Ik ben bang het onder de plaat gaat koken, en erboven gewoon 63 ºC blijft.
Waarom zou dat zo zijn? De filterplaat heeft een doorlaat van rond de 40% dus belemmert de convectie wel maar stop haar zeker niet. Door het roeren boven de plaat denk ik zelfs dat je ook het vocht eronder in beweging brengt en deels mengt met het vocht erboven. Ik voorzie eigenlijk helemaal geen problemen.
Volgens mij is dit gewoon een standaardoplossing? Die ook door professionele brouwers wordt toegepast? Affijn, voor die paar tientjes ga ik het uitproberen en als het werkt (of niet werkt) laat ik het wel horen. Ik heb nog altijd een werkend gleufjesfilter.
Ik weet me te herinneren dat ik in mijn jonge jaren als uitzendkracht bij de Heineken werkte en dat die filterplaten (ca 3 meter in doorsnede) schoongepulkt moesten worden. Met het een of andere pulkijzertje. Ik werkte toen met een stel Molukse jongens uit het kamp hier in de koelcellen. Man, was dat koud, je raakte tot op het bot verkleumd, na het werk moest ik nog 3 uur bibberen. Dus die jongens waren blij als ze een dag mochten pulken bij kamertemperatuur. Had ik het lumineuze idee om die plaat met perslucht schoon te blazen. Mocht ik (tot mijn verbazing) meteen uitproberen van de baas want bij Heineken zagen ze ook wel dat dit een bottleneck in hun productie was. Maar het schoonblazen mislukte en daarna werd ik door mijn Molukse collega's op mijn nummer gezet, want was ik gek geworden om een dag werken in de warmte op het spel te zetten?
Maar goed, dit nevenbij ...