Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bittere nasmaak Tsjechische pils  (gelezen 20305 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Re: Bittere nasmaak Tsjechische pils
« Reactie #25 Gepost op: 09-11-2011 22:39 u »
Ah, okay. Kijk, dat weet ik allemaal nog niet, dat wordt proberen en leren. Wat voor smaken geven diverse hopsoorten, moutsoorten en gistsoorten aan het bier? Daar zal ik nog heel wat jaren aan kunnen besteden. Maar je moet ergens beginnen ...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #26 Gepost op: 09-11-2011 22:43 u »
Daar zal ik nog heel wat jaren aan kunnen besteden. Maar je moet ergens beginnen ...
Met elke maand een single hop biertje brouwen heb je zo de meest gebruikte hopsoorten goed in het snotje.  Dat hoeft dus geen jaren te duren ;)

Online EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #27 Gepost op: 09-11-2011 22:44 u »
Osmeren is helemaal niet zo duur. Er is een heel topic geweest over osmoseapparaten. Voor een paar tientjes ben je al klaar.

Wees heel voorzichtig met al die brouwzouten, en denk vooral niet dat het de weg is naar een perfect bier. Het gaat om twee decimalen achter de komma verschillen. Eerst en vooral goed brouwen, dat maakt je bier, die zouten kunnen wat op punt zetten. Maar als ik een 100% osmosewaterbier maak en op het forum laat proeven, is er niemand die aangeeft de brouwzouten te missen. Die zouten zitten vooral tussen de oren en veel minder op je tong. Het is net zoiets als HERMS...hartstikke leuk om te doen, maar je bier wordt er niet beter van.

Nu was ik vorige week in Dresden. Daar drink je natuurlijk pils, veel meer is er niet te krijgen. Nou ja, ze hebben in de juiste tenten ook Zwickelbier. Dat is ongefilterde pils.

Proef een gefilterde en een ongefilterde pils naast elkaar en je drinkt twee totaal verschillende bieren. De ongefilterde pils lijkt heel erg veel op hobbybrouwpils, een slok gefilterde pils erna smaakt echt naar niks. Nu denk ik dat de lagerfreaks onder ons een soort tussenvorm weten te creŽren. Ongefilterd en daarmee flink smaakvoller, maar ook weer volledig bezonken en daarmee weer cleaner.
't Is net wat je lekker vindt denk ik. Doe mij maar een troebel Zwickelbier!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 09-11-2011 22:44 u »
Beste Edgar. Wat dat voorkoken betreft ben ik net toch wel heel erg gaan twijfelen. En zelfs van mijn geloof gevallen! Ik snap dat je met voorkoken van je tijdelijke hardheid af kunt komen, maar dat gebeurt toch ook bij het koken na het maischen? Dan kook ik 1 tot 1,5 uur en dan slaat er inderdaad het een en ander neer. Dat kan ik zien, want er ligt een hard vlies op de bodem van mijn kookpan na het koken dat je niet weg kunt poetsen behalve met (warme) azijn. Dus:

a) ik snap het afgieten niet: het spul zit aan de ketelbodem vastgeplakt!
b) ik snap het voorkoken niet: een paar minuten na het koken liggen de calcium- en magnesiumcarbonaat al mooi op de bodem van je kookketel vastgeplakt.

Nu ben ik misschien streng  :police: maar ik denk opeens dat voorkoken geen enkele zin heeft!  :weetniet:

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 09-11-2011 22:48 u »
Beste EBC, in Dresden waren we deze zomer, prachtige stad. Ik heb daar (en in Noord-TsjechiŽ natuurlijk van allerlei soorten pils gedronken zonder ooit van mijn stoel van verbazing te vallen. Sorry.

Online EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #30 Gepost op: 09-11-2011 22:50 u »
Beste EBC, in Dresden waren we deze zomer, prachtige stad. Ik heb daar (en in Noord-TsjechiŽ natuurlijk van allerlei soorten pils gedronken zonder ooit van mijn stoel van verbazing te vallen. Sorry.

Ook zwickelbier, of heb je je daaraan niet gewaagd?

Het beste pils drink je overigens in de Belgisch Limburgse Heimat...Cristal Alken, het eerste pils van BelgiŽ.

Online EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #31 Gepost op: 09-11-2011 22:52 u »
Beste Edgar. Wat dat voorkoken betreft ben ik net toch wel heel erg gaan twijfelen. En zelfs van mijn geloof gevallen! Ik snap dat je met voorkoken van je tijdelijke hardheid af kunt komen, maar dat gebeurt toch ook bij het koken na het maischen? Dan kook ik 1 tot 1,5 uur en dan slaat er inderdaad het een en ander neer. Dat kan ik zien, want er ligt een hard vlies op de bodem van mijn kookpan na het koken dat je niet weg kunt poetsen behalve met (warme) azijn. Dus:

b) ik snap het voorkoken niet: een paar minuten na het koken liggen de calcium- en magnesiumcarbonaat al mooi op de bodem van je kookketel vastgeplakt.

Nu ben ik misschien streng  :police: maar ik denk opeens dat voorkoken geen enkele zin heeft!  :weetniet:

Je moet het water wel laten afkoelen en bezinken, dan ben je al gauw een nacht verder...dan zie je een witte wolken laag rondom de bodem ontstaan.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 09-11-2011 22:52 u »
Ik schat zo (met een natte duim) dat je dus zo ongeveer de helft van je hardheid kwijt kunt raken. Is het proberen waard. Ik zal alles eens een keer een minuut of 5 koken. Dat zal ik overigens de dag vůůr het brouwen moeten gaan doen, anders krijg ik het niet gedraaid qua tijd. Helaas zal het water dan weer zuurstof opnemen ...  :-\

Misschien ook nog een grammetje CaCl2 toevoegen ...

Inderdaad zijn de meeste watersamenstellingen gewoon online te vinden.

En oh ja, voor wie dit leest en denkt: ach, ik heb een waterverzachter in de kelder staan dus ik kan pils brouwen: als dat het meestvoorkomende type is waar je om de zoveel tijd een karrevracht zout in moet gooien: ongeschikt voor brouwen. Calcium wordt vervangen door Natrium en teveel natrium in je bier is niet lekker en trouwens op de duur ook niet al te gezond.
Er bestaan wel ionenwisselaars (want dat zijn het) die netto alleen maar ontkalken of ontharden. Zoek op dit forum op ionenwisselaar, ik meen dat SiriS of RobinB of ťťn van de andere profs daar een college over gegeven heeft, niet zo lang geleden. Iets met zoutzuur geloof ik, en een slimme wissel met H+-ionen. Bij mijn weten doorgaans niet in het gemiddeld huishouden geÔnstalleerd.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 09-11-2011 23:03 u »

Wat je eigenlijk zegt is dat de samenstelling van brouwwater vrijwel geen invloed heeft op bier, in elk geval niet de hardheid. Hoewel dat een forumreligie is die sommigen aanhangen, is vind ik het een dwaling. Echter ik heb al zoveel hartslagen verspeeld in discussies daarover dat ik dat niet ga overdoen. Ik zal het laten bij de stelling dat brouwwater, zoals elk goed brouwboek uitlegt, grote invloed heeft op bierkwaliteit, en dat op allerlei manieren.

Koken, kalk en magnesiumzouten slaan neer als dwarrel en aan de ketelwand. De dwarrel en de aanslag laat je links liggen en je gebruikt het water. Je kuist je ketel. Je brouwt daarin, klaar. Maar niks hoeft, ook met gewoon kraanwater kan je heerlijk bier brouwen. Ook pilsachtige bieren.

Je aanslag is trouwens denk ik niet alleen maar kalk. Er zitten gruwelijk veel fosfaten in mout en bier, en die slaan voor een deel neer. Welk deel, da's van die opzoek-kennis.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 09-11-2011 23:56 u »
Gips? Foutje bedankt. Ik begin af en toe dingen door elkaar te halen.

Inderdaad. Gips is calciumsulfaat. Dat benadrukt juist de bitterheid.

Heb je het testje met een heel klein beetje zout al geprobeerd? Voor mij was het een eye-opener toen ik dat voor het eerst deed onder het toeziende oog van prof. Aerts tijdens een proefcursus in Gent de nodige jaren terug.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 10-11-2011 05:52 u »
Het principe van de omgekeerde osmose:

http://www.osmoseapparaat.nl/omgekeerde_osmose.php

is: water door een membraan persen dat de opgeloste stoffen grotendeels tegenhoudt.

Kan al voor 50 Euro: capaciteit ca. 8 liter per uur.

http://www.osmoseapparaat.nl/Osmoseapparaat.nl

Beste Jacques, als ik CaCl2 ga toevoegen, zou dat toch volkomen op de bonnefooi zijn? Ik bedoel: hoe weet ik hoeveel ik precies moet toevoegen? En het lijkt me ook niet dat het water daar echt zachter van wordt. Je voegt toch alleen maar nÚg een zout toe? Overigens wil ik het testje best wel doen!

Ook een ionenwisselaar doet niets anders dan het ene ion (Calcium) vervangen door het andere (Natrium). Maar je hebt hieroven gezegd dat Natrium niet zo gunstig was voor de vergisting dus dan lijkt het me geen goed idee.

Ik vind dat Adrie het mooi beschrijft:

http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=59%3Ahet-osmose-apparaat-is-binnen&Itemid=18

Haal er eerst alles uit dan kun je daarna heel precies weer zouten toevoegen om het brouwwater te maken dat het beste is voor een bepaalde biersoort. Ik betwijfel overigens of ikzelf nu al toe ben aan deze vorm van (wat ik dan maar noem) Hogeschoolbrouwen. Ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen om redelijk smakende bieren te maken met gewoon leidingwater. Dat moet toch een heel eind kunnen?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 10-11-2011 07:20 u »
No sweat. Even uitzoomen. Wacht gewoon eerst even de ontwikkeling van je pils af. Laat je vooral niet opjutten door een ouwe forumprovocant met een religieuze afwijking waar het Tsjechische Pils betreft (ondergetekende). Als ik het goed begrijp weet je je watersamenstelling nog niet en zitten we alleen maar te speculeren over die bitterheid.

Wat ik me wel afvraag: had je geen sterke zwavelgeur in dat jonge bier? De 2278 is een echte putluchter en het duurt even voordat dat verdwijnt.

Nog iets: osmoseapparaten zijn inderdaad niet duur meer, maar reken er ook een grammenweegschaal bij en een assortiment brouwzouten. Hoewel, EBC doet gewoon alles met osmosewater en dat schijnt ook te lukken.

Het houdt ons in elk geval van de straat :)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: bittere nasmaak Czechische pils.
« Reactie #37 Gepost op: 10-11-2011 10:13 u »
Nee. De pH was in orde en het water is hier vrij hard maar daar heb ik niets tegen gedaan. Hoe zou dit een bittere nasmaak kunnen veroorzaken?

Je hebt vrij hard water, doet niets aan aanzuren en met een pils krijg je toch een juiste pH? Dat lijkt me sterk. Wat was die pH en wanneer heb je die gemeten?

Een nare bitterheid wordt veroorzaakt door (te)veel (bi)carbonaat in het brouwwater. Edgar heeft al uitstekend uitgelegd hoe je die kunt verwijderen. Begin eenvoudig en zuur je beslag aan tot een pH van 5,2. Je bent dan het leeuwendeel van je carbonaten kwijt en dat heeft al een groot effect op de bitterheid.

Vergeet ook niet het spoelwater aan te zuren tot een pH van 5,5 tot 6,0. Ook daar raak je dan je carbonaten uit kwijt.

Ik heb vorig jaar een test gedaan. Twee keer achter elkaar een pils gebrouwen. De ene keer met osmosewater aangevuld met calciumchloride en calciumsulfaat, de andere keer met aangezuurd kraanwater. De pils met osmosewater had een wat hardere bitterheid dan de pils met aangezuurd kraanwater, terwijl de berekende bitterheid gelijk was. Ons kraanwater heeft heel weinig sulfaat en veel chloride, dus dat verzacht de bitterheid.

Kortom: brouw de volgende keer eens met aangezuurd beslag en aangezuurd spoelwater en kijk wat dat voor effect heeft.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 10-11-2011 10:40 u »
No sweat. Even uitzoomen. Wacht gewoon eerst even de ontwikkeling van je pils af. Laat je vooral niet opjutten door een ouwe forumprovocant met een religieuze afwijking waar het Tsjechische Pils betreft (ondergetekende). Als ik het goed begrijp weet je je watersamenstelling nog niet en zitten we alleen maar te speculeren over die bitterheid.

Wat ik me wel afvraag: had je geen sterke zwavelgeur in dat jonge bier? De 2278 is een echte putluchter en het duurt even voordat dat verdwijnt.

Nog iets: osmoseapparaten zijn inderdaad niet duur meer, maar reken er ook een grammenweegschaal bij en een assortiment brouwzouten. Hoewel, EBC doet gewoon alles met osmosewater en dat schijnt ook te lukken.

Het houdt ons in elk geval van de straat :)

Helemaal mee eens. Ik ben nog maar pas begonnen met helemaal zelf te brouwen (na 9x uit blik) en ik brouw nog steeds bier voor de lol en dat wil ik er nog even in houden.

Het bier rook niet naar zwavel maar smaakte vlak na het hergisten wel erg "vol". Dat is nu over. Het smaakt in eerste instantie heel goed en mild maar nadat de slok doorgeslikt is, komt er die bittere nasmaak. Zou heel goed kunnen dat die over 2 - 3 weken ook een heel eind weg is.

Ik heb al een weegschaal voor kleine gewichten, zelfs een voor 100 gram met een nauwkeurigheid van 0,01 gr. Brouwzouten lijken me ook niet al te duur. Maar, zoals gezegd: het is voor mij iets voor de toekomst. En voor als ik er de noodzaak toe voel.

Ik heb mij inmiddels een breuk gezocht naar de samenstelling van het drinkwater in Den Bosch ('s-Hertogenbosch) maar niets gevonden. De hardheid is 10 is alles wat ik gevonden heb. De pH = 7,6 dus een beetje basisch. Ik weet me ergens een meting te herinneren in het beslag (?) van 5,5.

Het water aanzuren is ook een mogelijkheid. Maar eerst wacht ik even af hoe dit bier zich gaat ontwikkelen. Als ik het over 2 - 3 weken goed vind, ga ik voorlopig gewoon zo verder. Ik vind dat je pas iets moet veranderen als er iets niet goed is of als je iets wilt verbeteren en ik heb nog genoeg andere dingen te verbeteren.  :biersmile:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 10-11-2011 10:55 u »
Pompstations Nuland of Vlijmen. Toegegeven, Brabantwater verstopt de gegevens nogal. Zie bijlagen.

Aanzuren moet je bij lichtgekleurde mouten eigenlijk altijd doen, zoals Adrie ook benadrukt. Dat is een sprong voorwaarts in je bierkwaliteit. pH meten is dus ook zeer aan te raden. pH-strookjes kan je trouwens in vieren knippen :)

Vreemd genoeg is de pH van het drinkwater niet zo interessant. Kan je rustig vergeten. Trouwens, de pH zoals de waterleidingbedrijven ze noemen heb ik nog niet vaak weten kloppen in de praktijk.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 10-11-2011 14:29 u »
Edgar, bedankt voor de gegevens die je hebt opgezocht. Toch is het, aan de hand van deze gegevens, best nog wel moeilijk (althans voor mij) om nu te berekenen hoeveel magnesium(bi)carbonaat en calcium(bi)carbonaat er in mijn water zit.

Ik heb al een eenvoudig pH-metertje. En ik heb melkzuur.

(Over)morgen ga ik een donkere Sinterklaasbock brouwen en zal ik vast eens precies het beslag meten (na maischen?) en het wort (na koken?)

Daarna ga ik een Brigant-kloon maken en daarna weer dezelfde pils. Ik zal bij deze pils Adrie's regels opvolgen:
beslag aanzuren tot 5,2 en spoelwaterzuren tot 5,5 - 6,0.

Als het echt bevalt ga ik wel Phosphorzuur kopen en een gewoonte maken van het aanzuren.  :degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 10-11-2011 15:36 u »
Ik zie dat je redelijk zacht water hebt met aardig wat carbonaat, en uit Nuland flink meer natrium dan uit Vlijmen. Ik denk dat ik als ik dit met dit water voorgekookt best pils zou willen brouwen. Je zou nog kunnen nagaan uit welk pompstation je water komt, misschien een mailtje naar Brabantwater? Maar echt nodig lijkt het me niet.

In BrouwHulp zit volgens mij een aardige waterhulp. Ik dacht niet dat daar het effect van voorkoken mee berekend kan worden (dat ging wel met Brewater, maar dat is een beetje buggy) maar je kunt er wel mee rekenen. Als ik me goed herinner moet er voldoende calcium of magnesium aanwezig zijn om het voorkoken effect te laten sorteren, immers dat carbonaat moet aan die jongens kunnen worden gebonden om als kalk (resp. magnesiumcarbonaat) te kunnen neerslaan. Je hebt niet overdreven veel van die twee, maar lijkt me toch voldoende voor een aardige carbonaat-reductie.

Beslag aanzuren kort na begin maischen! Het is namelijk belang voor de werking van de enzymen en (het voorkomen van) de extractie van (teveel) looistoffen. Melkzuur is prima. Fosforzuur ook, geeft een iets lichtere smaak, en zoutzuur wordt ook gebruikt, geeft een iets vollere smaak door de chloride. Bouwzuren zou ik afraden omdat je nu eenmaal niet weet wat daarvan de verontreinigingen zijn. Apotheekzuren ook, omdat die chemisch zo zuiver zijn dat ze niet meer te betalen zijn. Gewoon voedselveilige zuren dus zoals onze 'dealers' ze verkopen. Misschien zijn dat wel dezelfde als de bouwzuren maar daar heeft dan in elk geval iemand over nagedacht ;)

Succes :)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 10-11-2011 16:18 u »
Ach, ik kan het overmorgen gewoon een keer proberen.

Spoelwater 5,7
Beslag voor maischen 5,2

Ik las net in mijn boekje dat een zuur milieu (4,6) beter is voor de beta-amylase (maltose, vergistbaar, alcohol) en een minder zuur milieu (5,6) beter is voor de alpha-amylase (dextrine, niet vergistbaar, mondgevoel)

Dank je voor je hulp, Edgar!  :proost:

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 10-11-2011 16:24 u »
Weet er misschien iemand de orde van grootte voor de toevoeging van melkzuur aan 13 liter spoelwater en 26 liter maischwater?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #44 Gepost op: 10-11-2011 16:25 u »
Weet er misschien iemand de orde van grootte voor de toevoeging van melkzuur aan 13 liter spoelwater en 26 liter maischwater?

Paar druppels

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #45 Gepost op: 10-11-2011 16:37 u »

Dat kun je berekenen met BrouwHulp. Vul je waterprofiel in, en vul in hoeveel spoelwater je gebruikt. Ook berekent BrouwHulp aan de hand van het volume beslag en de moutstort hoeveel (melk)zuur je moet toevoegen voor een goede maisch-pH.

Ik heb de berekeningen heel vaak gecontroleerd met metingen en het klopt heel aardig, mits de concentraties van ionen in het kraanwater een beetje constant is. Vaak varieert het nogal en daardoor kan de berekening afwijken van de werkelijkheid. Controleer daarom altijd met een meting.

Mooi toch, hŤ, die BrouwHulp.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 10-11-2011 17:38 u »
ja, Adrie, ik werk altijd met BrouwHulp! Hoewel, ik moet toegeven, ik beheers het nog maar zeer gedeeltelijk. Ik gebruik ook Confomash van Hopmans.

Ik zal eens aan het rekenen slaan ...

Ik ben er nog niet helemaal uitgekomen. Maar ik kom voorlopig op 12 ml in de maischketel en 6 ml in het spoelwater. Ik zal dan met 10 en 5 beginnen en het gaan opmeten.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 10-11-2011 18:37 u »
Je kan ook aan Adrie vragen of hij de melkzuurformule in ConfoMash wil maken.
Het is immers open.

;)

Persoonlijk gebruik ik een pipet en pH-papiertjes.
Druppie, meten, en dan evt nog een druppie.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 10-11-2011 19:29 u »
Ik heb zojuist een flesje van 12345, (Ed's) pils opengetrokken en hierbij een smaakraportje:

- Zeer veel schuim dat mooi blijft staan.
- Smaak vol en romig.
- Zoet en bitter tegelijk.
Zeker NIET te bitter voor mijn smaak.
Prettig mondgevoel. Soort van " rond" zegmaar.

Lekker pils.
Misschien wat aan de zoete kant.
Als aandachtspunt wellicht dat ie wat "vol" is voor een pils. Moutig?

suggestie: - mogelijk een volgende keer wat suiker bij de stort?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 10-11-2011 19:54 u »
Hadie Jan! Dank je wel! De "volle" smaak zou trouwens ook veroorzaakt kunnen worden door een wat hoge pH. Deze bevordert nl. de alpha-amylase die onvergistbare dextrinen veroorzaakt en die veroorzaken dan weer een "volle" smaak en ook een bittere afdronk. Het zou toch ook zonder suiker bij de stort moeten lukken? Ik ga het eerst eens proberen met wat aanzuren van het water. Nogmaals bedankt voor het proeven en melden van je indrukken.

Gaat het zaterdag lukken, denk je? Bij mij zo te zien wel. Ik ga mijn Sinterklaasbock brouwen! Recept van EBC die het een herfstbock noemde maar daar is het inmiddels wel een beetje laat voor.

Tags: