Bittere nasmaak Tsjechische pils

Gestart door 12345, 09-11-2011 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Citaat van: Hopmans op 11-11-2011  12:00 uGebruik dan gewoon 5% zuurmout net als de Duitsers.

 :brouwen:

Net zoiets als zink-gist?  :-\ Dan gebruik ik net zo lief gewoon zink en zuur   ;)

Edgar

Dat is inderdaad vergelijkbaar, id die zin dat het beide  Reinheitsgebotfratsen zijn. Aanzuren door natuurlijk verzuurde mout toe te voegen.

Die 5% die Heiden Hopmans noemt is niet zo standaard, maar hangt ook in Duitsland af van de hardheid van het water. Bij jou is het misschien (?) wel minder. Het zal wel in de buurt zitten.

Adrie

Laatst heb ik toch een duidelijk "bewijs" meegemaakt van wat water met bier doet. Het ging om bier van een brouwer waar heel vaak wel iets mis mee was: onverklaarbare verkleuring bij ouder worden, niet-fris smaken, smaakafwijkingen. Hij probeerde van alles (oxidatie voorkomen, meer gist, andere gist, korter beluchten, langer beluchten), maar niets hielp.

Totdat hij gewoon kraanwater gebruikte in plaats van ionenwisselaarwater. Die ionenwisselaar was er een van het verkeerde type: zo een die kationen wisselt voor natrium en anionen door chloride. Het was een standaard ontkalkingsapparaat.

Het kraanwaterbier was ontegenzeggelijk veel beter: het smaakte fris, de hoparoma's kwamen eindelijk eens uit. Het recept was verder hetzelfde als van een eerder bier gebrouwen met ionenwisselaarwater. En dan had ie nog niet eens zijn beslag aangezuurd. Waarschijnlijk wordt het dan nog beter.

EBC

Citaat van: Adrie op 11-11-2011  13:48 uLaatst heb ik toch een duidelijk "bewijs" meegemaakt van wat water met bier doet. Het ging om bier van een brouwer waar heel vaak wel iets mis mee was: onverklaarbare verkleuring bij ouder worden, niet-fris smaken, smaakafwijkingen. Hij probeerde van alles (oxidatie voorkomen, meer gist, andere gist, korter beluchten, langer beluchten), maar niets hielp.

Totdat hij gewoon kraanwater gebruikte in plaats van ionenwisselaarwater. Die ionenwisselaar was er een van het verkeerde type: zo een die kationen wisselt voor natrium en anionen door chloride. Het was een standaard ontkalkingsapparaat.

Het kraanwaterbier was ontegenzeggelijk veel beter: het smaakte fris, de hoparoma's kwamen eindelijk eens uit. Het recept was verder hetzelfde als van een eerder bier gebrouwen met ionenwisselaarwater. En dan had ie nog niet eens zijn beslag aangezuurd. Waarschijnlijk wordt het dan nog beter.


Eigenlijk eerder een bewijs dat waterbehandeling zo eenvoudig nog niet is  ;). Laat je kraanwater voor wat het is, en ga er niet mee rommelen!

12345

Ik heb vandaag brouwdag en ik brouw een recept van Jasper die het Herfstbock noemde. Het zal wel Sinterklaas- of Kerstbock worden. Niet zo erg, vind ik. En omdat ik niet weet welke tovenaar er nu wit of zwart is, heb ik er maar eens braaf melkzuur ingedaan. In totaal 12 ml 80%. Mijn metertje wees zowel in het spoelwater (13 l) als in het brouwwater (26,5 l) 5,2 aan. Niet dat ik daar nu iets van ga leren, want dan had ik de batch in tweeën moeten splitsen en ook dat is niet echt eenvoudig. We zullen maar zien ... :geduld:

Adrie

Citaat van: EBC op 12-11-2011  08:52 uEigenlijk eerder een bewijs dat waterbehandeling zo eenvoudig nog niet is  ;). Laat je kraanwater voor wat het is, en ga er niet mee rommelen!

Klopt. Of: rommel alleen als je weet wat je doet.

Ronald_

Gisteravond heb ik een van deze biertjes op en ik weet wat je bedoeld met het bittere na een halve minuut. Alleen noem ik dat geen bitterheid, maar samentrekkend! Bijna een uur later had ik nog geen speeksel in mijn mond. Ik heb dit een keer gehad, maar dat was met mijn "grasbier". Na loop van tijd werd dit minder, en er is prima aan te wennen als je dit de hele avond drinkt. Maar, het is volgens mij wel ergens een foutje..

Dat was het gevoel, dan nu de smaak:
Voor een pils had hij meer aromahop mogen hebben. Iets mais of suiker in de stort had hem misschien ook wat soepeler kunnen krijgen.

 

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 24-11-2011  09:34 uAlleen noem ik dat geen bitterheid, maar samentrekkend! Bijna een uur later had ik nog geen speeksel in mijn mond.

Met samentrekkend wordt toch door de keurmeesters iets anders bedoeld. Dat merk je vooral aan je gehemelte. Dat trekt echt samen. Geen speeksel in de mond meer hebben noemen we drogend.

12345

hmm, het vreemde is, dat inmiddels noch ik, noch een paar andere mensen die ik het bier heb laten proeven, nog veel van die bitterheid merken. Maar goed, smaken blijken te verschillen.

Ik ga dit bier over een tijdje nogmaals brouwen met als enige wijziging: aangezuurd brouwwater tot een pH van 5,2. Zoals ook hierboven beschreven. Dat zou wat van de "volheid" en de bitterheid weg moeten nemen.

Ik geloof trouwens inderdaad dat er wat meer aroma-hop in mag.

Edgar

De maisch aanzuren is voldoende. Het water aanzuren tot 5.2 kan een te zure maisch opleveren.

Caspar

Citaat van: 12345 op 24-11-2011  20:34 uIk ga dit bier over een tijdje nogmaals brouwen met als enige wijziging: aangezuurd brouwwater tot een pH van 5,2. Zoals ook hierboven beschreven. Dat zou wat van de "volheid" en de bitterheid weg moeten nemen.

Vergeet niet te lageren he ::) ;) ?

12345

Citaat van: Caspar op 24-11-2011  20:52 uVergeet niet te lageren he ::) ;) ?

Goed dat je dat zegt, Caspar! Ik wil me wel eens dermate opofferen voor de wetenschap (om de smaak van het bier te controleren) dat ik er wel eens aan begin voordat het bier uitgerijpt is. Dan kun je inderdaad allerlei vreemde, haast vieze smaakjes proeven.

Maar ik vind het pils dat ik heb gebrouwen zelf ook beslist geen top-bier. Ergens smaakt het wat slap, en ergens ook te vol (ik begrijp dat dit moeilijk samen gaat) en het trekt na een tijd ook mijn verhemelte wat samen (lijkt op bitter en voelt inderdaad droog aan).

Maar als ze het me in een Zuid-Duitse of Tsjechische kroeg zouden voorzetten, zou ik het zonder morren opdrinken. Weliswaar met een vraagteken in mijn mond ...

Caspar

Ik denk dat het bier wat meer tijd gunnen in het gistvat meer effect heeft dan het aanzuren van je maisch. Je investeert wel een volle dag toewijding en arbeid, laat die wetenschap maar over aan de geleerden van Weihenstephaner en UC Davis ;) .

RobinB

Ik heb ook een keer een tannineuze pils gehad en deze lang laten staan om "bij te trekken"...

Dat is er nooit echt van gekomen.
Toen na ca 1,5 jaar de tannineuze smaak enigszins te hachelen was, was het bier verouderd.
Hoop dat jij meer succes hebt!?

12345

Het bier smaakt inmiddels, 5 weken na bottelen, prima. Althans voor mij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.