Koffiezetter RIMS

Gestart door Edgar, 28-10-2011 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

*Dit bericht hoort hier niet te staan (glitch). Het kan echter niet verwijderd worden aangezien het het eerste bericht van het onderwerp is. Het bericht hieronder is het eigenlijke eerste bericht.*

Tom den Hollander

***Dit is een gedeeltelijk gekopiëerd topic om de koffiezetter-RIMS van hans100w apart te bespreken***

Beste allemaal, ik zat eens te denken of je niet ipv een warmtewisselaar in een heetwater tank te hebben gewoon de betreffende buis elektrisch kan verwarmen.
Zodoende kwam ik bij REF.nl uit, zij maken vewarmings elementen.
Zij zouden buis kunnen maken van 1,5m lang in een M-vorm met daarlangs 2 verwarmings elementen gesoldeerd.

Kort rekenvoorbeeld qua vermogen.
 Stel een brouwsel van 25 Liter welke ik met een snelheid van 2 graden Celsius per minuut zou willen verhogen.
 Dan heb ik 4180 (J/kgK) x 25 (L=kg) x 2 (C)   / 60 (sec) =  3,5KW
 
Dit is volgens hen mogelijk, echter is de prijs zo'n €150,- euro.

Nu zit ik te denken over de voor en nadelen van zo'n system.
Voordelen:
1. Geen Heetwater tank nodig
2. Geen extra brander nodig
3. Geen gas nodig

Nadelen:
1. De elementen zitten aan de buis gesoldeerd, en buis is derhalve lastig te vervangen.
2. Prijs
3. Vermogen regeling is wellicht lastiger.

Hoe kijken jullie er tegenaan?



Adrie

Jij beschrijft hier een RIMS. Kijk maar eens HIER. Het is een bekend systeem dat al vaker wordt gebruikt.

JAVAL

Ik heb hier ook wel eens naar gezocht. Toen kwam ik ook verwarmingselementen voor vaatwassers etc. tegen. Kijk maar eens op bv. Digisellers.nl. Hierbij een voorbeeld http://www.digisellers.nl/acatalog/Vaatwasser_verwarmingselementen.html.

hans100w

Ik gebruik een goedkoop koffiezetapparaat waarvan ik alleen het verwarmingselement van 1000 W gebruik. Dit is het plaatje waar de kan op komt te staan, daar loopt een buis doorheen waarin het water aan de kook gebracht wordt. Het terugslagventieltje zit in de siliconen slang die aan de buis is bevestigd, die moet je dus verwijderen. De Iwaki pompt het wort er doorheen met een behoorlijk debiet. Ik haal bij 20 liter 0,5 graden per minuut temperatuurverhoging. Voor mij voldoende omdat ik eigenlijk voornamelijk éénstaps maisch zonder afmaischen. Voor een snellere verwarming zou je 2 koffiezetapparaten in serie kunnen zetten   ;D :brouwen:

Ik zal even kijken of ik nog foto's kan posten.

hans100w



Bovenkant van apparaat afgezaagd. De rode siliconenslang is origineel gekoppeld aan het waterreservoir en de "waterspuwer" boven de koffiefilter.

John

En gaat de uitgang van de koffiezetter weer bovenin het maischvat? Regel je de temperatuur door alleen het element aan of uit te zetten? Of stop je ook de pomp? Zit er trouwens geen thermostaatje in de koffiezetter?

Edgar

Citaat van: hans100w op 06-10-2011  22:16 uIk gebruik een goedkoop koffiezetapparaat waarvan ik alleen het verwarmingselement van 1000W gebruik. Dit is het plaatje waar de kan op komt te staan, daar loopt een buis doorheen waarin het water aan de kook gebracht wordt. Het terugslagventieltje zit in de siliconen slang die aan de buis is bevestigd, die moet je dus verwijderen. De Iwaki pompt het wort er doorheen met een behoorlijk debiet. Ik haal bij 20 liter 0,5 graden per minuut temperatuurverhoging. Voor mij voldoende omdat ik eigenlijk voornamelijk éénstaps maisch zonder afmaischen. Voor een snellere verwarming zou je 2 koffiezetapparaten in serie kunnen zetten   ;D :brouwen:

Wat een geinig idee. Zo'n buisje is vrij dun, je krijgt geen aankoeksels binnen aan het element? Lastig vast te stellen natuurlijk, maar goed.

Mooie oplossing!

Herman

Leuk idee zeg! Zo te zien ook heel makkelijk toepasbaar. Ik zat al te denken aan het inschakelen van een waterkoker, maar dit is ook een heel praktische oplossing.


Dit is ook een leuke voor het tips onderdeel.

hans100w

Citaat van: John op 06-10-2011  22:39 uEn gaat de uitgang van de koffiezetter weer bovenin het maischvat? Regel je de temperatuur door alleen het element aan of uit te zetten? Of stop je ook de pomp? Zit er trouwens geen thermostaatje in de koffiezetter?

Hiervoor had ik een echte HERMS, ik heb alleen het warmwatervat en warmtewisselaar (spiraal van 10 meter koperbuis van 12 mm) vervangen door de koffiezetter. Mijn spoelwater verwarm ik in een jerrycan met verwarmingselement uit een waterkoker. De temperatuur wordt geregeld door een Arduino processor (aan/uit), maar dat kan net zo goed door een UT-200 of een TC-10 gebeuren. De pomp moet wel aan staan als de koffiezetter verwarmd, anders gaat het wort in de koffiezetter koken, en dan krijg je wel aankoeksel. De thermostaat van de koffiezetter slaat alleen af als de temp hoger wordt dan het kookpunt.
Overigens kost zo'n ding nieuw hooguit 18 euro, dus als hij dicht slibt, koop ik een nieuwe  >:D

Edgar

*wegens volgorde gekopiëerd bericht*

Vandaag nog eens mijn maischzak-RIMS herhaald om een starterwort van 1.030 te maken. Dat ging aardig, maar het moet beter. Vooral dat kraantje (zo'n plastic in-line onding dat ofwel sproeit of vol open is of dicht) is niet handig, daar moet een soort verdeelbuisje komen. Verder verzamelt zich prut onder de valse bodem die ik met de stoombloem had gemaakt. Ook niet goed dus. Ook prut tussen wand en zak, en dat komt soms los dus in de pomp.

Ik zie wel iets in de koffiezetter-element-methode die laatst op het forum passeerde, dan hebben we de zak ook niet nodig. Aan-uit voor verwarmen, geen aangebrande ketel. Dan een slangmantelslurfje onderin en idealiter een gat/kraan in de pan. Zo'n setup zou het brouwen toch aardig vergemakkelijken.

De eerste minuten gewoon roeren en verwarmen met gas of kookplaat. Daarna, als alles mooi opgelost is, pompje aanzetten en verhitten met dit systeempje.

En misschien is er nog iets te verbeteren? Er is bijvoorbeeld warmteverlies langs het warmhoudplaatje, en onnodige bulk van de koffiezetapparaatruïne. Er is misschien een strak systeempje te verzinnen met 2 van die dingen in serie, evy oververhittingsbeveiliging (als de pomp niet hard genoeg loopt), niet te veel ruimte innemend, enz enz. De elementen zijn te verwijderen (ook los te koop, die van Braun zijn 1250 W), zou je ze kunnen bevestigen op een tegel o.i.d. en inpakken in steen-/glaswol? :weetniet:

Eens langs de straat kijken of ergens zo'n Braun is weggesmeten...

Edgar

*wegens volgorde gekopiëerd bericht*

De eerste gratis Braun koffiezetter is binnen. 1250 Watt zal niet genoeg zijn voor vlotte temperatuurstappen, maar al wel voor een principetest lijkt me.

Edgar

*wegens volgorde gekopiëerd bericht*

Met 10 liter water in een 15 l pan haal ik ruim 1,5 graden per minuut. Naarmate de boel heter wordt gaat het tempo iets omlaag, maar al bij al is deze simpele setup geschikt voor kleine-schaal stapmaischen.
Ik heb het geluk dat de koffiezetter een type is zonder warmhoudplaatje. Dat deel is dus al geïsoleerd om de thermoskan niet te doen smelten, en daar heb ik dus weinig of geen verlies.

