Bittere nasmaak Tsjechische pils

Gestart door 12345, 09-11-2011 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Hoi, ik heb op 5 oktober een Tsjechische pils gebrouwen met het volgende recept.

Hoeveelheid    25 l
Start SG                    1048
EBC:              6,6
EBU:              26

Maischwater    26 L
Spoelwater       13 L

Mout
5000 gr    Pilsmout    3 EBC

Maischschema
40 minuten       60 graden
25 minuten       70 graden
1 minuut         78 graden

Hop
60 g.     Czech Saaz       3,8%     60 min.    
25 g.     Czech Saaz       3,8%     10 min.
5 g.          Czech Saaz      3,8%   1 min koken en tijdens afkoelen   

Gist
2278 Czech Pils


Nog twee weken geleden smaakte deze pils te zwaar en ik was al van plan er de volgende keer 10% suiker bij te doen ipv mout, maar nu, 3 weken na het bottelen,  is hij mooi helder, schuimt redelijk en smaakt heel goed. Alleen: een halve minuut of zo na de slok krijg ik een erg bittere nasmaak.
Trekt dit nog weg? Moet hij nog verder rijpen?
Komt dit van die 5 gr die ik 1 minuut heb meegekookt en tijdens het afkoelen heb laten zitten? Dit heb ik eens uitgeprobeerd ipv het koudhoppen.

Alvast bedankt voor het commentaar!  :degroeten:

Johannes

Heb je aan pH en/of watercorrectie gedaan?

Gerb

Was het bier helder? Gist kan wat bitter smaken.

EBC

Volgens mij is dat hop.
Bitter proef je altijd pas na een 20 seconden.

26 IBU is fors voor een pils, dus het verbaast me niet.
3 weken is nog erg jong. Hop kan dan erg rauw overkomen. Geduld, en als je het teveel vindt, dan volgende keer tot 20 IBU hoppen.

Caspar

26 IBU voor een pils lijkt me niet echt schokkend hoor, dat is toch redelijk normaal (Heineken is ook zo iets)? Ik denk dat de bitterheid voornamelijk van de gist komt. Ik vind jonge bieren ook altijd een beetje ruw, bitterig en onaangenaam... behalve als het een IPA is ::) .

Die 5 gram hop heeft dit niet veroorzaakt hoor...

LRFokken

Citaat van: Caspar op 09-11-2011  19:41 u26 IBU voor een pils lijkt me niet echt schokkend hoor, dat is toch redelijk normaal (Heineken is ook zo iets)? Ik denk dat de bitterheid voornamelijk van de gist komt. Ik vind jonge bieren ook altijd een beetje ruw, bitterig en onaangenaam... behalve als het een IPA is ::) .

Die 5 gram hop heeft dit niet veroorzaakt hoor...

Ik heb even google het werk laten doen en kom op:

Heineken Pils   
5%    - 11.8°   
Holland's biggest selling pils. Not the worst, but still not very good. Amazingly enough, brewed to the Reinheitsgebot. Just shows what a guarantee of quality that is.
Citrus, celery and vegetable aromas; sweetish/bitterish taste with smoke and vegetable aromas; bitterish finish with celery and cardboard aromas.
Bitterness 23 EBU
colour 7 EBC.   

Caspar

Je hebt dit bier trouwens 5-10-2011 gebrouwen en het zit nu al 3 weken in de fles? Dan heb je wel een turbo-pils gebrouwen... Je doet er goed aan om een ondergistend bier wat meer tijd te geven in de hoofd- en nagisting.

12345

Citaat van: Caspar op 09-11-2011  19:44 uJe hebt dit bier trouwens 5-10-2011 gebrouwen en het zit nu al 3 weken in de fles? Dan heb je wel een turbo-pils gebrouwen... Je doet er goed aan om een ondergistend bier wat meer tijd te geven in de hoofd- en nagisting.

Snap ik niet. Na 10 dagen was de SG  1010 en dat was hij op dag 12 ook nog. 19-10 gebotteld. Zou dit een bittere nasmaak kunnen veroorzaken?

12345

Citaat van: EBC op 09-11-2011  19:20 uVolgens mij is dat hop.
Bitter proef je altijd pas na een 20 seconden.

26 IBU is fors voor een pils, dus het verbaast me niet.
3 weken is nog erg jong. Hop kan dan erg rauw overkomen. Geduld, en als je het teveel vindt, dan volgende keer tot 20 IBU hoppen.

Dank je.

Als ik het goed heb, is een vuistregel: zoveel weken laten rijpen als de SG - 1000 en dat getal gedeeld door 10. Dat zou dus 4,7 weken zijn. Overigens nooit begrepen of ik daar de weken voor het hergisten bij moet tellen?

Volgende keer (over 2 maanden) naar een EBU van 22 gaan lijkt me een goed idee als de afdronk te bitter blijft.

12345

Citaat van: Johannes op 09-11-2011  17:39 uHeb je aan pH en/of watercorrectie gedaan?

Nee. De pH was in orde en het water is hier vrij hard maar daar heb ik niets tegen gedaan. Hoe zou dit een bittere nasmaak kunnen veroorzaken?

12345

Citaat van: Gerb op 09-11-2011  17:59 uWas het bier helder? Gist kan wat bitter smaken.

Het bier is zeer helder, zoals ik ook al uiteengezet heb hierboven.

EBC

Citaat van: 12345 op 09-11-2011  19:56 uDank je.

Als ik het goed heb, is een vuistregel: zoveel weken laten rijpen als de SG - 1000 en dat getal gedeeld door 10. Dat zou dus 4,7 weken zijn. Overigens nooit begrepen of ik daar de weken voor het hergisten bij moet tellen?

Volgende keer (over 2 maanden) naar een EBU van 22 gaan lijkt me een goed idee als de afdronk te bitter blijft.

Die vuistregel is precies dat, een regel, maar meer niet. Elk bier is anders en moet gedronken worden als het rijp is. Daarvoor moet je proeven, regels zijn niet zinnig.

Edgar

Citaat van: 12345 op 09-11-2011  19:58 uNee. De pH was in orde en het water is hier vrij hard maar daar heb ik niets tegen gedaan. Hoe zou dit een bittere nasmaak kunnen veroorzaken?

Ken uw klassiekers. Pils, uit Plzen, is zo beroemd om de gouden combinatie van 3 dingen: de koude vergisting/lagering, de lokale hop en het lokale water. De stijlrebellen kunnen muiten wat ze willen, maar dat werkt nu eenmaal samen als een akkoord in de muziek.
Je wilde kennelijk een Tsjechische Pils brouwen, je kiest daarvoor de perfecte gist, maar je denkt ach, de helft van de hop en ach, hard water, en die lagering doen we maar niet. Noem het dan geen Tsjechische pils niewaar. Nu heb je een dissonant.

Tsjechische pils, met heel veel slappe Saazhop, is alleen Tsjechische pils met zacht water. Het is een bitter maar delicaat bier. Het opnieuw proberen uitvinden is een ambitieuze missie, vrees ik.

Citaat van: 12345 op 09-11-2011  19:51 uSnap ik niet. Na 10 dagen was de SG  1010 en dat was hij op dag 12 ook nog. 19-10 gebotteld. Zou dit een bittere nasmaak kunnen veroorzaken?

Daar is niet veel aan te snappen. Of eigenlijk wel, namelijk dat als je dat niet snapt, je voor lekkere Tsjechische pils even de gebaande paden moet proberen. Lagerbier, lageren, het staat allemaal voor 'lageren'. Wegzetten en mooi laten worden dus. En dat werkt echt, en zeer zeker met deze gist.

Hoe EBC overigens een Tsjechische Pils van 26 IBU 'bitter' kan noemen snap ik niet. Ik snap 'm wel, maar toch. Bitter voor een megaswell, voor een Jupills, maar niet voor deze stijl, integendeel.

Hoe dan ook, je omschrijft wel iets vreemds. Een halve minuut wachten is wel lang voor een nabitter. Weet je zeker dat je geen waterkers of zoiets hebt gegeten?
En we kunnen natuurlijk ook nog denken aan het bittere van kafsmaak. Maar dat zou ik sneller verwachten dan pas na een halve minuut.

Ik zou het gewoon nog eens een maand laten staan op keldertemperatuur en de gist z'n ding laten doen. Zeer grote kans dat 't veel verbetert.

EBC

Citaat van: Edgar op 09-11-2011  20:26 uHoe EBC overigens een Tsjechische Pils van 26 IBU 'bitter' kan noemen snap ik niet. Ik snap 'm wel, maar toch. Bitter voor een megaswell, voor een Jupills, maar niet voor deze stijl, integendeel.

Haha die Edgar, dit is natuurlijk spek in het bekkie voor onze urtyplagerkoning.

Traditioneel heeft hij natuurlijk helemaal gelijk, maar in het echt komt de Urquell tegenwoordig in 3 weken op de markt, ook Tsjechie is inmiddels toegetreden tot het kapitalisme, ze zullen wel stage gelopen hebben in Leuven.
En is hij lang zo bitter niet. Ik heb nog niet zo lang geleden een jaar in Slowakije gewerkt, net geen Tsjechie meer -maar dat is slechts een aardrijkskundig verschil- waar ik regelmatig in de Urquell bar vertoefde.
Bitterder dan Heineken, dat wel, maar een Westmalle Tripel is toch heel erg fors veel bitterder.  ;)

Hoe dan ook, Ed moet gewoon wat meer geduld hebben.

Edgar

Dat 'ie niet zo bitter overkomt, komt door het zachte water. Maar ik ben het niet met je eens dat de Urquell niet meer bitter is. Een advies van 22 IBU is, laten we het duidelijk zeggen, een grof schandaal ;D :brouwen:

En inderdaad, in Tsjechië doet de duivel ook z'n werk. Daarom brouwen we zelf :)

De-Geert

Ik zou het bier, als het over een paar weken nog steeds zo smaakt (!), even aan een ervaren proeven laten proeven want anders is het slechts speculeren.
Is het bitter of astringent? Dat wordt nog wel eens door elkaar gehaald.

Caspar

Inderdaad, ik zou dit bier sowieso een maandje lekker koud wegzetten... waarschijnlijk is ie dan al een stuk vriendelijker en beter in balans.

Jong bier heeft gewoon vervelende bijsmaken en zeker voor een pilsner (die zoals Edgar al aangeeft lekker had mogen lageren ;D ) is dit bier nog te jong.

EBC

En gelukkig is IBU een eenheid die we niet onderling mogen vergelijken. Het is een leuk getal, maar zegt helemaal niks in ons hobbybrouwenland.

Leuk voor je eigen bieren onderling, maar niet om verder iets via internet over te kunnen roepen.  :degroeten:

Ik merk overigens sinds ik met eigen tuinhop brouw, dat ik wel vaker de eerste weken een zeer straffe bitterheid proef, die na een week of 4-6 helemaal verdwenen is. Er is nog  hoop Ed!

12345

beste mensen. Bedankt voor al uw reacties. Ik zal dan nog maar een paar weken wachten. Overigens staat het bier koud: het heeft bij 12 graden 2 weken mogen hergisten en staat nu al een week bij 14 graden.

Over dat zachte water: hoe maak je tamelijk hard water zacht? Toch hopelijk niet met magneten? Ik heb er ooit iets over gelezen: een of ander chemicalie toevoegen, een osmosefilter oid?? Beetje duur, lijkt me. Moet ik regenwater opvangen? Sneeuw smelten?

Beste Edgar. Hoezo zou ik maar de helft van de hop hebben gebruikt? Die snap ik niet. What the heck is overigens waterkers?

Jacques

Naar aanleiding van dit topic heb ik twee opmerkingen:

- ten eerste de bitterheid wordt minder na een korte periode;
- de sulfaten in je water versterken de beleving van de bitterheid. Je kunt dit compenseren door calciumchloride aan je brouwater toe te voegen. Probeer maar eens het effect uit door een klein snufje zout aan je pils toe te voegen. Omdat het natrium ion de vergisting zou remmen en zure zoutige smaak geeft hoor je calciumchloride te gebruiken in plaats van keukenzout.
Je maakt zo het water dus niet echt zachter. Dat laatste kan met behulp van een omgekeerd osmose-apparaat. Die haalt de mineralen uit het water.

Edgar

Citaat van: 12345 op 09-11-2011  21:27 uOver dat zachte water: hoe maak je tamelijk hard water zacht? Toch hopelijk niet met magneten? Ik heb er ooit iets over gelezen: een of ander chemicalie toevoegen, een osmosefilter oid?? Beetje duur, lijkt me. Moet ik regenwater opvangen? Sneeuw smelten?

Beste Edgar. Hoezo zou ik maar de helft van de hop hebben gebruikt? Die snap ik niet. What the heck is overigens waterkers?

Hard water zacht maken is inderdaad lastig. Als je niet osmoost, kan je 2 dingen doen, of nee eigenlijk 3. 1. goed aanzuren tijdens maischen en koken, 2. al het brouwwater vóórkoken en van de kalk(-aanslag) afgieten 3. chemisch ontharden met gebluste kalk en zo, maar dat is een gedoetje. Zie elders op het forum.

Het voorkoken is niet te onderschatten want het helpt je van, in de meeste gevallen, een groot deel van je carbonaat af. Laat Adrie het maar uitleggen of koop z'n boek, want ik vergis me altijd in de bi- of niet-bi, maar in elk geval wordt je water zachter als je kookt (en afgiet).

De helft van de hop: nou ja, bij wijze van spreken. Een Tsjechische pils is al gauw 40-43 IBU. Vandaar. Hetgeen een enorme smak Saaz-hop is, zeker in hard water aangezien de stroevere plantsmaken daar meer in achterblijven. Ik zou daarom bij een dergelijke bittering altijd een basis-bitterhop aanraden (daar ga ik: ben nu zelf het wiel aan 't heruitvinden). Ook al omdat de Saaz die we hier krijgen vaak nogal zeer zwakbitter is. Je kunt ook teveel plant in je pils hebben.

Maareh, ik klink wel streng, maar er is soep en er is eten en er zit een temperatuursverschil tussen. :biersmile:

12345

Heeel erg streng, Edgar!  :'(

Ai, dus echte Tsjechische pils heeft een nog veel hogere bitterheid. Maar in combinatie met het zachte water zou dat een goede smaak geven. Okay. Dat osmosegedoe lijkt me even echt te duur. Voorkoken en afgieten lijkt me dan een betere optie. Enig idee hoe lang ik moet koken?  :biersmile:

@Jacques. Calciumchloride, ik weet het niet hoor, als ik het eerlijk mag zeggen. Volgens mij heb ik zelfs ergens gips gelezen?  :nut:

Edgar

Die van Jacques is ook een goeie. En je hoeft niet lang te koken. Je ziet het vanzelf. Overigens heeft het nog een voordeel: je haalt alle zuurstof uit je maischwater. Oxidatie houd je daardoor nog iets meer buiten de deur en de frisheid slaat je om de oren. Overigens gebruiken de grote jongens ook vaak ontgast brouwwater.

12345

Gips? Foutje bedankt. Ik begin af en toe dingen door elkaar te halen.

Tijdelijke hardheid wordt veroorzaakt door calcium-bicarbonaat en is door koken te verwijderen (calciumcarbonaat slaat neer en CO2 ontwijkt.

Tijdelijke hardheid wordt ook veroorzaakt door magnesium-bicarbonaat dat ook door koken op te heffen is.

Permanente hardheid wordt veroorzaakt door calciumsulfaat (gips) en magnesiumsulfaat (Epsom zout). Deze hardheid is niet door koken op  te heffen.

Ik schat zo (met een natte duim) dat je dus zo ongeveer de helft van je hardheid kwijt kunt raken. Is het proberen waard. Ik zal alles eens een keer een minuut of 5 koken. Dat zal ik overigens de dag vóór het brouwen moeten gaan doen, anders krijg ik het niet gedraaid qua tijd. Helaas zal het water dan weer zuurstof opnemen ...  :-\

Misschien ook nog een grammetje CaCl2 toevoegen ...

hansm

Waarom vraag je de samenstelling van je leidingwater niet even bij je waterleidingbedrijf op? Of misschien staat het zelfs wel op internet. Dan weet je tenminste waar je over praat.

Harde nabitter kan inderdaad best wel van opgeloste zouten komen (m.n. van sulfaten), maar misschien is je water wel helemaal de oorzaak niet. Misschien komt het wel van de hop. Saaz-hop geeft (bij mij) helemaal niet zo'n prettige bitterheid.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.