"Crash Cooling" of geleidelijk terug koelen?

Gestart door Caspar, 01-11-2011 11:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Erick op 02-11-2011  21:18 uMaar pas jij de hoeveelheid bottelsuiker dan aan de temperatuur aan, Jacques?
Met andere woorden: gebruik je minder bottelsuiker dan je bij een hogere botteltemperatuur zou doen? Of is de lager/ navergistingstemperatuur van groter belang?

Je moet eerst zorgen dat het bier helemaal is uitgegist en dat zo veel mogelijk diacetyl afgebroken is. Dat doe je bij een hogere temperatuur. Als je vervolgens gaat koelen wordt er geen koolzuur van betekenis meer gevormd.
De hoeveelheid suiker kan op die manier hetzelfde zijn als dat je niet snel gekoeld hebt.

In het geval je de temperatuur laat dalen terwijl het bier nog niet helemaal is uitgegist heb je nog onvergistbare suikers in je bier. Je moet dan minder suiker gebruiken. Her vervelende is dat je niet weet hoeveel minder. Niet erg handig dus. Daarom is het beter eerst het bier volledig uit te laten gisten voordat je gaat koelen. Je hebt dan de meeste controle over het koolzuurgehalte.

Erick


Caspar

Ik heb vandaag mijn 2 brouwsels gefusteld. Na ruim een week secundaire vergisting was er geen activiteit meer in het waterslot, ik heb per dag 3 oC gekoeld in stappen van 1 oC totdat ik op de 8 oC was aangekomen. Vanaf dat moment heb ik de koelkast volop aangezet.

Beide bieren waren helderder dan normaal, dus ik heb mijn doel bereikt. De smaak was iets minder gistig dan ik gewend ben, geen esters of diacetyl. Na een weekje of 2 ga ik het eerste biertje tappen, dit is een rogge IPA die de vorige keer nog vrij troebelig was na 2 weken. Ben benieuwd :brouwen: !

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.