Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ervaringen met weihenstephaner gist?  (gelezen 9542 keer)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Re: Ervaringen met weihenstephaner gist?
« Reactie #25 Gepost op: 12-05-2014 21:38 u »
Ach, dan rakel ik ook een oud topic op.  ;D

Zondag wil ik een dunkles hefe gaan brouwen. Als gist heb ik nu een Wyeast 3068 XL (prod. datum: 06/03/2014). Op de verpakking staat dat dit genoeg is voor 5 gallon/20 liter. Ik wil 20 liter brouwen zonder starter. Kan dat gezien de leeftijd van de gist?

Een zaak die mij zorgen baart is dat ik hier op het forum gelezen heb dat iemand 20 liter wort in een 40 liter vat had en dat met deze gist het schuim daar uit kwam. Ik wil 20 liter in een 30 liter vat vergisten. Hebben brouwers hier ervaring mee? Er wordt trouwens gecontroleerd vergist op 20 ºC

Alvast bedankt voor de reactie.

Eric

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ATHOOGLAND

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 12-05-2014 22:19 u »
Ik vergist meestal 25 liter wort in een 30 liter gistvat. Als ik veel schuim verwacht zoals bijvoorbeeld bij Westmalle gist, Wyeast 3944 of S33 plaats ik een blow-off en wacht de heftigste vergisting af. Daarna plaats ik een waterslot om het verloop van de vergisting te kunnen volgen. Als ik minder schuim verwacht zoals bijvoorbeeld bij US-05, WB-06, Wyeast 2124 of S23 plaats ik direct een waterslot. Over het algemeen werkt dat prima. Soms gaat het mis en moet ik wat opruimen. Beter is natuurlijk om grotere vaten te hebben, maar die heb ik nog niet.

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #27 Gepost op: 13-05-2014 08:45 u »
Zondag wil ik een dunkles hefe gaan brouwen. Als gist heb ik nu een Wyeast 3068 XL (prod. datum: 06/03/2014). Op de verpakking staat dat dit genoeg is voor 5 gallon/20 liter. Ik wil 20 liter brouwen zonder starter. Kan dat gezien de leeftijd van de gist?

Ik zou denken van wel. Echter, ik ben er achter dat een klein startertje snel gemaakt is, dus persoonlijk zou ik dat doen. Maar als je dat niet wilt zou ik het gewoon 1/2 dagen voorafgaand aan het brouwen het pak smacken en als het bol gaat staan bij het wort kieperen.

Een zaak die mij zorgen baart is dat ik hier op het forum gelezen heb dat iemand 20 liter wort in een 40 liter vat had en dat met deze gist het schuim daar uit kwam. Ik wil 20 liter in een 30 liter vat vergisten. Hebben brouwers hier ervaring mee? Er wordt trouwens gecontroleerd vergist op 20 ºC

Ik vergist standaard 20 liter in een 35 liter gistvat. De 3068 heeft bij mij nooit een blow off nodig gehad. Wel de bavarian wheat blend 3056, maar dat was met een twee keer opgeschaalde starter en op 21.5 ºC.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 13-05-2014 12:43 u »
Ik zou denken van wel. Echter, ik ben er achter dat een klein startertje snel gemaakt is, dus persoonlijk zou ik dat doen. Maar als je dat niet wilt zou ik het gewoon 1/2 dagen voorafgaand aan het brouwen het pak smacken en als het bol gaat staan bij het wort kieperen.

Ik vergist standaard 20 liter in een 35 liter gistvat. De 3068 heeft bij mij nooit een blow off nodig gehad. Wel de bavarian wheat blend 3056, maar dat was met een twee keer opgeschaalde starter en op 21.5 ºC.

Bedankt voor je antwoorden!

Dan ga ik toch voor het kieperen. Ik heb nog geen ervaring met starters maken. Daar moet ik een keer de tijd voornemen om te organiseren.

Voor wat betreft het schuimen ben ik gerust gesteld. Ik zorg er wel voor dat ik dweilen klaar heb liggen voor het geval dat...
Op het net zag ik foto's waar heel veel schuim uit de emmer kwam.

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #29 Gepost op: 13-05-2014 13:24 u »
Dat zal ook wel weer meevallen... gewoon in de gaten houden.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #30 Gepost op: 13-05-2014 15:01 u »
Ik heb even de twee laatste keren opgezocht dat ik met de Weihenstephan gist heb gebrouwen.
Eenmaal 30 liter wort met 20 liter schuim en een keer 24 liter wort met 25 liter schuim.
Ik zou de blow-off maar bij de hand houden.

Bert

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 13-05-2014 15:13 u »
Bedankt voor de waarschuwing! Ik ga dan maar voor 15 liter. Dan heb ik nog enige kans dat het in het vat blijft. Blow off maar voorbereiden voor de zekerheid.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #32 Gepost op: 13-05-2014 15:14 u »
Niks blow-off als je op 19 graden vergist!

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #33 Gepost op: 13-05-2014 15:33 u »
Ik heb vorig jaar ook 20 liter vergist in een vat van 25 liter, dit bleef er gewoon in!
Inderdaad niet te warm vergisten, probeer eens te vergisten op 17 graden, krijg je een mooie banaansmaak

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
« Reactie #34 Gepost op: 13-05-2014 16:13 u »
Inderdaad niet te warm vergisten, probeer eens te vergisten op 17 graden, krijg je een mooie banaansmaak
Volgens mij komt die bananensmaak nog veel beter tot uiting bij 23°C á 24°C

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 13-05-2014 19:33 u »
Na alle reacties gelezen te hebben heb ik het volgende besloten:
  • Ik ga 18 liter brouwen en vergisten in en 30 liter vergistingsemmer
  • De Wyeast Weihenstephaner wordt gesmackt en ik maak geen starter
  • Vergistingstemperatuur bij aanvang vergisten is 18 ºC
  • Vergistingstemperatuur indien mogelijk bijstellen nar 20 ºC
  • Blow off wordt voorbereid
  • Dweilen liggen klaar

Iedereen bedankt voor de input en hopelijk volgen er geen foto's van een vergistingskast waar het schuim door de kieren van de deur naar buiten komt ;D

Eric

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #36 Gepost op: 13-05-2014 19:35 u »
Ik heb even de twee laatste keren opgezocht dat ik met de Weihenstephan gist heb gebrouwen.
Eenmaal 30 liter wort met 20 liter schuim en een keer 24 liter wort met 25 liter schuim.
Ik zou de blow-off maar bij de hand houden.

Ter aanvulling:
Beide bieren zijn bij 18 ºC gestart en pas later heb ik de temperatuur verhoogd.
Ik voeg altijd ruim gist toe en ik belucht met zuurstof.
Je hebt goede kans dat de vergisting rustig verloopt wanneer je (te) weinig gist gebruikt maar dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Bert

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #37 Gepost op: 09-05-2018 23:12 u »
Ik kom er nog niet helemaal uit of het iemand is gelukt om de 3068 gist op te kweken uit een flesjes Weihenstephaner Hefeweizen.
het is mij na 3 weken niet gelukt om uit 2 flesjes Weihenstephaner Hefeweizen de gist op te kweken, hoewel er wel gist op de bodem van de flesjes ligt. na 3 weken zou het zelfs met 1 levende gistcel moeten lukken. Het lijkt er dus op dat de flesjes na hergisting gepasteuriseerd worden.

Offline Zedd

• Vol lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #38 Gepost op: 10-05-2018 00:20 u »
*allen,

Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30136.msg460144.html#msg460144
Ik heb een zakje gekocht en vervolgens de helft in een starter gedeponeerd en de andere helft ingevroren... Hiervan inmiddels 2 buisjes weer gebruikt voor brouwsels.
Kortom, koop kwaliteit en zorg zelf voor je vermeerdering!

Online Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #39 Gepost op: 10-05-2018 10:54 u »
Dat is ook hoe ik het doe. Alle vloeibare gist die ik ooit gekocht hebt zit in de vriezer in mijn gistbankje. Bij korrelgist neem ik die moeite echter niet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 10-05-2018 10:59 u »
*allen,

Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30136.msg460144.html#msg460144
Ik heb een zakje gekocht en vervolgens de helft in een starter gedeponeerd en de andere helft ingevroren... Hiervan inmiddels 2 buisjes weer gebruikt voor brouwsels.
Kortom, koop kwaliteit en zorg zelf voor je vermeerdering!
Ja dat kan altijd ook, maar was eigenlijk de vraag niet. Als de gist vanuit de fles op is te kweken dan is het dezelfde gist, dus dezelfde kwaliteit als je hem rein strijkt, dus vandaar mijn vraag.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 08-06-2018 19:09 u »
Ik kom er nog niet helemaal uit of het iemand is gelukt om de 3068 gist op te kweken uit een flesjes Weihenstephaner Hefeweizen.
het is mij na 3 weken niet gelukt om uit 2 flesjes Weihenstephaner Hefeweizen de gist op te kweken, hoewel er wel gist op de bodem van de flesjes ligt. na 3 weken zou het zelfs met 1 levende gistcel moeten lukken. Het lijkt er dus op dat de flesjes na hergisting gepasteuriseerd worden .

Online BrouwMark

• Senior lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #42 Gepost op: 09-06-2018 00:42 u »
Omdat dat nog steeds niet duidelijk is heb ik Weihenstephaner een mailtje gestuurd met de vraag of ze misschien een bottelgist gebruiken of pasteuriseren.  :)

We wachten het antwoord af...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 09-06-2018 08:12 u »
Omdat dat nog steeds niet duidelijk is heb ik Weihenstephaner een mailtje gestuurd
Ben benieuwd of je daar een antwoord op krijgt. Pasteuriseren doe je denk ik niet om te voorkomen dat anderen jou gist kunnen opkweken lijkt mij. De 3068 gist is immers zo te koop. Speciale bottelgist lijkt me ook niet voor de hand liggen omdat het bier niet helder hoeft te zijn en je juist het originele gistprofiel wilt behouden.

Online BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #44 Gepost op: 09-06-2018 10:06 u »
Niet geschoten is altijd mis toch?

Wie weet hebben ze een verklaring... Ik als zuinige hobbybrouwende Hollander kweek graag gist op uit flesjes; een gratis cadeautje bij je biertje.

Online BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 12-06-2018 10:06 u »
Antwoord:

Dear Mark,

all our beers are flash-pasteurized as that doesn't influence the taste but makes our beers ready to travel.

Therefore the use of the sediment doesn't work I'm afraid.

All the best from Weihenstephan!

Mit freundlichen Grüßen / Best regards

Johannes Weiss
Sales Manager Export
Beer Sommelier
Bayerische Staatsbrauerei
Weihenstephan

Gepasteuriseerd dus!

Mark.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #46 Gepost op: 12-06-2018 13:34 u »
Ok dan klopt dat dus. Niet op te kweken.

Online BrouwMark

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 12-06-2018 19:58 u »
Dat is dan ook weer duidelijk  :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 12-06-2018 23:02 u »
Dat is dan ook weer duidelijk  :)
Goed dat je het gevraagd hebt.
Johannes Weiss is wel toepasselijk trouwens. Klinkt bijna als een schuilnaam.

Tags: