reactie #33 Gepost op: 13-01-2018 16:58 u »
Zelf heb ik er ooit n bij Anton besteld, hier komt ook nog een deel ten goede aan de brouwvereniging.
Zelf kreeg ik nog een hopplantje mee en mocht ik een biertje meenemen !

Erg aardige man die je graag verder helpt.

Tags: