Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bittere nasmaak Tsjechische pils  (gelezen 21007 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: Bittere nasmaak Tsjechische pils
« Reactie #50 Gepost op: 10-11-2011 20:03 u »
Een volle pils heb je natuurlijk al snel als ambacht-brouwer.
Wij zijn commerciële pilsjes gewend.
Niet te vergelijken natuurlijk...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #51 Gepost op: 10-11-2011 20:10 u »
Jongens, ik brouw tegenwoordig met wijwater, dat ik haal bij de kerk uit het dorp. De priester hier zegent elke maand een 50 liter voor me in. Sindsdien is mijn bier overtuigend beter geworden. Je zult wel denken dat het tussen mijn oren zit, maar nee hoor, het is echt lekkerder!

Ik proef eerlijk gezegd maar zeer weinig verschil tussen bier van 100% kraanwater en van 100% osmosewater. Het zal er wel tussenin zitten zeker?

Ook wel of niet aanzuren maakt in mijn ervaring nauwelijks uit.

We doen veel te ingewikkeld.

Over het effect van maischen zijn we het, jaaaren later, nu toch wel een beetje eens. Het doet bijna niks, mits je je aan de grove basisregels houdt.

Voor water is dit niet anders. De mythe komt uit de middeleeuwen toen het oppervlaktewater een open riool was, alleen bronwater was goed te gebruiken.
Tegenwoordig maakt het, binnen de grenzen van 'normaal' water, niet veel uit.

Ja, een snuf zout in je bier gooien, dat proef je. Maar lekker is anders. Je doet dat niet voor je hele brouwsel.

Ed, vergeet het allemaal voorlopig. Zorg voor goed helder wort, zowel na maischen als na koken. Zorg voor goede vitale en voldoende gist. Controleer je vergistingstemperatuur. Werk schoon. Gebruik verse ingrediënten. Dan maak je goed bier. De rest is triviaal.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 10-11-2011 20:14 u »
Inderdaad.
Aanzuren wel of niet heeft alleen wat invloed op de rijpingstijd.
Uiteindelijk wordt het een superpils.

Loosen up buddy.

Relax...

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #53 Gepost op: 10-11-2011 20:15 u »
Aanzuren wel of niet heeft alleen wat invloed op de rijpingstijd.

Huh? Leg dat eens uit?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 10-11-2011 20:18 u »
Huh? Leg dat eens uit?

Een tekening zegt meer als tien woorden denk ik, dus:

;)

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #55 Gepost op: 10-11-2011 20:20 u »
Over het algemeen wel, dit keer niet..

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 10-11-2011 20:25 u »
Effe zonder dollen:

Ervaring.

Waarom smaakt één brouwsel in een kleine fles anders als in een grote fles.
Kan jij dat uitleggen met scheikundige formules?
Juist, dat gaat een beetje moeilijk.
Rijpen, wat is dat nu precies?
Bepaalde dingen breken af, en bepaalde dingen worden gevormd.
Dat is in mijn ervaring anders als met en zonder aanzuren.
Een aangezuurd bier is eerder zacht, en na een paar weken proef je
nog nauwelijks verschil met een niet aangezuurd bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 10-11-2011 20:46 u »
Beste Jacques, als ik CaCl2 ga toevoegen, zou dat toch volkomen op de bonnefooi zijn? Ik bedoel: hoe weet ik hoeveel ik precies moet toevoegen? En het lijkt me ook niet dat het water daar echt zachter van wordt. Je voegt toch alleen maar nòg een zout toe? Overigens wil ik het testje best wel doen!

Het effect van claciumchloride is tweeledig. Aan de ene kant verhoog je de hoeveelheid chloride in je bier waardoor je zachter smakend bier krijgt en aan de andere kant verminder je de hoeveelheid bicarbonaten in je brouwwater.
De calcium ionen reageren met fosfaten uit de mout. Calciumfosfaat is niet goed oplosbaar en dit zout slaat neer. Als gevolg van het verdwijnen van het fosfaation blijven er waterstofionen over die weer reageren met het bicarbonaation. Het gevolg daarvan is dat water en koolzuurgas gevormd wordt.

Het water wordt dus per saldo niet noemenswaardig harder, je raakt de bicarbonaten kwijt en je zorgt voor meer chloride in het uiteindelijke bier. Calciumchloride toevoegen aan een brouwsel is zo gek nog niet.

Qua hoeveelheid moet je denken aan 2 tot 3 g per 10 liter.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 10-11-2011 20:48 u »
Ik ben helemaal voor relativeren, maar je kunt natuurlijk alles platrelativeren.

Burton-on-Trent en Plzen, twee extremen in watersamenstelling, twee, ach, wat ben ik aan't zeggen. Ieder z'n fun :biersmile: (ik neem een biertje.) (en als ik 'r nog één neem, en dan nog een en nog één, smaken ze allemaal hetzelfde!)

Rijping, water, ach in wezen is mout en water ook hetzelfde. Mout was ooit gerst en gerst is een plant en een plant bestaat voor 80% uit water. Dat zegt wel genoeg.
Koken is trouwens ook grof overschat. Da's allemaal energie en aangezien die allemaal van de zon komt, ja toch, zit dat al allemaal in die plant en dus ook in de mout. En tijdens het mouten is die mout eigenlijk al gekookt, dat hoeven wij niet nog een keer te doen. Als je je trouwens goed concentreert kan je in rauwe hop ook die verstopte bitterheid proeven. Zit er eigenlijk al in, door de zon en zo, je moet het alleen willen proeven.

Weet je wat, ik neem helemaal geen biertje. Ik neem een bordje mout met rauwe hop. Jammie! :lol:

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 10-11-2011 20:51 u »
Gaat het zaterdag lukken, denk je? Bij mij zo te zien wel. Ik ga mijn Sinterklaasbock brouwen! Recept van EBC die het een herfstbock noemde maar daar is het inmiddels wel een beetje laat voor.

Ik hoop het Ed. Lijkt me wel geinig om tegelijkertijd verslag te doen van onze brouwcapriolen op het draadje " is er nog iemand aan het brouwen" , maarrrr ik begrijp dat ene Goedheiligman a.s. zaterdag aankomt in Dordrecht.  Het plan is nu om daar met de jongens heen te gaan...  Dus dan wordt het brouwen hier pas op zondag.

Jongens, ik brouw tegenwoordig met wijwater, dat ik haal bij de kerk uit het dorp. De priester hier zegent elke maand een 50 liter voor me in. Sindsdien is mijn bier overtuigend beter geworden.

Mwhahoehaha!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 10-11-2011 21:02 u »
Weet je wat, ik neem helemaal geen biertje. Ik neem een bordje mout met rauwe hop. Jammie! :lol:

Lijkt me nog niet eens zo verkeerd
Een bord brinta middels gekookt water met hop erin.
Goed plan.

Ik zit nu trouwens aan een toppertje van Jan Janssen.
Goed bier!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #61 Gepost op: 10-11-2011 21:13 u »
Burton-on-Trent en Plzen, twee extremen in watersamenstelling, twee, ach, wat ben ik aan't zeggen.

Hey, laten we het niet te ingewikkeld maken voor een beginnend brouwer. Overrelativeren mag, om de boel werkbaar te houden.

Mijn eerste 100% osmosebier was overigens een APA, ik dronk hem toevallig vanavond nog. Zeer goed gewaardeerd door diverse cracks van dit forum. Tja, jij bent er een tijdje uit geweest, anders had je ook zeker mogen proeven.

Niemand zou hebben geraden dat het osmosewater was, hetgeen dus het totaal verkeerde water is voor een APA. Maar allez, met wat gips erbij zal hij nog wel beter geweest zijn zeker?

Zo nu ga ik weer wat minder relativeren en een biertje opzoeken in mijn kelder...ik heb nog een osmose donkere ondergistende herfstbok staan...ook al zo'n vreemd wild.  ;D

Ik zal proberen wat over te houden en snel eens richting Gent af te reizen, dan leggen we het weer bij.  :proost2:

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #62 Gepost op: 10-11-2011 21:48 u »
Ja jongens, leg het aub weer bij! Want als beginnend brouwer ben ik nu geheel en al de kluts kwijt.

Ik weet me wel te herinneren, in de tijd dat ik nog vrienden had in de electrotechniek, in de tijd dat men nog meende dat in geluidsinstallaties gouden kabels beter waren dan zilveren en dat koperen leidingen helemaal niets waren en dat je dat ook inderdaad kon horen(!), dat er ooit een vriend van mij een versterker had gebouwd met een speciaal knopje erop. Het was een overbodig knopje, de functie die het gehad zou hebben was vervallen, het knopje deed dus helemaal niets meer, maar aan bezoekers vertelde hij dat het een kwantummechanische boost gaf aan de versterker en de geluidsoverdracht. Bijna iedereen die het knopje open draaide, hoorde dan ook een veel mooier geluid.

Inmiddels weet ik het natuurlijk allang niet meer. Van een aantal cracks van dit forum, mensen die ik respecteer om hun kennis en ervaring, moet ik heilig geloven in het ontzuren, maar een andere crack, die ik eveneens respecteer, beweert dat het hier om bijgeloof gaat dat te vuur en te zwaard bestreden moet worden.

Het begint inmiddels toch wel een beetje bijbelse proporties aan te nemen. Zoek ik dit op? Lok ik dit uit? Is alles eigenlijk een en hetzelfde zoals broeder Edgar beweert? Of is alles in deze wereld niets dan schijn, zoals broeder EBC oppert?

Goede raad is duur. Misschien moet ik maar harakiri plegen? Maar eerst nog even brouwen. En dat moet dan weer gisten en hergisten en rijpen en opgedronken worden. Die harakiri zal wel weer uitgesteld moeten worden, vrees ik. En zo is het leven. Dus leg het maar weer gauw bij, mij achterlatend in mijn existentiële twijfel.

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #63 Gepost op: 10-11-2011 21:55 u »

Het begint inmiddels toch wel een beetje bijbelse proporties aan te nemen.

Vandaar dat EBC ook met wijwater is gaan brouwen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #64 Gepost op: 10-11-2011 21:56 u »
Brouw, experimenteer en ervaar!

Vertrouw op je eigen ervaringen. We brouwen allemaal op een andere manier met andere apparatuur en andere grondstoffen (waaronder leidingwater). Kijk wat voor jou het beste uitpakt. Dat is het mooie van deze hobby, je blijft zoeken hoe het beter kan.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 10-11-2011 22:06 u »
Hahaha, je zult 't inderdaad zelf moeten ervaren...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 10-11-2011 22:23 u »
Misschien moet ik maar harakiri plegen?

Suïcide kan altijd nog als het echt niet meer lukt met brouwen.
Tegen de tijd dat ik met pensioen ga, en er is geen geld meer, dan is dat bv een handige optie.
Maar voorlopig zou ik nog maar een paar brouwsels er tegenaan knallen.

;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #67 Gepost op: 10-11-2011 22:59 u »
Ja jongens, leg het aub weer bij! Want als beginnend brouwer ben ik nu geheel en al de kluts kwijt.

Er moet toch wel heel wat gebeuren voor Edgar en ik ruzie krijgen. Wij vinden het juist leuk om grenzen op te zoeken. En de strijd met woorden is slechts dat.
Wij van EBC zijn blij dat hij weer terug is en het, zoals het een forum wellicht betaamt, een woordenspel kan zijn en blijven. Dat is wel eens anders geweest. Hmm het is overigens wel rustig momenteel, vanuit bepaalde hoek bezien ::)

Maar soit, je zult het inderdaad echt zelf moeten ervaren. Je volgt een licht en dan een ander en weer een ander. Je mag in het brouwen gerust van religie veranderen wanneer je ook maar wil. Doe ik ook. Ik ben van zeer strenge leer vervallen in het nog net niet beredeneerd nonchalante. Tja, zo gaat dat in de kunst. Vindt vooral je eigen weg, en er zijn er vele, zoals je al wel begrepen hebt. Laat los, relax, doe, ervaar en dan komt het wel, tenminste, als je vooral naar mij luistert, proost! ;D.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #68 Gepost op: 10-11-2011 23:01 u »
Hmm het is overigens wel rustig momenteel, vanuit bepaalde hoek bezien ::)
Ik zal hem je hartelijke groeten doen ;)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 10-11-2011 23:59 u »
Hmm het is overigens wel rustig momenteel, vanuit bepaalde hoek bezien ::)

Ja, vandaar dat er nu zelfs met wijwater gebrouwen mag worden. Dat ging vroeger dus echt niet  :duel:

Als de kat van honk is, dansen de muizen op tafel!  8)

Laat los, relax, doe, ervaar en dan komt het wel, tenminste, als je vooral naar mij luistert, proost! ;D.

Tja, helaas denken er meer mensen hetzelfde. Maar goed dat Hopmans mij nog net op het nippertje heeft tegengehouden ...  :engel:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 11-11-2011 07:06 u »
Aaahh... Zucht... :rollseyes: Had ik bijna eenn zieltje gekaapt voor de extremistensekte, komen die verdraaide normloze gemaksbrouwers weer met hun vuige verleidingen van 'minder gedoe' en 'lekker makkelijk'. Om te zwijgen over dat onzalig water.

Waar moet het naar toe? Wie praktiseert straks nog het Echte Brouwen Zoals Het Geschreven Stond? Het wordt tijd voor een Samenkomst zodat jullie de Openbaring direct kunnen ervaren. Het Ware Vocht zal onmiddellijk, als bij bliksemschicht, het Ware Inzicht verschaffen.

*disclaimer: tenzij jullie het nog niet kunnen proeven, je palet is er dan nog niet klaar voor en zal zich ongetwijfeld in de toekomst verder ontwikkelen zodat ook jullie ooit uit eigen beweging het Ware Brouwlicht zullen kunnen aanschouwen.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 11-11-2011 08:18 u »
Ik wil drinken wat Edgar heeft gedronken  :nut:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 11-11-2011 10:40 u »
Ik wil drinken wat Edgar heeft gedronken  :nut:

Volgens mij is hij nu professioneel dichter of zo.  ???
Of zijn bier is echt heel goed.

:D

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 11-11-2011 11:27 u »
hmm, ik weet het niet ... Hij doet er van alles mee en in, geloof ik. Ik begin nu wel te begrijpen waarom de Duitsers het Reinheitsgebot hebben ingesteld. Het is ook niet voor niets dat de Duitsers allen met de voeten op de aarde staan en hard werken zodat ze de schulden van heel Europa kunnen aflossen. Vraag me toch af hoe dat afgelopen zou zijn als zij er ook van alles in hadden mogen doen?

Maar om weer even on topic te raken: morgen ga ik brouwen en zal ik eens ervoor zorgen dat ik op een pH van 5,2 - 5,3 terecht kom. Simpel zat. Kijken wat er gebeurt. Die 15 ml melkzuur op 25 liter brouwsel is ook maar 0,06%. Ik hoop dat ik daardoor het licht ga zien! Altijd al gewild ... :merlin:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 11-11-2011 12:00 u »
Gebruik dan gewoon 5% zuurmout net als de Duitsers.

:brouwen:

Tags: