Nee. De pH was in orde en het water is hier vrij hard maar daar heb ik niets tegen gedaan. Hoe zou dit een bittere nasmaak kunnen veroorzaken?
Ken uw klassiekers. Pils, uit Plzen, is zo beroemd om de gouden combinatie van 3 dingen: de koude vergisting/lagering, de lokale hop en het lokale water. De stijlrebellen kunnen muiten wat ze willen, maar dat werkt nu eenmaal samen als een akkoord in de muziek.
Je wilde kennelijk een Tsjechische Pils brouwen, je kiest daarvoor de perfecte gist, maar je denkt ach, de helft van de hop en ach, hard water, en die lagering doen we maar niet. Noem het dan geen Tsjechische pils niewaar. Nu heb je een dissonant.
Tsjechische pils, met heel veel slappe Saazhop, is alleen Tsjechische pils met zacht water. Het is een bitter maar delicaat bier. Het opnieuw proberen uitvinden is een ambitieuze missie, vrees ik.
Snap ik niet. Na 10 dagen was de SG 1010 en dat was hij op dag 12 ook nog. 19-10 gebotteld. Zou dit een bittere nasmaak kunnen veroorzaken?
Daar is niet veel aan te snappen. Of eigenlijk wel, namelijk dat als je dat niet snapt, je voor lekkere Tsjechische pils even de gebaande paden moet proberen. Lagerbier, lageren, het staat allemaal voor 'lageren'. Wegzetten en mooi laten worden dus. En dat werkt echt, en zeer zeker met deze gist.
Hoe EBC overigens een Tsjechische Pils van 26 IBU 'bitter' kan noemen snap ik niet. Ik snap 'm wel, maar toch. Bitter voor een megaswell, voor een Jupills, maar niet voor deze stijl, integendeel.
Hoe dan ook, je omschrijft wel iets vreemds. Een halve minuut wachten is wel lang voor een nabitter. Weet je zeker dat je geen waterkers of zoiets hebt gegeten?
En we kunnen natuurlijk ook nog denken aan het bittere van kafsmaak. Maar dat zou ik sneller verwachten dan pas na een halve minuut.
Ik zou het gewoon nog eens een maand laten staan op keldertemperatuur en de gist z'n ding laten doen. Zeer grote kans dat 't veel verbetert.