Het geeft ook aan dat het systeem voldoende krachtig zou moeten zijn om in de 36-liter ketel op z'n minst de temperatuur constant te houden, zo niet een mooie graduele trage stijg-maisch te doen. Zeker als de ketel een beetje geïsoleerd wordt. Ik ben aangenaam verrast. Ik was al aan't kijken naar 2000W vaatwasser-verwarmingselementen om een flexibel systeem te maken -1250, 2000 of 3250W-, maar misschien is het helemaal niet nodig.

Adrie

Heb je ook foto's? Ik vind dit heel interessante onderwerp moeilijk te volgen zonder plaatjes.

Muldermans

Ik vind dit ook machtig interessant! Kan het me goed inbeelden hoe het werkt. Ik wacht nog even je bevindingen af (Alhoewel ik nu al naar een koffiezetter uitkijk) Voordeel is dat het e.e.a electronisch geregeld kan worden en dat bevalt me wel :-)

Henielma

Citaat van: Edgar op 08-11-2011  12:44 uMet 10 liter water in een 15 l pan haal ik ruim 1,5 graden per minuut.

Voor het maischen heb je inderdaad helemaal niet zoveel elektrisch vermogen nodig. Het voordeel van elektrische verwarming bij het maischen is dat vrijwel al het vermogen effectief gebruikt wordt. Dit is mede 1 van de redenen dat Tcontrol alleen een relais uitgang heeft en geen analoge uitgang om een modulerende gasklep te kunnen sturen.

Een interessant systeem dit met dat koffiezetter element. Dit is eenvoudig te regelen omdat je weinig warmtebuffer hebt zoals je bijvoorbeeld bij een warmwatervat wel hebt. Ik denk dat je hiermee best 25 liter goed kan maischen.

Bij mijn gasgestookte maischketel met 30 liter haal ik ook maar 0,8 ºC/min bij de hogere maisch temperaturen.

Edgar

Ik heb het vandaag even getest met mout. 4,4 kilo in 17,5 liter.
Geleerd dat ik pas moet pompen als de mout goed is opgelost, dus iets warmer inmaischen dan ik deed (voor de lol op 40 graden... ;p). En toen kwam tegenslagje nr 2: de koffiezetter sloeg in z'n thermobeveiliging. Gevolg was dat 'ie ongeveer de helft van de tijd uitstond. Dat was te weinig om deftig te maischen.
De reden zal aankoeken zijn geweest. Waarschijnlijk mede veroorzaakt door het melige begin.
Het bimetaaldingetje zit onderop in de lus van het verwarmingselement. Ik heb het gesloopt, maar moet de draden nu weer deftig verbinden. Dat zal voor morgen zijn.

Het geeft denk ik wel aan dat aanbranden, zoals klassiek bij RIMSen, een probleem kan zijn. Pompsnelheid is belangrijk, goed schroten dus waarschijnlijk ook. De buisjes zijn van aluminium, en dat reinigt misschien minder goed dan inox. Ik meen dat de vaatwasserslementen vaak van inox zijn, waarschijnlijk in verband met de reinigingsmiddelen. Misschien zijn die dus beter. Er is wel verschil in formaat  van die dingen, dus groter lijkt me beter. Hoe meer oppervlak, des te minder aanbranden.
Inderdaad is de regeling simpel. Schakelaar uit: verhitting stopt onmiddellijk. We ploeteren voort.

hans100w

Ik heb vorige week nog 25 liter gebrouwen met een éénstapsmaisch in een gamel, dus geïsoleerde ketel. Ging prima met de 1000W koffiezetter.  :brouwen:
Je moet inderdaad pas gaan verwarmen als de doorstroming maximaal is. Ik begin met heel langzaam pompen en na 5 minuten maximaal en dan gaat pas de verwarming aan.

Oscar

Citaat van: hans100w op 08-11-2011  22:17 uGing prima met de 1000W koffiezetter.  :brouwen:

Je moet je forum naam opwaarderen..... ;)

hans100w

Citaat van: Oscar op 08-11-2011  23:30 uJe moet je forum naam opwaarderen..... ;)

Haha, ja eigenlijk wel hè?  ;D ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.