Adrie Otte - Verander Water in Bier

Gestart door Albertus, 08-11-2011 11:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knobby

Citaat van: Etn82 op 01-02-2018  07:02 uVolgens mij ligt dat aan het onderwerp van het nieuwe hoofdstuk. Als het interessant genoeg is, zou ik best overwegen om de nieuwe versie aan te schaffen.
Zolang dit niet eens in de meest algemene bewoording genoemd is ben ik in ieder geval niet van plan om het nog een keer te kopen...

Easywoods

Citaat van: Etn82 op 01-02-2018  07:02 uVolgens mij ligt dat aan het onderwerp van het nieuwe hoofdstuk. Als het interessant genoeg is, zou ik best overwegen om de nieuwe versie aan te schaffen.

Daar ben ik ook benieuwt naar; of het de moeite loont om de vernieuwde uitgave ook aan te schaffen  :weetniet:

Pieter1954

Ik heb hem gisteren onderweg in Almere even opgehaald. Zo op het oog een mooi en compleet boek. Ik kan niet beoordelen of het een verbetering is tov de 1e druk, maar dat zal best wel.

Albertus

In het voorwoord van de nieuwe druk staat wat er onder meer veranderd is.

Aanpassingen met betrekking tot nieuwe moutsoorten, meer gedroogde biergisten, nieuwe hopsoorten.
Kleine aanpassingen door het gehele boek.
Er is een nieuw hoofdstuk: Receptontwikkeling

Bert

Etn82

Citaat van: Albertus op 23-02-2018  08:55 uIn het voorwoord van de nieuwe druk staat wat er onder meer veranderd is.

Aanpassingen met betrekking tot nieuwe moutsoorten, meer gedroogde biergisten, nieuwe hopsoorten.
Kleine aanpassingen door het gehele boek.
Er is een nieuw hoofdstuk: Receptontwikkeling

Bert

Naast een nieuw en interessant hoofdstuk, lijkt mij de algehele update omhoogdatering zeker de €16,- waard. Daarnaast ook nog fijn dat het formaat iets handzamer is geworden.

Pieter1954

In deze nieuwe en 2e druk is op pagina 96/97 een tabel opgenomen van korrelgisten met bijbehorende bovengistende bierstijlen.
Het vreemde is dat in deze tabel onder de Fermentis S-33 Ale en de Danstar Manchester geen enkel bierklasse/type wordt genoemd waarvoor deze beide gisten geschikt zouden zijn.
Ik weet niet of deze tabel ook al in de 1e druk voorkwam maar het komt (voor mij) wel knullig over.
Als de auteur daar een bepaalde reden voor heeft wil ik die hier wel graag horen. Dat zullen de beide fabrikanten ook wel willen weten, lijkt me.
Maar als het een foutje van de auteur betreft wil ik dat natuurlijk ook weten en kunnen er handmatig extra kruisjes in de tabel gezet worden.
Een erratum of verklaring op andere (web)locaties zal dan ook wel zo netjes zijn.

Mark GA

De S-33 Ale schijnt multi-inzetbaar te zijn, misschien is dat de reden?

Pieter1954

Citaat van: Mark Green Anchor op 25-02-2018  14:52 uDe S-33 Ale schijnt multi-inzetbaar te zijn, misschien is dat de reden?
Dan zou er hele kolom kruisjes moeten staan. Een kruisje staat in deze tabel voor een voorkeurscombinatie en niet voor een ongewenste combinatie. Althans dat is mijn interpretatie.

Jacko95

De 2de uitgave is nog niet beschikbaar bij Bol.com?

Jacques

Citaat van: Jacko95 op 06-03-2018  01:57 uDe 2de uitgave is nog niet beschikbaar bij Bol.com?

Zo te merken nog niet.
Wel vreemd omdat dit een belangrijk verkoopkanaal is.

PiWi

Zojuist heb ik de nieuwe versie ontvangen. Wederom een zeer nuttig naslagwerk, ik kan het aanbevelen. Ik ben blij dat ik deze 2e uitgave nu ook heb (naast de eerste). De toevoegingen vind ik handig en ik gun de schrijver mijn extra omzet. Ik heb veel aan zijn vorige boek te danken.

Puntje van kritiek is het formaat van het boek, de eerste uitgave is groter en handiger als je het vaak gebruikt.

Raymond W

Ook ik heb de 2e druk aangeschaft. En ja veel informatie op een heldere manier beschreven.

Pyotr

Sinterklaas is gisteren langs geweest dus weer een mooi brouw boek erbij. Even erdoorheen gebladerd, ziet er goed uit  8) Kennis is macht  :groots:

CS

Allen,
kan iemand mij zeggen hoe de bijlage 8 (kruiden en specerijen) van het boek "Verander water in BIER" ( tweede uitgave, eerste druk 2018 ) geïnterpreteerd moet worden?
Men spreekt hierin over maximale hoeveelheid, maar ten opzichte van welk volume?
Mag ik er vanuit gaan dat dit per 10 liter wort is?

mvg,
C.

SVB

Alle voorbeelden in een eerder hoofdstuk spreken over 10 liter, dus voor de bijlage zou dat ook mijn aanname zijn. Wellicht dat Adrie nog een reactie of dat je hem een berichtje kan sturen?

Mascleta

Afgelopen week heb ik het boek besteld en vandaag kwam hij binnen. Aangezien er bij de beschrijving stond dat het een paperback is was ik er ten onrechte vanuit gegaan dat het een vrij dun boekje was en ik was daarom vandaag ook aangenaam verrast toen de postbode voor de deur stond.

Ik heb het snel even bekeken en het zag er erg compleet en uitgebreid uit allemaal. Een recensie laat echt nog even op zich wachten aangezien ik dit najaar een brouwcursus ga volgen en ik daardoor nog niet ga beginnen in het boek. Het zou zonde zijn als ik die cursus ga doen en alles al weet. 

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Mascleta op 16-09-2019  19:26 uHet zou zonde zijn als ik die cursus ga doen en alles al weet.

Ik heb het boek ook een paar maanden al maar ik kan je aanraden om het juist wél voor je cursus te lezen. Dit zal je meer inzicht geven tijdens de cursus. Ook kun je zaken die in het boek niet helemaal duidelijk voor je zijn, tijdens een cursus alsnog beantwoord krijgen

Mascleta

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 16-09-2019  21:03 uIk heb het boek ook een paar maanden al maar ik kan je aanraden om het juist wél voor je cursus te lezen. Dit zal je meer inzicht geven tijdens de cursus. Ook kun je zaken die in het boek niet helemaal duidelijk voor je zijn, tijdens een cursus alsnog beantwoord krijgen

Ik heb je advies opgevolgd. Enerzijds omdat je goede argumenten had om te beginnen met lezen en anderzijds omdat ik gewoon simpelweg te nieuwsgierig ben naar de inhoud.

Ik ben nu een stuk op weg (ongeveer op 1/3e boek) en ik moet zeggen dat boek voor de absolute leek in bierbrouwen goed te lezen is. Misschien word ik naast expert in het drinken van bier ook nog wel eens goed in het brouwen van bier. Ik ben heel benieuwd naar de praktijk in de toekomst.

 

Frenky

Zojuist besteld bij Brouwland.  Ben benieuwd. want alhoewel ik al jaren lid ben van dit forum ben ik om verschillende redenen nooit begonnen met brouwen. :-[ . Hebben nu met 5 mannen besloten dat we het gewoon gaan doen. Geen gezeur meer DOEN! Brouwen... Het idee is in het beginsel via het KIS systeem te beginnen <keep it simple>. Heb er zin in.

Takkie83

Na het boek 2x helemaal te hebben doorgelezen en vijf gebrouwen recepten verder kan ik me over het algemeen goed vinden in de reacties hier, echter ik lees vooral complimenten en weinig opbouwende kritiek waar Adrie wat mee kan voor zijn derde druk. Om toch ook maar met de positieve punten te beginnen vind ik het een zeer goed (door)leesbaar boek dat snel uitnodigt aan de slag te gaan en beknopt veel relevante informatie geeft. Dat is in mijn ogen ook het allerbelangrijkste. Echter de professionaliteit van het drukwerk kan beter. Qua materiaal doet de kaft de inhoud te kort. De afmetingen vind ik wel fijn. De afbeeldingen zijn duidelijk zelfgemaakt en zouden veel mooier kunnen. Over de taal- en stijl is al eerder gezegd wat ik zou willen herhalen:

Citaat van: Robert S op 17-09-2013 &nbsp;22:46 uZitten her en der wat spelfouten in, sections en subsections wordt soms inconsistent gebruikt, zinnen af en toe herhaald. Kreeg de indruk dat er geen eindredacteur is geweest die door alle tekst gelopen is en dat er voor het printen niemand kritisch naar gekeken heeft. zonde.

Als aan deze zaken in een eventuele derde druk aandacht wordt besteed mag er van mij gerust 10 euro bovenop de prijs  :biersmile:

Davester

Een fantastisch boek, ben er erg blij mee.
Goed leesbaar en een prima naslagwerk, je vindt snel terug wat je zoekt.

BroerJeroen

Wat is het verschil, buiten de kaften en het bedrag, tussen de twee exemplaren bij bol.com?

Groetjes,
Broerjeroen

Takkie83

Citaat van: BroerJeroen op 10-04-2020 &nbsp;23:12 uWat is het verschil, buiten de kaften en het bedrag, tussen de twee exemplaren bij bol.com?

Groetjes,
Broerjeroen

Dat vraag ik me ook af.  Derde druk staat erbij dus waarschijnlijk nieuwere versie, maar die is dan ook een flink stuk duurder. 70 euro ipv 20 vind ik echt een bizar verschil. En dan krijg je hem ook nog eens tweedehands  :-\ Ik zou sowieso voor de 20 euro versie gaan. Maar voor 15 euro heb je het boek van Jacques en dat zit niet alleen overzichtelijker maar ook efficiënter en qua drukwerk beter in elkaar en laat minder vragen onbeantwoord.

SVB

Je kan hem zelfs voor € 129 kopen bij Bol, Nou ja juist gezegd, via bol... je koopt hem bij een andere winkel. Geloof ook niet dat Adrie er meer aan verdient.

Takkie83

Citaat van: SVB op 11-04-2020 &nbsp;13:27 uJe kan hem zelfs voor € 129 kopen bij Bol, Nou ja juist gezegd, via bol... je koopt hem bij een andere winkel. Geloof ook niet dat Adrie er meer aan verdient.

Dat is toch niet normaal meer. Zijn de pagina`s uit dat boek van bladgoud of zo  >:(

Dat boek van 20 euro voorziet ruimschoots in de benodigde kennis hoor! Kun je die overige 110 euro in de ketel stoppen  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.