Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast Schelde XL genoeg voor 18 liter SG 1050?  (gelezen 2592 keer)

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
Wyeast Schelde XL genoeg voor 18 liter SG 1050?
« Gepost op: 08-11-2011 17:38 u »
Moi,

wil ongeveer 18 liter Belgische Pale Ale maken, type de Koninck. Heb verse Schelde XL 1 nov. 2011. Ga voor een SG van zo rond 1050. Moet ik hier een giststarter voor maken? Blijf immers onder 20 liter en onder 1060 SG ???

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Wyeast Schelde XL genoeg voor 18 liter SG 1050?
« Reactie #1 Gepost op: 08-11-2011 17:57 u »
Moet ik hier een giststarter voor maken?

Beter van wel. :)

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #2 Gepost op: 08-11-2011 18:13 u »
Ik zou het smacken en na een paar uur zo in het gistvat stoppen.

Doe ik namelijk ook en dat werkt heel goed.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 08-11-2011 18:50 u »
Je hebt ongeveer de helft van het aantal gistcellen dat je hebben moet als je geen starter maakt. Maak je een simpele starter (zonder roerder, alleen beluchten aan het begin), dan moet je een starter maken van 1,3 liter.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #4 Gepost op: 08-11-2011 18:52 u »
Ik zou het smacken en als:

1) het na een uurtje of 6 lekker bol staat het er zů bij doen.
2) als het pas na 24 uur half-bol staat, zou ik nog wat wachten en het dan met een liter wort onder watten op de roerder zetten (met wat voedingszout). Tot vrijwel uitgegist, dan koelkast ca 24 uur, afgieten en bij het wort.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 08-11-2011 18:52 u »
Ik zou het doen, maar wel pas als het pak is opgebold. En het wort goed beluchten, omdat je 'officiŽel' iets meer dan de helft van de benodigde hoeveelheid cellen toevoegt. Maar als ze zo vers zijn... En ik heb ze laatst geteld en het waren er 142.358.497.557 dus je hebt nog een beetje speling :)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 08-11-2011 20:31 u »
...Tot vrijwel uitgegist, dan koelkast ca 24 uur, afgieten en bij het wort...

Pas afgieten als het wort boven de gist helder is. Anders giet je al die cellen zo weer af. Bij mij is het zelden in 24 uur allemaal bezonken. Ik zou daar toch eerder een dag of drie voor rekenen, afhankelijk van de gistsoort.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-11-2011 21:23 u »
Hmm. Nog eens gekeken in Adrie's BrouwHulp en dan kom je toch al gauw op een startertje van 0,5 liter bij een vitaliteit van ca 90%. Maar bij een vitaliteit van ca 70% heb je al een starter van 1 liter nodig. De vitaliteit kun je (zonder microscoop) toch eigenlijk alleen maar schatten door te kijken naar hoe snel het pakje opbolt.

Ik zou dus nu toch maar een kleine starter maken: 0,5 liter bij snel opbollen, 1 liter bij tamelijk traag opbollen.

Het pak er zo ingooien zou dus eventueel kunnen leiden tot een trage vergisting. Misschien dat beluchten (elk uur 10 minuten tot start vergisting) dan uitkomst brengt?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-11-2011 21:35 u »
Pas afgieten als het wort boven de gist helder is. Anders giet je al die cellen zo weer af. Bij mij is het zelden in 24 uur allemaal bezonken. Ik zou daar toch eerder een dag of drie voor rekenen, afhankelijk van de gistsoort.

Hangt volgens mij inderdaad af van de gist en misschien ook wel van de hoeveelheid? Vanmiddag de eerste trap van een starter afgegoten: 500 ml. Was na 18 uur kraakhelder. Afgegoten en de gist lag "kaarsrecht" op de bodem. Wel heel voorzichtig afgegoten, natuurlijk. Was 2308 Munich Lager, die heeft toch maar een middelmatige uitvlokking. Vergroot naar 1,5 liter. Werkt als een trein. Dus wachten tot het wort boven de gist helder is: ja. Maar daarna nog 2 dagen wachten???

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 09-11-2011 21:55 u »
Aangezien de meerderheid toch gaat voor een starter en ik de laatste tijd vaker tegen een vergisting aanloop, welke stopt zo rond 1018-1015 moet ik het brouwen dit weekend maar even een weekje opschuiven en eindelijk mijn roerder maar eens gaan maken. Nog wel een vraagje.. Nee, doe ik wel in nieuw onderwerp.

Bedankt allemaal :groots:

Peter

Tags: