Advies gevraagd; dry hop in plastic of in glas

Gestart door Klier-Bier, 09-11-2011 10:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Klier-Bier

Beste brouwers,

Afgelopen weekend een IPA gebrouwen en deze is bijna zover om overgeheveld te worden voor het lageren en dry-hopping.
Nu heb ik de keuze om het wort over te hevelen in zo'n grote witte plastic gistemmer of in 2 stuks glazen mandflessen.
De plastic emmer is gemakkelijk om later de resten hop eruit te krijgen maar zuurstofdoorlatend, bij de glazen flessen is het moeilijk om de hopresten eruit te krijgen maar niet zuurstofdoorlatend. De planning is om het wort ongeveer twee weken te lageren.
Wat denken jullie, wat is het beste om te doen, kiezen voor de gemakkelijkheid met twee weken zuurstofdoorlatendheid, of toch maar de moeilijkere weg kiezen??

Edgar

Hoewel het niet zo'n vaart loopt met die zuurstofdoorlatendheid, is glas voor de lagering toch aan te bevelen. Doe dus maar moeilijk.

Aardig is nu ook dat je een variatie tussen de 2 batches kunt aanbrengen in dosering of hopsoort.

Overigens is 2 weken aan de lange kant voor koudhoppen. Langer dan 10 dagen kan een samentrekkende smaak geven.

davadox

Als ik de keuze had zou ik het in de twee mandflessen doen en dan in elke fles een andere hop.

Adrie

Ik stem ook voor de mandflessen. Davadox' suggestie zou ik ook volgen: zo leer je met een brouwsel twee hoppen kennen.

Overigens zou ik de hop niet twee weken in het bier laten zitten. Een week is lang zat. Langer kan teveel grassige of plantenachtige smaken geven.

Klier-Bier

Okee, het antwoord is duidelijk, het worden dus de mandflessen.
Nu nog in de vriezer kijken welke hoppen beschikbaar zijn om twee verschillende soorten uit te proberen.

Allen bedankt voor de reacties.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.