Ervaringen met weihenstephaner gist?

Gestart door Raymond293, 10-11-2011 08:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raymond293

Heeft er iemand ervaring met opgekweekte weihenstephaner gist of met de Wyeast XL 3068 WEIHENST.WHEAT?

Ik probeer deze op te kweken vanuit de fles, maar ik twijfel of dit goed gaat.
De structuur van het gist wat momenteel in mijn erlenmeyer zit is namelijk nogal korrelig en "waait" nogal door de vloeistof heen.
Ook is de geur flink zuur. Nou is dat wel iets wat bij de weihenstephaner hoort, maar dit is wel heeel zuur.

Qua kleur is het wort prima, de gist zelf is heel donker.

Klopt dit? :)

Gerb

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik heb dezelfde vraag wel eens hier gesteld, maar het antwoord was dat het niet mogelijk was. Maisel's of Schneider zijn wel op te kweken. Ik twijfel of je het verschil proeft. En natuurlijk kan je ook de Wyeast proberen. Daar zijn genoeg goede ervaring mee, lijkt me.

arluijen

Opkweken heb ik niet (nog nooit) gedaan. Wel heb ik de Wyeast XL 3068 gebruikt en die was inderdaad ook licht zuur bij het openmaken. Maar ik moet zeggen dat de smaak "spot on" was. Volgende weizen die ik ga maken wordt zeker weer met een 3068.

Raymond293

Ik dacht dat de Maisel's gist een bottelgist was, vandaar dat ik de weihenstephaner eens wilde proberen.
En tuurlijk kan ik de Wyeast variant kopen, maar het is de sport om met het orgineel te werken natuurlijk ;D

Zal even een fotootje plaatsen van hoe het er momenteel uitziet.








Raymond293

Citaat van: arluijen op 10-11-2011  09:35 uOpkweken heb ik niet (nog nooit) gedaan. Wel heb ik de Wyeast XL 3068 gebruikt en die was inderdaad ook licht zuur bij het openmaken. Maar ik moet zeggen dat de smaak "spot on" was. Volgende weizen die ik ga maken wordt zeker weer met een 3068.

Goed om te horen dat dit een fijne gist is. Had je een een starter gemaakt?
Bij Wyeast wordt namelijk gewaarschuwd om vooral niet teveel gist te gebruiken, dat zou ten koste gaan van de bananenesters in je bier.
Is dat ook jou ervaring? :)

Herman

Ik heb zelf gisteren toevallig net een flesje gekocht onder het mom: "kijken of de gist zich laat opkweken". Ik zal mijn ervaringen posten.

Gerb

Heb je moutextract gebruikt? Dan kunnen dit net zo makkelijk eiwitvlokken zijn. Een echt zure geur (zuurkool) is niet goed.

Raymond293

Ja, heb moutextract gebruikt. Geloof niet dat het eiwitvlokken zijn, er wordt namelijk wel koolzuur geproduceerd (heel weinig overigens).
Die geur is een twijfel geval... zoals deze nu is zou ik hem niet zo snel in 20 liter wort gebruiken.

Ben benieuwd wat Herman z'n ervaringen zijn :)

arluijen

Citaat van: Raymond293 op 10-11-2011  09:52 uGoed om te horen dat dit een fijne gist is. Had je een een starter gemaakt?
Bij Wyeast wordt namelijk gewaarschuwd om vooral niet teveel gist te gebruiken, dat zou ten koste gaan van de bananenesters in je bier.
Is dat ook jou ervaring? :)

Nee, ik had geen starter gemaakt. Het was een pack dat na de klap in 3 uur op knappen stond dus dacht ik dat het wel kon. De bananen heb ik niet zo goed geproefd, maar ik moet nog goed leren proeven merk ik vaker. Echter, ook onafhankelijke proevers (en tevens proevers die bekend waren met Weizen waaronder weihenstephan) haalden duidelijk de typische weihenstephan smaak eruit . Ik heb de XL (dat heet een activator toch ?) direct aan de 20l. wort toegevoegd. Binnen een uur of zes/acht begon het bubbelen al.

Wat ik wel heel opvallend vond was dat bij het proeven uit het gist vat (en ook lager vat) er een heel duidelijke brood/biscuit smaak in het bier zat. Die was na 1 week bottelen volledig weg en daarvoor in de plaats de typische weizen smaak. 

rringenoldus

Ik heb voor mijn weizen bieren ook de Wyeast weihenstephan gebruikt. Deze gaf bij mij juist veel banaangeur, een beetje een zoetig en kruidig... Wel een ontzettend lekker!

Jacques

Citaat van: Gerb op 10-11-2011  10:53 uHeb je moutextract gebruikt? Dan kunnen dit net zo makkelijk eiwitvlokken zijn. Een echt zure geur (zuurkool) is niet goed.

Zoals ik het op de foto zie zijn het geen eiwitvlokken. Veel starters hebben een flinke zure geur zonder dat er iets mis mee is. Altijd lastig om iets van afwijkende smaken te zeggen in een starter. Maar als je een echt weerzinwekkende geur te pakken hebt dan kan het mis zijn. Een rotte eieren geur is weer geen probleem.

RobinB


Raymond293

Die van mij was niet gelukt, het begon vreselijk te stinken. Heb de boel weggemikt :)

RobinB


Herman

Ik heb het flesje nog staan, komt er binnenkort wel eens van. Het bier loopt zo te zien niet bij onze AH, dus het zal binnenkort wel vervangen gaan worden.

Cristijn

Citaat van: Raymond293 op 09-12-2011  21:47 uDie van mij was niet gelukt, het begon vreselijk te stinken. Heb de boel weggemikt :)

Heb het ook geprobeerd, maar bij mij ook geen goed resultaat. Weliswaar geen stank, maar ook geen groei.

 

12345

Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar Weihenstephan staat niet op "mijn" lijstje met bieren waaruit je gist kunt opkweken omdat bottelgist = hoofdgist ...  :weetniet:

RobinB


12345

Citaat van: RobinB op 10-12-2011  14:27 uIs je lijstje compleet?

Kun jij het uitbreiden?

RobinB

Weet ik niet, ken jouw lijst immers niet...

12345

Citaat van: RobinB op 10-12-2011  18:12 uWeet ik niet, ken jouw lijst immers niet...
Nee, allicht niet. Er staat trouwens niet: mijn lijst maar "mijn" lijst. Maar dat verschil is zeker te hoog gegrepen voor je?

RobinB

Citaat van: 12345 op 10-12-2011  18:58 uMaar dat verschil is zeker te hoog gegrepen voor je?
Nee hoor, ik weet immers nog altijd niet naar welke lijst je refereert. Dat had je ook gewoon kunnen aangeven ipv zo'n chagrijnige reaktie... ???

Maar dat zal wel weer te moeilijk voor jou geweest zijn...? ;)

Ronald_

Dus.. 12345 heeft niet gehoord dat het op te kweken is..

Volgens http://beeradvocate.com/forum/read/4111817 voegt men ondergist toe voor de hergisting.. :S

Cristijn


Raymond293

Inderdaad...

Ik denk dat mijn vraag zo onderhand wel beantwoord is.   :-X

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.