Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vragen over ons ''brouwsel'' (kriek)  (gelezen 2165 keer)

Offline lotusmaikel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vragen over ons ''brouwsel'' (kriek)
« Gepost op: 10-11-2011 21:47 u »
Hallo beste Brouwers,

Afgelopen zomervakantie hebben ik met enkele vrienden besloten om bier te gaan brouwen, dit om 2 redenen,
A) Wij kunnen met onze vriendengroep een goed biertje zeer goed waarderen
B) Wij vinden het leuk om dit met zijn allen te doen

Wij zijn destijds begonnen met het zogenaamde ''blikbrouwen'', dit om toch de kosten enigszins te drukken, en om toch te bekijken of we het brouwen leuk vinden en dergelijke. (We zijn inmiddels tot de conclusie om te gaan kijken naar de overstap richting het ''echte'' brouwen, tips hier voor zijn overigens ook altijd welkom).

Na een eerste brouwsel gemaakt te hebben (Brewferm Pilsener) welke ons zeer goed is bevallen (en een zeer aardige smaak heeft) hebben wij ook een Kriek gemaakt, en staat er inmiddels een Cerveza en een triple gebotteld (op dit moment na aan het gisten op de fles (Cerveza 2 weken, Triple zojuist 1 dag). De Kriek is inmiddels aan zijn minimale rijpingstijd gekomen, en ook zojuist geproefd.

Echter met betrekking tot deze Kriek heb ik ook een vraag, want naar mijn mening is deze ergens niet helemaal goed gegaan, ik vind hem namelijk nogal aan de zure kant momenteel (echter is de smaak al veel minder zuur dan 2 weken geleden).
Maar het echte probleem is, en dit valt op wanneer we de fles omdraaien in het licht, is dat er op de bodem iets ''zwarts'' ligt, het zijn echter geen vlokken of iets dergelijks, daar het zich meteen vermengd met de kriek, echter ziet het er niet smakelijk uit. (het eerste deel wat uitgeschonken wordt is redelijk helder, mocht je het tweede deel uitschenken dan wordt de kriek ook troebel).

Voor we aan de Kriek zijn begonnen zijn alle spullen schoongemaakt en ontsmet, dit geldt eveneens voor de flesjes.

Mijn (onze) vraag is dan ook, wat is het probleem dat er met onze Kriek zich afspeelt?
Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,
Maikel

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
Re: vragen over ons ''brouwsel'' (kriek)
« Reactie #1 Gepost op: 10-11-2011 21:52 u »
Je hebt waarschijnlijk te veel echter in je bier gebruikt (sorry!).

Het zwarte spul op de bodem van je flesjes is waarschijnlijk gewoon het gistdepot. Dit is waarschijnlijk ook niet zwart, maar lijkt zwart door je bruine flessen.

En wat is zuur? zuur voor een normaal biertje, of zuur voor een kriek? Wat zurige krieken zijn voor mij favoriet onder de kriekbieren.

Offline lotusmaikel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 10-11-2011 22:02 u »
Je hebt waarschijnlijk te veel echter in je bier gebruikt (sorry!).

Die snap ik niet helemaal...

Dit gistdepot kan verder geen kwaad? Kan dit uitgeschonken worden, of is het verstandiger om dat niet te doen? Dit gistdepot zijn we namelijk niet tegen gekomen in de pilsener.

Qua zuur, ik vind hem zelfs voor een kriek nog aan de rijkelijk zure kant, voornamelijk de nasmaak is erg zuur.

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #3 Gepost op: 10-11-2011 22:06 u »
Die snap ik niet helemaal...

Ik las je bericht en werd helemaal gek van het aantal keer dat je 'echter' gebruikt. Ik heb dat zelf ook een tijd gedaan, tot ik gek werd van het lezen van mijn eigen teksten. Heeft verder niets met brouwen te maken en kun je vergeten.

Citaat
Dit gistdepot kan verder geen kwaad? Kan dit uitgeschonken worden, of is het verstandiger om dat niet te doen? Dit gistdepot zijn we namelijk niet tegen gekomen in de pilsener.

Ik neem aan dat het het gistdepot is, omdat in mijn eerste (blik)bier ook een 'zwarte' laag onderin zit, wat het gistdepot is. Het schijnt wel erg gezond, maar absoluut niet lekker te zijn. Laatste restje dus lekker in het flesje laten zitten.

Citaat
Qua zuur, ik vind hem zelfs voor een kriek nog aan de rijkelijk zure kant, voornamelijk de nasmaak is erg zuur.

Je bent verder met brouwen dan ik, ik begin zondag pas aan mijn eerste echt gebrouwen bier. Dus de vraag hoe dit is op te lossen laat ik aan de ervaren forumgeesten over.

Offline 30cl

• Senior lid
  • Ja, lekker!
« Reactie #4 Gepost op: 10-11-2011 23:28 u »

Ik zou zeggen... Proef het eens! Gist geeft smaak aan bier.

Offline lotusmaikel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10-11-2011 23:37 u »
Ik zou zeggen... Proef het eens! Gist geeft smaak aan bier.

Ik zal morgenavond eens een pilsje volledig (ineens) uitschenken, en kijken wat dit met de smaak gaat doen. Bedankt voor de tip alvast :)

Offline 30cl

• Senior lid
  • Ja, lekker!
« Reactie #6 Gepost op: 10-11-2011 23:43 u »
Ik zal morgenavond eens een pilsje volledig (ineens) uitschenken, en kijken wat dit met de smaak gaat doen. Bedankt voor de tip alvast :)

Of schenk het bier voorzichtig uit en proef wat van het depot los van het bier..

Offline lotusmaikel

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Vragen over ons ''brouwsel'' (kriek)
« Reactie #7 Gepost op: 15-11-2011 22:37 u »
Inmiddels heb ik een kriek heerlijk gekoeld, en open getrokken.
De fles zat zo te horen goed onder druk, daarna heb ik hem nagenoeg in zijn geheel ingeschonken, en de gist in een klein glas apart gedaan.
De gist zelf was ontzettend zuur van smaak, erg veel heb ik hier dan ook niet van gedronken.
De rest was wat zuur, maar minder zuur als de kriek van enkele dagen daarvoor (ik kan niet geloven dat enkele dagen voor zoveel minder ''zuur'' zorgt).
Ik heb ook voor de zekerheid een tweede fles open getrokken (wat was dat een straf  :proost:) en ook deze smaakte al een behoorlijk stuk beter.

Dus de vraag die ik nu heb, kunnen 3 dagen langer op de fles (ze zaten bij de eerste keer proeven al 8 weken op de fles) zorgen voor een dermate smaakverbetering? Of heb ik de eerste keer gewoon per toeval een slechte fles open getrokken? zoja hoe kan deze schommeling in kwaliteit dan veroorzaakt worden? (of nog beter, tegen gegaan worden)

groet Maikel

Tags: